Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minkä takia tosta sijoitustilistä kertovien uutisten kommenteissa on niin paljon negatiivisia kommentteja? Tai oikeestaan pelkästään niitä? Eiks toi oo ihan hyvä juttu vaan? Vai onks se vaan, että toi 50k kuulostaa jollekkin tyhmälle niin isolta summalta mitä ei pysty käsittelemään mielessään? :LOL: Tili vedetään aina nollille joka kuukausi, niin ei kai siitä sijoitellakkaan.

Minkä takia tosta sijoitustilistä kertovien uutisten kommenteissa on niin paljon negatiivisia kommentteja? Tai oikeestaan pelkästään niitä? Eiks toi oo ihan hyvä juttu vaan? Vai onks se vaan, että toi 50k kuulostaa jollekkin tyhmälle niin isolta summalta mitä ei pysty käsittelemään mielessään? :LOL: Tili vedetään aina nollille joka kuukausi, niin ei kai siitä sijoitellakkaan.
Juuri tuosta syystä.

Keskimääräisen suomalaisen mediaani talletusten suhteen on 5000 e.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/ka...-saastoissa-yllattavan-suuret-erot-200661058/

Tosin, jos huomioon ei oteta muita säästöjä, kuten osakkeita, niin sit ymmärrän. Ei se olekaan järkevää makuuttaa montaa tonnia tilillä makaamassa. Mutta ymmärsin jutusta, että ihmisillä ei oikeesti ois säästöjä 5000 e enempää.

Tämäkin voi olla totta, mutta itse ainakin sijoitan osinkoa maksaviin yrityksiin siksi, että voin nautttia niistä osingoista ja käyttää ne niin kuin tykkään. Olis paljon selkeämpi ja reilumpi homma jos olisi vaan tiputettu pienien osinkojen ja myyntivoittojen verotusta. Varsinkin osinkojen. Nyt yritetään "ohjailla" ja asettaa rajoja ja lopulta kuitenkin verottaa. Makes no sense to me. Ekat 500 euroa osinkotuloja verovapaaksi pieksis tämän ehdotuksen ihan 6-0.
Mutta jos ei muuta ole tarjolla, niin pelaillaan näiden sääntöjen ja rajojen puitteissa ja otetaan mitä otettavissa on.
Sipilä vissiin edelleen maksaa nollaveroa miljoonasijoituksistaan, niin parempaakaan ei saada kun tavisten pitää viulut maksaa kuitenkin.
Suomi vaan on näiden kaikenlaisten himmelien luvattu maa, selkeät alennukset ja suoraviivaistukset ilman byrokratian ja sääntöjen ja rajoitusten lisääntymistä olis kivempi juttu mun mielestä.
Mutta tosiaan parempi että jotain tekevät, on tämä piensijoittajille parannus toki.

Kyllä se Sipiläkin verot maksaa. Ei niitä millään kierrä. Ihan pöntöt omistukset ja karseet kulut sillä on rahastoissa.

Samaan tapaan kuka vaan voi ostaa kasvuosuuksilla olevaa rahastoa tai etf:ää ja välttää osinkojen verotuksen. Sillä siitä päästään.

Mutta jep, himmeleiden luvattu maa. Helpoin ois yksinkertaistaa. Ei rakentaa lisää himmeleitä.

Makes no sense to me. Ekat 500 euroa osinkotuloja verovapaaksi pieksis tämän ehdotuksen ihan 6-0.

Pitkällä tähtäimellä osinkojen verottomuus (kunnes nostetaan tililtä) voittaa tuotossa tuon, kiitos korkoa korolle.

Mietin vaan kun tuonne voi vaan laittaa 50000. Olet sijoittanut jo kaiken ja tulee pörssiromahdus. Salkun arvo 30000, etkä voi enää lisäillä ja laskea keskihintoja. Tai salkussa muutama talvivaara ja salkun arvo nolla ja game over? :eek:

Mietin vaan kun tuonne voi vaan laittaa 50000. Olet sijoittanut jo kaiken ja tulee pörssiromahdus. Salkun arvo 30000, etkä voi enää lisäillä ja laskea keskihintoja. Tai salkussa muutama talvivaara ja salkun arvo nolla ja game over? :eek:

Kaikennäköistä hajautusta ihan ajallisesti sekä maantiede että sektorien välillä pystyy harrastamaan. Sijoitukset suhteessa riskeihin.

Jaaaaaajaaa, Bank Norwegianin säästötilin korko laskee 1.10 alkaen 1,75% -> 0,75%. Se olikin vähän liian hyvä pelkäksi tiliksi.
Passiiviseen osakerahastoon ylimääräiset?

Tälläisessä tilanteessa ostetaan lisää, omilla ja muiden rahoilla.

