Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Soitin Danskeen ja se oli, että pääsee suoraan tasolle 2. Välityspalkkio 0.12 % jossa minimi 5 e. Näin siis, kun Akavan edut kyselin.

Niin joo en muistanut tuota prosenttia mainita kun ei tule itse tehtyä yli 4200e ostoja. Toki sitten jos myy isomman satsin niin kaupankäyntikulu nousee yli tuon 5e eli tuon 0,12% mukaan. Ja tosiaan pääsee tasolle 2 + säilytys 0e/kk (normaalisti 2e/kk) ja mukana 25 markkinaa. Itse käytän tuota suoriin osakkeisiin ja nordnettia rahastoihin ja etf:iin.

Mites tuo Nordean osake? Mitähän tälle tekisi. Ostin aiemmin tarkoituksena pitää osinkosijoituksena vähintään viisi vuotta, kenties pidempäänkin. Näin lyhyellä ajanjaksolla Nordean suhteen tapahtunut paljon. Ei ole pitkä aika, kun Nordeaa pidettiin hyvänä sijoituskohteena, nyt asiat kääntyneet päälaelleen. Nordean osinko saattaa tippua. Kurssi ei voi raketoida ylöspäin, muutokset hitaita vaikka Nordean tulos kohentuisi. Tässä saatetaan olla jumissa pahasti ja pitkään. Kurssi 6,3€ ja ei tunnu siltä että haluisi ostaisi tätä lisää.

Itse mietin ihan samaa ja minua häiritsi jo aiemmin Nordeassa se että kaikki ostaa sitä. Ostin silti ja pidän. Osinko ei kuitenkaan kokonaan poistu. Välillä pohtinut jos sattuisi "raketoimaan" niin saattaisin myydä ja ostaisin jotain muuta, en tiedä. Mietin myös että jos käy 6,0:ssa ja alle niin ostaisinko lisää. Todennäköisesti en tee mitään. En usko että Nordea konkkaan menee ja osingonmaksu kokonaan loppuu niin en ole huolissani :rolleyes:.

Niin joo en muistanut tuota prosenttia mainita kun ei tule itse tehtyä yli 4200e ostoja. Toki sitten jos myy isomman satsin niin kaupankäyntikulu nousee yli tuon 5e eli tuon 0,12% mukaan. Ja tosiaan pääsee tasolle 2 + säilytys 0e/kk (normaalisti 2e/kk) ja mukana 25 markkinaa. Itse käytän tuota suoriin osakkeisiin ja nordnettia rahastoihin ja etf:iin.
Samat ehdot oli muuten etf:ssä kun kysyin. Eli nekin kannattaa tarvittaessa ostaa sieltä dansken kautta, jos niikseen tulee.

Saa nähdä avaanko danskeen väylää. En nyt ainakaan heti.

Pelottavan hyvin salkku noussut viimeviikot. Kauankohan tätä vielä kestää (n) Missä kohtaa hyppää pois ja jää odottamaan sitä vuosia juuri nurkan takana olevaa romahdusta? :D

Omistus on suurimmaksi osaksi (mielestäni) defensiivisissä osakkeissa niin mitään hurjaa hintanousuakaan ei ole ollut. Tänään ETF:t hyppäsi hyvin.

Pelottavan hyvin salkku noussut viimeviikot. Kauankohan tätä vielä kestää (n) Missä kohtaa hyppää pois ja jää odottamaan sitä vuosia juuri nurkan takana olevaa romahdusta? :D

Ennen 2008 lamaa piikkasi SP500 noin 1500 pisteessä. Lamassa kävi alimmillaan noin 700 pisteessä. Entä nyt? No kohta 3000 puhki. Siis tuplat siitä, mitä oli edellisen nousukauden huipulla. Markkinat on totaalisen epäterveet tällä hetkellä. Tässä on kaikki vaaran merkit: All time high, nouseva trendi edelleen, vaikka yrityksistä alkanut tulemaan jo tulosvaroituksia, ignoorataan huonot uutiset markkinakiimassa jne.

Ennen 2008 lamaa piikkasi SP500 noin 1500 pisteessä. Lamassa kävi alimmillaan noin 700 pisteessä. Entä nyt? No kohta 3000 puhki. Siis tuplat siitä, mitä oli edellisen nousukauden huipulla. Markkinat on totaalisen epäterveet tällä hetkellä. Tässä on kaikki vaaran merkit: All time high, nouseva trendi edelleen, vaikka yrityksistä alkanut tulemaan jo tulosvaroituksia, ignoorataan huonot uutiset markkinakiimassa jne.

Tämäpä juuri. Pitänee ainakin jotkut stoplossit viritellä ettei laskun alkaessa jää luu käteen. Mikäli ei aiemmin ymmärrä luopua omistuksista

Kokeilin tuota viime kesänä ja olihan se hetken ihan hauskaa. Harmi kyllä kilpailun hinnat eivät ainakaan viimeksi menneet reaaliajassa, joten käytössä oli takuuvarma kristallipallo päiväkaupan kikkailua varten.

Reaaliaikaiset kurssit maksavat satoja tuhansia euroja vuodessa joten tuo ei ole mahdollista kuin pankeilla. Tänä vuonna tuossa kilpailussa on lisätty aikarajoituksia joten tuo ongelma on sillä vältetty. Samoin senttiosakkeet eivät ole mukana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kymmenessä vuodessa pitäisikin markkinan tuplaantua, mutta onhan varsinkin jenkeissä arvostukset korkealla. Omien osakkeiden ostotkin varmasti vaikuttaa jonkin verran. Korot on matalalla ja luotetaan keskuspankin pelastavan tarvittaessa.

Se on myös aika hurjaa, että nyt pörssistä 80 % on passiivisissa rahastoissa. Ja 20 % aktiivisissa. Tämä on aiemmin ollut toisin päin. Vaikea sanoa, miten passiivirahastot reagoivat, jos ja kun kovempia laskuja joskus tulee. Reagoiko voimakkaammin vai heikommin?

Itse lääkitsin jännityshimoa pistämällä puolet Stora Ensosta pihalle ja lisäsin Nokiaa.

Bayer (BAYN) edelleen mielenkiintoinen vaikka nousua on ollut. Mosanto painaa kurssia, mutta eiköhän siellä kravattikaulat osaa jonkin veivauksen tehdä.

Taidan laittaa panoksiani tähän virmaan, kun saan kassan kasaan. Eiköhän se 40 vuoden päästä ole päässyt kuiville vesille Mosanton suhteen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tämäpä juuri. Pitänee ainakin jotkut stoplossit viritellä ettei laskun alkaessa jää luu käteen. Mikäli ei aiemmin ymmärrä luopua omistuksista

Stoplossissa on vaan se ongelma että silloin tulee usein myytyä huonoimmalla mahdollisella hetkellä kurssin ollessa pohjalukemissa.

Omat sijoitukset ovat arvorahastoissa. En oikein näe järkevänä koettaa arvata kurssiheilahteluja etukäteen ja siirrellä sijoituksia käteiseksi välillä. Antaa kurssien pudota, väliaikaista kaikki on vaan. Täällä USAssa sijoitellessa pitää myös ottaa pääomaverotus vähän eri tavalla huomioon, koska verotaso on käytännössä 2x, jos voitollisen sijoituksen myy alle 12kk ostosta.

Sen mitä mistään ymmärrän, niin ajoitus ei valtaosalla onnistu vaan takkiin tulee.

Ja mitä fiksut kirjoittaa tai puhuu, niin sillon ostetaan, kun muut myy.

Ostin Bayeria. Palaan asiaan eläkkeellä, että kannattiko.

Bayer on kyllä mielenkiintoinen muutaman minuutin tutkinnalla. Kurssi viiden vuoden pohjilla, nyt tehnyt kesäkuussa korjausta. Tässä voisi olla jopa lyhyellä tähtäimellä 15-30% tuottoa? Jos nyt ostaisi erän ja sitten lisää jos enää tippuu taas alemmaksi. Tällänen jättiyhtiö tuottaa väkisin kun antaa aikaa. Tärkein ettei liian korkealta osta, milloin olisi oikea aika mennä sisään? :D

Bayer maailman suurin maatalousalan yritys Monsaton kautta ja lääketeollisuudesssa kolmanneksi suurin. Heittänyt 12 000 pihalle viime yt:ssä. Omistaa jalkapalloseuran, tuollanenhan on tappiollista toimintaa? Tuossakin potentiaalia fiksata firman tuloskuntoa, kun jollakin omistajajärjestyllä pääsisi eroon futisseurasta ja ilman että maine kärsii.
Väestö ikääntyy ja eliniät pidentyy, tällanen kansainvälinen lääkeyhtiö olisi hyvää hajautusta salkkuun, jos perus suomiosakkeita vain omistaa.

Oon itse useamman kuukauden seurannut Bayerin laskettelua. Aloin seuraamaan, kun jostain tuli vastaan Mosanton oikeudenkäynnit liittyen RoundUppiin.

55 euron kohdilla harkitsin hankintaa jo vakavasti, mutta ei ollut varaa eikä oikeastaan kuulunut edes sijoitussuunnitelmaan ostella enempää osakkeita. Tarkoitus kun on lykätä euroja vaan indeksiin, mutta juuri noista syistä oli pakko tehdä hankinta sitten 60 e pintaan.

Oon itse useamman kuukauden seurannut Bayerin laskettelua. Aloin seuraamaan, kun jostain tuli vastaan Mosanton oikeudenkäynnit liittyen RoundUppiin.

55 euron kohdilla harkitsin hankintaa jo vakavasti, mutta ei ollut varaa eikä oikeastaan kuulunut edes sijoitussuunnitelmaan ostella enempää osakkeita. Tarkoitus kun on lykätä euroja vaan indeksiin, mutta juuri noista syistä oli pakko tehdä hankinta sitten 60 e pintaan.

Nyt kun mainitsit niin itsekin parina päivänä etsinyt tietoa Bayerista ja voisi olla hyvä sijoitus pitkään salkkuun. En kuitenkaan nyt aio ostaa, mutta elokuussa jos on vielä alhaalla tai laskee lisää niin harkitsen uudestaan. Lomarahat Bayeriin?

Btw. Haetteko saksaosinkojen saajat liikaa perityt verot takasin/pitääkö ne edelleen itse hakea?

@vokot

D0E453B4-A26D-49F0-9E0F-448423D18C70.jpeg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom