Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Minkälaisia uutisia odottelet EB:ltä tämän vuoden aikana, jotta kurssi tuplaantuisi?

Odotan mm:

1) Bittiumin (nykyisin Wireless) myynnin ja sitä myötä arvostuksen lähtevän erittäin vahvaan nousuun.
2) Automotiven arvostuksen muuttuvan jakautumisen myötä ja ehkäpä Automotive listataan johonkin toiseen pörssiin.
3) Ylipäätään odotan jotain yritysjärjestelyjä, joko myyntejä tai fuusioita, tältä vuodelta.
 
Heh, totta... laskin tuon aikaa sitten ja summa taisi olla 110 eur/kk, mutta se on jossain vaiheessa mielessäni vaihtunut...

Mutta nuo verot tosiaan askarruttaa: saako lapsi (aikuisena) vähentää hankintahinnat myynneistä? Pitääkö käyttää hankintameno-olettamaa?
Entä jos lapselle tekee tilin johon siirtää rahaa, ja lapsi sitten sijoittaa "itse"? Silloin luulisi ainakin että hankintahinnat saisi vähentää?

Niin monessa paikassa on asiaa siitä miten lapselle kannattaa sijoittaa rahastoihin, mutta missään ei ole juttua siitä miten rahastot muutetaan rahaksi...

Tuolta investorin sivuilta löytyy vinkkiä verotukseen. Ks. kohta Lahjaveroilmoitus kannattaa antaa. Mielestäni hankintameno-olettama tulee aina käytettäväksi siinä tapauksessa, jos se johtaa verovelvollliselle edullisempaan lopputulokseen.

Lapselle rahasto-osuuksia
 
Odotan mm:

1) Bittiumin (nykyisin Wireless) myynnin ja sitä myötä arvostuksen lähtevän erittäin vahvaan nousuun.
2) Automotiven arvostuksen muuttuvan jakautumisen myötä ja ehkäpä Automotive listataan johonkin toiseen pörssiin.
3) Ylipäätään odotan jotain yritysjärjestelyjä, joko myyntejä tai fuusioita, tältä vuodelta.

Sulla on aika vahva usko EBhen. Toivottavasti näin käy, mutta jotenkin mä olen vähän skeptinen ton EBn kanssa ja pelkään että siinä käy vielä huonosti.
 
Sulla on aika vahva usko EBhen. Toivottavasti näin käy, mutta jotenkin mä olen vähän skeptinen ton EBn kanssa ja pelkään että siinä käy vielä huonosti.

Varmaan sulla on sitten tähän joku syy miksi kävisi huonosti? Ei syy ole vain se että takana vahvaa nousua, tässä ollaan tekemisissä isojen asioide kanssa. Toki aina mahdollisuus että epäonnistuu, mutta olen tässä kyllä vahvasti mukana minäkin. Tämä autojen "älyn lisääntyminen" ei ole mikään ihan pikkujuttu ja jos siitä kakusta saa promillen osankin niin se tekee isin läjän miljoonia. Ei mulla miljoonia mutta EB. Mulle tuhansia.
 
Varmaan sulla on sitten tähän joku syy miksi kävisi huonosti? Ei syy ole vain se että takana vahvaa nousua, tässä ollaan tekemisissä isojen asioide kanssa. Toki aina mahdollisuus että epäonnistuu, mutta olen tässä kyllä vahvasti mukana minäkin. Tämä autojen "älyn lisääntyminen" ei ole mikään ihan pikkujuttu ja jos siitä kakusta saa promillen osankin niin se tekee isin läjän miljoonia. Ei mulla miljoonia mutta EB. Mulle tuhansia.

Eipä mulla mitään perusteluista ole. Se ei sovi omaan strategiaan, MUTTA silti olen siinä mukana ja siksi kuvittelen saavani nenilleni, ja olen lähtenyt aika myöhään EBn matkaan ja mulla on aika korkea keskihinta. Aion ostella lisää jos kovin laskettelee.
 
Sulla on aika vahva usko EBhen. Toivottavasti näin käy, mutta jotenkin mä olen vähän skeptinen ton EBn kanssa ja pelkään että siinä käy vielä huonosti.

No jaa. Onhan tuo jo näyttöjä antanut ja tulevaisuus näyttää vielä paremmalta. Lisäksi tunnen pääomistajia sekä johtoa ja tapaan em. porukkaa useita kertoja vuodessa.

Se ei sovi omaan strategiaan, MUTTA silti olen siinä mukana ja siksi kuvittelen saavani nenilleni, ja olen lähtenyt aika myöhään EBn matkaan ja mulla on aika korkea keskihinta.

Mikä sun strategia sitten on?
 
Varmaan sulla on sitten tähän joku syy miksi kävisi huonosti? Ei syy ole vain se että takana vahvaa nousua, tässä ollaan tekemisissä isojen asioide kanssa. Toki aina mahdollisuus että epäonnistuu, mutta olen tässä kyllä vahvasti mukana minäkin. Tämä autojen "älyn lisääntyminen" ei ole mikään ihan pikkujuttu ja jos siitä kakusta saa promillen osankin niin se tekee isin läjän miljoonia. Ei mulla miljoonia mutta EB. Mulle tuhansia.

Autoala kokonaisuudessaan on vaakalaudalla, se on faktaa. Vaikka älyautot menestyisikin (niinkuin varmasti tulee käymään), autobisnes tulee muuttumaan rajusti. Miten se vaikuttaa EB:hen.. voi olla että jää sivuun. Voi tietenkin olla että EB pääsee siihen vahvasti mukaan mutta tämä on jo lähes arpapeliä sitten. Älyautot on kuitenkin rahaa vaativaa teknologiaa. Lähitulevaisuudessa ostovoimat tulee länsimaissa heikkenemään reippaasti, vaikuttanee vahvasti autoalaan. Teknologia tietenkin kehittyy, mutta sovelluksissa jotka eivät vaadi käyttäjältä kovaa ostovoimaa.
 
Autoala kokonaisuudessaan on vaakalaudalla, se on faktaa. Vaikka älyautot menestyisikin (niinkuin varmasti tulee käymään), autobisnes tulee muuttumaan rajusti. Miten se vaikuttaa EB:hen.. voi olla että jää sivuun. Voi tietenkin olla että EB pääsee siihen vahvasti mukaan mutta tämä on jo lähes arpapeliä sitten. Älyautot on kuitenkin rahaa vaativaa teknologiaa. Lähitulevaisuudessa ostovoimat tulee länsimaissa heikkenemään reippaasti, vaikuttanee vahvasti autoalaan. Teknologia tietenkin kehittyy, mutta sovelluksissa jotka eivät vaadi käyttäjältä kovaa ostovoimaa.

Onko näin? Siis autoalan kannalta? Tahdon olla toista mieltä ja ihan ottamatta länsimaiden ostovoiman tasoon mitään kantaa, sen enempää kuin että aina tulee olemaan paljon niitä joilla on varaa ostaa uusi auto.

Ja jos mennään vaikka 10 tai 15 vuotta taakseppäin, niin silloin ilmastointi oli jotain ökyä ja navigaattorit myös. Tänäpäivänä ei taida saada autoa ilman ilmastointia ja navigaattorin saa gigantista 50 eurolla plus että se on melkein jokaisen kännykässäkin.

Se mitä nyt kehitellään ja mitä tulee nyt "uunista ulos" on tottakai kallista ja se on ensin aina premium luokan peleissä. mutta teknikka kehittyy ja sitäkautta halepenee ja siten yleistyy.

Se onko EB ulkona joskus niin sitä ei tiedä kukaan. Mutta voisi kuvitella että vaikka Saksan autojätit ois ennemmin naimisissa EB:n kanssa kuin vaikka Applen tai Googlen jne... Autonvalistajat eivät ole mitään softafirmoja, se pitää muistaa. Eikä ne sellaiseksi muutu kuin ostamalla jotain, mutta miksi kaikki pitäisi edes tehdä itse?
 
Onko näin? Siis autoalan kannalta? Tahdon olla toista mieltä ja ihan ottamatta länsimaiden ostovoiman tasoon mitään kantaa, sen enempää kuin että aina tulee olemaan paljon niitä joilla on varaa ostaa uusi auto.

Ja jos mennään vaikka 10 tai 15 vuotta taakseppäin, niin silloin ilmastointi oli jotain ökyä ja navigaattorit myös. Tänäpäivänä ei taida saada autoa ilman ilmastointia ja navigaattorin saa gigantista 50 eurolla plus että se on melkein jokaisen kännykässäkin.

Se mitä nyt kehitellään ja mitä tulee nyt "uunista ulos" on tottakai kallista ja se on ensin aina premium luokan peleissä. mutta teknikka kehittyy ja sitäkautta halepenee ja siten yleistyy.

Se onko EB ulkona joskus niin sitä ei tiedä kukaan. Mutta voisi kuvitella että vaikka Saksan autojätit ois ennemmin naimisissa EB:n kanssa kuin vaikka Applen tai Googlen jne... Autonvalistajat eivät ole mitään softafirmoja, se pitää muistaa. Eikä ne sellaiseksi muutu kuin ostamalla jotain, mutta miksi kaikki pitäisi edes tehdä itse?

10-15v sitten oli silloin, nyt on nyt. Maailma muuttuu kovaa vauhtia. Autot ovat nykyään enää pitkälti vain välttämätön pakko ja työkalu monille. Uusien autojen myynti on romahtanut.
Tottakai kaikki teknologia tulee kaikkien saataville jossain vaiheessa, ei siitä pitäisi olla mitään epäselvyyttä.

Hankala bisnes EB:lle kun tosiaan kilpailemassa on jättiläisfirmoja jotka kaipaavat uutta tuotetta (esim. älyauto). EB:ssä on paljon hypeä ja potentiaalia, mutta hyvin paljon on myös erilaisia riskejä. Pitäisi olla jotain muutakin kuin yksi tuote.

SSH:sta... Firman pitäisi muuttua. Ihmiset käyttävät nykyään Internetiä aivan väärin. Yksityisyyttä ei varjella pätkääkään, se on myös erittäin hankalaa ja vaatii teknistäkin osaamista. Tähän tulee jossain vaiheessa erityisen iso muutos, veikkaisin että silloin kun kaikkien ihmisten kaikki maksutapahtumat vuotavat nettiin tms. (VISA/mastercard jne tietokannat) Ehkä siinä vaiheessa teknologia on jo kehittynyt niin, että Internetiä on helppo käyttää kaikki tärkeät tasot kryptattuina. Tietenkin ihmiset muuttuvat diginatiivimmiksi myös. Mutta miten SSH liittyy tähän? SSH tarjoaa näihin asioihin liittyviä palveluja, lähinnä suuryrityksille. SSH:lla on kovasti mainetta 90-luvulla tehtyjen (nykyäänkin merkittävien) asioiden takia. Voin sanoa, että 90-luvulla Internetin innovaatioiden/tekniikan teko oli helppoa mikäli teki oikeita asioita oikeaan aikaan. Silloin oli perusinfrassa niin paljon tekemistä. Firma on minun käsittääkseni nykypäivänä olemassa lähinnä niiden asioiden siivittämänä. Onko heillä jotain kilpailijoita parempaa tarjottavaa nykypäivänä vai mennäänkö brändillä?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
10-15v sitten oli silloin, nyt on nyt. Maailma muuttuu kovaa vauhtia. Autot ovat nykyään enää pitkälti vain välttämätön pakko ja työkalu monille. Uusien autojen myynti on romahtanut.
Tottakai kaikki teknologia tulee kaikkien saataville jossain vaiheessa, ei siitä pitäisi olla mitään epäselvyyttä.

Hankala bisnes EB:lle kun tosiaan kilpailemassa on jättiläisfirmoja jotka kaipaavat uutta tuotetta (esim. älyauto). EB:ssä on paljon hypeä ja potentiaalia, mutta hyvin paljon on myös erilaisia riskejä. Pitäisi olla jotain muutakin kuin yksi tuote.

Ai romahtaa vai? Mites nuo autojätit sitten raportoi toinen toistaan parempia lukuja? Suomessa on romahtanut ja varmaan romahtaakin autojen myynti, mutta sekään ei ole yksin ostovoimasta vaan enemmänkin tämän maan järjettömästä veropolitiikasta johtuvaa.

Ja joo, varmasti auto on yhä enemmän vain se kulkuväline, mutta niin sen pitääkin olla. mutta mietippä sitä mahdollisuutta että kuljettajan aika vapautuisi suurelta osin (valtatieajo esim.) muuhun kuin sen auton ohjaamiseen. Voisi ottaa vaikka torkut tai tehdä duunia. Monelle kun se auto on työkalu enkä puhu edes niistä jotka ajaa autoa työkseen, vaan todella moni joutuu pakon edestä vaihtamaan paikasta A paikkaan B ja se vaihtoaika on ns. turhaa aikaa.

Ja jo se että auto haistelee sitä että herpaantuuko kuljettajan ote esim. väsymyksen johdosta, on jo kova juttu! Varmasti moni muukin kuin minä on ajanut monesti niin väsyneenä että hyvä kun silmät auki pysyy.

Ja kuitenkin kaikenkaikkiaan, ihan kaikki tekniikka menee eteenpäin. Autoihin se tarkoittaa tällä hetkellä älyä, asutojen sähköistymistä ylipäätään jne. EB tässä vahvasti mukana. Se ei ole iso peluri, mutta jos iso peluri tarkoittaa esim. Google, niin siinä voi olla kynnys päästää toisen ison firman kentälle temmeltämään. Googlella kun on tapana hyödyntää ihan kaikkea dataa omiin käyttötarkoituksiinsa, samoin varmasti MS, Apple jne jne. Että miksi näitä edes haluttaisiin kumppaniksi jos vaihtoehtoja on.

Se että tarjoutuuko joku tällainen ostamaan... No itse toivoisin että ei tulisi mitään kauppoja vielä pitkään aikaan.

Tottakai voi kaikki mennä ns perseelleen, mutta niinhän se aina. Olisiko joku uskonut 10 vuotta sitten että Nokialle kävi kuin kävi matkapuhelimissa...
 
Ai romahtaa vai? Mites nuo autojätit sitten raportoi toinen toistaan parempia lukuja? Suomessa on romahtanut ja varmaan romahtaakin autojen myynti, mutta sekään ei ole yksin ostovoimasta vaan enemmänkin tämän maan järjettömästä veropolitiikasta johtuvaa.

Ja joo, varmasti auto on yhä enemmän vain se kulkuväline, mutta niin sen pitääkin olla. mutta mietippä sitä mahdollisuutta että kuljettajan aika vapautuisi suurelta osin (valtatieajo esim.) muuhun kuin sen auton ohjaamiseen. Voisi ottaa vaikka torkut tai tehdä duunia. Monelle kun se auto on työkalu enkä puhu edes niistä jotka ajaa autoa työkseen, vaan todella moni joutuu pakon edestä vaihtamaan paikasta A paikkaan B ja se vaihtoaika on ns. turhaa aikaa.

Ja jo se että auto haistelee sitä että herpaantuuko kuljettajan ote esim. väsymyksen johdosta, on jo kova juttu! Varmasti moni muukin kuin minä on ajanut monesti niin väsyneenä että hyvä kun silmät auki pysyy.

Ja kuitenkin kaikenkaikkiaan, ihan kaikki tekniikka menee eteenpäin. Autoihin se tarkoittaa tällä hetkellä älyä, asutojen sähköistymistä ylipäätään jne. EB tässä vahvasti mukana. Se ei ole iso peluri, mutta jos iso peluri tarkoittaa esim. Google, niin siinä voi olla kynnys päästää toisen ison firman kentälle temmeltämään. Googlella kun on tapana hyödyntää ihan kaikkea dataa omiin käyttötarkoituksiinsa, samoin varmasti MS, Apple jne jne. Että miksi näitä edes haluttaisiin kumppaniksi jos vaihtoehtoja on.

Se että tarjoutuuko joku tällainen ostamaan... No itse toivoisin että ei tulisi mitään kauppoja vielä pitkään aikaan.

Tottakai voi kaikki mennä ns perseelleen, mutta niinhän se aina. Olisiko joku uskonut 10 vuotta sitten että Nokialle kävi kuin kävi matkapuhelimissa...

Noh, käytännössä sanoit samat asiat mitä minä. Olen siis samaa mieltä - lähes kaikesta. Eri mieltä olen tuosta miten firmat suhtautuvat jättien kanssa toimimiseen. Sanoisin, että raha vaikuttaa eniten. Pienillä ei loppujenlopuksi ole paljoa valtteja jättejä vastaan.
Ja noista autofirmoista.. Ainakin WW on heikentänyt autojensa laatua reippaasti viimevuosina, näkyy tuloksessa (positiivisena, vielä.) Lisää näistä autoista..: http://www.zerohedge.com/news/2014-05-16/where-worlds-unsold-cars-go-die
 
Uusien autojen myynti on romahtanut.

? International car sales 1990-2015 | Forecast

Global auto sales hit record high of 82.8 million

international-car-sales-since-1990.jpg


Tyypillinen "Romahdus by ZeroHedge" ;)

edit: Olimpa hidas :D
 
Oliko Shin-Ei sama kaveri, joka on Bitcoinia täällä hehkuttanut? Jos on, niin ihan mielenkiinnosta haluaisin udella sijoitusstrategiaasi? Ja tiedustella, että mitkä ovat mielestäsi ne tulevaisuuden alat, joihin sijoittamalla saadaan raha todennäköisimmin poikimaan?
 
Shin-Ei: Tekisi mieli kuitata nää sun jutut samalla tavalla kuin mitä Kauppalehden Biohit-palstalla tehdään eräälle trollaajalle, eli sanoa seuraavaa: Höpö höpö.

Mutta… Kirjoitanpa kuitenkin jotain. Ensinnäkin täytyy todeta, että nähtävästi et tiedä Elektrobitistä juuri muuta kuin nimen. Elektrobit Automotive on omassa nichessään markkinajohtaja ja lisäksi erittäin vahvoissa asemissa. Tuoteportfoliota et voi laskea kahden käden sormilla etkä edes ottamalla varpaat mukaan. Elektrobit Wirelessinkin jätät täysin huomiotta…

SSH taas on jo muuttumassa. Yksityisyyden varjelu alkaa pikkuhiljaa kansalaisia kiinnostaa. Asiakkaita joiden tietoturva-aukkoja SSH voisi paikata löytyy reippaasti mm. finanssisektorilta. SSH pyrkii juuri asiakkaan kannalta vaivattomalla tavalla turvaamaan kriittisen infrastruktuurin. Toki kuluttajapuolellekin ollaan menossa mm. pilvipalvelujen tietoturvaa ja tietoturvallisempaa matkapuhelinkäyttöjärjestelmää Jollan kanssa kehittäen jne. Kyllä heillä on etumatkaa kilpailijoihin n. 6-12kk ja brändiarvosta on toki hyötyä.

Jos haluat jotain vastailla, niin olisitko ystävällinen ja vaivautuisit edes hieman tekemään taustatyötä ennen kuin lauot ihan mitä sattuu?

P.S. "At the end of 2012, the global market for ADAS systems was estimated to be around US$16.6 billion, and analysts at ABI Research forecast that the market will increase to more than US$261 billion by the end of 2020, representing a CAGR of 41%."

Forecasted US$ 260 Billion Global Market for ADAS Systems by 2020

Ihan selvä auringonlaskun ala EB Automotivella...

P.P.S. Jos noi Bitcoinit on sun vahvaa alaa, niin täällä ois keskustelua jostain bitcoin-aiheisesta startupista: http://osakeareena.fi/viewtopic.php?f=32&t=211
 
Viimeksi muokattu:
Hei, kaikki pakkiksen talousketjulaiset.

Aloitteleva sijoittaja kaipaisi hieman neuvoja. Tilanne on siis sellainen, että aloitin viime syksynä yliopisto-opiskelut, ja harkitsen opintolainan ottamista, sekä sen sijoittamista kokonaisuudessaan. Summa olisi siis 400/kk. Tämän lisäksi minulla on käytettävissä alkupääomaa noin 5000 euroa. Pidättekö järkevänä opintolainan sijoittamista, ja jos, niin miten olis viisasta lähteä sijoittamaan?

Olin harkinnut jonkin indeksirahaston hankkimista, ja "osta-ja-unohda"-tyylistä sijoittamista vähintään opiskelujen ajan, siis noin vuoteen 2019 asti. Olisiko tämä järkevää? Olisiko järkevää sijoittaa suurin osa esimerkiksi Aasiaan, mikäli Euroopan talous tulee mahdollisesti kyykähtämään seuraavan parin vuoden aikana.
Vinkkejä hyvistä rahastoista?

Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen.
 
Jooh, ehkä on parempi puhua autotrendin romahtamisesta. Autot ovat jo kauan muuttuneet enemmän ja enemmän vain pakollisiksi työkaluiksi. Ollaan jonkinlaisessa murroskohdassa ennen uudenlaisia autoja.

Mutta… Kirjoitanpa kuitenkin jotain. Ensinnäkin täytyy todeta, että nähtävästi et tiedä Elektrobitistä juuri muuta kuin nimen. Elektrobit Automotive on omassa nichessään markkinajohtaja ja lisäksi erittäin vahvoissa asemissa. Tuoteportfoliota et voi laskea kahden käden sormilla etkä edes ottamalla varpaat mukaan. Elektrobit Wirelessinkin jätät täysin huomiotta…

Tämä niche on erittäin alkuasteilla. Mikäli EB tosiaan on erittäin vahvassa asemassa - ja pitää sen, se ostetaan varmasti pois. Älyautot tulevat varmasti menestymään, mutta en usko että ihan lähivuosina. Tekniikka kehittyy nopeasti ja varsinkin tämän nichen ja EB:n riskisyyttä korostan. Tätä samaa tekniikkaa kehittää myös maailman isoimmat firmat. Siellä vaan aloteltiin hommat (ehkä) myöhässä (vrt. Nokia kehitti kosketusnäyttöpuhelimen ja Apple veti sillä rahat.), tosin esim. Googlella on jo olemassa vuosia toiminut itsenäinen auto.

SSH taas on jo muuttumassa. Yksityisyyden varjelu alkaa pikkuhiljaa kansalaisia kiinnostaa. Asiakkaita joiden tietoturva-aukkoja SSH voisi paikata löytyy reippaasti mm. finanssisektorilta. SSH pyrkii juuri asiakkaan kannalta vaivattomalla tavalla turvaamaan kriittisen infrastruktuurin. Toki kuluttajapuolellekin ollaan menossa mm. pilvipalvelujen tietoturvaa ja tietoturvallisempaa matkapuhelinkäyttöjärjestelmää Jollan kanssa kehittäen jne. Kyllä heillä on etumatkaa kilpailijoihin n. 6-12kk ja brändiarvosta on toki hyötyä.

Joo mutta hommat vaan ei toimi käytännössä näin. Tietoturva on erittäin hankala ja monimutkainen asia. Etumatkaa SSH:lla ei ole kilpailijoihin pätkääkään, tosin jos kilpailijana on muut kankeat "tietoturvafirmat", sitten ehkä. Tietoturvaratkaisujen tulee olla mm. avointa koodia "by definition", vain sellaiset ratkaisut pärjäävät (tulevaisuudessa, 5v+) ilman brändiä tai muuta siipeä. Nämä "security through obscurity" -firmat ei oikeasti pärjää enää tulevaisuudessa, johtuen kehityksestä. Oikea tietoturva on kokoajan kehittyvää ja jopa täysin muuntuvaa. Firmat harvoin ovat.

Jos haluat jotain vastailla, niin olisitko ystävällinen ja vaivautuisit edes hieman tekemään taustatyötä ennen kuin lauot ihan mitä sattuu?
Ehkä tämä viesti on tuonut paremmin esille mitä tarkoitan, mikäli edellisessä viestissäni oli epäselvyyksiä.

P.P.S. Jos noi Bitcoinit on sun vahvaa alaa, niin täällä ois keskustelua jostain bitcoin-aiheisesta startupista: Safello - Bitcoinien markkinapaikka - osakeareena.fi
Itse näen, että Safelloon sijoittamista parempi olisi vain sijoittaa suoraan Bitcoiniin. Vaikka Safellon tukeminen auttaakin infraa (mikä nostaa Bitcoinin arvoa kokonaisuudessaan.) Jokatapauksessa mikäli Bitcoin ei menesty, Safello ei menesty. Ja mikäli Bitcoin menestyy (ja Safello menestyy,) Bitcoin menestyy varmasti moninkertaisesti paremmin.

Oliko Shin-Ei sama kaveri, joka on Bitcoinia täällä hehkuttanut? Jos on, niin ihan mielenkiinnosta haluaisin udella sijoitusstrategiaasi? Ja tiedustella, että mitkä ovat mielestäsi ne tulevaisuuden alat, joihin sijoittamalla saadaan raha todennäköisimmin poikimaan?
Joo. Tällä hetkellä perinteinen talousmaailma on mukavasti kuplautumassa kun kaikkialla tehdään lisää rahaa tyhjästä.
Sijoitan käytännössä kolmella tavalla:
1. Osakesijoitukset: potentiaalia sisältävät (mielestäni aliarvostetut), ehkä hyvää osinkoakin maksavat yhtiöt. Hyvänä esimerkkinä suurelta osin valtionyhtiönä oleva Fortum. Ei siis aivan riskittömimpiä osakkeita, mutta helpohkoa vakaata euromääräistä tuottoa. Sijoitan myös ns. jokeriosakkeisiin, mutta ne ovat ehkä enemmän uhkapeliä.
2. Startupit. Näen, että oikea arvo luodaan työllä. Alat, varsinkin IT ovat sellaisia jotka kehittyvät hyvin nopeasti ja nuoret ihmiset ovat niitä kaikkein osaavimpia. Kun firmasta on itsellä iso omistuksessa ja tekee työtä omalle firmalle, työinto ja panostus on aivan eri tasolla. Nämä ovat kuitenkin lähinnä jokereita, startuppien luonteen vuoksi.
3. Arvonsäilyttäjät. Eurot ja muut leikkirahat eivät ole tällaisia. Hajautus on tärkeää. Kaikki missä "ylimääräistä" arvoa säilyttää, on sijoitusta.

Yritän nähdä isoja liikkeitä. Jossain määrin ja joillain alueilla tämä on jopa helppoa. Se, tapahtuuko muutokset vuoden vai kymmenen sisään on sinänsä irrelevanttia sijoitusten kannalta. Keskiössä on viimevuosina ollut Bitcoin. Oikea raha on mahdotonta siirtää Internetiin tai ylipäätään tietokoneelle. Tämän ongelman ratkaisu, Bitcoin, on todella jytky. Nykyisissä Internetin rahoissa kun ei luoteta vain rahan alkuperäisiin luojiin vaan myös kaikkiin välikäsiin. Nämä luottamusverkot hajoavat, siihen sijoitan. Se on yksi Bitcoinin (tai jonkun muun kryptovaluutan) mahdollisista menestysskenaarioista.
Toinenkin iso liike, mikä on mielestäni väistämätön, on nykyisen Internetin hajoaminen. Se ei välttämättä näy millään tavalla normikäyttäjille. Nykyinen Internet nojaa äärimmäisen paljon luottamusverkkoihin - ja kuten tässäkin tapauksessa, veikkaan että ne jostain, vaikkapa poliittisesta syystä, murtuu. Tähän sijoittaminen tällä hetkellä on ehkä vähän hankalaa. Ehkäpä firmat, jotka tuottavat tuotteita jotka eivät vaadi luottamusta mihinkään keskustahoon?

Tulevaisuuden aloista.. Hyvin hankalaa sanoa. Keskittyisin firmoihin, jotka käsittelevät massiivisesti rahaa. Myöskin perusinfra, jota ei tarvitse ainakaan lähiaikoina uusia, on varmasti arvokasta myös jatkossa. Esimerkiksi sähköverkot. Radioverkkoja yms (Digita) en näe aivan perusinfrana, sillä radioverkot eivät välttämättä ole arvokkaita jatkossa.
 
Hei, kaikki pakkiksen talousketjulaiset.

Aloitteleva sijoittaja kaipaisi hieman neuvoja. Tilanne on siis sellainen, että aloitin viime syksynä yliopisto-opiskelut, ja harkitsen opintolainan ottamista, sekä sen sijoittamista kokonaisuudessaan. Summa olisi siis 400/kk. Tämän lisäksi minulla on käytettävissä alkupääomaa noin 5000 euroa. Pidättekö järkevänä opintolainan sijoittamista, ja jos, niin miten olis viisasta lähteä sijoittamaan?

Olin harkinnut jonkin indeksirahaston hankkimista, ja "osta-ja-unohda"-tyylistä sijoittamista vähintään opiskelujen ajan, siis noin vuoteen 2019 asti. Olisiko tämä järkevää? Olisiko järkevää sijoittaa suurin osa esimerkiksi Aasiaan, mikäli Euroopan talous tulee mahdollisesti kyykähtämään seuraavan parin vuoden aikana.
Vinkkejä hyvistä rahastoista?

Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen.

Opintolaina kannattaa sijoittaa, mikäli sitä ei muuten tarvitse. Se on sen verran halpaa rahaa. Opintolaina tulee maksaa euroissa takaisin, kannattaa siis tavoitella euromääräistä voittoa. "Osta ja unohda" toimii, mikäli kohde on hyvin hajautettu. Indeksit toimii, tosin tällä hetkellä voi olla vähän "riskistä", oikeasti kuitenkin hyvin pieniriskistä ja hyvää tuottoa pitemmälle ajalle. Ehkä osa vaikka OMXH25-indeksiin kiinni? Kannattaa sijoittaa sinne, mistä löytyy omaa näkemystä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom