Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Biohittiä on tullut itsekkin mietittyä, potentiaalia saattaisi olla aika hyvinkin Kiinan seikkailujen takia ja taitaa tuotteetkin olla kunnossa.

Osakeareenan blogissa jotain lyhyttä Biohitistä: Osakeareenan blogi - Kuukausiraportti 1/15

Tässä oma postaukseni, jossa on koottuna aikaisemmista tiedoitteista poimittuja asioita, joiden uskon liittyvän tämän päivän tiedotteeseen: Osakeareenan Biohit-ketju

Ostin ensimmäiset Biohittini kolmisen vuotta sitten ja mielestäni asiat ovat nyt edenneet siihen pisteeseen, että tämä vuosi on Biohitillä näytön vuosi ja se on tupla (ehkä enempi) tahi kuitti.

Onko täällä muita Cargotecin omaavia, jotka miettivät että koska kannattaisi myydä? Hankittua tuli 24:n tienoilla ja iso osa opiskelijasalkustani on Cargoteciä.

- aloittelija

Ensimmäiseltä sivulta sanoi:
Indeksirahastot on kätevät tapa, jos ei ole varallisuutta sijoittaa suoraan osakkeisiin eikä aikaa seurata markkinoita.

Pitääkö edelleen paikkansa? Mikä rahasto on paras vaihtoehto, kun lähdetään nappikaupalla liikkeelle?

Pitääkö edelleen paikkansa? Mikä rahasto on paras vaihtoehto, kun lähdetään nappikaupalla liikkeelle?

Indeksirahastot ovat ihan kohtuullisia, eteenkin jos tarkoitat tai etusivun kaveri tarkoitti ETFiä. OPlla on aasia, euro ja jenkki -indeksirahastoja 0,75 hallinnointipalkkioilla, mutta mun mielestä kannattavempaa melkein on nordnetin kk-säästön kautta valita vastaavat tuotteet huomattavasti pienemmillä kuluilla ETFinä tai superrahastoista.

Millaista sijoitusmuotoa suosittelisitte muutamalle kymmenelle tuhannelle eurolle? Aloitin tänä vuonna opinnot ja minulla on jo yksi sijoitusasunto, josta tulee 3300€ pääomatuloa (netto). Sijoitusmuodon pitäisi olla sellainen mihin minun ei tarvitsisi koskea kolmeen vuoteen, etten saisi luovutusvoittoa osakkeista sillä opintotuen tulorajat täyttyvät kevyesti sijoitusasunnon tuloista ja kesätöistä.

Paras idea tähän mennessä on ollut osingot uudelleen sijoittavat ETF:t ja niiden pitäminen.

Paras idea tähän mennessä on ollut osingot uudelleen sijoittavat ETF:t ja niiden pitäminen.

Tuo on hyvä idea, kunhan olet valmis tarvittaessa ottamaan rahat ulos jos markkinat sukeltaa huolella. Kolme vuotta on pitkä aika ja sen aikana loppuu tai on loppunut QE USA:ssa ja Euroopassa. Eli kannattaa seurata markkinoita kuitenkin koko ajan aktiivisesti.

Tuo on hyvä idea, kunhan olet valmis tarvittaessa ottamaan rahat ulos jos markkinat sukeltaa huolella. Kolme vuotta on pitkä aika ja sen aikana loppuu tai on loppunut QE USA:ssa ja Euroopassa. Eli kannattaa seurata markkinoita kuitenkin koko ajan aktiivisesti.

engelille huomio, että tämä ei ole ainoa totuus, vaan riippuu valitusta sijoiutusstrategiasta. Joissain strategioissa 3 vuotta on kaikkea muuta kuin pitkä aika. Aika monesti on argumentoitu, että ajoituksella leikkiminen voi jopa aiheuttaa vahinkoa säästöille (välityspalkkiot eivät kompensoi saatavaa lisätuottoa ko. pitojaksolla). Tässä asiassa ei ole sinänsä yhtä oikeaa vastausta.

Jokaisen tulisi valita strategiansa oman mielitymyksensä mukaan, koska ihmisten asenteet rahaan ja riskinsietokyky vaihtelevat. engelin tilanteessa voisin hyvinkin kuvitella, että osingot uudelleen sijoittavat ETF:t ovat ainakin toistaiseksi paras vaihtoehto, juurikin arkojen opintotulorajojen vuoksi. Opintojen jälkeen voi arvioida tilanteen uudelleen.

Onko mitään suosituksia ETF:ien suhteen ja niiden hajautuksen? En ole vielä syvemmin perehtynyt tähän sijoitusmuotoon. Kiitoksia etukäteen.

Tee tili Nordnettiin, ja tee kuukausisäästösopimus sinne. Ei tarvitse maksaa merkintäkuluja. Käy katsomassa kuukausisäästöön kuuluvien ETFien lista

https://www.nordnet.fi/saastaminen/kuukausisaastaminen.html -> pdf-linkki sivun keskivaiheilla. Esimerkiksi Shares Core MSCI World UCITS ETF (EUNL) 0,2% kuluilla aika varma valinta pitkän ajan säästämiseen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mites jos olis ~5000€ ylimääräistä tilillä tarttis laittaa ne johonkin järkevämpään kohteeseen. Onko rahastot oikea paikka tällaiselle nuubielle, joka ei edes ole kamalan kiinnostunut sijoittamisesta?

Sen verta oli pettymys tuo Biohitin osari, että johto ja hallitus eivät toistaiseksi nauti mun luottamusta. Myin pois kaikki paitsi yhden osakkeen (jotta voi mennä yk jne.) ja jään seuraamaan sivusta firman kehitystä. Tuotteet edelleen hyvät, mutta niitä näyttöjä pitäisi alkaa näkymään ja ohjeistus oli sumea. Nyt treeniä, palaan laajemmin Osakeareenan Biohit-ketjussa jahka ehdin.

Tähän olen itsekkin ajatellut sijoittavani. Onko sulla mrNICEGUY jotain hyviä perusteita tai tarkempaa tietoa Intian tilanteesta?
Tästä olen myös kiinnostunut: https://www.nordnet.fi/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000N4UF&nobuy=1&nm=Tundra+Pakistan+A
Ja tälläistä löytyy nyt salkusta: https://www.nordnet.fi/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=FXLUX00789

Kaveri alko viikko sitten sijoittamaan tohon Tundra Pakistaniin. Itse avasin eilen lopulta tuon Intian.

Tohon Biotechiin oon myös sijottanut nyt hetken. Tän hetkinen tuotto Biotechillä ~11%, tosin heittelee aika rajusti ja toissapäivänä oli muistaakseni jopa 19% sinisellä. Näköjään 14.11 oon avannut sen ja neljä kertaa oon laittanut nyt rahaa sinne. Muistaakseni Frankliniltä löytyy myös joku Biotech-rahasto.

Onhan toi Intia/aasia ollu kovassa kehityksessä. Uskon että potentiaalia löytyy vaikka nousukin on ollut aika hurjaa jo.

UBS (Lux) EF Biotech (USD) P-acc näköjään noussut hyvin omassa salkussa. Lisäyksiä oon tehnyt aika paljon, ja yleensä ajoittanut ne aaltojen pohjille.

Lisäykset Tuotto%
14-11-2014 17,95
25-11-2014 13,06
04-12-2014 11,22
12-12-2014 9,23
20-01-2015 3,16
18-02-2015 1,86

Yhteensä tällä hetkellä 15,08% tuottoa

Kiinnostuneita kyllä. Monella tapaa osake on kiinnostava, mutta jotenkin monialayrityksenä en ole vielä syttynyt

Paukuta meneen kysymystä tai laita se tähän niin liitän tuonne. Nuohan on just parhaita missä tj joutuu vakuuttamaan sijoittajaa että miksi kannattaa sijoittaa juuri tähän eikä muualle.

Millaisia ajatuksia tai rule of thumbeja on aikahajautuksen suhteen? Tarkoitus olisi iskeä noin 15k seligsonin rahastoihin. Pistin nyt ekan satsin menemään Eurooppa/Top25Brand/Top25Pharma tasan 1/3 suhteessa, ja 2k jokaiseen. Lisäksi tulen laittamaan pienen kuukausittaisen summan samalla painolla. Mutta kuinka pitkän ajan myötä tuo isompi klimppi olisi järkevää puskea tuonne?

Millaisia ajatuksia tai rule of thumbeja on aikahajautuksen suhteen? Tarkoitus olisi iskeä noin 15k seligsonin rahastoihin. Pistin nyt ekan satsin menemään Eurooppa/Top25Brand/Top25Pharma tasan 1/3 suhteessa, ja 2k jokaiseen. Lisäksi tulen laittamaan pienen kuukausittaisen summan samalla painolla. Mutta kuinka pitkän ajan myötä tuo isompi klimppi olisi järkevää puskea tuonne?

Tässä ei nyt ihan lähitulevaisuudessa ole varmaan mitään isoa syytä isoon laskuun. Että jos tuota ei jaa tyyliin parin seuraavan vuoden ajalle niin sama työntää vaikka heti, hyväksyy sen että arvo saattaa laskea eikä lähde ainakaan paniikissa myymään jos tarkoitus pitää pitkään.

Miettisin nyt kyllä ryssärahastoakin, siellä on halpaa lappua tarjolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom