Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla olisi ehkä pientä perintöä tulossa. Mikäli tämä toteutuu, miten se olisi kannattavinta sijoittaa? Lainan koroista valtaosa reilun prosentin + autolainassa 2.5%. Autolaina veisi melkein puolet perinnöstä, joten ajattelin sitä maksaa ihan normaalia tahtia ja sijoittaa perinnön rahastoon, mikäli siis tämä asia toteutuu. Siitä saisi samalla todella hyvän pesämunan pahan päivän varalle.
Siitä päästäänkin suurimpaan kysymykseen, miten tuollainen ~15k€ kannattaisi sijoittaa? Minulle summa on aika iso, joten suorat osakesijoitukset jäävät välistä. Mitä itse mietin, ehkä 2-5k€ idioottivarmaan säilöön (rahamarkkina AA?) ja loput pikkuhiljaa rahastoihin. Millaisia summia ja millä aikavälillä? Loppujen lopuksi vuosikin on aika lyhyt aikaväli tuollaisen rahasumman sijoittamiseen.
Mulla olisi ehkä pientä perintöä tulossa. Mikäli tämä toteutuu, miten se olisi kannattavinta sijoittaa? Lainan koroista valtaosa reilun prosentin + autolainassa 2.5%. Autolaina veisi melkein puolet perinnöstä, joten ajattelin sitä maksaa ihan normaalia tahtia ja sijoittaa perinnön rahastoon, mikäli siis tämä asia toteutuu. Siitä saisi samalla todella hyvän pesämunan pahan päivän varalle.
Siitä päästäänkin suurimpaan kysymykseen, miten tuollainen ~15k€ kannattaisi sijoittaa? Minulle summa on aika iso, joten suorat osakesijoitukset jäävät välistä. Mitä itse mietin, ehkä 2-5k€ idioottivarmaan säilöön (rahamarkkina AA?) ja loput pikkuhiljaa rahastoihin. Millaisia summia ja millä aikavälillä? Loppujen lopuksi vuosikin on aika lyhyt aikaväli tuollaisen rahasumman sijoittamiseen.
Kyllä nuo kulutusluotot kannattaa maksaa ensin pois ja loput lätkiä 500-1000e/kk erissä indeksirahastoihin.
Viistonnia Havian Pasille. Loput velkojen maksuun.
Onko 2.5% sitten paha korko, kun samaan aikaan moni ottaa sijoituslainoja vastaavilla koroilla? Loput onkin lähinnä asuntolainaa, missä korko reilun prosentin. Se mitä tässä pyörittelen, että jos esim. työt loppuu syystä tai toisesta. Niin hyödyttääkö mua enemmän se maksettu autolaina, vai se että mulla on säästössä summa millä tämä talous pyörii normaalisti 4-6kk ilman mitään muita tuloja?
Ei taida noin riskiset rahastot kyllä ihan sopia aloittelijan ainoiksi sijoituksiksi, vai mitä luulet?
Riskimetriikalla mitattuna Havian Pasi tarjoaa indeksiä pienemmän riskin ;)
Mies847 sanoi:Siitä päästäänkin suurimpaan kysymykseen, miten tuollainen ~15k€ kannattaisi sijoittaa? Minulle summa on aika iso, joten suorat osakesijoitukset jäävät välistä. Mitä itse mietin, ehkä 2-5k€ idioottivarmaan säilöön (rahamarkkina AA?) ja loput pikkuhiljaa rahastoihin. Millaisia summia ja millä aikavälillä? Loppujen lopuksi vuosikin on aika lyhyt aikaväli tuollaisen rahasumman sijoittamiseen.
Mies847 sanoi:Se, että paljonko sijoittaisi mihinkin ja millä aikajänteellä on täysin auki. Yhtenä vaihtoehtona jätän vain kuukauden puskurin tilille ja loput vuoden aikana rahastoihin. Ajattelin jatkaa nykyistä suunnitelmaa, eli nordnet Suomirahasto, Seligsonilta Eurooppa, TOP 25 Brands, Top 25 Pharma.
mies847 sanoi:Toki se rahastojen arvokin voi heilua vaikka 50% alas. Mutta, jos tuota pitkällä tähtäimellä pyörittelee ja puhutaan neljästä eri rahastosta sekä ajallisesta hajautuksesta, niin mikä on todennäköisyys ettei viivan alle jää vaikkapa 7 vuoden päästä plussaa?
Hänellä itsellään on kaikki sijoitusvarat tuossa rahastossa...Pesupallo sanoi:Tuskin edes Havian Pasi suosittelee rahastoaan ainoaksi sijoituskohteeksi.
Ei taida noin riskiset rahastot kyllä ihan sopia aloittelijan ainoiksi sijoituksiksi, vai mitä luulet?
Ymmärrän kyllä sen, että periaatteessa se varmin tapa olisi vain maksaa lainat kalleimmasta päästä pois. Toisaalta, jos talolainaan verrataan, niin tuo autolaina on aivan yhdentekevä siihen verrattuna. Toki se rahastojen arvokin voi heilua vaikka 50% alas. Mutta, jos tuota pitkällä tähtäimellä pyörittelee ja puhutaan neljästä eri rahastosta sekä ajallisesta hajautuksesta, niin mikä on todennäköisyys ettei viivan alle jää vaikkapa 7 vuoden päästä plussaa?
Hänellä itsellään on kaikki sijoitusvarat tuossa rahastossa...
10 vuotta nayttaisi olevan sijoittajan muisti. Edellinen kvanttiguru Sammy Pajalin teki sellaiset mallit, etta absoluuttista tuottoa tulee nousussa ja laskussa. Sitten kun rahastoon ruvettiin merkkamaan oikeaa rahaa, niin menneet tuotot ei enaa olleetkaan tae tulevasta. Rahasto pysyi vuoden verran pystyssa, eika miehesta ole sen jalkeen liiemmin kuulunut.
Kvantti sijoittaa matemaattisen mallin mukaan | Taloussanomat
Se sijoittaa varansa osakkeisiin, osakejohdannaisiin, indeksikoreihin, indeksijohdannaisiin sekä joukkovelkakirjoihin. Osake- ja osakejohdannaissijoitukset valitaan markkina-arvoltaan Euroopan ja Yhdysvaltojen 330 suurimman ja vaihdetuimman yhtiön joukosta.