Mitä itse olen tuosta tilistä lueskellut, niin ilmeisesti sijoituksia se 50ke ja jos arvo nousee, niin sekin on ok. Maalaisjärjellä kuvittelisin, että arvon laskiessa sinne saisi lisätäkin rahaa? Tosin kun mietitään sitä tavallista pulliaista, niin en nyt tiedä miten tämä passiivisen indeksisijoittamisen voittaa? Pitkällä aikavälillä ne indeksin voittaneet ovat aika vähissä, vaikka tilapäisesti siihen pystyneet guruiksi nostetaankin.
Samaan syssyyn pieni vitutuksen aihe. Näin OP:n uutiskirjeen facessa, olikohan otsikko tyyliin: kuinka monen kuukauden nettopalkka pitäisi olla säästössä. Kommenttikenttä oli täynnä helmiä, kaikki tulee mitä menee eikä riitäkään, ei köyhä voi säästää, pieni palkka jne. Varmasti näitäkin tilanteita on, mutta jos 60-vuotiaana valittelet, ettei ikinä olisi voinut säästää mitään, niin tuskin se aina on ympäristön syytä. Paska säästäjä olen siis ollut itsekin ja ihan omaa syytäni, jota juuri korjaan. Suvussa taas on useampi pienituloinen, jotka ovat tyhjästä keränneet ihan mukavan omaisuuden.