Raadille kysymys liittyen Hesarin uutiseen: "Kaappi-indeksirahastojen" salkunhoitajat keräävät palkkioina sijoittajien rahat työstä jota he eivät juurikaan tee - Rahastot - Talous - Helsingin Sanomat.
Minullakin näyttää olevan vähän hilkkuja tuolla jutussa mainitussa OP Deltassa. Sikäli kun nyt mitään ymmärrän, rahaston kurssi näyttää nousseen ihan ok: OP-Delta A|FI0008802293.
Jos rahastonhoitaja ei ole ollut ihan huippu, mutta sijoitusten arvo on silti noussut, niin mikä tässä nyt siis on se varsinainen ongelma?
Jos viesti on se, että jossain toisaalla olisin saanut rahoilleni paremman arvonnousun, niin mistä hitosta sitä tietää mihin sitä tällainen mistään mitään ymmärtämätön rahansa osaisi laittaa?
Tuossa tekstissä kritisoidaan, sitä että maksat kuluja, siitä että rahasto seuraa indeksiä eikä käyttäydy aktiivisesti indeksistä poiketen. Aktiivisen rahaston pitäisi pyrkiä tuottamaan ylituottoa verrattuna vertailuindeksilleen. Tuostan sun linkistäkin näet, että kyseinen rahasto on hävinnyt indeksille, 5 v p.a deltalla: +10,39 % ja vertailuindeksillä: +11,60 %. Kannattaako tuossa tapauksessa maksaa 2% hallinnointikuluja ja 0,75% merkintä-lunastus-palkkiot?
Kuten sanoit, mistä voisi tietää mikä rahasto tuottaa parhaiten. Sitä ei voi tietää mistään, mutta tutkimukset väittävät että n. joka kymmenes rahasto voittaa indeksin, eli eikö silloin kannattaisi valita halpa indeksirahasto/etf. Saman havainnon voit tehdä itse katselemalla rahastojen tuottoja ja vertaamalla niitä vertailuindeksiin. Nordnetillä on helposti saatavilla hyvä ja halpoja tuotteita, mm. täysin ilmaiset eli kuluttomat indeksirahastot. Mutta myös OPlla on indeksirahastoja, jotka tosin ovat myös hieman hintavahkot nordnettiin verrattuna.
Yksi hyvä ystäväni sanoi ettei hänen pienissä rahoissa tuollaiset 2% kulut tunnu, mä vastasin että mun pienissä rahoissa se taas tuntuukin. Ja jos sen ajattelee niin, että pörssi tuottaa keskimäärin 7% vuotuisesti, ja välittäjä niistää kolmanneksen pois niin kuulostaahan se isolta.