4G ja Flexi-tukiasemat oli helkkarin hyvä business, ja kehitystä ja investointia on pakko tehdä jotta pysyy kilpailussa mukana. Ongelmana pähkinänkuoressa on että Huawei on polkenut hinnat alas ja Nokialla on selkärepussaan helkkarin raskas Alcatel-Lucent.
Ei tätä nyt ihan Huawein piikkiin voi laittaa. Samalla tavalla Huawei häiritsee Ericssonia, mutta se tekee silti tulosta. Nokia on epäonnistunut pahasti 5G:n kohdalla, tämä kävi ilmi ja se myönnettiin viime osarissa. Kysymykset ovat lähinnä miten/miksi ja voidaanko tästä toipua, ja millä todennäköisyydellä?
Ongelma lienee firman kulttuurissa, mutta käytännössä piirisuunnittelu ja alihankintaketjun hallinnointi epäonnistui. Nokian piti käyttää purkeissaan Reefshark-chippejä, mutta Intel ei ole pystynyt toimittamaan näitä. En tiedä, onko ongelma suunnittelussa vai Intelin prosesseissa, mutta joka tapauksessa. Lisäksi Nokia ei ole hankkinut kakkostoimittajaa, joten kun ykkösvaihtoehto epäonnistui, niin muuta ei ole. Tämä on ollut joko johdon selkeä kämmi, tai tietoinen riski, joka nyt realisoitui.
Em. syistä johtuen Nokia on joutunut korvaamaan Reefsharkin monikäyttöisellä ohjelmoitavalla raudalla, joka on paljon kalliimpaa, suorituskyvyltään heikompaa ja on luiltavasti syönyt softapuolen resursseja aika tavalla, kun on jouduttu kiireellä tekemään. Tämän takia Nokian katteet ovat olleet huonoja ja suorituskyky ei ole ollut kehuttava.
Entä voiko tästä nousta? Ilmeisesti Nokiassa on havaittu tämä ongelma jo viime vuoden puolella ja toimet on aloitettu. Kehityspuolen vetäjä vaihdettiin ja Suri on puhunut "alihankintaketjun laajentamisesta". Onnistuuko tämä kuinka hyvin ja millä aikataululla, on sitten eri juttu.
Markkinat näyttävät uskovan, että ei onnistu. Olen itse hieman kahden vaiheilla, mutta mulla on jonkun verran luottoa suomalaiseen insinööriosaamiseen ja epäilen, että markkinat hirman ylireagoivat, joten olen lisännyt Nokiaa. Usko ei ole aivan hirveän vahvaa, eli jos kurssi nyt palautuisi jonnekin 3,5-4€, niin ainakin keventäisin tai ehkä jopa myisin kaiken pois. Riippuen vähän, että minkälaista uutista tai selitystä nousulle löytyisi.