Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tarkoitus olisi joo sijoittaa 7-10 vuodeksi, ja jättää pieni puskuri tilille ja tietysti pitää huolta että se puskuri myös kasvaa kuukausittain. Siitä voisi sitten kvartaaleittain tai 6kk välein tarkistaa jos löytyisi sopivasti irtonaista. Taidanpa muutamassa erässä merkitä kuitenkin.

Toiseen aiheeseen, miten tuo mahdollisille tuleville lapsille säästäminen onnistuu? Pystynkö tekemään Seligsonille vaikka pari erillistä salkkua johon rupeen tuuppaamaan kuukausittan jonkun kympin? Vai mites tuo toimii? Hieman yritin sieltä omasta salkusta selailla välilehtiä mutta en löytänyt mitään mikä viittaisi siihen että tuonne pystyisi tekemään enemmän kun yhden salkun.

Tässä ei nyt ihan lähitulevaisuudessa ole varmaan mitään isoa syytä isoon laskuun. Että jos tuota ei jaa tyyliin parin seuraavan vuoden ajalle niin sama työntää vaikka heti, hyväksyy sen että arvo saattaa laskea eikä lähde ainakaan paniikissa myymään jos tarkoitus pitää pitkään.

Miettisin nyt kyllä ryssärahastoakin, siellä on halpaa lappua tarjolla.

Mielestäni osakemarkkinat ovat jokseenkin kuumentuneet ja nämä 20%/2kk nousut eivät selity pelkällä keväällä ja 60mrd/kk euronpainannalla. Kreikka, muut EU-alueen ongelmat, USA:n velkakirjaongelmat ja tulevat QE:t (USA, EU) ovat aina hyvin riskisiä. On tiedossa, että monet merkittävät maat ovat alkaneet irtautumaan USD=maailmanvaluutta -tilanteesta. Kiina esimerkiksi on ilmoittanut etteivät osta (ainakaan niin paljon kuin ennen) Fedin velkakirjoja. EKP:n negatiivinen korkokaan ei ole mikään signaali EU-alueen vahvuudesta. Katson nämä osakekurssien nousut kuitenkin lähinnä ylireagoinniksi silti, koska nämä ongelmat alkavat realisoitumaan arvioni mukaan vasta syksyllä tai 2016. Kaikki nämä ongelmat ovat olleet selkeitä jo kauan. Historia toistuu tässä hyvin vahvasti. Kannattaa sijoittaa sen mukaan.

SWIFT-erottamisuhkailut ja muut rahaliikenteen pakotteet (=hyökkäys) Venäjää vastaan ovat myös aiheuttaneet epävarmuutta globaaliin talousjärjestelmään. Kaikkihan tietää, että kun luottamus USA:n dollariin heikkenee merkittävästi, aiheutuu siitä isoja ongelmia. Näimmehän jo maailman suurimman valtion kansallisen rahan menettävän >50% arvostaan hyvin lyhyessä ajassa. USA:n dollari saatiin 2008 pelastettua, mitenhän ensikerralla? Maailman kolmanneksi suurin pankki HSBC (varallisuudeltaan kai toiseksi suurin yritys maailmassa?) saatiin kiinni erittäin laajasta rahanpesusta, veronkierrosta, huumerahojen pyörityksestä ..oikeastaan suunnilleen kaikesta laittomasta mitä tuon kokoluokan pankkina voit tehdä. Jos ginostaa, aiheesta hyvä teksti: http://www.rollingstone.com/politics/news/gangster-bankers-too-big-to-jail-20130214

Kannattaa tarkastella valtiottomia ja mielettömän poliittisen manipuloinnin ulkopuolella olevia sijoituskohteita.

Ehkä sokeria?
695291815.jpg

Vuoden alusta näin:

Elektrobit +48.21% (Näytöt annettu ja nyt nautitaan kyydistä. Jakautuminen erittäin positiivinen signaali ja vahva kasvu jatkuu)

Myykää nyt ja ottakaa voitot talteen jos ei perse kestä. Vähän jännitti toissayönä, kun omasta salkusta yli 80% Elektrobittiä. Tosin kuten tähänkin asti, menen näkemykseni mukaan enkä muuta voi. Oma vivutettu salkku YTD +82%.

