Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No jaa. Onhan tuo jo näyttöjä antanut ja tulevaisuus näyttää vielä paremmalta. Lisäksi tunnen pääomistajia sekä johtoa ja tapaan em. porukkaa useita kertoja vuodessa.

Joo, pakko sanoa että vaikka olen skeptinen niin onhan mulla uskoa kerran rahojani olen laittanut ja tulen vielä ostamaan jos halpenee.

Mikä sun strategia sitten on?

Halpaaa hyvin hajautettua indeksisijoittamista 70% ydinsalkkuun ja sateelllittisalkkuun 30% arvoyhtiöitä / edulliesti osinkolappuja piiitkällä tähtäimellä molemmat. Mulla on vielä vähän hakusessa tuon mun sateelliitin sisältö ja ostoperusteet, tällä hetkellä mulla on muutamia kriteerit täyttäviä ja pääasiassa ei sopivia, toki esim. EB sopii mun mielestä ihan hyvin pitkään holdiin, toiseksi tuossa mun strategiassa kusee tuon mun säläsalkun koko. Ideana kuitenkin välttää lyhyttä kauppaa, ja ostaa pitkällä tähtäimellä.

Kiitos vastauksestasi. Tuosta opintolainan takaisinmaksusta, siihenhän on mahdollista saada aika merkittävä vähennys. Riippuen opiskelujen aloitusajankohdasta, vähennys on joko 30% tai 40% siitä summasta, joka ylittää 2500. Eli jos nostaisi kaiken mahdollisen tuen, olisi etu jo tuhansia euroja.

Hei, kaikki pakkiksen talousketjulaiset.

Aloitteleva sijoittaja kaipaisi hieman neuvoja. Tilanne on siis sellainen, että aloitin viime syksynä yliopisto-opiskelut, ja harkitsen opintolainan ottamista, sekä sen sijoittamista kokonaisuudessaan. Summa olisi siis 400/kk. Tämän lisäksi minulla on käytettävissä alkupääomaa noin 5000 euroa. Pidättekö järkevänä opintolainan sijoittamista, ja jos, niin miten olis viisasta lähteä sijoittamaan?

Olin harkinnut jonkin indeksirahaston hankkimista, ja "osta-ja-unohda"-tyylistä sijoittamista vähintään opiskelujen ajan, siis noin vuoteen 2019 asti. Olisiko tämä järkevää? Olisiko järkevää sijoittaa suurin osa esimerkiksi Aasiaan, mikäli Euroopan talous tulee mahdollisesti kyykähtämään seuraavan parin vuoden aikana.
Vinkkejä hyvistä rahastoista?

Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen.

Lainaan itseäni parin kuukauden takaa:

Kyllä kaikista helpoiten pääsee liikkeelle, kun alkaa itse hieman opiskella asiaa. Kamalan paljon ei tarvitse aikaa ja vaivaa laittaa likoon, kun ymmärtää sellaiset perusteet kuin esim.:
- tärkeimmät sijoitustuotteet
- palkkioiden ja "korkoa korolle" merkityksen loppusummassa
- hajautuksen (maantieteellinen, ajallinen, toimialakohtainen)

Jätä pankkien palvelut väliin. Palkkiot ovat suuria ja tuotteetkin usein kehnoja.

Jos minä saisin päättää, niin sun tilanteessa kannattaa sijoittaa seuraavasti:
- ripottelet pikku hiljaa rahasi joko Seligsonin indeksirahastoihin tai avaat arvo-osuustilin Nordnetiin ja sijoittelet rahasi pikku hiljaa ETF:iin (eli indeksiosuusrahastoihin)
- kun koko potti on rahastoissa, annat sijoituksesi vain olla ja täydennät pottia joka palkkapäivä vapaavalintaisella summalla

Tässä tietysti oletetaan, että siedät jonkin verran riskiä ja sijoitushorisonttisi on pitkä (mieluusti 10v. tai enemmänkin).

Miten sitten pääset itse alkuun niin, että ymmärtäisit mihin olet rahasi laittamassa? Itse aikoinani sain kaikkein suurimman avun tästä blogista. Lähde lukemaan blogia alusta lähtien, niin opit nopeasti kaikki nuo aiemmin mainitsemani termit ja muut pääperiaatteet indeksirahasto-/ETF-sijoittamisesta. Sitten kun olet hiukan oppinut perusteita, voit lainata kirjastosta Seppo Saarion kirjan Näin sijoitan pörssiosakkeisiin. Kun ymmärtää noiden lähteiden sisällön, niin on luultavasti sijoitushommissa paremmin kartalla kuin 98 prosenttia tuulipuvuista.

Jos sijoittaminen ja varallisuuden kerääminen yhtään kiinnostaa, niin voisin melkein luvata, että tämä mielenkiinnon kohde/harrastus vie mennessään. Tsemppiä sijoitusuralle! :)

Koska olet opiskelija (ja todennäköisesti melko nuori jamppa), niin sijoita riskisiin tuotteisiin, jotka eivät maksa missään vaiheessa osinkoja ulos, eli käytännössä Seligsonin indeksirahastot tai osingot uudelleen sijoittavat ETF:t.

Sun tilanteessa mielestäni parhaat vaihtoehdot on seuraavat:

A: haluat helpon ja järkevän tien, etkä ole erityisen kiinnostunut sijoittamisesta:
- Sijoita kuukausittain rahasi Seligsonin indeksirahastoihin. Valkkaat sieltä vaikka viisi rahastoa eri alueilta ja laitat niihin rahaa vuoron perään oman mielesi mukaan.

B: haluat tehdä järkevästi, mutta opetella myös tuntemaan paremmin sijoittamismaailmaa:
- Teen pääasiassa niinkuin kohdassa A, mutta seuraa samalla muutamaa Helsingin pörssin yhtiötä ja tee suoria osakeostoja 1-2 kertaa vuodessa esimerkiksi 2-4 kk lainamäärällä per vuosi.
- Tässä taktiikassa saatat joutua maksamaan oppirahoja, tehdä isojakin voittoja tai kusta osinkojen vuoksi Kelan tulorajat. Mutta ainakin opit paremmin tuntemaan rahoitusmarkkinoita, kun etsit sieltä potentiaalisia ostettavia.

Tuolta investorin sivuilta löytyy vinkkiä verotukseen. Ks. kohta Lahjaveroilmoitus kannattaa antaa. Mielestäni hankintameno-olettama tulee aina käytettäväksi siinä tapauksessa, jos se johtaa verovelvollliselle edullisempaan lopputulokseen.

Lapselle rahasto-osuuksia

Kiitos! Tosiaan lahjaveroilmoitus on se miten asia pitää hoitaa... Onpa vain tämäkin tehty harmittavan monimutkaiseksi...

Olen kk-säästänyt Nordnetin kautta pariin ETF:ään ja superrahastoihin. Normaalisti ne ostot lähtevät joka kk 5. päivä automaattisesti tuon ohjelman mukaisesti. Kun nyt sattuu vähän ylim. olemaan niin onko siinä mitään eroa jos itse menen kyseisten rahastojen/etf:n kohdalle ja ostan niitä manuaalisesti?

Olen kk-säästänyt Nordnetin kautta pariin ETF:ään ja superrahastoihin. Normaalisti ne ostot lähtevät joka kk 5. päivä automaattisesti tuon ohjelman mukaisesti. Kun nyt sattuu vähän ylim. olemaan niin onko siinä mitään eroa jos itse menen kyseisten rahastojen/etf:n kohdalle ja ostan niitä manuaalisesti?

Sinun kannattaa toimi niin, että muutat kk-säästön summan sen kokoiseksi kun sulla on sitä "vähän ylimääräistä", näin se veloitetaan seuraavan kuun 5. pv ja saat tehtyä sijoituksen kuluitta.

Olisiko Etf hyvä vaihtoehto, kun nyt sijoittaisi 300e ja siitä eteenpäin n 100e kk?

Oikeastaan vain, jos ostat Nordnetin kautta kk-säästösopimuksella, koska silloin ei mene merkintämaksua ja jos on tarkoitus pitää pitkän aikaa. Muussa tapauksessa Seligsonin indeksirahastoja, ei kuitenkaan indeksiosuusrahastoa (=ETF). Nordnetin maksuttomat Superrahastot ovat myös bueno. Muita pohjoismaita kuin Suomea ostettaessa menee valuutanvaihtokulu 0,25% suuntaansa. Noin pieniä summia sijoittaessa täytyy erityisesti kiinnittää huomiota kuluihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ole sijoitusjuttuja tullut lähiaikoina seurattua, niin sellainen kysymys tuli mieleen, että mitenkä luulette esimerkiksi nyt tuon Elektrobitin kurssin suhtautuvan mahdollisiin tuotteista lyötyviin tietoturva aukkoihin? Entä siihen tilanteeseen, että jotain sen aukon kautta toteutettaisiin isommassa mittakaavassa?

Miltä kuulostaisi uutinen joka kertoo että esim. tuhansien autojen jarrut hakkeroitiin, mittariston nopeudet ja muut tiedot näyttävät vääriä lukemia tms. ? mm. Black Hat USA -tietoturvakonferenssissa on julkistettu useita mahdollisia tapoja hakkeroida autoja, joten mistään kaukaisista skenarioista ei varmaan voida puhua.

Ei ole sijoitusjuttuja tullut lähiaikoina seurattua, niin sellainen kysymys tuli mieleen, että mitenkä luulette esimerkiksi nyt tuon Elektrobitin kurssin suhtautuvan mahdollisiin tuotteista lyötyviin tietoturva aukkoihin? Entä siihen tilanteeseen, että jotain sen aukon kautta toteutettaisiin isommassa mittakaavassa?

Miltä kuulostaisi uutinen joka kertoo että esim. tuhansien autojen jarrut hakkeroitiin, mittariston nopeudet ja muut tiedot näyttävät vääriä lukemia tms. ? mm. Black Hat USA -tietoturvakonferenssissa on julkistettu useita mahdollisia tapoja hakkeroida autoja, joten mistään kaukaisista skenarioista ei varmaan voida puhua.

Voihan sitä yrittää murtaa ja on yritettykin murtaa, mutta en olisi kauhean huolissani EB:n osalta, koska EB:n tuotteet yltävät autopuolen turvallisuustasoista korkeimmalle, eli ASIL D:lle.

ASIL D, an abbreviation of Automotive Safety Integrity Level D, refers to the highest classification of initial hazard (injury risk) defined within ISO 26262 and to that standard’s most stringent level of safety measures to apply for avoiding an unreasonable residual risk. In particular, ASIL D represents likely potential for severely life-threatening or fatal injury in the event of a malfunction and requires the highest level of assurance that the dependent safety goals are sufficient and have been achieved.

ASIL D is noteworthy, not only because of the elevated risk it represents and the exceptional rigor required in development, but because automotive electrical, electronic, and software suppliers make claims that their products have been certified or otherwise accredited to ASIL D, ease development to ASIL D, or are otherwise suitable to or supportive of development of items to ASIL D. Any product able to comply with ASIL D requirements would also comply with any lower level.

Wikipedia - ASIL D

Unlike SIL, it is the case that both ASIL and DAL are statements measuring degree of hazard. DAL E is the ARP4754 equivalent of ASIL QM—in both classifications hazards are negligible and safety management is not required. At the other end, DAL A and ASIL D represent the highest levels of risk addressed by the respective standards. While ASIL D encompasses at most the hazards of a loaded passenger van, DAL A includes the hazards of large aircraft loaded with fuel and passengers. Publications may illustrate ASIL D as equivalent to DAL B, to DAL A, or somewhere in between.

Wikipedia - SAE ARP4761 and SAE ARP4754 (DAL)

DAL B on siis lentoturvallisuudessa toisiksi korkein standardi ja DAL A on korkein.

Ja onhan EB:tä koitettu murtaa; Kauppalehti - Kolme kuukautta hukkaan: Mersun tietoturva kesti

Lisäksi sopii pohdiskella myös sitä, että voisihan esimerkiksi sähkö- tai vesijärjestelmiä, ydinvoimaloita ja liikennevaloja jne. hakkeroimalla aiheuttaa vaikka mitä. Näissäkin on vaan asetettu turvatasot uhan mukaisiksi.

Voihan sitä yrittää murtaa ja on yritettykin murtaa, mutta en olisi kauhean huolissani EB:n osalta, koska EB:n tuotteet yltävät autopuolen turvallisuustasoista korkeimmalle, eli ASIL D:lle.
SIL-tasoilla ei ole väliä kun puhutaan Internetiin kytketyn laitteen tietoturvasta. Kun se on kytketty nettiin, sen murtaminen helpottuu huomattava

Kun nämä älyautot yleistyvät, kräkkääminenkin yleistyy. En tosin pidä tätä merkittävänä riskinä EB:lle.

Lisäksi sopii pohdiskella myös sitä, että voisihan esimerkiksi sähkö- tai vesijärjestelmiä, ydinvoimaloita ja liikennevaloja jne. hakkeroimalla aiheuttaa vaikka mitä. Näissäkin on vaan asetettu turvatasot uhan mukaisiksi.
Niinhän niitä voisi, ne vaan ei ole kytketty Internetiin. Ilma välissä on jokseenkin haastava este hakkereille. Erittäin tärkeää infraa myös valvoo ihmiset 24/7.

Otatteko huomioon ns. toukokuuilmiötä? Itse ajattelin hieman pienentää NN:n ETF kk-ostoja touko-elokuuksi ja sitten syksyllä lisääntyneet käteiset likoon. Myymään en ala.

Kesädroppi on keskimäärin 4% suuruinen | Piksu

Osaltaan kyllä. Meinasin lomarahojen tullessa hieman pistää niistä syrjään, ja tämän "kesädropin" takia teen sen vasta lomien loppupuolella.

Pitää vain toivoa, ettei käytä kaikkia lomalla :D

Raadille kysymys liittyen Hesarin uutiseen: "Kaappi-indeksirahastojen" salkunhoitajat keräävät palkkioina sijoittajien rahat työstä jota he eivät juurikaan tee - Rahastot - Talous - Helsingin Sanomat.
Minullakin näyttää olevan vähän hilkkuja tuolla jutussa mainitussa OP Deltassa. Sikäli kun nyt mitään ymmärrän, rahaston kurssi näyttää nousseen ihan ok: OP-Delta A|FI0008802293.
Jos rahastonhoitaja ei ole ollut ihan huippu, mutta sijoitusten arvo on silti noussut, niin mikä tässä nyt siis on se varsinainen ongelma?
Jos viesti on se, että jossain toisaalla olisin saanut rahoilleni paremman arvonnousun, niin mistä hitosta sitä tietää mihin sitä tällainen mistään mitään ymmärtämätön rahansa osaisi laittaa?

Raadille kysymys liittyen Hesarin uutiseen: "Kaappi-indeksirahastojen" salkunhoitajat keräävät palkkioina sijoittajien rahat työstä jota he eivät juurikaan tee - Rahastot - Talous - Helsingin Sanomat.
Minullakin näyttää olevan vähän hilkkuja tuolla jutussa mainitussa OP Deltassa. Sikäli kun nyt mitään ymmärrän, rahaston kurssi näyttää nousseen ihan ok: OP-Delta A|FI0008802293.
Jos rahastonhoitaja ei ole ollut ihan huippu, mutta sijoitusten arvo on silti noussut, niin mikä tässä nyt siis on se varsinainen ongelma?
Jos viesti on se, että jossain toisaalla olisin saanut rahoilleni paremman arvonnousun, niin mistä hitosta sitä tietää mihin sitä tällainen mistään mitään ymmärtämätön rahansa osaisi laittaa?

Ongelma on kyseisen rahaston korkeat kulut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom