- Liittynyt
- 6.10.2005
- Viestejä
- 3 103
Nostetaas ketjua.
Mitä pakkotoiston opettajat on mieltä tuntiaktiivisuuden merkityksestä loppunumeroihin? Eli siis olet kokeitten ja muiden perusteella "kasin oppilas", mutta tuntiaktiivisuus voi joko nostaa tai laskea numeroa seiskaan, tai ysiin.
Mun mielestä tossa on isoja ongelmia. Ensinäkin sillä ei ole mitään tekemistä osaamisen, oppimisen ja menestyksen kanssa, joten sen ei tulisi vaikuttaa numeroon laskevasti tai nousevasti.
Tuntiaktiivisuuteen vaikuttaa oppilaan perusluonne. Esim toinen voi olla ujo ja toinen tykkää olla äänessä, tai on muuten vain huomionkipeä. Miksi tästä "rohkeudesta" oppilasta palkitaan paremmalla arvosanalla, kuin mitä todellisen koe/tehtävämenestyksen perusteella ansaitisi, kun taas ujoa ihmistä voidaan luonteensa takia "rankaista" loppuarvosasanan tuloksessa?
Koulukiusattu lapsi, hän on usein erittäin arka, eikä kiusaamisen pelon takia edes uskalla olla tunnilla äänessä vaikka ehkä haluaisikin. Mutta tuntiaktiivisuuden merkityksen perusteella häntä voidaan "rankaista" huonommalla arvosanalla, vaikka koemenestyksen perusteella olisikin oikeutettu parempaan.
En ole varma mikä on asian laita nykyään kouluissa, mutta vielä 2008, kun itse olin lukiossa oli tuntiaktiivisuudella nostava tai laskeva voima numeroihin.
Mitä pakkotoiston opettajat on mieltä tuntiaktiivisuuden merkityksestä loppunumeroihin? Eli siis olet kokeitten ja muiden perusteella "kasin oppilas", mutta tuntiaktiivisuus voi joko nostaa tai laskea numeroa seiskaan, tai ysiin.
Mun mielestä tossa on isoja ongelmia. Ensinäkin sillä ei ole mitään tekemistä osaamisen, oppimisen ja menestyksen kanssa, joten sen ei tulisi vaikuttaa numeroon laskevasti tai nousevasti.
Tuntiaktiivisuuteen vaikuttaa oppilaan perusluonne. Esim toinen voi olla ujo ja toinen tykkää olla äänessä, tai on muuten vain huomionkipeä. Miksi tästä "rohkeudesta" oppilasta palkitaan paremmalla arvosanalla, kuin mitä todellisen koe/tehtävämenestyksen perusteella ansaitisi, kun taas ujoa ihmistä voidaan luonteensa takia "rankaista" loppuarvosasanan tuloksessa?
Koulukiusattu lapsi, hän on usein erittäin arka, eikä kiusaamisen pelon takia edes uskalla olla tunnilla äänessä vaikka ehkä haluaisikin. Mutta tuntiaktiivisuuden merkityksen perusteella häntä voidaan "rankaista" huonommalla arvosanalla, vaikka koemenestyksen perusteella olisikin oikeutettu parempaan.
En ole varma mikä on asian laita nykyään kouluissa, mutta vielä 2008, kun itse olin lukiossa oli tuntiaktiivisuudella nostava tai laskeva voima numeroihin.