Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onpas hurjaa kaupankäyntiä Panostajan osakkeella :D.

Tuli napattua reilu tuhat aamulla kyytiin , katsotaan miten näiden kanssa homma etenee. Amatöörinä odotin vähän isompaa nousua , mutta eihän tää osake kiinnosta kuin kourallista porukkaa

Huvittavaa kyllä että nyt se on sitten pakkasella. En tiiä oliko joku oikeasti niin hölmö että kuvitteli epsin olevan 0,42 EUROA, joka ois hitto puolet Panostajan osakkeen arvosta, tämä siis per neljännes, että ei tuo nyt tuosta voi oikeasti olla? KL joku tällaista veikkasi.

Ihme liikkeitä, mutta taas toisaalta kun yleensäkin vaihto on vähäistä niin liikkeet voi olla omituisia. Tässähän on nyt jollakin mahdollisuus lisätä reilusti tai päästä reilusta määrästä eroon mikä ei normaalisti oikein tahdo onnistua.

Olen alkanut miettiä omaa sijoitussuunnitelmaa hieman siltä kantilta että purkaisin pikkuhiljaa osan jenkki- ja suomi-sijoituksista. Vajaa vuosi tästä eteenpäin menee vaimon opiskellessa vielä ja oikeastaan tuntuu siltä että nyt on osakepaino isompi kuin mitä on varaa hävitä ilman tuskia. Osta ja unohda -mentaliteetti on siis hieman koetuksella tänä päivänä. Ainoastaan Seligsonin 25 brands jättäisin koskematta jekkilän suunnalta, ja sitä lisäisin edelleen maltillisesti.

Jäljellä olevat Suomi-osakkeet ajattelin katsoa hieman pitempään, varsinkin Fortum ja Rapala joissa tuntuisi olevan nousua ja F puhkaistessa toivottavasti pian 20€ ottaisi siitä vielä pompun ja sitten myyntiin. Tilalle luultavasti ajallisesti hajauttaen NN superiin, joskin pitäen Suomi-osuuden jatkossa nykyistä pienempänä.

Näin nykyisen nousuputken valossa jonka kestävyyttä epäilen.

Mulla olisi ehkä pientä perintöä tulossa. Mikäli tämä toteutuu, miten se olisi kannattavinta sijoittaa? Lainan koroista valtaosa reilun prosentin + autolainassa 2.5%. Autolaina veisi melkein puolet perinnöstä, joten ajattelin sitä maksaa ihan normaalia tahtia ja sijoittaa perinnön rahastoon, mikäli siis tämä asia toteutuu. Siitä saisi samalla todella hyvän pesämunan pahan päivän varalle.
Siitä päästäänkin suurimpaan kysymykseen, miten tuollainen ~15k€ kannattaisi sijoittaa? Minulle summa on aika iso, joten suorat osakesijoitukset jäävät välistä. Mitä itse mietin, ehkä 2-5k€ idioottivarmaan säilöön (rahamarkkina AA?) ja loput pikkuhiljaa rahastoihin. Millaisia summia ja millä aikavälillä? Loppujen lopuksi vuosikin on aika lyhyt aikaväli tuollaisen rahasumman sijoittamiseen.

Mulla olisi ehkä pientä perintöä tulossa. Mikäli tämä toteutuu, miten se olisi kannattavinta sijoittaa? Lainan koroista valtaosa reilun prosentin + autolainassa 2.5%. Autolaina veisi melkein puolet perinnöstä, joten ajattelin sitä maksaa ihan normaalia tahtia ja sijoittaa perinnön rahastoon, mikäli siis tämä asia toteutuu. Siitä saisi samalla todella hyvän pesämunan pahan päivän varalle.
Siitä päästäänkin suurimpaan kysymykseen, miten tuollainen ~15k€ kannattaisi sijoittaa? Minulle summa on aika iso, joten suorat osakesijoitukset jäävät välistä. Mitä itse mietin, ehkä 2-5k€ idioottivarmaan säilöön (rahamarkkina AA?) ja loput pikkuhiljaa rahastoihin. Millaisia summia ja millä aikavälillä? Loppujen lopuksi vuosikin on aika lyhyt aikaväli tuollaisen rahasumman sijoittamiseen.

Kyllä nuo kulutusluotot kannattaa maksaa ensin pois ja loput lätkiä 500-1000e/kk erissä indeksirahastoihin.

Viistonnia Havian Pasille. Loput velkojen maksuun.

Kyllä nuo kulutusluotot kannattaa maksaa ensin pois ja loput lätkiä 500-1000e/kk erissä indeksirahastoihin.

Onko 2.5% sitten paha korko, kun samaan aikaan moni ottaa sijoituslainoja vastaavilla koroilla? Loput onkin lähinnä asuntolainaa, missä korko reilun prosentin. Se mitä tässä pyörittelen, että jos esim. työt loppuu syystä tai toisesta. Niin hyödyttääkö mua enemmän se maksettu autolaina, vai se että mulla on säästössä summa millä tämä talous pyörii normaalisti 4-6kk ilman mitään muita tuloja?

Viistonnia Havian Pasille. Loput velkojen maksuun.

Ei taida noin riskiset rahastot kyllä ihan sopia aloittelijan ainoiksi sijoituksiksi, vai mitä luulet?

- - - Updated - - -

Onko 2.5% sitten paha korko, kun samaan aikaan moni ottaa sijoituslainoja vastaavilla koroilla? Loput onkin lähinnä asuntolainaa, missä korko reilun prosentin. Se mitä tässä pyörittelen, että jos esim. työt loppuu syystä tai toisesta. Niin hyödyttääkö mua enemmän se maksettu autolaina, vai se että mulla on säästössä summa millä tämä talous pyörii normaalisti 4-6kk ilman mitään muita tuloja?

Jos pilkot tuon sijoitussuunnitelmasi osiin huomaat, että sinulla on samaan aikaan about saman verran "sijoituslainaa" ja rahaa lähes korottomassa rahamarkkinarahastossa. Eli lainan osuus tekee jatkuvasti tappiota. Muuten kyllä ajatus puskurista on täysin oikein ja kannatettavaa.

Nykykoroilla koko autolainan loppuajalta kuluja menee alle 300€ (tämä seuraavan 3 vuoden aikana yhteensä). Eli periaatteessa maksaisin 100€ vuodessa siitä, että mulla on parempi taloudellinen puskuri. Epäilen myös, että saisinko nyt vastaavan lainan samalla marginaalilla, jos sellainen tilanne syystä tai toisesta tulisi eteen.

Se, että paljonko sijoittaisi mihinkin ja millä aikajänteellä on täysin auki. Yhtenä vaihtoehtona jätän vain kuukauden puskurin tilille ja loput vuoden aikana rahastoihin. Ajattelin jatkaa nykyistä suunnitelmaa, eli nordnet Suomirahasto, Seligsonilta Eurooppa, TOP 25 Brands, Top 25 Pharma.

Ymmärrän kyllä sen, että periaatteessa se varmin tapa olisi vain maksaa lainat kalleimmasta päästä pois. Toisaalta, jos talolainaan verrataan, niin tuo autolaina on aivan yhdentekevä siihen verrattuna. Toki se rahastojen arvokin voi heilua vaikka 50% alas. Mutta, jos tuota pitkällä tähtäimellä pyörittelee ja puhutaan neljästä eri rahastosta sekä ajallisesta hajautuksesta, niin mikä on todennäköisyys ettei viivan alle jää vaikkapa 7 vuoden päästä plussaa?

Sijoitusten tavoitteena pitkällä välillä, on juuri antaa taloudellista turvaa ja liikkumavaraa. Parhaassa tapauksessa siis lisää vapaa-aikaa vuosittain ja aiempi eläkeikä :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Riskimetriikalla mitattuna Havian Pasi tarjoaa indeksiä pienemmän riskin ;)

Riippuu metriikasta, mutta en nyt pitäisi ihan pienenä ongelmana sitä oikeasti rahastosta ei ole vielä mitään konkreettista tietoa olemassa todellisista sijoituskohteista eikä sijoitusfilosofiaa ole loppujen lopuksi kovin tarkasti avattu. Lisäksi tietysti lunastaa voi vain pari kertaa vuodessa, että ei nyt ehkä ihan paras kohde laittaa ainoat säästöt. Tuskin edes Havian Pasi suosittelee rahastoaan ainoaksi sijoituskohteeksi.

Mies847 sanoi:

Mies847 sanoi:
Se, että paljonko sijoittaisi mihinkin ja millä aikajänteellä on täysin auki. Yhtenä vaihtoehtona jätän vain kuukauden puskurin tilille ja loput vuoden aikana rahastoihin. Ajattelin jatkaa nykyistä suunnitelmaa, eli nordnet Suomirahasto, Seligsonilta Eurooppa, TOP 25 Brands, Top 25 Pharma.

mies847 sanoi:
Toki se rahastojen arvokin voi heilua vaikka 50% alas. Mutta, jos tuota pitkällä tähtäimellä pyörittelee ja puhutaan neljästä eri rahastosta sekä ajallisesta hajautuksesta, niin mikä on todennäköisyys ettei viivan alle jää vaikkapa 7 vuoden päästä plussaa?

Suunnitelma vaikuttaa ihan hyvältä, jos otat mukaan ajallisenkin hajautuksen. Jos sijoitushorisontti on 7 vuotta tai sitä pidempi niin ottaisin vielä riskisempiä sijoituksia kaveriksi. Kehittyvien markkinoiden indeksirahastoja tmv. Nämä kuitenkin samalla tuovat lisää maantieteellistä hajautusta (=laskevat riskiä) ja nostavat tuottoprosenttia (ainakin todennäköisesti). Ja itse en noin alhaisen koron lainoja maksaisi pois. Pidät rahat sellaisessa paikassa että ne voi tarpeen tullen realisoida ja katsot tilanteen mukaan...

Pesupallo sanoi:
Tuskin edes Havian Pasi suosittelee rahastoaan ainoaksi sijoituskohteeksi.
Hänellä itsellään on kaikki sijoitusvarat tuossa rahastossa...

Ei taida noin riskiset rahastot kyllä ihan sopia aloittelijan ainoiksi sijoituksiksi, vai mitä luulet?

Oikeassa oot ja omaan tyyliin kärkkäästi esitin vain vaihtoehdon. Mutta ei se välttämättä mikään paskinkaan vaihtoehto ole aktiivisista rahastoista, käytännössä aloittelija heittää rahat ja seuraa vähän kehittymistä eikä tarvi muuta tietää eikä tässä tapauksessa miinukset olisi mikään maailmanaloppu, kun taas tuotot voivat (ja toivottavasti) ovatkin hyvät. Itse en kuitenkaan aio lähteä matkaan, ehkä toisessa merkinnässä tilanteen mukaan.

Ymmärrän kyllä sen, että periaatteessa se varmin tapa olisi vain maksaa lainat kalleimmasta päästä pois. Toisaalta, jos talolainaan verrataan, niin tuo autolaina on aivan yhdentekevä siihen verrattuna. Toki se rahastojen arvokin voi heilua vaikka 50% alas. Mutta, jos tuota pitkällä tähtäimellä pyörittelee ja puhutaan neljästä eri rahastosta sekä ajallisesta hajautuksesta, niin mikä on todennäköisyys ettei viivan alle jää vaikkapa 7 vuoden päästä plussaa?

Riippuu rahastoista, mutta toivottavasti hyvin epätodennäköistä. :) Eikös se nykyisin suositelluin tapa ole valita sopivalla hajautuksella passiivisia ETFiä ja antaa pyöriä hamaan loppuun asti. Se on kuitenkin varmaa, että teet miten teet, niin aina jonkun mielestä teet väärin.

10 vuotta nayttaisi olevan sijoittajan muisti. Edellinen kvanttiguru Sammy Pajalin teki sellaiset mallit, etta absoluuttista tuottoa tulee nousussa ja laskussa. Sitten kun rahastoon ruvettiin merkkamaan oikeaa rahaa, niin menneet tuotot ei enaa olleetkaan tae tulevasta. Rahasto pysyi vuoden verran pystyssa, eika miehesta ole sen jalkeen liiemmin kuulunut.

Kvantti sijoittaa matemaattisen mallin mukaan | Taloussanomat

Noh kvanttimalleja on periaatteessa ääretön määrä joten vähän turha vetää johtopäätöstä siitä että koska yksi matemaattinen malli ei toiminut, muutkaan eivät toimi. Lukemalla pari lausetta kummastakin rahastosta niin tajuaa ettei näillä kahdella ole muuta tekemistä keskenään kuin se että lähtökohtana on matematiikka.

Se sijoittaa varansa osakkeisiin, osakejohdannaisiin, indeksikoreihin, indeksijohdannaisiin sekä joukkovelkakirjoihin. Osake- ja osakejohdannaissijoitukset valitaan markkina-arvoltaan Euroopan ja Yhdysvaltojen 330 suurimman ja vaihdetuimman yhtiön joukosta.

Toivottavasti en kuullosta miltään "uskovaiselta" kun yritän puolustaa Quant rahastoa :D Merkkaan nyt kympillä ja syksyllä uudestaan kympillä. Siitä eteenpäin merkkailen minimimerkinnän pari kertaa vuodessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom