Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ei ne voikkaan tietää, ne pitää silloin itse hakea korjauksena veroehdotusta täyttäessä?

Joskus kun Nordean rahastoita omistin ja ne myin niin verot lähti päältä. Ei ollut silloin kuin sitä yhtä rahastoa niin ei tarvinnut tappioista huolehtia. Onko käytäntö sitten muuttunut? Jos on niin pyydän kyllä nöyrimmin anteeksi että puhuin potaskaa.

Ainakin verottajan sivuilla on seuraava ohje:

"Listattu yhtiö tekee 25,5 %:n ennakonpidätyksen maksamastaan osingosta. Rahastoyhtiö perii tuotto-osuuksien vuotuisesta tuotosta 30 %:a veroa tuottojen maksun yhteydessä. Näitä tuloja varten et tarvitse verokorttia."

Verohallinto > Ilmoita tulot sijoituksista Verohallintoon

Ei ne voikkaan tietää, ne pitää silloin itse hakea korjauksena veroehdotusta täyttäessä?

Joskus kun Nordean rahastoita omistin ja ne myin niin verot lähti päältä. Ei ollut silloin kuin sitä yhtä rahastoa niin ei tarvinnut tappioista huolehtia. Onko käytäntö sitten muuttunut? Jos on niin pyydän kyllä nöyrimmin anteeksi että puhuin potaskaa.

2008 myin rahastoni veke. Verottomana sain rahat tilille ja verot tuli sitten mätkyinä seuraavana vuonna. En tiedä miten se nykyään menee jos jotenki eri tavalla.

Onko täällä porukalla minkä verran konkreettista kokemusta tuosta Vanguardin toiminnasta? Lueskelin hieman ja osuin tuommoseen artikkeliin joka antas ymmärtää että on melko turvallinen ollakseen jenkkikehitelmä: Stocks ? Part X: What if Vanguard gets Nuked? sivun alareunasta löyty linkki Vanguardin Global-saitille ja tarjoohan ne näköjään palveluaan Suomeenkin https://global.vanguard.com/portal/site/kiids/fi/en/documents

Jos pitäs valita tän ja Seligssonin välistä niin kumpi mieluummin? Saa esittää sekä tunnepohjasia että faktoihin perustuvia mielipiteitä :)

Salkku tyhjätty. Aika lyhyt sijoittajanura, jona aikana sain kohtalaisen tuoton. Nyt alkanut tuleen niin negatiivista signaalia joka paikasta, että ei enään raaskinut pitää varoja osakkeissa. Aika näyttää teinkö oikein ;)

Onko täällä porukalla minkä verran konkreettista kokemusta tuosta Vanguardin toiminnasta? Lueskelin hieman ja osuin tuommoseen artikkeliin joka antas ymmärtää että on melko turvallinen ollakseen jenkkikehitelmä: Stocks ? Part X: What if Vanguard gets Nuked? sivun alareunasta löyty linkki Vanguardin Global-saitille ja tarjoohan ne näköjään palveluaan Suomeenkin https://global.vanguard.com/portal/site/kiids/fi/en/documents

Jos pitäs valita tän ja Seligssonin välistä niin kumpi mieluummin? Saa esittää sekä tunnepohjasia että faktoihin perustuvia mielipiteitä :)
Älä hanki Vanguardin ETF:ejä, koska ne eivät uudelleensijoita osinkoja eli saat tuplat veromätkyt (30% osinko ja 30% kun myyt osuuksia pois voitolla tulevaisuudessa). Itselläni on rahat iSharesin Core World/Core emerging market (acc) ETF:eissä (kuuluvat Nordnetin ilmaisen kuukausisäästön valikoimaan), uudelleensijoittavia molemmat ja halvat kulut (0.21% TER yhteensä) eikä osto/myyntipalkkioita meklarille. Koko maailmalle tällä tavalla sijoitettu rahaa, 70/30 hajautuksella (70 Core World-ETF:ässä).

