Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En jaksa kahlata ketjua läpi joten kysyn mahdollisesti toistamiseen asiaa: onko kokemuksia tuosta seligsonin phoebus sijoitusrahastosta?

Varmaan parhaan tiedon saat, kun luet avaintietoesitteen ja vaikkapa neljännesvuosikatsauksen. Lisäksi Phoebus -blogissa on paljon asiaa.

Olenkin noita katsellut mutta, kun kokemusta asioista ei ole niin.... :D Ajattelin, että tästä saa rautalangasta väännetys version ;) Roposiahan meikäläisen rahat on mutta johonkin jemmaan niitä tekisi mieli laittaa.

Olenkin noita katsellut mutta, kun kokemusta asioista ei ole niin.... :D Ajattelin, että tästä saa rautalangasta väännetys version ;) Roposiahan meikäläisen rahat on mutta johonkin jemmaan niitä tekisi mieli laittaa.

Kyseessä on aktiivinen rahasto. Itse liputan kovastin passiivisten indeksirahastojen ja etf:ien puolesta. Aloita vaikka näistä linkeistä:
Seligson & Co - VideoBlogi ja Seligson & Co - VideoBlogi

Opiskele vaan ihan rauhassa ensin. Rahoja ei kannata laittaa sellaiseen mistä ei kunnolla ymmärrä. Seligsonin sivuilla on paljon hyvää luettavaa matskua ja videoita.

Phoebuksen puolesta. Sen salkunhoitaja Anders Oldenburgilla on oma sijoitusvarat omassa hoitamassaan rahastossa. Se kertoo itsessään paljon. Lisäksi rahasto on menestynyt hyvin, usen voittanut indeksinsä.

Andersilla on hyvin pitkälle maailman kovimman sijoittajan Warren Buffetin tyylinen sijoitustrategia. Ostaa hyviä bisneksiä ja pitää niitä pitkään. ei myy tai osta vain siksi että se on trendikästä piireissä.

jos ei halua ostaa passiivista indeksiä niin Phoebusta voi lämpimästi suositella.

Jaksaisko porukka vähän valaista et minkälaista sisältöä salkuista löytyy. Lähinnä kiinnostaisi rahastoihin ja etf:iin sijoittavien salkut.

Monta rahastoa? Salkun sisäinen hajautus? jne...

Toukokuun ajan mahdollisuus kysellä ekonomisti - kirjailija Mika Hyttiseltä sijoitusaiheisia kysymyksiä. Tutustukaa hieman miehen sijoitusfilosofiaan ja pistäkää kysyen. Aloittelijoiden kannattaa myös kohkeasti kysyä. Ja Hyttinen siis sijoittaan Warren Buffetin opein, joten varmasti saa paljon infoa tästä irti. Jatkettiin siis kyselyä koko toukokuu.

Kysy Ekonomisti - Kirjailija Mika Hyttiseltä - osakeareena.fi

Jaksaisko porukka vähän valaista et minkälaista sisältöä salkuista löytyy. Lähinnä kiinnostaisi rahastoihin ja etf:iin sijoittavien salkut.

Kaikki Nordnetistä kasvu-etf:iä ja kasvurahasto-osuuksia:

ETF
Eurooppa Small Cap 10,96 %
Kehittyvät markkinat 9,82 %
S&P 500 25,50 %
Eurooppa EUNK 16,14 %
Eurooppa Minimum Volatility 1,45 %
Japani 7,43 %
REIT DB5K 6,18 %
Korko Kehittyvät markkinat pitkä ja käänteinen euroalue 7,41 %

Rahastot
Pohjoismaat / Superrahastot 4 kpl 15,11 %

Kaikki Nordnetistä kasvu-etf:iä ja kasvurahasto-osuuksia:

ETF
Eurooppa Small Cap 10,96 %
Kehittyvät markkinat 9,82 %
S&P 500 25,50 %
Eurooppa EUNK 16,14 %
Eurooppa Minimum Volatility 1,45 %
Japani 7,43 %
REIT DB5K 6,18 %
Korko Kehittyvät markkinat pitkä ja käänteinen euroalue 7,41 %

Rahastot
Pohjoismaat / Superrahastot 4 kpl 15,11 %

Siis tuo REIT on D5BK eli db x-trackers FTSE EPRA/NAREIT Developed Europe Real Estate UCITS ETF

Tällä hetkellä ei mitään, mutta heti kun tulevaisuus näyttää vähän selkeemmältä niin ostan varmaan DAX, S&P500, Joku Health Care indeksi ja varmaan jonkun Aasian indeksiä seuraavan. Indekseihin pikkurahoilla sijottavan on mun mielestä turha liikaa hajautella enää eri ETFien välillä, kun nuo rahastot on jo itsessään niin hyvin hajautettuja. Siis jos miettii vaikkapa hajauttavansa salkkunsa 15 helsingin pörssin yritykseen, niin paremman hajautuksen saa ostamalla pelkästään vaikka DAXia seuraavan ETFn.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
EB salkussa melkein 50% painolla ja kyllä mä vähän pettyny hintaan olen.

Onko Wireless-puolesta mihinkään? Veikkaan että ei ainakaan vielä.

Tulihan niille vasta Meksikon viranomaisilta se puhelinjärjestelmän suunnittelutilaus tjms. Tuohon kun parin vuoden sisään lisätään varsinaisten laitteiden toimitus, niin tilauksen arvo moninkertaistuu. Ja näitä tämäntyyppisiä tilauksia kuulostaisi olevan tuloillaan lähitulevaisuudessa lisää. Kyllä tästä vielä hyvä tulee :)

EB on tällä hetkellä suurin yksittäinen omistus salkussani.

Kyllä Bittiumiin uskoa löytyy..venaillaan rahoja ja lisätään mahdollisesti sitten vielä niistä hiukan Bittiumia :)

Moni tuntuu olevan tyytyväinen, vaikka en itsekään pettynyt ole. Olisin ajatellut myynnin tapahtuneen vasta myöhemmin loppu vuodesta splitin jälkeen ja siksi mulla olikin odotuksia enemmän ja tarkoitus oli ostella lisää jos olisi laskenut. EB-kortti mulla ollut vähän jokerina mukana, nyt vaan pitää miettiä mikä on panos jatkossa tälle kortille vai pysynko tiukasti pääsuunnitelmissani.

Moni tuntuu olevan tyytyväinen, vaikka en itsekään pettynyt ole. Olisin ajatellut myynnin tapahtuneen vasta myöhemmin loppu vuodesta splitin jälkeen ja siksi mulla olikin odotuksia enemmän ja tarkoitus oli ostella lisää jos olisi laskenut. EB-kortti mulla ollut vähän jokerina mukana, nyt vaan pitää miettiä mikä on panos jatkossa tälle kortille vai pysynko tiukasti pääsuunnitelmissani.

Itse myin tänään vähän myöhässä hintaan 5,03e/osake. Ei ehtinyt heti aamusta pelipaikoille, harmi. Ostan varmaan takasinkin jos laskee tarpeeksi.

Samalla ostin lisää Nokian ostowarrea. Näyttäisi tällä hetkellä olevan lähemmäs 4% Nokia plussalla. Saisi nyt vaan kivuta takasin seiskan yli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom