Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Monsaton oikeudenkäyntejä on Yhdysvalloissa tulossa vielä paljon lisää. Ja Bayer on maksaja. Glyfosaatin haittoina on aiemmin pidetty syöpää, mihin nämä oikeudenkäynnit liittyy. Nyt on paljastunut, että glyfosaatti aiheuttaa pölyttäjien, mehiläisten ennenaikaisia kuolemia ja voi vaikuttaa maapallon ruoantuotantoon. Rounduppia on 70-luvulta lähtien suihkutettu maahan 83 miljardia kiloa. Todellinen paska tuulettimessa? Bayerin mukana tulisi iso riski Monsaton vuoksi.

Heitin silti hiukan rahaa Bayeriin, tällanen jättifirma selviää vaikkaa joutuu oikeuteen maailman ruokatuotannon tuhoamisesta

Näin sen minäkin näen, että haittaa tälle pallolle poskettomasti ollut ja tulee olemaan. Mutta fakta on se, että jättimäimen yritys ja vaikka kuinka olisi haittaa omasta mielestä, niin varmasti kravattikaulat osaa hommat vuosien saatossa laittaa siihen kuntoon, että kurssi palautuu.

Verotushommaa en vielä ole selvitellyt. Mutta pitää ottaa työnalle.

Mutta on se iso juttu, toi Glyfosaatti. Ei liene maata maailmassa, missä sitä ei käytettäis. Tuleekohan vielä stoppi länsimaissa koko myrkylle? Kuinka paljon nämä maatalouden Glyfosaatit on Bayerin tuotteita? Vai onko se Round Up vain heidän ykkösnyrkki? En ehdi nyt itse tutkia mutta lienee Glyfosaatti pohjaisia myrkkyjä olevan eri valmistajilta vai onko Bayerilla siihen joku laajempi suoja ja yksinoikeus?

Lupasin eilen PT-Vatasen ketjussa kirjoitella muutamat omat ajatukset sijoittamisen aloittamisesta. Laitan viestin tänne, kun Vatasen ketju nyt ei varsinaisesti ole se oikea alusta tälle keskustelulle. Bingataan @Mike koska hänen kanssa asiasta juteltiin ja @Tire. Ja huomiona, että olen itsekin hyvin "harrastelija" sijoittajana, ja koitan aina päästä mahdollisimman helpolla, eli mitään ammattilaisvinkkejä ei ole luvassa.

Omaa taustaa sen verran, että olen varsin heikkoa talouskasvatusta nauttinut kotona, joten sijoittaminen ei ole käynyt mielessäkään ennen vuotta 2009, kun asiaan mutkan kautta hieman perehdyin 30-vuotiaana. Kotona on aina ollut hyvin tyypillinen suhtautuminen rahaan; sitä on hyvä makuuttaa säästötilillä, koska sijoittamaan jos lähdet niin kaikki menee yhden konkurssin myötä.

Aloitin itse sijoittamisen rahastoon perus 100€/kk tyylillä. Tuo ensimmäinen sijoitusrahasto on pysynyt sellaisenaan, eli sinne menee edelleenkin tuo 100€/kk. Kaikkea muuta on matkaan tarttunut, mutta suoraan osakesijoittamiseen en ole koskaan innostunut muutamaa kokeilua lukuunottamatta. Tuo ensimmäinen rahastoni on tilanteessa jossa sinne on syydetty omaa rahaa n. 12.000€ ja koko omistuksen arvo on n. 22.000€ nyt 10 vuoden jälkeen.

Oma sijoitusstrategia on aina ollut "ignorance is bliss". Nykyään tietämys riittäisi todennäköisesti vähän aktiiviseempaankin sijoittamiseen, mutta tykkään tehdä asiat helposti. Rahasumma x. menee kuukausittain indeksi- ja ETF-rahastoihin ja makaa siellä, kunnes tarvii tehdä nostoja. En koe sitoneeni rahojani mihinkään pitkäksi ajaksi, koska tarvittaessa saisin nytkin kaikki sijoitukseni realisoitua ensi viikon alkuun mennessä ja silti olisi lähes kolmasosa enemmän rahaa tilillä, kuin jos olisin kaikkea makuuttanut käyttötilillä. Ja mukana on myös reilusti pakkasella olevia osakekokeiluja.