Seligsonilla taas on melko isot kulut rahastoissaan (paitsi OMXH25 ETF:ässä), eli en suosittelisi sitäkään.

Mistä palvelusta voisi helpoiten luoda raportteja, jossa näkisi esim. mitkä osakkeet ovat laskeneet eniten vaikka viimeisen X kk aikana?
Nordnetissä tuollaista toimintoa ei ole.

Vihdoinkin sain siirrettyä rahaa Nordnettiin ja aloitettua tämän sijoittamisen.

Laitoin nyt 2 kuukausisäästösopparia:

1.
SuperrahastoSuomi 70%
SuperrahastoNorja 30%
2.ETF
iShares MSCI World UCITS ETF (Inc) 70 %
iShares Core MSCI Emerging Markets ... 20 %
iShares S&P 500 UCITS ETF (Inc) 10 %

Mielipiteitä valinnoista?

Vaihda: iShares MSCI World UCITS ETF (Inc) -> iShares Core MSCI World UCITS ETF

Hyödyt: 1) ei maksa osinkoa ulos (verohyöty) 2) halvempi (TER 0,2% vs 0,5%)
Eli käytännössä ei mitään järkeä omistaa tuota Inc versiota tuon Coren sijaan

Ihan hyvin näkyy olevan miinusta tullut viime aikoina, kun seuraaminen jäänyt vähemmälle. YIT kohta -50% tällä tahdilla:D. No, onneksi salkusta alle 5% joten aika sama. Näin jälkiviisaana ehkä vähän liikaa kiinni yhtiöissä, joiden talouteen vaikuttaa hyvin venäjän tilanne..No, en mä noita myymässäkään ole joten antaa ajan kulua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omasta mielestäni ton laskun olisi pitänyt alkaa jo jokunen aika sitten, keinotekoisesti pidetty kursseja ylhäällä kun on pumpattu "ilmaista" rahaa pörssiin.

Jaa a sainpahan myytyä Nesteen +18%, Nokiaa mietin kun oli yli kolkyt pinnaa voitolla mutta jätin vielä salkkuun. En kyl tiiä, uskoo löytyy Nokiaan mut ollaan aika kaua pörssissä oltu nousukiidossa. Noh saatanpa vapauttaa Nordean kivijalkarahaston kun ollaan vielä voitolla. Pääsee haistelee ostopaikkoja.

Saisko tähän jotain perusteita? Shorttaat vasta kun 10% korjausliike on tapahtunut ja ollaan pohjalukemissa? Ite ostin SPY aika reippaasti...

Perskutina + teelehdet. Vittuako minä mistään tiedä mitään. Kolmas silmä kuitenkin sanoo että nyt alkaa tapahtumaan korjailua pidemmällä aikavälillä ja uskon momentumiin. Laitan rahani sinne missä sanani on (toisin kuin eräs Sir palstalla ;)). Myydään sitten häntä koipien välissä pois tappiolla JOS olin väärässä ja pestään se kolmas silmä ja otetaan vaikka antibioottikuuri että kutinat katoaa.

Jos viittaat minuun Kas-vain ni veikkaan että olen pikkasen enemmän tehnyt asunto ja osakekauppaa kuin sinä. Kaiken lisäksi vielä omilla itse ansaitsemilla rahoillani.

Pitänee hakea popcornit esiin, haaste on selvästikin heitetty :D

Ihan hyvää korjausliikettä omxh olisi tarjoamassa viikonlopuksi, koko viikko oli aika synkkää.

Jos viittaat minuun Kas-vain ni veikkaan että olen pikkasen enemmän tehnyt asunto ja osakekauppaa kuin sinä. Kaiken lisäksi vielä omilla itse ansaitsemilla rahoillani.

Eiköhän tuossa viitattu siihen, että on helppo tulla huutelemaan "tiesin laskun alkavan" jälkikäteen. Sitten jos kysytään salkun sisältöä niin aika isolla todennäköisyydellä ei ole euroakaan kiinni shorteissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom