Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oliskohan sitä, että rahaston kautta on sijoitettu x määrä rahaa osakkeisiin. Rahasto saa ne osingot, mutta ottaa siivun välistä, eikä jaa kaikkea osinkoa rahaston osuuksien omistajille lyhentämättömänä. Jos ostaisi suoraan vaikka niitä samaa sataa osaketta mitä jossain rahastossa on, niin osingot saisi lyhentämättömänä. Silloin tietenkin pitäisi olla tapa ostaa niitä siten, ettei joudu sadasta kaupasta maksamaan kaupankäyntipalkkiota jokaisesta kaupasta erikseen, ja sijoitettavaa rahaa pitäisi kanssa löytyä vähän enemmämän. Rahastoon sijoittamista voi perustella järkevänä vs, yksittäisiin osakkeisiin sijoittamista, jos ei satu tietämään mitä osakkeita kannattaisi ostaa suoraan, riski on paremmin hajautettu, ja pienemmät kulutkin.

Ylempänä on sanottu jo:
Kuluton
ja
Sisäänheittotuote.

Onko se hankala ymmärtää, että joku voi olla kuluton. Kulut kerrotaan, jos niitä on. Suosia kannattaa yleensä muutenkin aina kasvuosuuksilla olevia, sillä niissä osingot laitetaan suoraan uusiin ostoihin eikä makseta ulos ja näin niistä ei tarvi maksaa veroa, kuten omissa osakeostoissa.

Hyvin ilmenee kyllä se, että rahastoja ja etäffiä pidetään yhtenä kirouksena eikä tiedetä niistä mitään. Mutta näinpä ne perus nordean ja op:n rahastot onkin. Tarvii ottaa muualta, jos haluaa kulut minimoida ja tuotot maksimoida.

Ylempänä on sanottu jo:
Kuluton
ja
Sisäänheittotuote.

Onko se hankala ymmärtää, että joku voi olla kuluton. Kulut kerrotaan, jos niitä on. Suosia kannattaa yleensä muutenkin aina kasvuosuuksilla olevia, sillä niissä osingot laitetaan suoraan uusiin ostoihin eikä makseta ulos ja näin niistä ei tarvi maksaa veroa, kuten omissa osakeostoissa.

Hyvin ilmenee kyllä se, että rahastoja ja etäffiä pidetään yhtenä kirouksena eikä tiedetä niistä mitään. Mutta näinpä ne perus nordean ja op:n rahastot onkin. Tarvii ottaa muualta, jos haluaa kulut minimoida ja tuotot maksimoida.

Ymmärsin jo että se on kuluton.

Jäi vain ihmetyttämään eikö rahastolla itsellään ole mitään kuluja? Eli he sijoittavat rahat, sijoittaja ei ota palkkaa, sijoittamisesta ei ole mitään juoksevia kuluja eikä kiinteitä kuluja?
He vain hyvää hyvyyttään sijoittavat rahoja näissä missä ei ole palkkioita?

Vai vähennetäänkö rahaston bruttotuloksesta näitä menoja esim. sijoituksia tekevän henkilön palkka ja sen jälkeen ilmoitetaan rahaston tulos, niinkuin ilmoitetaan yrityksen tulos?

Siis tosiaan en tiedä miten nämä wörkkivät. Mun mielestä rahastojen tulokset ovat vaatimattomia, jos siellä pelataa isoilla rahoilla, pienillä kuluilla ammatilaisten toimesta muutaman prosentin profitteja vuodessa.

Tottakai rahastolla on kuluja. Ne kulut maksaa nordnet eikä asiakas. Siksi sitä kutsutaan sisäänheittotuotteeksi. Suomi superihan on ainakin tehnyt nyt keskimäärin yli 13% vuosituoton elinkaarensa aikana.

Tottakai rahastolla on kuluja. Ne kulut maksaa nordnet eikä asiakas. Siksi sitä kutsutaan sisäänheittotuotteeksi. Suomi superihan on ainakin tehnyt nyt keskimäärin yli 13% vuosituoton elinkaarensa aikana.

Selvä, uskotaan sitten että nordnet maksaa kaikki viulut ja tämän tuotteen lahjoittaa. 13% vuosituotto on kyllä hyvä tulos. Täytyy tähän varmaan osallistua.

Selvä, uskotaan sitten että nordnet maksaa kaikki viulut ja tämän tuotteen lahjoittaa. 13% vuosituotto on kyllä hyvä tulos. Täytyy tähän varmaan osallistua.
Vuosituotto tulee tippumaan selvästi alemmas. Ei tämäkään nousumarkkina ikuinen ole. Hyvä tuote silti tavalliselle taunolle.

Yli 9 vuotta pörssit nousseet. Alkaa jo huolestuttamaan, että kauanko tämä nousu tai nykytaso vielä oikein jatkuu. Olen jo vuoden päivät odottanut kunnon sukelluksen alkamista, mutta ei vaan näy :(

Nouskoot vielä pari vuotta. Just nyt ei oikein ole ylimääräistä rahaa, mutta lähivuosina pitäisi taas helpottaa (jos asuntolainakorot ei ota mitään karmeeta hepulia). Aikaisemmat romahdukset on mennyt hukkaan kun en asiasta mitään ole ymmärtänyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse taas olen juuri muuttanut kaiken käteiseksi (myin osakkeet ja rahastot) ja säästöjä reilusti ja nyt vaan raha makaa. Ostohousut on jalassa, mutta itsekin uskon, että varmaan vasta joskus 2020-21 tienoilla on kunnon droppaukset alkaneet. Siihen asti nakertaa inflaatio käteisvarantojani.

Itse taas olen juuri muuttanut kaiken käteiseksi (myin osakkeet ja rahastot) ja säästöjä reilusti ja nyt vaan raha makaa. Ostohousut on jalassa, mutta itsekin uskon, että varmaan vasta joskus 2020-21 tienoilla on kunnon droppaukset alkaneet. Siihen asti nakertaa inflaatio käteisvarantojani.

Tuo vaatii kylmää päätä, varsinkin jos sattuis käymään just noin että nousua jatkuukin hyvän aikaa ennen käännettä.

Toisaalta mä en noista talouden isoista käänteistä ymmärrä tarpeeksi. Yhtiöön voi sen sijaan perehtyä jonkin verran ja vetää omia johtopäätöksiä ja yrittää ajoittaa ostoja silloin kun on edukas.

Yks missä voi kanssa hävitä on se että tilillä makaa liikaa rahaa ja tekee jonkun aivan karmivan pörssin ulkopuolisen sijoitusvirheen, ostaa auton, ulkomaanmatkoja tms. :-)

Vaikka en mikään varsinainen tuhlailija olekaan, olis varmasti vaikea pitää vanha elintaso, jos tilillä makaa iso kasa rahaa. Ei sillä, että tulis ostettua jotain hölmöä överikallista, mutta ehkä kaikkeen menisikin pikkasen enemmän rahaa.

Viimeinen suunniteltu erä Detection Technologyä jäi ostamatta, kun hinta ehti karata. Oli tarkoitus nostaa suurimmaksi sijoitukseksi salkussa. Nytpä arvo on noussut sen verran, että siitä tuli suurin sijoitus ostamattakin, arvonnousun myötä. :cool:
n. 15% salkusta on tätä. No, kurssiheuiluntaa, taidanpa laittaa vielä pilkin, että josko saisi sen viimeisenkin erän jossain vaiheessa.

Jaaaaaajaaa, Bank Norwegianin säästötilin korko laskee 1.10 alkaen 1,75% -> 0,75%. Se olikin vähän liian hyvä pelkäksi tiliksi.

Mitä ajatuksia herättää tuleva sijoitustili? 50 000 € katto vähän ihmetyttää, mutta muuten kuulostaa ihan lupaavalta. Eikä tuo kattokaan mun elämään vaikuta vielä millään tavalla.

Jos 50k€ on pääoman katto ja tuotto voi olla lisänä niin ihan kivan hiekkalaatikon tuosta saa.

Toki vasurit tekee kaikkensa pilatakseen tuon.

Back
Ylös Bottom