Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ja siis ei korkoihin senttiäkään. tuo 100 - ikä petää jossain Jenkeissä missä ei ole ihan samanlaisia eläkesysteemejä kuin täällä.

Lisäksi korot ei tuota infaaltion jälkeen juuri mitään. Ei ole mun juttu. Mun korkosijoitukset on lainanmaksu.

Ja muutenkin en ole kiinnostunut mitään hajauttamisesta vain hajauttamisen iloksi enkä varsinkin niin että pitää olla korkoa, kiinteistöä, raaka-aineita. En vaan tajua että miksi kun ne käytännössä vain laskee tuotto-odotusta...

Itekkin vähän samoilla linjoilla. Normaalitilanteessa korkeintaan 5-10% käteistä sellaisella korkotilillä, mistä ne saa tarvittaessa nopeasti siirrettyä uusia ostoja varten.

Itekkin vähän samoilla linjoilla. Normaalitilanteessa korkeintaan 5-10% käteistä sellaisella korkotilillä, mistä ne saa tarvittaessa nopeasti siirrettyä uusia ostoja varten.

Juu, rahaa ostopaikkoja varten kannattaa aina keräillä, mutta ei sitäkään hautomalla hautoa. Kerää vaikka osinkotuloista jos ei sillä hetkellä ole mielekästä ostettavaa, säästää palkoista jne.

Ja itse en pidä mitään isoja puskureita missään nollakorkotiille. Ne on sieltä vaan helpompi tuhlata hetken mielijohteesta. Jos paska lentää ropeliin niin sitten myydään osakkeita mutta kynnys myydä noita hetken mieliteon jälkeen on suurempi. Rikkoontuneen pesukoneen voi rahoittaa vaikka luottokortilla jos sillä hetkellä ei käteistä ole. siinä sitten kuukausi aikaa keksiä käteistä jostakin eli vaikka vaan kiristää vyötä.

Moi,

Edessä olisi salkun uudelleenjärjestely ja tarkoituksena aloittaa etf/indeksisijoittaminen. Alkupääomaa on n. 5k ja säästöä kertyy kuussa n. 200 euroa. Tarkoitus olisi hajauttaa ostot seuraavalle 1,5v lähinnä sen takia, ettei tuo 5k sijoitus osuisi aallon huipulle. Kuukausittaiseksi sijoitukseksi tulisi näin noin 500 euroa.
Olen lukenut muutaman kirjan sijoittamisesta ja kaikissa suositellaan salkun tasapainoittamista korkosijoituksilla. Olen katsonut alustavasti Seligsonin tarjoamia kolmea korkorahastoa, joilla saisi mielestäni sopivan hajautuksen erilaisiin korkosijoituksiin. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, näille sijoituksille käy huonosti jos/kun korot nousevat, joten korkosijoitukset eivät liene kovinkaan järkevä sijoitus tämän hetkisessä tilanteessa? Onko varteenotettavaa vaihtoehtoa vai kannattaisiko pitää suurehko osa varoista käteisenä?

Tuo jossain vaiheessa eteen tuleva korkojen nosto tulee kurittamaan myös osakekursseja, jos yhtiöiden voitot ei ehdi ennen sitä nousta reippaasti. Aikahajautus on mun mielestä nyt aika kova sana, mutta toisaalta noin pienillä rahoilla tuu paljoa tukkaan vaikka kurssit vähän laskisikin.

Selittäkää tyhmälle kumpi on järkevämpää nordnetissä, kuukautissäästäminen vaiko ostospalkkioiden maksaminen, kun puhutaan suht pienistä sijoitussummista kuukausittain?

ETF:sissä taitaa olla n. 50e/kk minimisijoitus riippuen markkinoista.

Jos salkun kuvitteellinen allokaatio olis esim. 80% osakkeissa (etf:ää ja, vaikka osakerahastoja. kokonaisuudessaan 4 rahastoa), 10% kiinteistöihin sijoittavaa rahastoa ja 10% korkorahastoa (tiedän, että ei ole otollinen hetki tälle).

Alkupääoma mahdollistaa 100-300e/kk sijoittamisen alkuun n. reilun vuoden verran, mutta sen jälkeen puhutaan todennäköisesti n. 100e/kk.

Meikäläisen matikka ei riitä laskemaan, onko kannattavaa maksaa ostopalkkioita noin pienillä kuukautissijoituksilla, vaikka salkku kokonaisuudessaan tekisi tuottoa.

Onko ETF-rahasto "kannattamaton" pienillä sijoituksilla, jos joka kuukausi maksaa ostopalkkioita.

Olenko ihan hakoteillä, kun kuvittelen kyseisien kulujen tiputtavan mahdollista vuosituottoa selkeästi.

Minulla ei ole vielä tiliä nordnetissä, mutta toivon mukaan kohta on. Taustatyötä tehdään vielä.

^Tämä kyllä kiinnostaisi itseäkin. Olen nimittäin 90% täysin samassa tilanteessa. Mitä olen ymmärtänyt, ei etf kannata sijoittaa näin pienillä summilla. Mielummin alkuun vaikka ilmaista superrahastoa. Itsellä vielä "laiskuus" sijoittamisen taustatyötä kohtaan painaa jonkun verran. Sen takia rahastot olisi helppo. X määrä euroja kk sinne ja katsellaan 25v jos pääsisi eläkkeelle. Tämä ois sunnitelma. Joku viisaampi voisi meitä valottaa asiasta.

Noin pienellä summalla ei kannata ostaa suoraan. 1000 eur kertaosto mielestäni minimi. Tällöin kulu 1,5 %, jos ostat ulkomaista etf:ää. Muutenkin riippuu siitä, kuinka kauan aiot pitää etf:iä. Jos et omista kauan, osta rahastoja. Superrahastot hyvä vaihtoehto omistusajasta riippumatta. Myynti (etf) maksaa myös tuon saman 15 eur. KK-säästöohjelmalla etf:iin voit ihan hyvin ostaa pienemmilläkin summilla, koska ostamisesta ei mene tällöin palkkiota. Myydessä joudut maksamaan palkkion.

Möin tällä viikolla loputkin osakkeet (NRE) pois. Niin kuin joskus aiemmin mainitsin aikovani tehdä. Aika tuntuu olevan sen verran kortilla, että kesän arvelin olla seurailematta ja palata asiaan syksymmällä.

m0sselle ja Adskslle sen verran, että ostaminen kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin, eli heti! Heikki vastasikin jo, että tuo etf-kuukausisäästäminen on ilmaista, joten heti vaan niitä mukaan. 100-200€ riittää vallanmainiosti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Selittäkää tyhmälle kumpi on järkevämpää nordnetissä, kuukautissäästäminen vaiko ostospalkkioiden maksaminen, kun puhutaan suht pienistä sijoitussummista kuukausittain?

ETF:sissä taitaa olla n. 50e/kk minimisijoitus riippuen markkinoista.

Jos salkun kuvitteellinen allokaatio olis esim. 80% osakkeissa (etf:ää ja, vaikka osakerahastoja. kokonaisuudessaan 4 rahastoa), 10% kiinteistöihin sijoittavaa rahastoa ja 10% korkorahastoa (tiedän, että ei ole otollinen hetki tälle).

Alkupääoma mahdollistaa 100-300e/kk sijoittamisen alkuun n. reilun vuoden verran, mutta sen jälkeen puhutaan todennäköisesti n. 100e/kk.

Meikäläisen matikka ei riitä laskemaan, onko kannattavaa maksaa ostopalkkioita noin pienillä kuukautissijoituksilla, vaikka salkku kokonaisuudessaan tekisi tuottoa.

Onko ETF-rahasto "kannattamaton" pienillä sijoituksilla, jos joka kuukausi maksaa ostopalkkioita.

Olenko ihan hakoteillä, kun kuvittelen kyseisien kulujen tiputtavan mahdollista vuosituottoa selkeästi.

Minulla ei ole vielä tiliä nordnetissä, mutta toivon mukaan kohta on. Taustatyötä tehdään vielä.

Vastasit itse jo kysymykseesi :)

Nordnetin kuukausisäästämiseen kuuluvia ETF:iä on melko hyvä valikoima, eikä näistä tosiaan mene palkkiota ostettaessa, vaikka ostaisi minimisummalla. Yhtä ilmaista on ostaa 300 tai 1000 eurolla, jos tekee kuukausisäästösopimuksen. Kuukausisäästösuunnitelmaa voi muuttaa vaikka joka kuukauden jälkeen, jos säästettävä summa muuttuu kuukausittain. Tästä ei mene mitään kuluja.

Itse olen pyrkinyt pitämään ostokulut aina prosentin alapuolella, joten ETF:iä ostaessa olen käyttänyt kuukausisäästöä ja osakkeissa ostanut isompia eriä kerralla.

Kuukausisäästöllä tehdyt ETF ostot 12kpl/v tarkoittaa >50 euron ostoerillä 0 euron kuluja.

Ilman kuukausisäästöä tehdyt ETF ostot 12kpl/v tarkoittaa 15 e palkkiolla 180 euron kuluja. Ero on erittäin merkittävä varsinkin pidemmällä aikavälillä.

Naurettavaa. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Kaunkohan tämä jatkuu. Tiedoksi niille ketkä on vasta vähän aikaa olleet mukana kelkassa: alamäkiä tulee myös!
13796074.jpg

Mä myin tänään mun viimeisen rahaston pois. + 181% kolmelta vuodelta :dance::dance::dance:

Ja heti alkoi v*tuttamaan, kun muistin, että tulevat verot pitää ottaa huomioon tämän vuoden verotuksessa..

Tässä ketjussa on mielestäni aikaisemminkin puhuttu tästä, mutta onko kellään tietoa, miten pääomatulot vaikuttavat opintotukiin? Muistaakseni tässä oli joku jippo, mitä ei välttämättä tule heti ajatelleksi.

Tässä ketjussa on mielestäni aikaisemminkin puhuttu tästä, mutta onko kellään tietoa, miten pääomatulot vaikuttavat opintotukiin? Muistaakseni tässä oli joku jippo, mitä ei välttämättä tule heti ajatelleksi.

Pääomatulot vaikuttavat kuten muutkin tulot. Jippo on siinä, että et myy opintojesi aikana mitään jolloin ei ole tuloakaan.

Pääomatulot vaikuttavat kuten muutkin tulot. Jippo on siinä, että et myy opintojesi aikana mitään jolloin ei ole tuloakaan.

Lasketaanko pääomatulot kaavalla voitot - tappiot? Eli vähennetäänkö tappiot voitoista ennen kuin ne huomioidaan tuloina? Ja lasketaanko osinkotulot mukaan?

- - - Updated - - -

Lasketaanko pääomatulot kaavalla voitot - tappiot? Eli vähennetäänkö tappiot voitoista ennen kuin ne huomioidaan tuloina? Ja lasketaanko osinkotulot mukaan?

- - - Updated - - -

Eikö aallossa opeteta edes perusasioita? Tai edes googlen käyttämistä, sen voi oppia jopa itse? Hauki on kala...

Edit: Eiku niin et sä ole päässytkään sisälle, kumma :D

Eikö aallossa opeteta edes perusasioita? Tai edes googlen käyttämistä, sen voi oppia jopa itse? Hauki on kala...

Edit: Eiku niin et sä ole päässytkään sisälle, kumma :D

Sulla taitaa olla jotain ikäviä kokemuksia Aallosta kun noin katkeraks vetää aikuisen ihmisen.;) Ei se mun vika oo jos esim. joku sun Aallon käynyt kaveri vetää isompia tuloja kun sä.:) Tähän voit tulla vuodattamaan sitten loput katkerat kyyneleesi.

Ja sähän voit pyytää vaikka moderaattoreita poistamaan kaikki nämä tyhmät kysymykset! Tästäkin ketjusta saisi sitten luettavan!

En oo päässykkään, ei oo kukaan ainakaan tullut tarjoon opiskelupaikkaa sinne:( Eikun jaa, googlasin tossa, niin sinne pitää hakea ensin!:)

Lapselle sijoittaminen rahastoon?

Lapselle sijoittaminen rahastoon?

Tarkoituksena olisi pistää taaperolle kuukausittain (yhdeltä vanhemmalta) 120 euron edestä rahastoihin (120 euroa siksi että jää alle lahjavero-rajan), ja toivon mukaan tästä kasvaa mukava pesämuna aikuisuuteen tultaessa.

Muuten on kuviot aika selvillä, mutta minkä mukaan juniori maksaa veroja kun joskus myy rahastot? Voinko tehdä tässä vaiheessa jotain millä verotaakka pienenisi?

- - - Updated - - -

Voitto on pääomatuloa kuten myös osingot. Tappiot voi vähentää verotuksessa viiden vuoden kuluessa.

Jos pelkäät pääomatulojen vaikutusta tukiin, niin suosittelen toimimaan kuten yllä sanoin. Ostat osakkeita pitkällä tähtäimellä tai aloitat indeksisijoittamisen/säästämisen. Aika on sijoittajan puolella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom