Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitenkäs täällä uppoo talous- ja sijoituskirjallisuus?
Olen itse lukenut aika kasan erilaisia talous- ja sijoituskirjoja viimeisten vuosien aikana. Suurin osa suomenkielisistä ja kirjastoista löytyvistä teoksista on varmaan tullut ainakin selailtua läpi. Yleisessä sijoituskirjallisuudessa tuntuu aika usein pyörivän samat asiat kirjoittajasta riippuen. Sen sijaan kansantaloutta jne. käsittelevässä kirjallisuudessa on helpompi löytää toisistaan eroavaa luettavaa. Sen vuoksi nykyisin tuleekin luettua sijoituskirjallisuuden sijaan enemmän yleisemmin talouden ilmiöihin pureutuvia kirjoja.
Eilen laitoin kirjastoon varaukseen pitkästä aikaa isomman listan talouskirjallisuutta, jonka ajattelin tässä syksyn kuluessa lueskella läpi:
- Henry Hazlitt - Talous yhdeltä istumalta
- Puustinen & Mäkeläinen - Taivas+helvetti
- Sixten Korkman - Talous ja utopia
- Björn Wahlroos - Markkinat ja demokratia
- Thomas Piketty - Capital in the twenty-first century
- Daniel Kahneman - Ajattelu, nopeasti ja hitaasti
- Michael Lewis - The big short
Olisiko Pakkiksen talousharrastelijoilla tarjota lisäideoita listalle?
90 luvn lamasta kertovat kirjat on olleet ihan hyvää luettavaa. Vielä kun niitä on eri näkökulmista jossa aina se oma on oikea ja ne muut sössi kaiken. Enpäs kuolemaksenikaan muista näiden nimiä taas tähän hätään.
Laitappas jotain infoaa sitten mitkä oli parhaita noista. Kiva ois lukea mutta kun ei oikein tahdo olla sille tarpeeksi rauhaa. Vaatii kuitenkin vähän ees keskittymistä lukea talouskirjallisuutta.
Nykyään kun olisi mahdollista S bonarit sijoittaa heidän oman pankkinsa kautta suoraan "heidän rahastoon" mitä mieltä yleisesti tästä? koijataanko tyhmiltä ihmisiltä bonukset takaisin vai olisiko tässä jotain perääkin? Jotain FIM:in rahastojjen rahastoja näyttäisi olevan..
Itsekkin mietin jos nostais bonarieurot ja laittaisi selligstonin kautta johonkin "järkevämpään"
Seppo Saarion "Miten sijoitan pörssiosakkeisiin" on mun mielestä ainakin ihan hyvä perusteos, vaikka sen on kokonaan lukenut niin mä ainakin tykkään silmäillä siitä välillä jotain tiettyjä yksityiskohtia. Noista sun listaamista kirjoista oon lukenut tuon taivas+helvetti ja se oli ihan ok ja aika kevyt lukea, mutta se tuntui jotenkin hiukan turhankin keveeltä ja hiukan ehkä teennäiseltä.
Molemmat noista mun edellämainitsemista ovat aika helppoja peruskirjoja jotka eivät ehkä vaadi niin intensiivistä lukuhetkeä kuin jotkut kunnon romaanit. Taivas+Helvetti voisi olla sulle ihan mielenkiintoinen kirja kun yrittäjä olet, siinä on 21 lyhyttä kertomusta eri yrittäjästä.
Eipä siinä ketään koijata ja kai rahat voisi paremminkin sijoittaa. Mutta kyllä mun pienet bonukset sinne menee ajatuksella, että kai siellä parin vuoden kuluttua hiukan on ehtinyt kasaantua. Itseäni ärsyttää siinä enemmän niiden harhaanjohtava markkinointi ja se ettei niistä rahastoista ainakaan aluksi ollut hirveästi tietoa.
Rahastoyhtiö pidättää sulta sen veron osuuden automaattisesti, ei tartte itse maksella/ilmotella mitään. Veroehdotukseenkin muistaakseni mulla on aina tullu automaattisesti kaikki.
Jos sulla on ollut jotain todella roimasti nousseita arvopapereita, olisi kannattanut laskea hankintameno-olettamat. Olisit saattanut säästää veroissa huomattavastikin.
Nykyään kun olisi mahdollista S bonarit sijoittaa heidän oman pankkinsa kautta suoraan "heidän rahastoon" mitä mieltä yleisesti tästä? koijataanko tyhmiltä ihmisiltä bonukset takaisin vai olisiko tässä jotain perääkin? Jotain FIM:in rahastojjen rahastoja näyttäisi olevan..
Itsekkin mietin jos nostais bonarieurot ja laittaisi selligstonin kautta johonkin "järkevämpään"
Onko muita mukana sijoittajamestari 2014 kilpailussa? Aikamoisella fiaskolla alkanut.
Harmittaa vaan jos nyt alkaa uudestaan, kun itellä lähti ainakin omasta mielestä ihan kohtalaisesti liikkeelle.
Jos sulla on ollut jotain todella roimasti nousseita arvopapereita, olisi kannattanut laskea hankintameno-olettamat. Olisit saattanut säästää veroissa huomattavastikin.
Ei näin. :face:
Rahastoyhtiö ei lunastuksen yhteydessä pidätä mitään. Rahastoyhtiön pitäisi ilmoittaa verottajalle merkintä- ja lunastushinnat, joista verottaja laskee veron määrän lopulliseen verotukseen. Nämä kannattaa kuitenkin aina itse tarkistaa ja jos ei syystä tai toisesta ole oikein tai ilmoitettu ollenkaan niin veroehdotusta korjatessa ilmoittaa nuo merkintä- ja lunastushinnat.
Vihdoinkin sain siirrettyä rahaa Nordnettiin ja aloitettua tämän sijoittamisen.
Laitoin nyt 2 kuukausisäästösopparia:
1.
SuperrahastoSuomi 70%
SuperrahastoNorja 30%
2.ETF
iShares MSCI World UCITS ETF (Inc) 70 %
iShares Core MSCI Emerging Markets ... 20 %
iShares S&P 500 UCITS ETF (Inc) 10 %
Mielipiteitä valinnoista?
Olisiko jollain heittää vielä jokin mielenkiintoinen osake mihin voisin sijoittaa?
Ostaisin nyt muutaman kappaleen niitäkin, niin saisi siitäkin hommasta 'kuparisen rikottua'.
En minä tiedä kuka pidättää ja mitä mutta usein kyllä ne verot lähtee heti kun rahastoa myy eikä niitä tartte itse maksaa erikseen. Toki ne pitää tarkistaa että ovat oikein. Ainakin kivijalkapankkien rahastoja myydessä verot lähtee päältä heti.
Onko nyt suomalaisista rahastoyhtiöistä kyse? Mistä ne voi tietää onko sulla myyntitappioita olemassa jota voisit hyödyntää ko. verovuonna?