Niin ja hyvää duunia Pelles & muut etenkin alta euron ostaneet. Itellä ekat 0.93€ ostetut kevyet 440% plussalla tai jotain sinne päin.

P.S. Holdarin lompsat repee ja strong €€€.

Nyt alkaa tilanne olemaan omissa lapuissa +- 0 ja tuntuu että laskee vielä tuonne alle 4. Puolet tuli omistuksista vähennettyä, ei ole hermoja, tietoa eikä luottoa. :D Lähellä oli etten myynyt kaikkia.
Mistähän johtuu tämä lasku? Hankala lapun arvoa arvioida kun perustuu lähes kokonaan tulevaisuuteen.

edit: hyvä se teillä isoilla pojilla olla kun lapuissa jo +100% nousua vaikka vähän kurssi notkahteleekin

Tarkoitus olisi joo sijoittaa 7-10 vuodeksi, ja jättää pieni puskuri tilille ja tietysti pitää huolta että se puskuri myös kasvaa kuukausittain. Siitä voisi sitten kvartaaleittain tai 6kk välein tarkistaa jos löytyisi sopivasti irtonaista. Taidanpa muutamassa erässä merkitä kuitenkin.

Toiseen aiheeseen, miten tuo mahdollisille tuleville lapsille säästäminen onnistuu? Pystynkö tekemään Seligsonille vaikka pari erillistä salkkua johon rupeen tuuppaamaan kuukausittan jonkun kympin? Vai mites tuo toimii? Hieman yritin sieltä omasta salkusta selailla välilehtiä mutta en löytänyt mitään mikä viittaisi siihen että tuonne pystyisi tekemään enemmän kun yhden salkun.

Minä ratkaisin lapsille säästämisen niin että avasin vaan itselleni kaksi salkkua lisää (kaksi lasta siis) ja pistin niihin mitä pistän. Mun tuloilla sinne ei mitään kivitalon hintoja säästellä, joten ne tonnit tai max kymppi tai kaksi on siirrettävissä kyllä laillisesti muutenkin. ei kiinnosta vähempää säätää jonkun maistraatin kanssa näistä. Ja sitäpaitti, jos mun talous ei anna myöden esim. autokoulua, niin sitten käytetään noita. Minä en voi tietää mikä on tilanne vajaan 10 vuoden päästä kun tuokin on jo ajankohtaista.

Enkä voi tietää sitäkään onko mulla mahista sponssata lasten opiskeluja. Sitten käytän niille korvamerkittyä rahaa. Siitä voi vain olla varma, että jos ne rahat siirtää lapselle niin ne on lapsen ja sinä et niillä lapsen opiskeluja tai autokouluja maksa, mutta se voi vetää ne kurkusta alas kun täyttää 18 vuotta jos haluaa.

Juu, omat EB:T 10% pakkasella. Vw:ltä tuli ainakin jotain mainintaa ettei pysty sanomaan kuinka hyvin automarkkinoilla menee kuluvana vuotena. Mutta eiköhän tuo laske sen maanisen hypen takia nyt. Pohjilta lisää ehkä.

Mielestäni osakemarkkinat ovat jokseenkin kuumentuneet ja nämä 20%/2kk nousut eivät selity pelkällä keväällä ja 60mrd/kk euronpainannalla. Kreikka, muut EU-alueen ongelmat, USA:n velkakirjaongelmat ja tulevat QE:t (USA, EU) ovat aina hyvin riskisiä. On tiedossa, että monet merkittävät maat ovat alkaneet irtautumaan USD=maailmanvaluutta -tilanteesta. Kiina esimerkiksi on ilmoittanut etteivät osta (ainakaan niin paljon kuin ennen) Fedin velkakirjoja. EKP:n negatiivinen korkokaan ei ole mikään signaali EU-alueen vahvuudesta. Katson nämä osakekurssien nousut kuitenkin lähinnä ylireagoinniksi silti, koska nämä ongelmat alkavat realisoitumaan arvioni mukaan vasta syksyllä tai 2016. Kaikki nämä ongelmat ovat olleet selkeitä jo kauan. Historia toistuu tässä hyvin vahvasti. Kannattaa sijoittaa sen mukaan.

En jaksa ees lukea mitään sokerisijoituksia. En sijoita muihinkaan raaka-aineisiin. Se on spekulaatiota hinnasta, ei sijoittamista.

Ja totta helvetissä tää voi kääntyä taas huonoon vaikka huomenna. Tarkoitus oli sanoa, että jos ei sen aikahajautuksen aikajana ole vuosia, eli vaikka seuraavan 3-5 vuoden aikana sijoitat rahasi niin se on aika turhaa. Koska seuraavat vuodet voidaan yhtä hyvin nousta ja jokainen nousupäivä on tappio niille rahoille joita ei ole sijoitettu. Että jos ei ole tarkoitus tehdä osto-ohjelmaa usealla vuodelle jollakin perusteilla niin all in samantien.

Taas kun on taantuma pörssissä, niin silloin on vain järkevää tehdä se osto-ohjelma. Pohjalle tuskin osuu mutta jokainen laskupäivä on enempi lappuja samalla rahamäärällä. Nt ei ole laskeva trendi, nyt on turha aikahajauttaa muutamalla kuukaudella.

- - - Updated - - -

Juu, omat EB:T 10% pakkasella. Vw:ltä tuli ainakin jotain mainintaa ettei pysty sanomaan kuinka hyvin automarkkinoilla menee kuluvana vuotena. Mutta eiköhän tuo laske sen maanisen hypen takia nyt. Pohjilta lisää ehkä.

Missä se maaninen hype on ollut jos ei Kauppalehden foorumia lasketa?

No onhan tuo tippunut ja näytti se isompi luku salkussa kivalta, mutta tätä tää on, vuoristorataa. Pitää vaan katsoa että pidemmässä juoksussa trensi on ylöspäin.

En jaksa ees lukea mitään sokerisijoituksia. En sijoita muihinkaan raaka-aineisiin. Se on spekulaatiota hinnasta, ei sijoittamista.
Kannattaisi jaksaa lukea myös vaihtoehtoisista sijoituskohteista. Voi oppia paljon. Sijoittaminen on aina spekulaatiota hinnasta. Hyvä sijoitus voi olla sellainen, jonka arvo on korkeampi kuin hinta. Hyvä sijoitus voi olla sellainen, jonka hinta vastaa arvoa mutta joka tuottaa arvoa (yhtiöt yleensä.) Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka yhtiöt tekisivät hyvää tulosta, kaikki on aina riippuvaista jostain muusta. Esimerkiksi Sveitsissä meni nurin tai vähintään lähes konkurssikelpoiseksi paljon vakaitakin firmoja, kun Sveitsin frangin kiinnitys (1.20 CHF/EUR) poistettiin. Muistutan tässä euron arvon heikkenemisestä dollaria vastaan. Euro oli vielä muutamia kuukausia sitten 1.30 USD, nyt se on alle 1.12 USD.

Kannattaisi jaksaa lukea myös vaihtoehtoisista sijoituskohteista. Voi oppia paljon. Sijoittaminen on aina spekulaatiota hinnasta. Hyvä sijoitus voi olla sellainen, jonka arvo on korkeampi kuin hinta. Hyvä sijoitus voi olla sellainen, jonka hinta vastaa arvoa mutta joka tuottaa arvoa (yhtiöt yleensä.) Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka yhtiöt tekisivät hyvää tulosta, kaikki on aina riippuvaista jostain muusta. Esimerkiksi Sveitsissä meni nurin tai vähintään lähes konkurssikelpoiseksi paljon vakaitakin firmoja, kun Sveitsin frangin kiinnitys (1.20 CHF/EUR) poistettiin. Muistutan tässä euron arvon heikkenemisestä dollaria vastaan. Euro oli vielä muutamia kuukausia sitten 1.30 USD, nyt se on alle 1.12 USD.

Toki mä niistä luen, esim. alan lehdistä, mutta en siinä mielessä että ostaisin niitä. En lyö vetoa hevosista enkä urheilustakaan.

Ja euro saisi varmaan vieläkin heiketä että se olisi oikeasti oikeassa suhteessa dollariin. Järjettömän korkeella se kävikin. Ja ainahan siitä joku firma kärsii ja joku hyötyy kun valuuttakurssit muuttuu suhteessa toisiinsa.

Laitatko vaikka listan niistä konkurssiin menneistä sveitsiläisistä kioskeista. Onko mennyt muita kuin jotain valuuttaspekulaatiovirityksiä?

Laitatko vaikka listan niistä konkurssiin menneistä sveitsiläisistä kioskeista. Onko mennyt muita kuin jotain valuuttaspekulaatiovirityksiä?

Aika vähättelevää puhua kioskeista. Ei tehdä tästä ketjusta samanlaista kuraa kuin Kauppalehden foorumit ovat?

Nopealla googlauksella löysin tämän: Swiss bank?s currency U-turn hurts watchmakers, skiers and traders | Business | The Guardian
Kun tuo päivä oli, luin jostain (en löytänyt nyt Googlettamalla) jostain Sveitsiläisestä lentokoneen osien valmistajasta, jonka pääasialliset markkinat olivat Euroopassa ja kauppaa käytiin näin euroissa. Oli kestänyt vuosia saada yritys tuottamaan edes vähän voittoa ja yhden poliittisen päätöksen takia koko yritys käytännössä meni konkurssiin.

Ja ihan jos järjellä miettii niin jos Sveitsissä on firma ja työntekijöiden palkat yms. maksetaan frangeissa ja kauppaa käydään lähinnä euromaihin - eli kaupat tehdään euroissa.. Kun näin isoja heilahduksia tapahtuu niin kyllä siinä hajoaa paljon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika vähättelevää puhua kioskeista. Ei tehdä tästä ketjusta samanlaista kuraa kuin Kauppalehden foorumit ovat?

Nopealla googlauksella löysin tämän: Swiss bank?s currency U-turn hurts watchmakers, skiers and traders | Business | The Guardian
Kun tuo päivä oli, luin jostain (en löytänyt nyt Googlettamalla) jostain Sveitsiläisestä lentokoneen osien valmistajasta, jonka pääasialliset markkinat olivat Euroopassa ja kauppaa käytiin näin euroissa. Oli kestänyt vuosia saada yritys tuottamaan edes vähän voittoa ja yhden poliittisen päätöksen takia koko yritys käytännössä meni konkurssiin.

Ja ihan jos järjellä miettii niin jos Sveitsissä on firma ja työntekijöiden palkat yms. maksetaan frangeissa ja kauppaa käydään lähinnä euromaihin - eli kaupat tehdään euroissa.. Kun näin isoja heilahduksia tapahtuu niin kyllä siinä hajoaa paljon.

Anteeks jos mun termistö ei oo sun sokerivarastovinkkien tasolla :D
Tosiaan on esim swatch menossa konkurssiin ihan näillä näppäimillä... not UHRN:SIX Swiss Ex Stock Quote - Swatch Group AG/The - Bloomberg
Ei nyt kuulosta kauheen vakaalta toiminnalta, jos historiana on vaan tappiota. Kuulostaa lähinnä syntipukin etsimiseltä, kun jokainen tiennyt että se valuutan kellutus kuitenkin on joskus tulossa.

Anteeks jos mun termistö ei oo sun sokerivarastovinkkien tasolla :D
Tosiaan on esim swatch menossa konkurssiin ihan näillä näppäimillä... not UHRN:SIX Swiss Ex Stock Quote - Swatch Group AG/The - Bloomberg
Ei nyt kuulosta kauheen vakaalta toiminnalta, jos historiana on vaan tappiota. Kuulostaa lähinnä syntipukin etsimiseltä, kun jokainen tiennyt että se valuutan kellutus kuitenkin on joskus tulossa.

Joo, ota yksi menestyneimmistä Sveitsiläisistä firmoista (maailman suurin kellovalmistaja) ja anna se esimerkiksi Sveitsiläisestä firmasta. Vuonna 2000 Suomessa kaikki firmat oli myös Nokioita. Todella hienoa. Et taida olla mun juttujen kohdeyleisöä.

Joo, ota yksi menestyneimmistä Sveitsiläisistä firmoista (maailman suurin kellovalmistaja) ja anna se esimerkiksi Sveitsiläisestä firmasta. Vuonna 2000 Suomessa kaikki firmat oli myös Nokioita. Todella hienoa. Et taida olla mun juttujen kohdeyleisöä.

Niin siis itse laitoit perusteluksesi linkin, jossa on quotattu Swatchin johtajaa. Ei se nyt mun vika ole että sä et osaa?

Nyt tarvitsisi sijoittaa taas pieni summa rahastoihin... Kaikki tuntuvat nousseen niin paljon viime aikoina että korjausliike tuntuu vääjäämättömältä.
Rahastoja on jos jonkinlaisia ennestään, mutta tämä raha on tietyllä tapaa "korvamerkittyä" - haluaisin merkitä jotain eri rahastoa "osta ja unohda"-periaatteella, eli melko hajautettu saisi rahasto olla.

Plussaa olisi jos löytyisi Nordnetin tai Nordean valikoimista.

Onko jotain muuta kuin osakerahastoa, esim. kiinteistöihin sijoittavaa rahastoa jota pienet pörssin korjausliikkeet ei hetkauttaisi? Onko jotain muuta sijoituskohdetta joka ei olisi osakerahsto tai korkorahasto vaan jotain ihan muuta?

Mitä itse tekisitte?

Onko jotain muuta sijoituskohdetta joka ei olisi osakerahsto tai korkorahasto vaan jotain ihan muuta?

Mitä itse tekisitte?

Noh, itse tunnen Bitcoinin ja kryptovaluutat tekniikoittain hyvin. "Osta ja unohda" -periaatteella laittaisin summan jonka olen valmis täysin menettämään kiinni Bitcoiniin, ostetut bitcoinit paperilompakolle ja se jemmaan johonkin vaikka viideksi vuodeksi. Viiden vuoden päästä voi olla arvo -100% tai sitten ei. Itse olen sijoittanut ison osan salkustani Bitcoiniin.

Noh, itse tunnen Bitcoinin ja kryptovaluutat tekniikoittain hyvin. "Osta ja unohda" -periaatteella laittaisin summan jonka olen valmis täysin menettämään kiinni Bitcoiniin, ostetut bitcoinit paperilompakolle ja se jemmaan johonkin vaikka viideksi vuodeksi. Viiden vuoden päästä voi olla arvo -100% tai sitten ei. Itse olen sijoittanut ison osan salkustani Bitcoiniin.

Jos tää nyt ei ole le trole, niin pakko sanoa että toi sun puffaaminen saa bitcoinin kuulostamaan vaan enemmän pyramidihuijaukselta. Ja älä pliis alota mitään paskasotaa tästä aiheesta, sille oli joku ketjukin vissiin.

Tuota bitcoinia ei tarvitsisi kyllä enää mainostaa täällä.

Juuei Bitcoinia... ei mitään spekulatiivista missä arvo voi lisäksi romahtaa totaalisesti. "osta ja unohda" tarkoittaa sitä että ostaa nyt, ja sitten 15 vuoden päästä kun katsoo summa on enemmän.

Lisätääs vielä että Seligsonin rahastoja ei kannata suositella, minulla on niitä jo melkein kaikkia ja en haluaisi noiden rahojen "hukkuvan" muiden sekaan.

Tässä oli ihan mielenkiintoista juttua kiinteistörahastoista... kokemuksia mistään näistä? http://www.ovikoodi.fi/ovikoodi-aakkoset/asuntorahastot-tuottoa-asuntomarkkinoilta/
Ålandsbankenin rahasto vaikuttaa mielenkiintoiselta, onko tuo 2,25% hallinnointipalkkio järkevä kiinteistörahastolle?

Kyllä mä jättäisin kaikki pankkien rahastot pois laskuista. Merkintä-, lunastus- ja hallinnointipalkkiot lähes aina aivan poskettomia. Jos aikaa odotella on se 15 vuotta +, niin kyllä mä pudottelisin pikku hiljaa Nordnetin superrahastoihin ja erilaisiin pienikuluisiin ETF:iin ottamatta kantaa nykyisiin arvostustasoihin. Yksi riskipitoinen vaihtoehto, jota itse suosin, on tutustua muutamiin Helsingin pörssin analyytikkoseurannan ulkopuolella oleviin pikkuyrityksiin ja pyrkiä löytämään sieltä helmiä.

Suositut

Back
Ylös Bottom