Ei vaan, itse koitan saada salkkua juuri tasapainoon, että romahduksen tullessa vois ottaa vipua lainalla hyvillä koroilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tälläisessä tilanteessa ostetaan lisää, omilla ja muiden rahoilla.

Ei vaan, itse koitan saada salkkua juuri tasapainoon, että romahduksen tullessa vois ottaa vipua lainalla hyvillä koroilla.
Mulla oli tässä pointtina se että jos raja on 50k ja se jo käytetty niin ei siinä lisäraha auta. Tietenkin ihan toiseen salkkuun voi ostella sitten.

Kai sinne voi laittaa lisää rahaa, jos salkun arvo tippuu?

Mitä itse olen tuosta tilistä lueskellut, niin ilmeisesti sijoituksia se 50ke ja jos arvo nousee, niin sekin on ok. Maalaisjärjellä kuvittelisin, että arvon laskiessa sinne saisi lisätäkin rahaa? Tosin kun mietitään sitä tavallista pulliaista, niin en nyt tiedä miten tämä passiivisen indeksisijoittamisen voittaa? Pitkällä aikavälillä ne indeksin voittaneet ovat aika vähissä, vaikka tilapäisesti siihen pystyneet guruiksi nostetaankin.

Samaan syssyyn pieni vitutuksen aihe. Näin OP:n uutiskirjeen facessa, olikohan otsikko tyyliin: kuinka monen kuukauden nettopalkka pitäisi olla säästössä. Kommenttikenttä oli täynnä helmiä, kaikki tulee mitä menee eikä riitäkään, ei köyhä voi säästää, pieni palkka jne. Varmasti näitäkin tilanteita on, mutta jos 60-vuotiaana valittelet, ettei ikinä olisi voinut säästää mitään, niin tuskin se aina on ympäristön syytä. Paska säästäjä olen siis ollut itsekin ja ihan omaa syytäni, jota juuri korjaan. Suvussa taas on useampi pienituloinen, jotka ovat tyhjästä keränneet ihan mukavan omaisuuden.

Mitä itse olen tuosta tilistä lueskellut, niin ilmeisesti sijoituksia se 50ke ja jos arvo nousee, niin sekin on ok. Maalaisjärjellä kuvittelisin, että arvon laskiessa sinne saisi lisätäkin rahaa? Tosin kun mietitään sitä tavallista pulliaista, niin en nyt tiedä miten tämä passiivisen indeksisijoittamisen voittaa? Pitkällä aikavälillä ne indeksin voittaneet ovat aika vähissä, vaikka tilapäisesti siihen pystyneet guruiksi nostetaankin.

Samaan syssyyn pieni vitutuksen aihe. Näin OP:n uutiskirjeen facessa, olikohan otsikko tyyliin: kuinka monen kuukauden nettopalkka pitäisi olla säästössä. Kommenttikenttä oli täynnä helmiä, kaikki tulee mitä menee eikä riitäkään, ei köyhä voi säästää, pieni palkka jne. Varmasti näitäkin tilanteita on, mutta jos 60-vuotiaana valittelet, ettei ikinä olisi voinut säästää mitään, niin tuskin se aina on ympäristön syytä. Paska säästäjä olen siis ollut itsekin ja ihan omaa syytäni, jota juuri korjaan. Suvussa taas on useampi pienituloinen, jotka ovat tyhjästä keränneet ihan mukavan omaisuuden.

Samoja kommentteja tullut naureskelua, mutta myös OPn rahastojen tuottoja.

Mua itteeni vituttaa kun ei osaa säästää vaikka kuinka yritän olla säästäväinen, toki laitan joka kuukausi ihan varuilta eläkevakuutusrahastoon hiukan ja koitan joka "tilistä" laittaa muutaman satasen säästötilille josta sitten aika-ajoin siirrän nordnettiin ja ostan pääosin osakkeita ja pienellä summalla rahastoa.
Kuitenkin kun lukee kuinka pienistä tuloista porukka säästää niin oikein ihmetellä pitää etenkin kun tuntuu ettei itellä ole kuin ruokakulut koska firman piikkiin jne.

Yksi mikä on jotenkin pöljä asia on osinkojen huojennettu summa eli oliko se nyt 10% voittovaroista saa edullisemmalla summalla, mikähän siinäkin on oikein idea?
Onneksi ollut muutamia hyviä vuosia enkä ole nostellut kuin juuri tuon edullisen osan niin vastikään maksoin itselle 10ke osinkoja.

Toisaalta kun firman puolesta ostelee ja makselee 5 numeroisia laskuja niin jotenkin hämärtyy nuo kympit ja sataset, loppujen lopuksi alkaakin säästämään jossain valaistuksessa tms. jolla ei ole mitään merkitystä.

Back
Ylös Bottom