Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen menossa haistelemaan ilmapiiriä EB:n yhtiökokoukseen. Kerrankin näin lähellä yhtiökokous järjestetään ja vieläpä melko mielenkiintoisella hetkellä, niin käytetään nyt tilaisuus hyväksi :). Edelleen ihan auki, että mitä noille lapuille tekisi kun keskihinta jossain 3,5 eurossa ja verokysymykset mietityttää.

EB:n ala itsessään on nopeasti muuttuva mikä lisää riskiä. EB toimii alalla jossa suhdanteet muuttuvat nopeasti. Kehitys on hyvin nopeaa ja isot jyräävät pienemmät lopulta, automotivehan kilpailee suoraan jättiläisten kanssa. EB:n automotive-puolen myyntihinta oli kuitenkin mielestäni liian matala ja osakkeen nykyinen arvostus ei mielestäni ainakaan ole aliarvostettu. Nopeat kurssiheittelyt kertovat yhtiöstä ja osakkeesta paljon. Peliosake siis kyseessä ja all-in ei ole millään mittareilla järkevää.

Reward? Ei kovin paljoa verrattuna riskiin. Tarvitsisi nimittäin saada niille euroille jotain sijoituskohdetta tai sitten vain jakaa sijoittajille. Jälkimmäinen on huonompi vaihtoehto.

Mutta katsellaan miten kehittyy....

No tota kun EB kassa Automotiven myynnin jälkeen on n. 4,7 euroa niin en mä käsitä miten tuo ainakaan yliarvostettu voi olla kun kuitekin wireless jää eli tuleva Bittium.

Olen menossa haistelemaan ilmapiiriä EB:n yhtiökokoukseen. Kerrankin näin lähellä yhtiökokous järjestetään ja vieläpä melko mielenkiintoisella hetkellä, niin käytetään nyt tilaisuus hyväksi :). Edelleen ihan auki, että mitä noille lapuille tekisi kun keskihinta jossain 3,5 eurossa ja verokysymykset mietityttää.

Itsekin olen tuonne menossa. Ekaa ja varmaan vikaa kertaa; ei tule Helsingistä kovin helposti lähdettyä. Eipä tossa paljoa ole mietittävää myyntien kanssa. Jos ei jostain syystä halua maksaa veroa korkeamman veroprosentin mukaan, niin sitten holdailee ja kattoo kun rahaa tulee.

Itsekin olen tuonne menossa. Ekaa ja varmaan vikaa kertaa; ei tule Helsingistä kovin helposti lähdettyä. Eipä tossa paljoa ole mietittävää myyntien kanssa. Jos ei jostain syystä halua maksaa veroa korkeamman veroprosentin mukaan, niin sitten holdailee ja kattoo kun rahaa tulee.
Laitahan taas joku raportti tärkeimmistä asioista tänne, Osakeareenaan tai Twitteriin. Niitä on todella mukava lueskella.

Laitahan taas joku raportti tärkeimmistä asioista tänne, Osakeareenaan tai Twitteriin. Niitä on todella mukava lueskella.

Eipä ollu tärkeitä asioita. Kukaan ei kysynyt mitään olennaista ja asiat nuijittiin läpi. Osakeareenan twitterissä on muutama twiitti tilaisuudesta.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/buffettin-neuvo-ota-lomaa--kohta-saat-taas-halpoja-osakkeita/p5DRsNRg

Onko täällä muita, ketkä suunnittelevat pohjois-amerikkalaisten pörssiyhtiöiden osakkeiden ostamista lähitulevaisuudessa? Näyttää siltä, että parempi kerätä nyt rahakasa, jonka päällä istua, kunnes Buffettin profetia käy toteen jossain määrin ja sitten käydä kauppaa. Kotimaisista yhtiöistäkin salkussa on lähinnä tylsät ja vakaat yhtiöt (Omat valinnat löytyy mm. tästä uutisesta http://www.kauppalehti.fi/uutiset/naita-suomi-osakkeita-kannattaa-yha-hamstrata/EGdTTynM , joiden lappuja on ostanut tähän mennessä järkihinnoilla. En muuta uskalla tehdä.

Eikai tässä oikein muutakaan voi neuvoa kuin että kerää käteistä ja kyttää ostoja. Paitsi jos löydät hyvän ostokohteen heti niin osta.

Mutta aika hc peluri saa olla joka nyt vetäisi isosti all in indeksiin. En ainakaan minä voisi tuollaista neuvoa antaa.

Mistähän tuo SSH romahdus johtuu? Viikossa tullut 15% alas.
Ilmasta osakkeen hinnassa? Voi olla toiseenkin suuntaan kyllä. En siis näe että siinä mitään oikeaa syytä olisi taustalla - paitsi ehkä kova eli nopea kurssinousu aiemmin? Peliosakkeiden oikean arvon määritys on jokseenkin hankalaa ja niillä pelaavat muutkin kuin piensijoittajat, volatiliteettiä löytyy reippaasti. SSH en itse näe kovin hyvänä peliosakkeensa monestakin syystä, availin jotain juttuja aiemmin tässä ketjussa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ilmasta osakkeen hinnassa? Voi olla toiseenkin suuntaan kyllä. En siis näe että siinä mitään oikeaa syytä olisi taustalla - paitsi ehkä kova eli nopea kurssinousu aiemmin? Peliosakkeiden oikean arvon määritys on jokseenkin hankalaa ja niillä pelaavat muutkin kuin piensijoittajat, volatiliteettiä löytyy reippaasti. SSH en itse näe kovin hyvänä peliosakkeensa monestakin syystä, availin jotain juttuja aiemmin tässä ketjussa.

Rupesin selailemaan googlesta SSH aiheisia uutisia.. http://www.arvopaperi.fi/uutisarkis...t+omistustaan+sshssa+tiuhaan+tahtiin/a1065910 eipä tuo ihme ole jos piensijoittajat panikoi.. Pitäisiköhän tässä taas uida vastavirtaan ja napata pari tuhatta lappua holdiin.

Mikä on mielipide noista nordnetin superrahastoista? Jos joka kuukausi muutaman kympin laittaisi sinne sivuun.
Yleisesti ottaen ihan OK, parempi kuin eurot tilillä. Jos muutamaa kymppiä sijoitat, laittaisin itse todella long term 5-15v+ kohteeseen ja mieluiten jopa ei edes rahastoon.

Mitäs veikkaatte että käy huomenna taas "hätäkokouksessa"? Kauanko Kreikka leikki vielä jatkuu? Olisi kaikken pitänyt kuunnella Soinia asiassa. Heti kun Kreikka saa kenkää Eurosta niin markkinat reagoi hetkessä.

Saisivat jo lopettaa tuon kreikan kanssa pelleilyn jota on jatkunut ihan liian kauan. Riita poikki ja velat anteeksi.

Onko joku käyttämässä/käyttänyt Cityconin merkintäoikeutta?

Ajattelin merkitä osakkeita.

Norjan ostos on kovin kallis (P/E yli 22), mutta lisää hajautusta pois Suomesta (57 %-> 40 %). Lisäksi Norja on käsittääkseni ostoskeskuksia ajatellen markkinana paljon paremmassa hapessa kuin Suomi ja vuokrankorotukset siellä varmaan todennäköisempiä jatkossa kuin Suomessa. Hankinnan tiedottamisen yhteydessä olleen Investor callin mukaan Citycon saa myös Sektorin lainat uudelleenrahoitettua halvemmalla ( Korko n. 4 %:sta 3,5 %:iin). Uskoisin, että (liian) kalliista hintalapusta huolimatta hankinta vähentää yhtiön riskiä lisääntyneen hajautuksen kautta.

Arvioin osingon olevan jatkossa 13 senttiä aikaisemman 15 sentin sijasta. Perustan arvioni Cityconin korjattuun tulosennusteeseen sekä laskelmiini merkintäesitteen tiedoista. Tältä osin pidän merkintää 2,05 euron hinnalla kannattavana vaikka osinko tippuisikin 11-12 senttiin ensimmäisenä vuonna.

Citycon kuuluu salkussani vakaisiin osingonmaksajiin, en odota suuria arvonnousuja vaan luotan tasaiseen ja hyvin hitaasti kasvavaan osinkovirtaan. Jotkut ovat sitä mieltä, että kauppakeskukset ovat nettikauppojen vuoksi auringonlaskun ala, mutta itse alan vähentämään vasta sitten kun jenkkilässä alkavat isot ostoskeskukset kaatumaan.

Toivoakseni Cityconin osakeanteja ei ole jatkossa enään tulossa, Osakesäästäjän näkökulmasta on verotehotonta touhua jakaa osinkoja ja järjestää säännöllisesti osakeanteja.

Ajattelin merkitä osakkeita.

Norjan ostos on kovin kallis (P/E yli 22), mutta lisää hajautusta pois Suomesta (57 %-> 40 %). Lisäksi Norja on käsittääkseni ostoskeskuksia ajatellen markkinana paljon paremmassa hapessa kuin Suomi ja vuokrankorotukset siellä varmaan todennäköisempiä jatkossa kuin Suomessa. Hankinnan tiedottamisen yhteydessä olleen Investor callin mukaan Citycon saa myös Sektorin lainat uudelleenrahoitettua halvemmalla ( Korko n. 4 %:sta 3,5 %:iin). Uskoisin, että (liian) kalliista hintalapusta huolimatta hankinta vähentää yhtiön riskiä lisääntyneen hajautuksen kautta.

Arvioin osingon olevan jatkossa 13 senttiä aikaisemman 15 sentin sijasta. Perustan arvioni Cityconin korjattuun tulosennusteeseen sekä laskelmiini merkintäesitteen tiedoista. Tältä osin pidän merkintää 2,05 euron hinnalla kannattavana vaikka osinko tippuisikin 11-12 senttiin ensimmäisenä vuonna.

Citycon kuuluu salkussani vakaisiin osingonmaksajiin, en odota suuria arvonnousuja vaan luotan tasaiseen ja hyvin hitaasti kasvavaan osinkovirtaan. Jotkut ovat sitä mieltä, että kauppakeskukset ovat nettikauppojen vuoksi auringonlaskun ala, mutta itse alan vähentämään vasta sitten kun jenkkilässä alkavat isot ostoskeskukset kaatumaan.

Toivoakseni Cityconin osakeanteja ei ole jatkossa enään tulossa, Osakesäästäjän näkökulmasta on verotehotonta touhua jakaa osinkoja ja järjestää säännöllisesti osakeanteja.

Samaa mieltä kanssasi. Tuon verkkokaupan näen haasteena, mutta on kauppakeskuksilla muutakin tarjottavaa kuin vain tuotteiden mahdollisimman halvalla ostaminen. Ja eivätköhän pienet kivijalkaliikkeet kauppakeskusten ulkopuolella poistu katukuvasta ennen kuin kauppakeskustoiminnalla on hätää. Käyttänen merkintäoikeuden.

Mitkä rahastot olisivat tällä hetkellä järkeviä sijoituskohteita 3-8 vuodeksi? Ainakaan Suomi-indeksiä tällä hetkellä suositella ja tunnelma vaikuttaisi siltä, että Helsingin pörssiin ei muutenkaan kannattaisi tällä hetkellä lähteä suuren takana olleen nousun takia.

Olisi taas opiskelijalla hieman ylimääräistä ja loppuvuoden aikana on tarkoitus sijoittaa n. 4k euroa ja olen hieman ulapalla. Voisiko joku suositella esim. Nordnetistä tai Seligsonilta joitain rahastoja, jotka näyttävät tällä hetkellä järkeviltä kohteilta? Myös perusteluja kaivattaisiin.

Mitkä rahastot olisivat tällä hetkellä järkeviä sijoituskohteita 3-8 vuodeksi? Ainakaan Suomi-indeksiä tällä hetkellä suositella ja tunnelma vaikuttaisi siltä, että Helsingin pörssiin ei muutenkaan kannattaisi tällä hetkellä lähteä suuren takana olleen nousun takia.

Olisi taas opiskelijalla hieman ylimääräistä ja loppuvuoden aikana on tarkoitus sijoittaa n. 4k euroa ja olen hieman ulapalla. Voisiko joku suositella esim. Nordnetistä tai Seligsonilta joitain rahastoja, jotka näyttävät tällä hetkellä järkeviltä kohteilta? Myös perusteluja kaivattaisiin.

Naruman heitti just tuonne taloudellinen riippumattomuus-ketjuun pari hyvää ajatusta, joista olen samaa mieltä. lisäksi jenkki ETF saattaisi olla hyvä vaihtoehto. pakko siihen on uskoa kun sinne joka kk menee rahaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom