Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toi Nokian johtaja melkoinen satusetä, lupaillu koko ajan jotain hienoa menestystä ihan just nurkan takana ja suunnittelee ei mihinkään perustuvan osingonjaon ja nyt sitten keskeyttääkin sen ja tulevaisuuden tulosennusteet alas. 5G bisnesmahdollisuudet kääntyneet lähinnä ongelmiksi: "Odotamme pystyvämme ratkaisemaan näitä ongelmia enenevissä määrin seuraavan vuoden aikana. " Odotamme pystyvämme enenevissä määrin? Gtfo.

Nyt ei tainnut ylittyä mikään. Näkymät on heikot varsinkin siihen nähden, että kilpailijat nostaa ennusteitaan. Taitaa Nokia tippua Ericssonin ja Huawein kyydistä.
Oon valitettavasti samaa mieltä, kun päässyt välillä kurkkaamaan madonlukuja kentältä...

Mitenköhän eeppisesti Nokian sisällä on munattu hommat (tällä kertaa), eihän tätä nykytilannetta enää selitetä millään ulkoisilla tekijöillä?

Nokia on vaikuttanut jo pitkään sellaiseltä huonolta sijoituskeissilta. Ihan oman maalaisjärkeilyn ja vainun perusteella ollut sellanen yhtiö, mihin ei pitäisi lauman mukana lähteä. Ei oikein tarkalleen tiedä mitä ne tekevät. Nyt kehittävät 5G:tä, mutta sitten kun on valmista, niin pitäisi kehittää jo 6G:tä. Jatkuvaa kehitystä ja investointia, valmista ei tule mutta sitä potentiaalia myydään että joskus tulee jotakin.
Firmassa itsessä ei varmaan ole mitään vikaa ja on tulevaisuudessakin iso jätti alallaan. Mutta sijoituskeissinä ja sijoittajalle ei oikein tarjoa mitään.

Itse sorruin viime talvella sijoittamaan Nokiaan, kun joku perusteli hyvin miksi tämä olisi hyvä keissi. Onneksi hyppäsin pois ajoissa.

Sen sijaan nyt harmittaa, kun hyppäsin liian ajoissa pois metsäyhtiöistä. Kaikki ja erityisesti UPM noussut on vain lisää. Liikaa varoituksia romahduksesta ja vapina iski tännekin. Ajattelin että hyvät voitot kotiin ja takaisin metsäyhtiöihin kun kurssit tippuu taas alas. Mutta vitut, ei ne mahda tippua. Pohjat nähtiin jo, ja kun itse sain tuurilla ostettua pohjahinnoista, niin olisi niistä voinut pitää kiinni ja holdata, mikä olikin minun sijoitussuunnitelma. Nyt sitten jonkun romahduksen pelossa möin perkele.

Nuo ei-ifrs satuilut pitäisi kieltää kokonaan Nokialta. Kovasti tekevät "voittoa", mutta sitten jotenkin vaan se kassa onkin tyhjä. Ihme juttu. Nytkin nuo alasreivatut "ei-ifrs" ennusteet voivat tarkoittaa sitä, että kassaan niiden toteutuessakaan ei välttämättä jää mitään. Ja kuka nyt enää uskoo Surin tarinoita muutenkaan, on vielä toinen juttu.

Mun mielestä firmalla on edellytyksiä, mutta johto ei ole kyvykäs ja luottamus heidän puheisiin on myös mennyt, en ostais käytettyä autoa Surilta. Enkä uutta 5G verkkoa.

Nyt sitten jonkun romahduksen pelossa möin perkele.
Se sijoitussuunnitelma kannattaa kirjottaa paperille, jos noin isoja muuveja tekee tunteella. Eikä kuunnella muiden peloittelua, sillä nyt olit pois markkinoilta ajan x ja verotkin realisoitui.

Jatkossa parempi pitäytyä suunnitelmassa.

Se sijoitussuunnitelma kannattaa kirjottaa paperille, jos noin isoja muuveja tekee tunteella. Eikä kuunnella muiden peloittelua, sillä nyt olit pois markkinoilta ajan x ja verotkin realisoitui.

Jatkossa parempi pitäytyä suunnitelmassa.
Itse en lähde päivätreidaukseen ollenkaan ja sellainen alle vuoden sijoittaminen mihin tahansa on enemmänkin ammattitouhua joissa iso määrä kauppoja tasoittaa niitä mokia, edellytyksenä että tulee niitä voittojakin.
Lisäksi kun yritys tekee osakekauppaa niin verokohtelu on erilaista.

Vaikka metsäyhtiöt on tiukasti metsässä ja paperissa yms. kiinni niin silti alan pitämään niitä kohta enemmän petrokemian teollisuutena koska panostavat todella kovaa tutkimukseen ja tuotantoon uusiutuvan energian saralla.
Sitä aina sanonkin vielä vitsinä että koska jenkit alkavat tuomaan meillekkin demokratiaa koska kohta täällä tehdään puu yms. jätteistä polttonesteitä samaan vauhtiin kuin lähi-idässä pumpataan öljyä maasta.
Piti oikein tarkistaa niin tällä hetkellä pelkästään Lappeenrannassa tehdään vuodessa 130.000 tonnia liikennepolttoaineita puujätteestä mikä on melkoinen määrä.

Tuli sellainen mieleen että pystynkö mistään näkemään onko minulla käyttämättömiä luovutustappioita, vai pitääkö niistä vain itse pitää kirjaa?

Tuli sellainen mieleen että pystynkö mistään näkemään onko minulla käyttämättömiä luovutustappioita, vai pitääkö niistä vain itse pitää kirjaa?
Ne näkyy veroehdotuksessa ja omaverossa. Toki ne on pitäny sinne ilmoittaa, mutta suomalaiset osakevälittäjät ilmoittaa automaattisesti.

Nokia on vaikuttanut jo pitkään sellaiseltä huonolta sijoituskeissilta. Ihan oman maalaisjärkeilyn ja vainun perusteella ollut sellanen yhtiö, mihin ei pitäisi lauman mukana lähteä. Ei oikein tarkalleen tiedä mitä ne tekevät. Nyt kehittävät 5G:tä, mutta sitten kun on valmista, niin pitäisi kehittää jo 6G:tä. Jatkuvaa kehitystä ja investointia, valmista ei tule mutta sitä potentiaalia myydään että joskus tulee jotakin.
Firmassa itsessä ei varmaan ole mitään vikaa ja on tulevaisuudessakin iso jätti alallaan. Mutta sijoituskeissinä ja sijoittajalle ei oikein tarjoa mitään.

Itse sorruin viime talvella sijoittamaan Nokiaan, kun joku perusteli hyvin miksi tämä olisi hyvä keissi. Onneksi hyppäsin pois ajoissa.

Sen sijaan nyt harmittaa, kun hyppäsin liian ajoissa pois metsäyhtiöistä. Kaikki ja erityisesti UPM noussut on vain lisää. Liikaa varoituksia romahduksesta ja vapina iski tännekin. Ajattelin että hyvät voitot kotiin ja takaisin metsäyhtiöihin kun kurssit tippuu taas alas. Mutta vitut, ei ne mahda tippua. Pohjat nähtiin jo, ja kun itse sain tuurilla ostettua pohjahinnoista, niin olisi niistä voinut pitää kiinni ja holdata, mikä olikin minun sijoitussuunnitelma. Nyt sitten jonkun romahduksen pelossa möin perkele.

4G ja Flexi-tukiasemat oli helkkarin hyvä business, ja kehitystä ja investointia on pakko tehdä jotta pysyy kilpailussa mukana. Ongelmana pähkinänkuoressa on että Huawei on polkenut hinnat alas ja Nokialla on selkärepussaan helkkarin raskas Alcatel-Lucent.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
4G ja Flexi-tukiasemat oli helkkarin hyvä business, ja kehitystä ja investointia on pakko tehdä jotta pysyy kilpailussa mukana. Ongelmana pähkinänkuoressa on että Huawei on polkenut hinnat alas ja Nokialla on selkärepussaan helkkarin raskas Alcatel-Lucent.

Ei tätä nyt ihan Huawein piikkiin voi laittaa. Samalla tavalla Huawei häiritsee Ericssonia, mutta se tekee silti tulosta. Nokia on epäonnistunut pahasti 5G:n kohdalla, tämä kävi ilmi ja se myönnettiin viime osarissa. Kysymykset ovat lähinnä miten/miksi ja voidaanko tästä toipua, ja millä todennäköisyydellä?

Ongelma lienee firman kulttuurissa, mutta käytännössä piirisuunnittelu ja alihankintaketjun hallinnointi epäonnistui. Nokian piti käyttää purkeissaan Reefshark-chippejä, mutta Intel ei ole pystynyt toimittamaan näitä. En tiedä, onko ongelma suunnittelussa vai Intelin prosesseissa, mutta joka tapauksessa. Lisäksi Nokia ei ole hankkinut kakkostoimittajaa, joten kun ykkösvaihtoehto epäonnistui, niin muuta ei ole. Tämä on ollut joko johdon selkeä kämmi, tai tietoinen riski, joka nyt realisoitui.

Em. syistä johtuen Nokia on joutunut korvaamaan Reefsharkin monikäyttöisellä ohjelmoitavalla raudalla, joka on paljon kalliimpaa, suorituskyvyltään heikompaa ja on luiltavasti syönyt softapuolen resursseja aika tavalla, kun on jouduttu kiireellä tekemään. Tämän takia Nokian katteet ovat olleet huonoja ja suorituskyky ei ole ollut kehuttava.

Entä voiko tästä nousta? Ilmeisesti Nokiassa on havaittu tämä ongelma jo viime vuoden puolella ja toimet on aloitettu. Kehityspuolen vetäjä vaihdettiin ja Suri on puhunut "alihankintaketjun laajentamisesta". Onnistuuko tämä kuinka hyvin ja millä aikataululla, on sitten eri juttu.

Markkinat näyttävät uskovan, että ei onnistu. Olen itse hieman kahden vaiheilla, mutta mulla on jonkun verran luottoa suomalaiseen insinööriosaamiseen ja epäilen, että markkinat hirman ylireagoivat, joten olen lisännyt Nokiaa. Usko ei ole aivan hirveän vahvaa, eli jos kurssi nyt palautuisi jonnekin 3,5-4€, niin ainakin keventäisin tai ehkä jopa myisin kaiken pois. Riippuen vähän, että minkälaista uutista tai selitystä nousulle löytyisi.

Ei ihme, että suurimmalla osalla ei ole pääomatuloja. Tässä eräs helmi iltalehden kommenttiosiolta :rolleyes:

"Miten voi olla pääomatuloja vaikka ei ole mitään pääomaa, tehdasta tms"

Eikä unohdeta perinteisiä kaikki menee mitä tulee, elääkin pitää yms.

Lisää helmiä:

"Kaavat on kaavoja, verot veroja ja menot menoja, jollakin pitää elääkin "

"Muuten hyvää,mutta esim 1% koron saaminen on utopiaa tänä päivänä."

Enkä sano, että sitä rahaa jokaisella löytyy heti tehdä mitään, mutta jos jo asennekin on tuo, niin eipä siinä tarvitse lopputulosta ihmetellä.

Hoivatiloista tullut voitto meni Herantis Pharmaan, katsotaan miten tämän lottopaperin käy. Pääoman pistin tylsiin rahastoihin.

Heivasin rahastot mäkeen, kun se on liian tylsää nyt.

Toivottavasti tuurini osakevalinnoissa jatkuu entisellään, koska osakesalkku on tällä hetkellä mukavasti reilun 50 % plussalla ostohinnoista, vaikka Nordea siellä painaakin. Marimekko, Talenom ja Fortum kaikki nousseet ostosta erittäin mukavasti, keskimmäinen jo tuplasti sen mitä ostettaessa.

Muutamia poimintoja joita tutkinut ja kiinnostaisi, mutta en ole vielä mennyt sisään

Kahvi etf, eli raaka-aine kahviin sijoittaminen

Wirecard AG, Saksan pörsissä

Pfizer, lääkeyhtiö USAn pörssissä

Onko täällä näkemystä noista?

Heivasin rahastot mäkeen, kun se on liian tylsää nyt.

Toivottavasti tuurini osakevalinnoissa jatkuu entisellään, koska osakesalkku on tällä hetkellä mukavasti reilun 50 % plussalla ostohinnoista, vaikka Nordea siellä painaakin. Marimekko, Talenom ja Fortum kaikki nousseet ostosta erittäin mukavasti, keskimmäinen jo tuplasti sen mitä ostettaessa.
Saako kysyä miksi poistuit rahastoista? Oletko saanut osakepoiminnalla parempaa tuottoa?

Minulla on suorien osakeomistusten suhteellinen osuus vähentynyt ja rahastot/ETF:t painottuneet jo monta vuotta. Yksinkertaisena syynä rahastojen ja ETF:n parempi tuotto.

Nyt lähdin vuosien tauon jälkeen Saga Fursin kelkkaan, saa nähdä tuleeko uusi turkiksen supersykli.

Saako kysyä miksi poistuit rahastoista? Oletko saanut osakepoiminnalla parempaa tuottoa?

Minulla on suorien osakeomistusten suhteellinen osuus vähentynyt ja rahastot/ETF:t painottuneet jo monta vuotta. Yksinkertaisena syynä rahastojen ja ETF:n parempi tuotto.

Nyt lähdin vuosien tauon jälkeen Saga Fursin kelkkaan, saa nähdä tuleeko uusi turkiksen supersykli.

Kuten tuossa viestissäkin sivusin, niin olen tosiaan onnistunut suorissa osakkeissa niin paljon paremmin, että se puoli houkuttelee enemmän. Noin yleisesti halusin vaihtaa osan sijoituksista ihan käteiseen, ja osan ohjasin pankkitilin kautta toisenlaisiin sijoituskohteisiin.

Ja siis lähinnä tein nyt niin, että myin osan rahastoista, ja hetkeksi laitan sinne menevän rahan tauolle ja katson muuta. Jatkoa seurannee jossain kohtaa kyllä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom