Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minkälaisia uutisia odottelet EB:ltä tämän vuoden aikana, jotta kurssi tuplaantuisi?
Heh, totta... laskin tuon aikaa sitten ja summa taisi olla 110 eur/kk, mutta se on jossain vaiheessa mielessäni vaihtunut...
Mutta nuo verot tosiaan askarruttaa: saako lapsi (aikuisena) vähentää hankintahinnat myynneistä? Pitääkö käyttää hankintameno-olettamaa?
Entä jos lapselle tekee tilin johon siirtää rahaa, ja lapsi sitten sijoittaa "itse"? Silloin luulisi ainakin että hankintahinnat saisi vähentää?
Niin monessa paikassa on asiaa siitä miten lapselle kannattaa sijoittaa rahastoihin, mutta missään ei ole juttua siitä miten rahastot muutetaan rahaksi...
Odotan mm:
1) Bittiumin (nykyisin Wireless) myynnin ja sitä myötä arvostuksen lähtevän erittäin vahvaan nousuun.
2) Automotiven arvostuksen muuttuvan jakautumisen myötä ja ehkäpä Automotive listataan johonkin toiseen pörssiin.
3) Ylipäätään odotan jotain yritysjärjestelyjä, joko myyntejä tai fuusioita, tältä vuodelta.
Sulla on aika vahva usko EBhen. Toivottavasti näin käy, mutta jotenkin mä olen vähän skeptinen ton EBn kanssa ja pelkään että siinä käy vielä huonosti.
Varmaan sulla on sitten tähän joku syy miksi kävisi huonosti? Ei syy ole vain se että takana vahvaa nousua, tässä ollaan tekemisissä isojen asioide kanssa. Toki aina mahdollisuus että epäonnistuu, mutta olen tässä kyllä vahvasti mukana minäkin. Tämä autojen "älyn lisääntyminen" ei ole mikään ihan pikkujuttu ja jos siitä kakusta saa promillen osankin niin se tekee isin läjän miljoonia. Ei mulla miljoonia mutta EB. Mulle tuhansia.
Sulla on aika vahva usko EBhen. Toivottavasti näin käy, mutta jotenkin mä olen vähän skeptinen ton EBn kanssa ja pelkään että siinä käy vielä huonosti.
Se ei sovi omaan strategiaan, MUTTA silti olen siinä mukana ja siksi kuvittelen saavani nenilleni, ja olen lähtenyt aika myöhään EBn matkaan ja mulla on aika korkea keskihinta.
Varmaan sulla on sitten tähän joku syy miksi kävisi huonosti? Ei syy ole vain se että takana vahvaa nousua, tässä ollaan tekemisissä isojen asioide kanssa. Toki aina mahdollisuus että epäonnistuu, mutta olen tässä kyllä vahvasti mukana minäkin. Tämä autojen "älyn lisääntyminen" ei ole mikään ihan pikkujuttu ja jos siitä kakusta saa promillen osankin niin se tekee isin läjän miljoonia. Ei mulla miljoonia mutta EB. Mulle tuhansia.
Autoala kokonaisuudessaan on vaakalaudalla, se on faktaa. Vaikka älyautot menestyisikin (niinkuin varmasti tulee käymään), autobisnes tulee muuttumaan rajusti. Miten se vaikuttaa EB:hen.. voi olla että jää sivuun. Voi tietenkin olla että EB pääsee siihen vahvasti mukaan mutta tämä on jo lähes arpapeliä sitten. Älyautot on kuitenkin rahaa vaativaa teknologiaa. Lähitulevaisuudessa ostovoimat tulee länsimaissa heikkenemään reippaasti, vaikuttanee vahvasti autoalaan. Teknologia tietenkin kehittyy, mutta sovelluksissa jotka eivät vaadi käyttäjältä kovaa ostovoimaa.
Onko näin? Siis autoalan kannalta? Tahdon olla toista mieltä ja ihan ottamatta länsimaiden ostovoiman tasoon mitään kantaa, sen enempää kuin että aina tulee olemaan paljon niitä joilla on varaa ostaa uusi auto.
Ja jos mennään vaikka 10 tai 15 vuotta taakseppäin, niin silloin ilmastointi oli jotain ökyä ja navigaattorit myös. Tänäpäivänä ei taida saada autoa ilman ilmastointia ja navigaattorin saa gigantista 50 eurolla plus että se on melkein jokaisen kännykässäkin.
Se mitä nyt kehitellään ja mitä tulee nyt "uunista ulos" on tottakai kallista ja se on ensin aina premium luokan peleissä. mutta teknikka kehittyy ja sitäkautta halepenee ja siten yleistyy.
Se onko EB ulkona joskus niin sitä ei tiedä kukaan. Mutta voisi kuvitella että vaikka Saksan autojätit ois ennemmin naimisissa EB:n kanssa kuin vaikka Applen tai Googlen jne... Autonvalistajat eivät ole mitään softafirmoja, se pitää muistaa. Eikä ne sellaiseksi muutu kuin ostamalla jotain, mutta miksi kaikki pitäisi edes tehdä itse?
10-15v sitten oli silloin, nyt on nyt. Maailma muuttuu kovaa vauhtia. Autot ovat nykyään enää pitkälti vain välttämätön pakko ja työkalu monille. Uusien autojen myynti on romahtanut.
Tottakai kaikki teknologia tulee kaikkien saataville jossain vaiheessa, ei siitä pitäisi olla mitään epäselvyyttä.
Hankala bisnes EB:lle kun tosiaan kilpailemassa on jättiläisfirmoja jotka kaipaavat uutta tuotetta (esim. älyauto). EB:ssä on paljon hypeä ja potentiaalia, mutta hyvin paljon on myös erilaisia riskejä. Pitäisi olla jotain muutakin kuin yksi tuote.
Ai romahtaa vai? Mites nuo autojätit sitten raportoi toinen toistaan parempia lukuja? Suomessa on romahtanut ja varmaan romahtaakin autojen myynti, mutta sekään ei ole yksin ostovoimasta vaan enemmänkin tämän maan järjettömästä veropolitiikasta johtuvaa.
Ja joo, varmasti auto on yhä enemmän vain se kulkuväline, mutta niin sen pitääkin olla. mutta mietippä sitä mahdollisuutta että kuljettajan aika vapautuisi suurelta osin (valtatieajo esim.) muuhun kuin sen auton ohjaamiseen. Voisi ottaa vaikka torkut tai tehdä duunia. Monelle kun se auto on työkalu enkä puhu edes niistä jotka ajaa autoa työkseen, vaan todella moni joutuu pakon edestä vaihtamaan paikasta A paikkaan B ja se vaihtoaika on ns. turhaa aikaa.
Ja jo se että auto haistelee sitä että herpaantuuko kuljettajan ote esim. väsymyksen johdosta, on jo kova juttu! Varmasti moni muukin kuin minä on ajanut monesti niin väsyneenä että hyvä kun silmät auki pysyy.
Ja kuitenkin kaikenkaikkiaan, ihan kaikki tekniikka menee eteenpäin. Autoihin se tarkoittaa tällä hetkellä älyä, asutojen sähköistymistä ylipäätään jne. EB tässä vahvasti mukana. Se ei ole iso peluri, mutta jos iso peluri tarkoittaa esim. Google, niin siinä voi olla kynnys päästää toisen ison firman kentälle temmeltämään. Googlella kun on tapana hyödyntää ihan kaikkea dataa omiin käyttötarkoituksiinsa, samoin varmasti MS, Apple jne jne. Että miksi näitä edes haluttaisiin kumppaniksi jos vaihtoehtoja on.
Se että tarjoutuuko joku tällainen ostamaan... No itse toivoisin että ei tulisi mitään kauppoja vielä pitkään aikaan.
Tottakai voi kaikki mennä ns perseelleen, mutta niinhän se aina. Olisiko joku uskonut 10 vuotta sitten että Nokialle kävi kuin kävi matkapuhelimissa...
Uusien autojen myynti on romahtanut.
Uusien autojen myynti on romahtanut.
Mutta… Kirjoitanpa kuitenkin jotain. Ensinnäkin täytyy todeta, että nähtävästi et tiedä Elektrobitistä juuri muuta kuin nimen. Elektrobit Automotive on omassa nichessään markkinajohtaja ja lisäksi erittäin vahvoissa asemissa. Tuoteportfoliota et voi laskea kahden käden sormilla etkä edes ottamalla varpaat mukaan. Elektrobit Wirelessinkin jätät täysin huomiotta…
SSH taas on jo muuttumassa. Yksityisyyden varjelu alkaa pikkuhiljaa kansalaisia kiinnostaa. Asiakkaita joiden tietoturva-aukkoja SSH voisi paikata löytyy reippaasti mm. finanssisektorilta. SSH pyrkii juuri asiakkaan kannalta vaivattomalla tavalla turvaamaan kriittisen infrastruktuurin. Toki kuluttajapuolellekin ollaan menossa mm. pilvipalvelujen tietoturvaa ja tietoturvallisempaa matkapuhelinkäyttöjärjestelmää Jollan kanssa kehittäen jne. Kyllä heillä on etumatkaa kilpailijoihin n. 6-12kk ja brändiarvosta on toki hyötyä.
Ehkä tämä viesti on tuonut paremmin esille mitä tarkoitan, mikäli edellisessä viestissäni oli epäselvyyksiä.Jos haluat jotain vastailla, niin olisitko ystävällinen ja vaivautuisit edes hieman tekemään taustatyötä ennen kuin lauot ihan mitä sattuu?
Itse näen, että Safelloon sijoittamista parempi olisi vain sijoittaa suoraan Bitcoiniin. Vaikka Safellon tukeminen auttaakin infraa (mikä nostaa Bitcoinin arvoa kokonaisuudessaan.) Jokatapauksessa mikäli Bitcoin ei menesty, Safello ei menesty. Ja mikäli Bitcoin menestyy (ja Safello menestyy,) Bitcoin menestyy varmasti moninkertaisesti paremmin.P.P.S. Jos noi Bitcoinit on sun vahvaa alaa, niin täällä ois keskustelua jostain bitcoin-aiheisesta startupista: Safello - Bitcoinien markkinapaikka - osakeareena.fi
Joo. Tällä hetkellä perinteinen talousmaailma on mukavasti kuplautumassa kun kaikkialla tehdään lisää rahaa tyhjästä.Oliko Shin-Ei sama kaveri, joka on Bitcoinia täällä hehkuttanut? Jos on, niin ihan mielenkiinnosta haluaisin udella sijoitusstrategiaasi? Ja tiedustella, että mitkä ovat mielestäsi ne tulevaisuuden alat, joihin sijoittamalla saadaan raha todennäköisimmin poikimaan?
Hei, kaikki pakkiksen talousketjulaiset.
Aloitteleva sijoittaja kaipaisi hieman neuvoja. Tilanne on siis sellainen, että aloitin viime syksynä yliopisto-opiskelut, ja harkitsen opintolainan ottamista, sekä sen sijoittamista kokonaisuudessaan. Summa olisi siis 400/kk. Tämän lisäksi minulla on käytettävissä alkupääomaa noin 5000 euroa. Pidättekö järkevänä opintolainan sijoittamista, ja jos, niin miten olis viisasta lähteä sijoittamaan?
Olin harkinnut jonkin indeksirahaston hankkimista, ja "osta-ja-unohda"-tyylistä sijoittamista vähintään opiskelujen ajan, siis noin vuoteen 2019 asti. Olisiko tämä järkevää? Olisiko järkevää sijoittaa suurin osa esimerkiksi Aasiaan, mikäli Euroopan talous tulee mahdollisesti kyykähtämään seuraavan parin vuoden aikana.
Vinkkejä hyvistä rahastoista?
Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen.