Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jos mulla on esim. nordeassa tai OPssa arvo-osuustilillä arvopapereita, niin saako ne jotenkin helposti siirrettyä esim. nordnetin tilille?
Yhden lomakkeen täyttämisellä hoituu asia. En tiedä voiko se joissain tilanteissa maksaa jotain kun Nordnetin sivuilla mainitaan näin:
"Suomalaisen arvo-osuustilin koti- ja ulkomaisten arvo-osuuksien siirto kokonaisuudessaan on Nordnetin puolesta lähtökohtaisesti maksutonta."
Itse siirsin aikoinaan kaikki osakkeet kerralla ja siitä ei mitään maksuja muistaakseni mennyt.
https://www.nordnet.fi/asiakaspalvelu/alkaa/rahan-ja-arvopapereiden-siirto/arvopapereiden-siirtaminen.html

UBS (Lux) EF Biotech (USD) P-acc näköjään noussut hyvin omassa salkussa. Lisäyksiä oon tehnyt aika paljon, ja yleensä ajoittanut ne aaltojen pohjille.

Lisäykset Tuotto%
14-11-2014 17,95
25-11-2014 13,06
04-12-2014 11,22
12-12-2014 9,23
20-01-2015 3,16
18-02-2015 1,86

Yhteensä tällä hetkellä 15,08% tuottoa

Tänään näköjään 22,45% kokonaistuotto. :) Hyvin lähti keulimaan.

Tyytyväinen myös omien etf:ien tuottoon:
DX2J 5.1.2015 16,40%
SXR8 5.1.2015 12,07%
EUNK 5.1.2015 16,27%
IS3N 5.1.2015 12,46%

Pitäisköhän painottaa enemmän euroaluetta esim. eurostoxx50, kun elvytys alkaa... Nyt kehittyvissä siivu ja loput jenkkeihin ja koko eurooppaan suhteella 50/50. REIT-ETF IFEU on myös VNQ:n ja VNQI:n lisäksi seurannassa.

Tyytyväinen myös omien etf:ien tuottoon:
DX2J 5.1.2015 16,40%
SXR8 5.1.2015 12,07%
EUNK 5.1.2015 16,27%
IS3N 5.1.2015 12,46%

Pitäisköhän painottaa enemmän euroaluetta esim. eurostoxx50, kun elvytys alkaa... Nyt kehittyvissä siivu ja loput jenkkeihin ja koko eurooppaan suhteella 50/50. REIT-ETF IFEU on myös VNQ:n ja VNQI:n lisäksi seurannassa.

Niin, sijoittaneena vuodenalusta dollarrikurssisiin olisi sen 10~% jo tiennannut itsessään, että ei paha.. :D
Itse tsekkailin tätä iShares Currency Hedged MSCI EAFE ETF | HEFA.
Tuosta elvytyksestä on vähän paha sanoa, kumpaan suuntaan sitä sitten lopulta mennään...

Tuosta HEFA:sta en osaa sanoa mitään ja varmasti elvytys on osittain jo pörssikurseissa. Itselläni ei ole tullut edes mieleen tehdä pelkkää valuuttakauppaa, joten tuon n. 10 % kurssinousun eur/usd voi minun osalta jättää unholaan ja tokkopa muutkaan vertaa tuottoja kultaan, öljyyn ym. Vai oliko tuo Sinun pointti siinä, että jos olisin ostanut vuoden alussa euroilla usd etf:iä niin pelkästään tuolla valuuttakurssien muutoksella olisi jo tullut 10% nousu alkuvuodesta?

Mikä Sinua tuossa HEFA:ssa kiinnostaa, miksi ostaisit sitä?

Vai oliko tuo Sinun pointti siinä, että jos olisin ostanut vuoden alussa euroilla usd etf:iä niin pelkästään tuolla valuuttakurssien muutoksella olisi jo tullut 10% nousu alkuvuodesta?
Joo sitä meinasin juurikin.

Mikä Sinua tuossa HEFA:ssa kiinnostaa, miksi ostaisit sitä?

Sattu olemaan uusi etf jolla paljon nettorahavirtaa ja sijoittaa Euroopan, Australian ja Kaukoidän markkinoille. Pienet kulut myöskin (0,73% hallinnointi). Tuntuu vaan noissa jenkkirahastosijotuksissa jo ne 15e ostokulut näillä mun sijotusmäärillä...

Joo sitä meinasin juurikin.

Sattu olemaan uusi etf jolla paljon nettorahavirtaa ja sijoittaa Euroopan, Australian ja Kaukoidän markkinoille. Pienet kulut myöskin (0,73% hallinnointi). Tuntuu vaan noissa jenkkirahastosijotuksissa jo ne 15e ostokulut näillä mun sijotusmäärillä...

Kavereita on tulossa kylään ja palaan tähän aiheeseen, nyt ei ehdi perustelemaan tarkemmin. Mutta väitteeni on, jos en aivan ole väärässä, että tuossa ensimmäisessä tapauksessa ei ole valuuttariskiä eikä -hyötyä. Toisessa tapauksessa kulut ovat kovat, jos pääasiassa niihin nojaat. Joku muu voisi perustella näitä nyt enemmän, jos sattuu olemaan aikaa. Parashan olisi jos ertsi miettisi asiaa tovin. Hyvää viikonloppua, palataan asiaan.

Tässä jotakin: Aiempi tämän ketjun postaus

Täällä kans jotain: Osakeareenan SSH-ketju

Kysele lisää jos haluat. Toivottavasti näistä oli jotain apua.

Vastaus tulee nyt vähän myöhässä, mutta kiitos linkeistä. Luin nämä ajatuksen kanssa ja nämä oli hyvää matskua.
Omat ostot SSH:n kanssa menivät kurssin suhteen perseelleen. 3,90 kurssilla ostin, mutta näitä on tarkoitus pitää pitkän ajan kanssa ellei sitten tule isoja pikavoittoja.
Tänään alkoi vaihtoakin olemaan SSH:lla "normipäiviin" verrattuna normaalia enemmän. Mikähän tätä nosti? Sisäpiirin ostot? Yleinen uutisointii tietoturvasta?
Katsotaanhan rauhassa mitä yhtiökokouksessa sanotaan :)

Salkussa tällä hetkellä Nordeaa ja SSH:ta suurinpiirtein 50/50.
Nordea porskuttaa mukavasti tasaista tuottoa viikko viikolta ja SSH on jokeri :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyvät ETF:t?

Tuommoisessa kiinteistörahastossa hallinnointipalkkiot on luonnostaan korkeammat, siinä kun hallinnoidaan oikeita fyysisiä kiinteistöjä.

Nordnetin superrahastoissa on Pohjoismaa-riskiä aika paljon... Pari ETF:ää voisi tulla kyseeseen, mutta en keksi mitä.
Yksi ajatus oli hajauttaa kahteen, esim. jotain Aasiaa ja jotain "kehittyviä". Jopa pieni siivu Afrikkaa voisi tulla kyseeseen kun puhutaan pitkästä aikavlistä.
USAa/Suomea/Eurooppaa on jo ennestään salkussa liikaa.

Suoriin osakesijoituksiin en tässä tapauksessa lähde, koska
* vaatii vaivaa ja taitoa löytää näitä "helmiä"
* kyseessä on vain muutama tuhatta, ei pysty hajauttamaan kuin pariin-kolmeen
* vaativat seuraamista, "osta ja unohda" ei aina toimi näiden kanssa

Mulla on ihan sama tilanne. Lapuista voisi harkita korkeintaan tässä tilanteessa jotain UMP10-Konekurki-linjalta ja sit ehkä just joku SSH, Nixu tai muu tietoturvalafka. Mulla ei riitä osaamista oikean ostohetken arviointiin. Tietty demografian valossa vois myös laittaa johonkin Seligssonin Global Pharmaceuticals-rahastoon. Ihmeellisiä summia mulla ei ole enkä haluaisi menettää niitäkin vähiä ;)

Mitäs porukka on mieltä EB:n suurimman omistajan myynneistä? Itellä olis tarkoitus lisätä kuukausittain lappuja jakaantumiseen asti. .

Mitäs porukka on mieltä EB:n suurimman omistajan myynneistä? Itellä olis tarkoitus lisätä kuukausittain lappuja jakaantumiseen asti. .

Kovasti omistautuneena nähdään Hulkko, eikä monetkaan tuosta myynnistä hätkähtänyt. Tiedä sitten onko hyvin ujutettua pajunköyttä, vai totta, ettei rahasta niinkään välitä vaan yhtiön tulevaisuudesta. Olisiko jotain liittyen myöhemmin bittiumin enimmäisomistuksen ostamiseen nyt myydessä saaduilla rahoilla?
Jos lukuja katsotaan, niin P/E luku 47, on aika paljon, hyvään tulevaisuuteenhan tuon hinta perustuu. Näköjään pidetään tuota jakaantumista hyvänä ideana, mutta mitä tuo sitten kurssille tekee? Missä muodossa tuottoa osakkeenomistajille? Ihan uusi juttu itselle...

En ole ehtinyt juuri lainkaan tutustua tuohon jakaantumiseen, mutta onko nyt niin että kohta EB:n laput koskevat siis lähinnä tuota autopuolta? Eli nyk. Wireless tulee olemaan tämä uusi Bittium?

Huomasin myös yksi päivä Revenion toimialamuutoksesta KL:n sivuilta, oli siirretty terveysteknologiapuolelle. Mitä mietteitä muilla on Revenion tulevaisuudesta? Mielestäni tuo toimialatarkennus on kokonaisuudessaan positiivista ja tykkään ajatuksesta, jossa luodaan eri sairauksille kuluttajakunnan saatavilla olevia (=halpoja) testereitä. Nykypäivän googlelääkärit varmasti hullaantuvat kohtuuhintaisista testereistä. Sivukaneettina sellainen, että testautin joskus silmänpaineeni tuollaisella Revenion mittarilla (sen verta nätti tyttönen sitä siinä esitteli) ja varsin toimiva konsepti se ainakin omasta mielestä oli. Tuloksista en osaa sanoa, joten toimivuutta en voi kommentoida.

Bitcoineihin vielä sen verran, että mielestäni Shin-Ei voisit pitää Bitcoin-hypetyksesi puhtaasti sijoituksellisena. Ei sen toimintaperiaatteesta tai mistään muustakaan kannata tässä ketjussa puhua, jos joku haluaa siihen sijoittaa niin hakekoot itse lisää infoa aiheesta. Ymmärrän pointtisi uusien sijoituskohteiden julkituonnista, mutta sun täytyy ymmärtää että olet ns. underdog, ja puhut (ainakin vielä) vähemmistötuotteesta sijoitusmarkkinoilla. Sun pitäisi silloin hyväksyä niskaasi saama kura. Sen verran kyllä yhdyn Pesupalloon, että puhut aika paljon faktana erinäisiä asioita, joita sitten korjailet jälkikäteen tai haukut trolliksi tai hyökkäykseksi bitcoinia vastaan mikäli et erheitäsi pysty korjaamaan. Viittaan tällä tuohon "Buffet ei sijoita teknologiaan. No okei kyllä se sijoittaa IBM:n mutta sen itse yhtiön vuoksi, ei sen edustaman teknologisen osaamisen tms. puolesta". Pitäähän sunkin pystyä itsekritiikkiin ja ymmärtää, että sun ulosantis voisi olla selkeämpääkin.

Bitcoineihin vielä sen verran, että mielestäni Shin-Ei voisit pitää Bitcoin-hypetyksesi puhtaasti sijoituksellisena. Ei sen toimintaperiaatteesta tai mistään muustakaan kannata tässä ketjussa puhua, jos joku haluaa siihen sijoittaa niin hakekoot itse lisää infoa aiheesta. Ymmärrän pointtisi uusien sijoituskohteiden julkituonnista, mutta sun täytyy ymmärtää että olet ns. underdog, ja puhut (ainakin vielä) vähemmistötuotteesta sijoitusmarkkinoilla. Sun pitäisi silloin hyväksyä niskaasi saama kura. Sen verran kyllä yhdyn Pesupalloon, että puhut aika paljon faktana erinäisiä asioita, joita sitten korjailet jälkikäteen tai haukut trolliksi tai hyökkäykseksi bitcoinia vastaan mikäli et erheitäsi pysty korjaamaan. Viittaan tällä tuohon "Buffet ei sijoita teknologiaan. No okei kyllä se sijoittaa IBM:n mutta sen itse yhtiön vuoksi, ei sen edustaman teknologisen osaamisen tms. puolesta". Pitäähän sunkin pystyä itsekritiikkiin ja ymmärtää, että sun ulosantis voisi olla selkeämpääkin.

Olen yrittänyt pitää tässä ketjussa Bitcoiniin liittyvät puheet sijoitusnäkökulmassa. Myös tästä näkökulmasta esim. euron ja bitcoinin ero rahana (ml. pääpiirteinen toimintaperiaate) on tärkeä tieto.

Miksi pitäisi hyväksyä asiaton käytös? Hyväksyn kyllä asiallisen kritiikin ja yritän selventää asioita / antaa oman vastaukseni. Bitcoinketjussa kaikenlaisiin kysymyksiin, tässä ketjussa pääasiassa sijoitusnäkökulman kysymyksiin.

Voisitko selventää mitä tarkoitat "aika paljon faktana erinäisiä asioita, joita sitten korjailet jälkikäteen tai haukut trolliksi tai hyökkäykseksi bitcoinia vastaan mikäli et erheitäsi pysty korjaamaan" -kohdalla? Sanot viittaavasi tällä "Buffet ei sijoita teknologiaan" -kommenttiini - ..joka on aivan pätevä. Ne, jotka tuntevat Buffetin sijoitushistoriaa/strategiaa, tietävät että hän karttaa teknologiasijoituksia. Tämä ei tarkoita, ettäkö Buffetilta ei voisi löytyä satunnaisia teknologiasijoituksiakin. Yksi Buffetin tunnetuimmista sijoituspiirteistä on tämä teknologiasijoitusten karttaminen.

Koska Buffett tai BH johtoporukka eivät ole tyhmiä, myös BH:lta löytyy teknologiasijoituksia.

Kommenttini IBM:stä... selvennän: Käsittääkseni Buffetia ja BH:ta (josta hänellä btw on ~40% omistusosuus, ei siis todellakaan itsekseen sanele miten firma sijoittaa,) kiinnostaa IBM:ssä lähinnä yrityksen asema ja luvut, ei niinkään IBM:n teknologia. Eli pointti on siinä, että firma pyörii kivasti, ei väliä mitä se firma varsinaisesti tekee, kunhan on alallaan hyvä sijoitus. En siis laske tätä varsinaiseksi teknologiasijoittamiseksi vaikka teknologiafirma onkin kyseessä. Teknologiasijoituksena pitäisin mm. Facebookiin, Twitteriin tai Linkediniin, teknologiastartuppeihin jne. sijoittamista.

Mikäli ulosannissani on jotain epäselvää, kysy tarkennusta.

Keväällä / alkukesästä laput laitaan ja loppuvuodesta halvemmal kyytiin.

Totanoin, tähän haluis vähän tarkennusta.

Eli paljonko on voittoa ja paljonko maksat veroja ja välityspalkkioita myynneistä? Paljonko pitää halventua että katat edes tämän kuluerän? Entä jos ei halvennut, ostatko silti vai jäätkö odottamaan halpoja hintoja? Entä jos siinä menee 2 vuotta, 3 vuotta?

Toki tuo voi toimiakkin, mutta riski on aika valtava, itse en uskaltaisi.

Totanoin, tähän haluis vähän tarkennusta.

Eli paljonko on voittoa ja paljonko maksat veroja ja välityspalkkioita myynneistä? Paljonko pitää halventua että katat edes tämän kuluerän? Entä jos ei halvennut, ostatko silti vai jäätkö odottamaan halpoja hintoja? Entä jos siinä menee 2 vuotta, 3 vuotta?

Toki tuo voi toimiakkin, mutta riski on aika valtava, itse en uskaltaisi.

Salkussa on jälellä Nokian ränkylää enää. Sinällään ei väliä vaikka kurssit ei laskisi. Kämpän osto on edessä vuoden kahden sisään joka tapauksessa niin en ole hirveän isolla osakepainolla uskaltanut olla muutenkaan, koska jos kurssit kyykkää kunnolla niin en saa rahojani realisoitua vähään aikaan.

Mikäli elämäntilanne olisi erilainen niin varmaankin toimisin eri tavalla.

Bitcoineihin vielä sen verran, että mielestäni Shin-Ei voisit pitää Bitcoin-hypetyksesi puhtaasti sijoituksellisena. Ei sen toimintaperiaatteesta tai mistään muustakaan kannata tässä ketjussa puhua, jos joku haluaa siihen sijoittaa niin hakekoot itse lisää infoa aiheesta. Ymmärrän pointtisi uusien sijoituskohteiden julkituonnista, mutta sun täytyy ymmärtää että olet ns. underdog, ja puhut (ainakin vielä) vähemmistötuotteesta sijoitusmarkkinoilla. Sun pitäisi silloin hyväksyä niskaasi saama kura. .

Vähemmistötuotteesta jossa kaikenlisäksi on ollut ihan helvetisti erilaisia huijauksia https://www.google.fi/webhp?sourcei...68FI568&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=bitcoin+scams

- - - Updated - - -

Kaksipiippuinen juttu, ei pysty tietämään yhtään miten kurssit tulevat käyttäytymään jakaantumisen seurauksena mua huolestuttaa se tuossa yrityksessä että kursseissa tuntuu olevan paljon odotuksia mukana en koe nykyistä markkina arvoa realistiseksi tuloksiin nähden. Itse tapani mukaan himmailen ja odottelen.

Salkussa on jälellä Nokian ränkylää enää. Sinällään ei väliä vaikka kurssit ei laskisi. Kämpän osto on edessä vuoden kahden sisään joka tapauksessa niin en ole hirveän isolla osakepainolla uskaltanut olla muutenkaan, koska jos kurssit kyykkää kunnolla niin en saa rahojani realisoitua vähään aikaan.

Mikäli elämäntilanne olisi erilainen niin varmaankin toimisin eri tavalla.

oksaharju.webp

Oletko Oksaharju :D Niinhän sitä on tuoltakin hieman kyselty sitä strategiaa sijotusten taustalta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom