Maailman taloustilanne ei nyt ole ehkä mikään paras aivan perinteisimpiin sijoituksiin. Eurojakaan nyt ei varmaan kannata holdata. Oletteko laskeneet paljonko varsinainen eurojenne ostovoima on laskenut viimeisen 12kk aikana? Laskekaa. Tästä syytä nähtiin myös kovaa rallittelua euro-osakkeilla. USA:ssa on sama ongelma paljon isompana. Muistakaa 2008. Nämä asiat nyt vaan pitää itse ymmärtää. Ja kun ymmärtää, pystyy tekemään isoja voittoja hallitusti.
Euron ostovoima dollarituotteita vastaan on laskenut, mutta euromarkkinoiden tuotteita saa ihan samaan hintaan ja kotimarkkinatuotteiden, esim. ruuan hinta on laskenut. En mä ainakaan koe että euroillani saisi ostettua päivittäistarvikkeita vähemmän kuin ennen. Ja ihmeen vähän se on kulutuselektroniikkaankaan vaikuttanut, ainakaan kuluttajalle asti.
Tottakai eurolla saa vähemmän toisen valuutan sijoitustuotteita jos se toinen valuutta on suhteessa noussut. Mutta tässä teen kuten Mika Hyttinen, en mielelläni ota valuuttariskiä vaan sijoitan yhtiöhin joita saa ostaa euroilla. Voi olla typerää, mutta niin on moni muukin asia.
Siitä olen samaa mieltä, että nyt on hinnoittelu varmasti kohtuu haastavaa, että kylmät hermot saa olla jos vetäsee ison position nyt sisään vaikka kotimaamme indeksiin. Jos taas hyväksyy sen että saattaa olla reilustkin positio miinuksella, niin antaa palaa vaan! ihan hyvin voidaan tästä tuplata tän vuosikymmenen aikana, mutta voi romahtaa puoleen. Mutta ongelma on se että en tiedä ja ainakaan itse en lyö vetoa kummankaan mahdollisuuden puolesta.
Tähän pitäisi vaan varautua kuten Hyttinen opettaa. Mietit etukäteen mitä teet jos romahtaa ja muuten käytännössä nautit kyydistä. Ei tartte ressata ja vaihdella hevosta jatkuvasti. Niin ja Hyttisen opit tulee Buffetilta, että ei ole niitä itse keksinyt, mutta soveltaa hyvin.
Tsekatkaa
Tinpie ja kysyä Hyttiseltä voi täällä:
Kysy Ekonomisti - Kirjailija Mika Hyttiseltä - osakeareena.fi
Eli toukokuun ajan (ainakin) saa kysymyksiin vastauksia. Siellä voi niitä vaihtoehtoisiakin sijoitusmuotoja kysellä jos haluaa yhden kovan ammattilaisen vastauksia ja näkemyksiä niihin.
- - - Updated - - -
Ymmärsitkö nyt mitä tarkoitan? Selvennän.
On aivan selvää miten fiat-rahoille (valtiohallinnollisille velkaan perustuville poliittisille rahoille - käytännössä kaikki rahat paitsi kulta/hopea/metallirahat jne) tulee käymään. Historiallisesti fiat-rahat ovat n. 80v ikäisiä kuollessaan. Vanhimpia fiat-rahoja nykypäivänä taitaa olla lähinnä Englannin punta (jotain 400v vanha nykyään jos oikein muistan.) Se kristallipallosta....
Ja loput meneekin sun kuvailemasi mukaan
Niin varmasti näin on. Mutta sitten oliki se ongelma että kaatuuko fiat-rahat 1 vuoden vai 400 vuoden päästä. Pörssiromahdust ei takuulla tarvi odottaa 400 vuotta mutta valuuttojen kanssa voi joutua kasvamaan horsmaa muutaman sukupolven ajan. Jos tässä siis meinaa sitä että joku raha tuhoutuu. veikattiinhan näin käyvän dollarillekin 2008-2009 ja vähän toisin kävi..