Lopun spoilerin takaa löytyy vähän perustietoa millä olen koittanut lähipiiriäni kannustaa edes pienimuotoiseen sijoittamiseen.

Tässäpä itse vinkit sijoittamisen aloittamiseen:

Tee aloittaminen mahdollisimman helpoksi. Yleensä helpoin tapa on katsoa oman pankin tarjontaa ja valita sieltä joku rahasto. Pankkien rahastoissa kulut on jonkin verran korkeampia, mutta kynnys aloittaa on varsin matala. Ja vielä en ole pankin rahastoon törmännyt, jossa kulut olisi niin suuret että olisi fiksumpaa makuuttaa rahoja tilillä.

OP:lta hyviä rahastoja on esim. OP-Maailma tai OP-Amerikka. Kk-summaa miettiessä nyrkkisääntönä on vanha viisaus että kannattaa sijoittaa rahoja, joita ei tuolla aikaikkunalla tarvitse. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö niitä omia rahoja saisi pois nostettua vaikka heti ensimmäisen talletuksen jälkeen, mutta sijoittaminen on kuitenkin pitkäjänteistä hommaa jolloin paras hyöty saadaan kun vaikka sitä pientäkin kk-säästöä voidaan makuuttaa pidempään. Ja kuten sanottua niin kaikkea sinne ei tarvitse iskeä, vaan jättää ne humputtelurahat lojumaan tilille ja sijoittaa ne oikeasti ylimääräiset.

Aloittaminen kannattaa omasta tilanteesta riippuen 50-300 €/kk välillä. Toisaalta esim. Nordnetin rahastoissa pienin kk-säästön summa on 15€/kk, joten alaraja voi olla hyvinkin pieni. Muiden isompien pankkien rahastoja en itse oikein tunne, kenties muut osaa vinkkailla jotain muita?

Toinen hyvä paikka aloittaa rahastosäästäminen on Nordnet. Nordnetilla on pohjoismaissa omat Superrahastot, joihin säästäminen on täysin kulutonta. (Ruotsin, Norjan ja Tanskan Supereista menee 0,25% valuutanvaihtokulua, mutta Suomi-rahasto on suomalaisille täysin kuluton). Nordnetissa se hankalampi vaihe on oikeastaan se sinne rekisteröityminen, mutta sen jälkeen toimii samalla tavalla kuin omassa pankissa. Saa suorat kk-veloitukset ym.

Seuraava ja se tärkein vaihe onkin aloittaa se sijoittaminen, koska kuten sanottua niin aika on sijoittajan kaveri. Siinä ne stepit yksinkertaisuudessaan on. Osta & unohda.

Ja tässäpä pointit mitä tykkään sijoittamisesta ihmisille kertoa, jos yhtään on kiinnostusta.

1. Korkoa korolle-ilmiö
Tähän koko sijoittaminen perustuu.

Seuraa hyvin pelkistetty esimerkki.

Köyhänä miehenä kinuan Mikeltä rahaa lainaan. Mike lupaa lainata koko käyttötilinsä X sisällön minulle, mutta tietää että klikkailen Pakkiksella bannereita siihen tahtiin että pelkää ettei saa itselleen mitään takaisin koska kaikki on käytetty eikä uutta rahaa tule. Mike on kuitenkin valmis ottamaan tämän riskin, mutta haluaa 10% korkoa kattaakseen riskin. Tilillä on 100 euroa.

Ensimmäinen kuukausi menee hyvin, lainaan 1. päivänä Mikeltä 100 euroa ja maksan viimeisenä päivänä takaisin 100 euroa + 10 euroa korkoa. Tilille jää 110 euroa. Seuraavan kuun alussa sama homma, lainaan koko tilin sisällön 10 % korolla. Kuun lopussa maksan takaisin 121 €, seuraavan kuun lopussa 133,1 € jne. Ennen vuoden loppua ollaan tilanteessa jossa Mike on laittanut omaa rahaa kiinni 100 euroa, mutta silti tilillä on yli 200 €.

Esimerkki käppyränä:

upload_2019-7-11_13-12-18.png

2. Hajauttamisen tärkeys

Jatketaan edellistä hataraa esimerkkiä.

Mike pitää edelleen liian riskaabelina lainata minulle koko tilin sisältöä, vaikka saisikin hyvää korkoa. Mutta onneksi Pakkikselta löytyy 9 muutakin köyhää foorumilaista, jotka kinuavat myös rahaa. Mike ajattelee että kyllä niistä suurin osa kuitenkin saa maksettua rahat takaisin ja vielä saadaan korkoakin.

Lainailu alkaa samaan tapaan. Minä lainaan 10 € ja 9 muuta myös. Kaikki maksaa ensimmäisen kuun jälkeen sovitusti, eli Mikellä on taas tilillä 110 €. Nyt jokainen haluaa taas lainata tilin tyhjäksi, eli kaikille lainataan 11 €. Minä innostunkin tilailemaan vähän enemmän tavaraa, enkä saa osuuttani maksettua, mutta muut urvelot onneksi maksaa. Mike saa siis minulta 0 € takaisin ja muilta yhdeksältä 12,1 € (11€+10% korko), eli yhteensä 108,90 €. Nyt ollaankin tilanteessa jossa minä tein "konkurssin", mutta fiksusti riskiä hajautettuaan Mike on kuitenkin plussalla.

Hajauttaminen ei myöskään ole hankalaa, vaan esim. mainitut OP:n rahastot ja Nordnetin Superrahastot on valmiiksi hajautettu. Esim. Superrahasto Suomi seuraa OMX Helsinki 25 Indeksiä, eli 25 pörssin vaihdetuinta osaketta, eli sijoitat siinä jo suoraan useaan yritykseen. Maantieteellinen hajautus Superrahastosta tietysti puuttuu, mutta esim. OP-Maailma+OP-Amerikka kombolla sekin puoli on hoidettu. Ja kuukausisäästäjä tekee jo automaattisesti ajallista hajautusta.

3. Aloittamisen tärkeys
Kaikista tärkein asia sijoittamisessa IMO. Sillä ei oikeastaan ole juurikaan mitään väliä mihin (esim.) rahastoon alat sijoittamaan kunhan alat. Kuluista voidaan käydä vääntöä hamaan tappiin, mutta jos valitset jonkun indeksirahaston, niin olet jo aika hyvillä vesillä.

Viimeksi muokattu:
Monsaton oikeudenkäyntejä on Yhdysvalloissa tulossa vielä paljon lisää. Ja Bayer on maksaja. Glyfosaatin haittoina on aiemmin pidetty syöpää, mihin nämä oikeudenkäynnit liittyy. Nyt on paljastunut, että glyfosaatti aiheuttaa pölyttäjien, mehiläisten ennenaikaisia kuolemia ja voi vaikuttaa maapallon ruoantuotantoon. Rounduppia on 70-luvulta lähtien suihkutettu maahan 83 miljardia kiloa. Todellinen paska tuulettimessa? Bayerin mukana tulisi iso riski Monsaton vuoksi.

Heitin silti hiukan rahaa Bayeriin, tällanen jättifirma selviää vaikkaa joutuu oikeuteen maailman ruokatuotannon tuhoamisesta

Just palasin jenkeistä ja telkkaria tuli katottua yhteensä ehkä 3h koko reissun aikana. Silti ainakin pari kertaa ehdin nähdä mainoksen, missä kyseltiin oletko altistunut glyfosaatille ja sairastunut syöpään, "ota yhteyttä, liity oikeuskanteeseen ja voit olla oikeutettu suuriin korvauksiin jne". Mihinkä nuo johtaa on toinen asia, mutta tosiaan asia on edelleen akuutti ja pinnalla tuolla. Yksittäisen tapauksen syy-yhteyden todistaminen lienee mahdotonta joten mahdotonta sanoa tuleeko jotain maksua Bayerille, onko se merkittävän tason penaltya, vai tuleeko ollenkaan, pahin tapaus Bayerille lienee että tuo Rounduppi kiellettäisiin kokonaan. Saahan tuota Suomessakin mainostaa, et silleen omituinen kuvio.

Melkoinen laskupäivä. Vähän vajaalla tiedolla, eli kovalla riskillä, tuli iskettyä putoavaan puukkoon kiinni. Wärtsilää tarttui vähän alta 11 euron. Näkymät on joo huonontuneet ja osakkeeseen oli aiemmin ladattu kasvua, mutta on tuo n. -40 % vuodessa ja -12 % tänään vähän ylireagointia. Tätä kirjoittaessa näyttää, että on menossa vieläkin alemmas, mutta vähän ainakin vauhti hiipunut. Katsotaan nyt, tuleeko vielä lähipäivinä rekyyliä, vai jatkuuko valuminen ties minkälaiseen kuoppaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Netflix tippui kuin kivi eilisen tulosjulkistuksen jälkeen. Ongin 200 osaketta about pohjilta. Ei ole tarkoitus tätä holdata vuosikausia.

Uskoisin, että netflixin kurssi heiluu ja sopivasti ajoittamalla voi tehdä pientä voittoa. Esim. Stranger things ei ollut kvartaalin tuloksessa mukana ja imho. markkina ylireagoi.

ETF:iin on ollut tarkoitus heittää rahaa tasaisesti, mutta sitten kuitenkin odotellut indeksiinkin "kuoppaa", jotta olisi edes vähän parempi hetki ostaa osuuksia lisää? Kaikki ETF:t osoittaa koilliseen ja kehitys puksuttaa tasaisesti ylöspäin.

Olen koittanut perehtyä lisää näihin ja etsiä jotakin uutta ETF:ää, suht varmaa tuottoa, turvaa ja hajautusta, Tukholman indeksi?, Saksan DAX? On etf:ää missä pelkkiä lääkeyhtiöitä, maailman top brändit, kaikkee tuotetta lykätty markkinoille. Jopa lohkoketjuliiketoiminta etf? Pitäisi etsiä ETF, missä matalat kulut ja on likvidi. Ulkomaiset ETF:tkin melkoinen viidakko ja tuntuukin, että perussuomalainen pörssiyhtiö on paljon mukavampi ja selkeämpi sijoituskohde.

Perusfraasi sijoittamisessa on; että "sijoita rahasi pörssiyhtiöön, se todennäköisesti tietää ja osaa paremmin laittaa rahasi tuottamaan. Pörssiyhtiön tarkoitus on luoda omistaja-arvoa, tavoite on kasvaa ja tuottaa, jne diibadaabaa. Miksi siis et laittaisi rahojasi varmaan talteen?"
Mutta, lähtökohtaisesti yhtiön pitää myydä itsensä sijoittajille, kosiskellaan puheilla, jotta ne työntäisivät rahansa juuri siihen yhtiöön. Yhtiö haluaa pörssistä rahaa, mikä kerätään sijoittajilta. Kauniisti sanottuna kannattaa pitää rahoistaan ja mummostaan ennemmin kiinni, kuin työntää ne pörssiin. Sinua yritetään kusettaa, tunnistatko kuka kusettaa? Löytyykö jokin joka kusettaa, mutta sen verran vähän, että voisi silti heittää rahaa lainaan tuolle yhtiölle. Tulosjulkistusten aikaan näitä kaunisteltuja puheita, toivon kipinän ja uskon valajia löytyy.

Miksi, miksi en vieläkään ole ostanut Nestettä. Huomenna kuitenkin plus 10%, kun tulos tulee. Sitten mm. Nokia, jonka selittelyjä ihmiset vain uskovat: välivuosi vielä, tulos tulee tulevaisuudessa jne.

Miksi, miksi en vieläkään ole ostanut Nestettä. Huomenna kuitenkin plus 10%, kun tulos tulee. Sitten mm. Nokia, jonka selittelyjä ihmiset vain uskovat: välivuosi vielä, tulos tulee tulevaisuudessa jne.

(n)

Verottaja muistaa mua kohta ja miettinyt missä hävittäisi vähintään rahaa.
Jostain syystä ruattalaiset rahastot houkuttaa mutta kestääkö nekään seuraavaa isompaa laskua kun se tulee?

Eilen sai tunnustaa tuulipukunsa kahinaa ja juoda Nokia-kahvit :ROFLMAO:
Noh, eipä noista ole vielä mitään myynyt, niin ei ole realisoituna muuta kuin osinkoja. Olen nyt vähentänyt syklisiä (Stora ja Wärtsilä myyty pois). Molemmat myin aivan liian aikasin, eli ostoissa osuin suht. lähelle pohjaa, mutta myynnit eivät menneet kyllä lähellekään huippua. Näistä Storaan uskon, mutta elämään jännitystä ja ajattelin koittaa treidailla välissä vähän. Kurssi on sahannut siihen malliin ja epäilen, että joko vasta valittu Boris Johnson Brexteineen, Trump tai sitten Italiasta ja/tai Kiinasta paljastuu, että lukuja on kaunisteltu ja epävarmuus tulee iskemään eniten reunamarkkinan syklisiin osakkeisiin. Jos Stora menee alle kympin, niin varmaan aloitan taas lappujen haalimisen.

Sijoituskämppää tai kahta olen myös miettinyt. Kunhan tässä pääsisi jossain välissä käymään Suomessa, niin voisi koittaa sitäkin edistää.

Semmoinen etiäinen tuli, että nyt alkoi kullan ostaminen.
Itsekin miettinyt. Mutta se on aika vaivalloista. Käytännössä pitäisi ostaa fyysistä kultaa, koska "paperikultaa" on muistaakseni yli 90-kertainen määrä kuin maailmassa fyysistä kultaa.

Mutta onnistuneiden Stora-veivausten jälkeen katselin eilen, että nyt voisi ostaa takaisin kalliimmalla myytyjä, ja heti tänään -5 % tauluun :ROFLMAO: On tämä helppoa.

Itse taas olen juuri muuttanut kaiken käteiseksi (myin osakkeet ja rahastot) ja säästöjä reilusti ja nyt vaan raha makaa. Ostohousut on jalassa, mutta itsekin uskon, että varmaan vasta joskus 2020-21 tienoilla on kunnon droppaukset alkaneet. Siihen asti nakertaa inflaatio käteisvarantojani.

27.6.2018 oli yllä oleva viestini. Vielä ei ole mieli muuttunut, vaikka bull market kävi ovella 2018 lopussa. Siinä mielessä asenne taantunut, etten välttämättä usko valtavaan romahdukseen tällä aikajänteellä, sillä tilanne on nyt niin erikoinen noiden jatkuvien nollakorkojen kanssa. Mutta sopivaan kyykkäykseen uskon edelleen. Tiedostan myös, että minulle voi käydä, kuten monelle muullekin käy: vuosia pois markkinoilta, niin jää valtavasti tuottoja saamatta. Mutta tuo on ihan ok minulle, pysyn tässä valitsemassani strategiassa enkä hätäile.

Asuntosijoittamiseen tosin lähdin varovasti mukaan. Sekään ei hetken mielijohteesta, vaan noin 5 vuotta kytenyt ajatus, josta pari vuotta tosissaan etsinyt sopivia kohteita. Nuukalle miehelle vaan aina markkina tuntunut aivan liian kuumalta. Todella hankala löytää alle markkinahinnan myynnissä olevia kohteita.

Mukava käydä vuosien päästä lukemassa sitten, kuinka väärin tuli tehtyä aikanaan :)
Epävarmuustekijöitä on vain niin paljon. Brexit, USA:n pressanvaalit, kauppasota jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom