Pakkotoiston opettajat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kukaan itse käynyt tai tietääkö jonkun käyneen noita opettajan pedagogisia nostaen samalla päivärahoja? Joku aika sittenhän tuli se lakimuutos, että päivärahalla saa opiskella uuden ammatin, niin mietin, että onnistuisko se noiden pedagogisten käyminen. Vissiin kyllä enemmän juuri jotain ammatillisia aikuiskoulutuksia ihan toiselle alalle käyneet...

Stressaannun helposti ja haluaisin johonkin rutiinihommaan, mutten kuitenkaan mihinkään missä joka päivä menee ihan samalla tavalla...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vieläkö sä Hippa teet erityisopettajan töitä? Päivien pituus kuulostaa yllättävän tutulta. Mun kokemus on se, että esimerkiksi alakouluissa kaikki luokanopettajat lähtevät töistä viimeistään kahdelta, kun taas erityisopettajan työpäivän vähimmäispituus on 7 tuntia, ilman taukoja siis.

Edelleen :) Tässä rupesi jo kesäkuussa tulemaan kilpailutilannetta eli työtä olisi löytynyt vähän sieltä sun täältä. Sain myös tänään kuulla pääseeni opiskelemaan erityisopettajan opintoja, joten vuoden päästä olen muodollisesti pätevä erityisluokanopettaja. Ihan huippujuttu! :)

Pexi84, ja nimenomaan. Työn kuin työn voi tehdä hyvin tai huonosti. Opetustuntien päälle tulee myös pakollisia kokoustamisia, tiimijuttuja ja opekokouksia. Kysyin kerran pääluottamusmieheltä, että kuinka paljon rehtori voi vaatia olemaan koululla, kun mulla on opetusvelvollisuutta 28 tuntia niin vastaus oli 33 tuntia. Siinä ei enää hirveästi paljon vähemmän olla töissä verrattuna tavalliseen tallaajaan.
 
Onko kukaan itse käynyt tai tietääkö jonkun käyneen noita opettajan pedagogisia nostaen samalla päivärahoja? Joku aika sittenhän tuli se lakimuutos, että päivärahalla saa opiskella uuden ammatin, niin mietin, että onnistuisko se noiden pedagogisten käyminen. Vissiin kyllä enemmän juuri jotain ammatillisia aikuiskoulutuksia ihan toiselle alalle käyneet...

Stressaannun helposti ja haluaisin johonkin rutiinihommaan, mutten kuitenkaan mihinkään missä joka päivä menee ihan samalla tavalla...

Et vaan kerro mihinkään, että opiskelet noita pedagogisia opintoja niin ei ne sitä saa mistään tietääkään :)
 
Edelleen :) Tässä rupesi jo kesäkuussa tulemaan kilpailutilannetta eli työtä olisi löytynyt vähän sieltä sun täältä. Sain myös tänään kuulla pääseeni opiskelemaan erityisopettajan opintoja, joten vuoden päästä olen muodollisesti pätevä erityisluokanopettaja. Ihan huippujuttu! :)
Mihinkä menet tekemään erilliset erityisopettajan opinnot? Laaja-alaisen töitäkö teet nyt vain erityisluokanopen? Olisi mielenkiintoista kuulla vähän enemmänkin tämän hetken työnkuvastasi, ja ehkä joitain tiivistettyjä teesejä näin uraansa aloittelevalle.

Mä olen kanssa tehnyt psykan aineenopen töitä. Oikein mukavaa hommaa, joskin alussa ilman rutiinia kurssien suunnittelussa ja arvioinnissa on helvetillinen työ. Jyväskylän psykalle (maisteriohjelma) hainkin nyt myös tuo aineenopettajan pätevyys mielessäni..
 
Mihinkä menet tekemään erilliset erityisopettajan opinnot? Laaja-alaisen töitäkö teet nyt vain erityisluokanopen? Olisi mielenkiintoista kuulla vähän enemmänkin tämän hetken työnkuvastasi, ja ehkä joitain tiivistettyjä teesejä näin uraansa aloittelevalle.

Mä olen kanssa tehnyt psykan aineenopen töitä. Oikein mukavaa hommaa, joskin alussa ilman rutiinia kurssien suunnittelussa ja arvioinnissa on helvetillinen työ. Jyväskylän psykalle (maisteriohjelma) hainkin nyt myös tuo aineenopettajan pätevyys mielessäni..

Joensuuhun pääsin. Olen ollut kaksi vuotta erityisluokanopena haastavien oppilaiden parissa (tunne-elämän ongelmia, aggressiivisuutta, masennusta jne). Tykkäsin siitä duunista tosi paljon, vaikka olikin aika rankkaa (raivarit, kiinnipidot, tappelut ja muutenkin alerttina oleminen koko ajan). Sitten sinne palkattiin pätevä töihin ja mun työsuhde loppui. Ensi lukuvuodeksi menen dysfasialuokalle erityisluokanopeksi. Tai no katsotaan menenkö, koska rehtori ei vielä tiedä, että pääsin opiskelemaan.

Ehkä kaikista tiivistetyin teesi noissa hommissa on se, että näkee kaikissa ihmisissä hyvää eikä tuomitse ketään. Sillä pääsee jo tosi pitkälle niin oppilaiden kuin vanhempienkin kanssa.

On vaan ihan huippua, että saa vihdoinkin kelpoisuuden ja sitten ei ole enää mitään ongelmaa saada töitä :)
 
Et vaan kerro mihinkään, että opiskelet noita pedagogisia opintoja niin ei ne sitä saa mistään tietääkään :)

No suunnitelmahan se on tuokin. :P

Väheni taas into noihinkin hommiin, kun rupesin muistelemaan, miksi jätin käymättä nuo pedagogiset opiskeluaikaan. Eli mulla olisi vain fy/ke-pätevyys ja lähes kaikki virat on ma/fy/ke tai ma/fy/(tite), eikä todellakaan riitä into käydä 60op matikkaa enää. Tai no, jos sais tuon kolmannen aineenkin päivärahoilla lukaista, niin mikäs siinä. Siihen ei satavarmasti TE-toimisto taivu. Mutta se vakiviran saaminen lukiotasolta taitaa olla vaikeaa, vaikka olis nuo kolme ainetta. Ja yläasteelle musta ei ole.
 
Nillitän vielä täältä takavasemmalta sen verran, että mielestäni koko lomakeskustelu on yhtä loogista kuin liksakeskustelu. Joissakin ammateissa tienaa enemmän, ja joissakin on enemmän lomaa. OAJ on keskittynyt noihin lomaetuihin, kun joissain muissa ammattijärjestöissä on keskitytty liksan nostamiseen. Olen edelleen sitä mieltä, että "samat lomat kaikille" on yhteiskuntafilosofisesti ihan sama lause kuin "sama liksa kaikille".

Jos lääkärit vinettää liksastansa, on se törkeää. Jos opettajat ei myönnä, että lomaedut on taivaasta, on se törkeää. Ylipäänsä kouluja käydessä kannattaa ensisijaisesti suunnata alalle, joka ei tunnu pahalta, ei stressaa ja antaa onnistumisen kokemuksia. Koska tällaisia duuneja ei meille kaikille ole, niin sitten kannattaa suunnata joko kovaliksaisiin töihin tai kovalomaisiin töihin. Useimmilla ei pää taivu näistä mihinkään, mutta sitä vartenhan meillä on progressiivinen verotus.

Kaikki vaan maikaksi hakemaan, hopi hopi.
 
Puhut kyllä asiaa. Jokainen valitsee oman alansa. Jännä muuten, ettei kukaan itke kansanedustajien pitkiä lomia, jotka on pitempiä kuin opettajien lomat.

Lapset ansaitsee kunnon opettajia, jotka ovat hakeutuneet ammattiinsa muista syistä kuin pitkien lomien takia.
 
No nuohan olivat ne minunkin pointtini. Eli olen samaa mieltä.

Sam Earch: virkatilanteesta en tiedä, mutta noin yleisesti juuri matemaattisten aineiden opettajista on kyllä kovin pula peruskouluissa ja lukioissa. Äikän- ja psykanopettajia taas riittää.
 
No nuohan olivat ne minunkin pointtini. Eli olen samaa mieltä.

Sam Earch: virkatilanteesta en tiedä, mutta noin yleisesti juuri matemaattisten aineiden opettajista on kyllä kovin pula peruskouluissa ja lukioissa. Äikän- ja psykanopettajia taas riittää.

Oon samaa mieltä. Ite ainakin odotan saavani viran yläasteelta kuhan opiskelen sen 120op matikkaa ja 60op fyssaa ja ne pedagogiset 60op. Mahd. ens vuoden syksyllä ja valmistuminen sit joskus 2017, ei paha! Hakee vaan tarpeeksi ja aloittaa sijaisuuksista niin ihme on jos ei irtoa, kun ei oo äitiyslomiakaan. Ainoo on se, ettei oikeen jaksaisi eikä olisi varaa opiskella, just tuli 7v vedettyä akateemisia opintoja itku kurkussa ku ei viittiny keskenkään jättää. Tällä alalla kun töitä on todella paljon, työttömyysprosentti alle 2, koska ei ole mitään ihkua duunia. Toimistotyötäkin on monenlaisia. Jos oot vastuussa monista tärkeistä, vaikeista ja kiireellisistä projekteista, se on ihan eri asia jos vähän papereita järkkäät toimistolla ja fiksailet jotain excel-taulukkoja. Monesti on itku tullut, eikä harrastuksiinkaan jää energiaa missään vaiheessa tarpeeksi, väsynyt joka päivä. Parempia aikoja odotellessa.
 
Joensuuhun pääsin. Olen ollut kaksi vuotta erityisluokanopena haastavien oppilaiden parissa (tunne-elämän ongelmia, aggressiivisuutta, masennusta jne). Tykkäsin siitä duunista tosi paljon, vaikka olikin aika rankkaa (raivarit, kiinnipidot, tappelut ja muutenkin alerttina oleminen koko ajan). Sitten sinne palkattiin pätevä töihin ja mun työsuhde loppui. Ensi lukuvuodeksi menen dysfasialuokalle erityisluokanopeksi. Tai no katsotaan menenkö, koska rehtori ei vielä tiedä, että pääsin opiskelemaan.

Ehkä kaikista tiivistetyin teesi noissa hommissa on se, että näkee kaikissa ihmisissä hyvää eikä tuomitse ketään. Sillä pääsee jo tosi pitkälle niin oppilaiden kuin vanhempienkin kanssa.

On vaan ihan huippua, että saa vihdoinkin kelpoisuuden ja sitten ei ole enää mitään ongelmaa saada töitä :)
Cool, tänne vaan. Kaveri tulee varmaan samaan koulutuspaikkaan.
 
Ainakin täällä Kirkkonummella on todella vähän päteviä erityisopettajia, niin laaja-alaisissa kuin luokanopettajissakin. Mä en käynyt aikoinaan pedagogisia opintoja (alakin siis eri), joten opettajan pätevyyttä mulla ei ole. Pitää miettiä, jos se joskus kiinnostaa.
 
Mulla on suvussa todella paljon opettajia ( 4 serkkua ja 3 setää/tätiä), ja kieltämättä olen kadehtinut noita lomia...Toisaalta en taas kadehdi opettajien työtä ollenkaan. Omassa työssäni (poliisi) mun ei tarvitse sietää niskoittelevia kakaroita, sillä siihen on laki antanut toimivat lääkkeet. Mitä opettaja voi tehdä häirikköoppilaille? Aika vähän, voisin kuvitella.

Ei tietysti kaikki oppilaat ole riiviöitä, mutta mitä omalta kouluajaltani muistan, niin yksikin häirikkö saattaa pilata koko luokan opinnot. Toisaalta, jos ei satu ketään adhd-häirikköä opetettavalle luokalle, niin voisin kuvitella että opettajan homma olisi ihan mukavaa.

Olen kyllä vierastanut ajatusta siitä että työt seuraavat kotiin, eikä siitä saa palkkaa... Hyvät ja huonot puolet joka hommassa I guess.
 
Mulla on suvussa todella paljon opettajia ( 4 serkkua ja 3 setää/tätiä), ja kieltämättä olen kadehtinut noita lomia...Toisaalta en taas kadehdi opettajien työtä ollenkaan. Omassa työssäni (poliisi) mun ei tarvitse sietää niskoittelevia kakaroita, sillä siihen on laki antanut toimivat lääkkeet. Mitä opettaja voi tehdä häirikköoppilaille? Aika vähän, voisin kuvitella.

Ei tietysti kaikki oppilaat ole riiviöitä, mutta mitä omalta kouluajaltani muistan, niin yksikin häirikkö saattaa pilata koko luokan opinnot. Toisaalta, jos ei satu ketään adhd-häirikköä opetettavalle luokalle, niin voisin kuvitella että opettajan homma olisi ihan mukavaa.

Olen kyllä vierastanut ajatusta siitä että työt seuraavat kotiin, eikä siitä saa palkkaa... Hyvät ja huonot puolet joka hommassa I guess.

Aika hauskaa, että tuumit noin. OKL:ssä mun vuosikurssilla oli yksi poliisi, joka sanoi, että vaihtaa alaa, koska poliisin työ on liian rankkaa.

Opettajalla on keinot kyllä aika vähissä, mutta lainsäädännössähän on ollut jo useamman vuoden voimankäyttöoikeus luokasta poistettaessa. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta mahdollista. Yksi häirikkö voi sotkea todella pahasti luokan toiminnan ja keinot on tosi vähissä. Nykyään melkeenpä joka luokalla on joku häirikkö. Ja lisääntymään päin se suuntaus on, koska erityisopetusta vähennetään ja oppilaat halutaan yleisopetuksen luokille.

Erityisluokissa opettajalla onkin jo eri keinot puuttua häiriötoimintaan. Vaatii tosin aika paljon resursseja. Isokokoisen alakoululaisen kiinni pitäminen vaatii helposti kolme aikuista. Kiinnipidot toimii aika hyvin. Harva oppilas haluaa heti uudelleen kiinnipitoon. Poliisin soittaminen on myös tehokasta. Siinä vielä yleensä seuraa lastensuojeluilmoitus ja tilanteeseen puuttuu sitten sossu ja ehkä oppilaan kohdalla saadaan jotain apua ja tukea oppilaalle ja perheelle.

Rahaa se kuiteskin vie.
 
Häiriköihin totuttautumisen merkeissä nykyinen työ sosiaalialalla huostaanotettujen pääasiassa 16-17 vuotiaden laitosnuorten parissa on toivottavasti hyödyksi. Tästä siirtyminen opettjaksi on mahdollisesti semmoinen pehmeä lasku, ovat sentään opetettavat siellä koulun penkillä vielä jatkuvan rikostelun ja päihteiden käytön sijaan.
 
Täällä gradua vaille valmis englanninopettaja. Gradua oon alkanu vähitellen katteleen, tällä hetkellä keräilen lukemistoa. Tulevaisuudessa olis kyllä kova halu nimenomaan yläasteelle päästä opettamaan. Oon aina tullut parhaiten toimeen juuri tuon ikäisten kanssa ja tykkään siitä, miten niistä saa reaktioita irti.
 
Aika hauskaa, että tuumit noin. OKL:ssä mun vuosikurssilla oli yksi poliisi, joka sanoi, että vaihtaa alaa, koska poliisin työ on liian rankkaa.
Onhan se välillä raskasta, mutta voisin kuvitella että opettajana mulle tulisi helpommin voimattomuuden tunne, ja sitä en voi sietää. Tuleehan sellainen välillä poliisinakin, mutta en joudu sentään olemaan asiakkaideni kanssa vuosia naimisissa, joten se ei haittaa niin paljon. Jos opettajana joutuisin nielemään kiukkuani vuosikaudet ja katson kun samat amisturot perseilee päivästä toiseen eikä mikään muutu, niin voin kuvitella että ei olisi ihan meikäisen homma...

Toisaalta on se varmaan palkitsevaa jos/kun näkee että työ kantaa hedelmää. Poliisina sitä ei näe.
 
Niin. Yläasteen maikalla on lähinnä kaksi velvoitetta sopparissa; opettaa ja kasvattaa. Vaikeempaa on opettaminen. Sulle maksetaan siitä, että ne oppii yhteyttämisen, suhteellisen vaalitavan ja polynomit. Se on vaikeempaa kuin äkkiseltään luulisi. Lastensuojelussa ja kyttänä on silleen helpompaa, ettei tarvi kantaa tota taakkaa. Kaikissa duuneissa voi olla laiska, niin kyttänä kuin maikkanakin.
 
Itse olen aikuiskoulutuksen puolella, oma koulutustaustani oli alan korkein erikoisammattitutkinto ja 12 vuoden työkokemus opetettavalta alalta. Suorittelin sitten näyttötutkintomestarin koulutuksen + pedagogiset työn ohella. Lomia ei ole läheskään niin paljon kuin perusopetuksen tai toisen asteen opettajilla, mutta itse olen saanut tuntipankkijärjestelmän kautta aina reilut kesälomat. Liksat ovat vastaavasti (käsittääkseni) paremmat kuin nuorisopuolella. Opetustuntien määrä viikossa vaihtelee, keskiarvot jossain 24 hujakoilla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom