Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä Kotkan päässä ja tästä idemmäs ei ruotsin kielellä tee yhtikäs mitään, silti sitä tyrkytetään joka oppilaitoksessa.

Venäjää kuulee Kotkan kaduilla viipottaessa joka päivä.
Jos täällä idässä osaa venäjää voi periaattessa määritellä oman palkkansa.

Niin, olen sitä mieltä että pakkoruotsi pois.
Suomi ON käytännössä yksikielinen, ruotsinkielisillä oli aikoinaan yliedustus valtaeliitissä, siitä kärsitään edelleen.

Kyllä HC76 ihan asiaa puhuu....Mitä muka tekee tavallinen jeppe joillain kemialla tai fysiikalla? Vastaan itse ei yhtään mitään oikeesti. Esim. mulla oli fyssa 10 mutta ikinä en ole tarvinnut moisia paskakaavoja edes töissä vaikka olen valitettavasti inssikin vielä.

No jos herra insinööri menisi oikeisiin töihin tai harrastaisi muutakin kuin irkkaamista, niin näistä aineista olisi paljon hyötyä! Esim laakerin asennus akseliin on erittäin helppoa, kun on fysiikan tunnilla kuullut lämpölaajenemisesta. Tai ymmärtää, miksi kesämökkiin ei kannata jättää vesiä talveksi putkiin. Ja jos tulee kunnon kieltolaki, niin pontikan keitto on hyvä osata, se on opittu kemian tunnilla (tämä taito on valitettavasti katoavaa kansanperinnettä).
Ruotsinkielestä ei ole paskankaan vertaa apua käytännön elämässä Suomessa!

.etenkin tästä ruotsin kielistä pitää aina välillä vinkua.

On se tosiaan kumma kun vain ruotsista vingutaan :) Mitään johtopäätöksiä ei silti ole tarpeellista vetää eikä missään nimessä mitään tarvitse muuttaa?

Kouluissahan voisi olla kaksi pakollista kieltä, jotka jokainen voisi valita niin kuin itse haluaa. Jokaisessa koulussahan ei voida resurssien takia kaikkia maailman kieliä opettaa, mutta lista voisi kattaa muutakin kuin englannin ja ruotsin.

Näin juuri.

No jos herra insinööri menisi oikeisiin töihin...

:lol2: vai herra :)

Kyllä täällä hesassa asuessa välillä on käyttöä...duunista nyt puhumattakaan...saati jos pitää asioita hoidella pohjoismaissa tai menee vaan muuten käymään siellä...lisäksi jokapaikassa ulkomailla tapaa muita pohjoismaalaisia aina...mutta totta tuo että ei niissä oikeissa töissä varmaan tarvitse ruotsia...mutta kun en mä niistä mitään tiedä...mutta tosiaan esim. fysiikkaa ja kemiaa en ole koskaan tarvinnut :D

Pakkoruotsin lisäksi turhia ovat myös uskonto, kemia, fysiikka, kotitalous, yhteiskuntaoppi jne. Silti niitä on ihan PAKKO opiskella. Voi itku, meniköhän lapsuus ihan hukkaan. Oisin mielummin opiskellu vaikka tähtitiedettä tai peukalonpyöritystä. Itseasiassa oisinpa vaan saanut todistuksen kotona muniani puristellen.

Jos et ole vielä ymmärtänyt mikä ero noilla aineilla ja pakkoruotsilla on niin vähän epäilyttää että mikä tahansa selitys menee harakoille, mutta yritetään nyt kumminkin...

Varmaan tajuat että kemia, fysiikka ja matematiikka ovat _universaaleja_ aineita joiden lainalaisuudet, "kieli ja kielioppi" ovat samanlaisia kaikkialla maailmassa. Ei ole olemassa ruotsalaista matematiikkaa tai eteläkorealaista kemiaa, vaan aineet ovat kaikkialla yhteneväisiä ja niiden käyttämä kieli sekä merkistö on samaa. Lisäksi voisitko mainita jonkin maailman maan, jossa nuo aineet eivät olisi pakollisia? Talebanien johtamassa Afganistanissa nuo aineet eivät varmaankaan olleet pakollisia, mutta luulisin, että edes sinä että halua talebanien koraanikoulujen opetussuunnitelmaa Suomen koulujärjestelmän perustaksi.

Kotitaloutta käsittääkseni opiskellaan pakollisena vain seitsemännellä luokalla, jonka jälkeen se on vapaaehtoinen aine. Sen antamat taidot ovat nykyään yhä tärkempiä kun nuoret ainakin jossain elämänsä vaiheessa tulevat asumaan yksin. Ruoanlaitto yms. taitoja tarvitaan jokapäiväisessä elämässä.

Yhteiskuntaopin/taloustiedon opetusta pitäisi sen sijaan lisätä jos on uskomista siihen, että puolet koululaisista luulee että korkea korko on kiva juttu, kun naiset näyttävät pitemmiltä pitäessään sellaisia kenkiä... Pikavippien rosvokorot ja lisääntyneet maksuhäiriöt nuorilla viittaavat että tälläisissä taidoissa on merkittäviä puutteita.

Mitä tulee uskontoon, niin se onkin koulun aineista parhaiten rinnastettavissa pakkoruotsiin. Kuten kieliä, maailmassa on satoja uskontoja joista voi valita itselleen sopivan tai sitten ei. Tietenkin ruotsia puhuvia suomalaisia on Suomessa vain alle 5 prosenttia, kun evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluu sentään noin 85 prosenttia väestöstä... Ja kappas vain, uskontohan ei olekaan pakollinen aine Suomessa, vaan sen tilalle voi valita elämänkatsomusopin kaikilla kouluasteilla.

Yrittäkää nyt keksiä vähän parempia perusteita pakkoruotsille. Taitaa vaan olla niin, että sellaiset perusteet ovat yhtä uskottavia kuin joulupukki.

Yrittäkää nyt keksiä vähän parempia perusteita pakkoruotsille. Taitaa vaan olla niin, että sellaiset perusteet ovat yhtä uskottavia kuin joulupukki.

Missä vaiheessa olen puoltanut pakkoruotsia? Oppisitte lukemaan pässit.

No ei ainakaan siellä Ivalon Shellillä missä olet töissä.

Missä vaiheessa olen puoltanut pakkoruotsia? Oppisitte lukemaan pässit.

Mikä sinun mielipide siitä on? Olisiko sinusta ok että ruotsi olisi tulevaisuudessa kielenä ihan samalla viivalla muiden koulun tarjoamien kielien kanssa? Jos vaikka yliopistossa opiskelevat ottaisivat itse riskin kielellisestä sivistyksestään.

En ihan ymmärrä tuota "mulla ei ole mielipidettä mutta en tajua miksi jotakin asia vaivaa"-menttaliteettia tässä aiheessa. Minäkin sain käsityksen että sinulla olisi jokin "kanta".

Yks ja täysin riittävä syy minkä takia pakkoruotsi pitäs poistaa on se että mulla uhkaa jäädä lukion läpäseminen siitä kiinni. Ei siin oo mitään järkee että mikään muu ei tee ees tiukkaa ja sitten yks s*atanan ruotsi pyörii koko ajan siinä 4-5, motivaatio kun on aika heikko kun tuskin tuolla tuun mitään tekemään. Turhaan vie vaan aikaa jos sitä alkaa opiskelemaan, mulla on rajallinen aika minkä jaksan opiskella päivässä ja mieluummin käytän sen sinne pitkän fysiikan ja matikan lukemiseen.

Yks ja täysin riittävä syy minkä takia pakkoruotsi pitäs poistaa on se että mulla uhkaa jäädä lukion läpäseminen siitä kiinni.

No tuohan on kyllä täysin riittävä ja hyvä syy. Mutta eihän Ruotsia tarvitse edes kirjoittaa enää? Ja väitätkö ettet onnistu saamaan edes sitä vitosta todistukseesi pienellä vaivalla? :whip:

Pakkoruotsin voi mun puolesta lakkauttaa heti. Turha sitä kenenkään juntin on väkisin lukea.

Tulihan se kanta sieltä vihdoin, kun vähän potkii. Eli jos joku Suomessa osaa/opiskelee englantia, saksaa, ranskaa ja kiinaa, mutta ei ruotsia, hän on sitten juntti joka ei ymmärrä omaa parastaan...

Mahatma Gandhin sanoin: “First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Taidetaan olla jo tuossa kolmannessa vaiheessa.

Turha sitä kenenkään juntin on väkisin lukea.

Sekö että lukee ruotsia tekee jostain vähemmän juntin?Ainakin mailmalla olen huomannut että ihmiset pitää paljon vähemmän junttina kun puhuu niille sujuvaa englantia kuin ruotsia.Kyllä ne varmaan junttina pitäis kun yrittäs jotain ruotsia mussuttaa missätahansa muualla kuin ruotsissa.

No ei ainakaan siellä Ivalon Shellillä missä olet töissä.
En ota kantaa tohon haukkumiseen, mutta sanonpa kuitenkin, että kuulin tossa pari vko sitten täällä Tampereella ekaa kertaa ruotsia kymmeneen vuoteen. Helsingissä sitä taitaa kuulla hieman enemmän. Mutta miettikääpäs kumpi on nolompaa, suomalainen ei osaa suomessa ruotsia, vai joku ruotsia solkkaava suomalainen ei osaa Suomessa suomee? Itse ainakin nään tän niin, että suomalaisella ei oo Suomessa mitään hävettävää, ellei ruotsia osaiskaan.

Itse vastustan pakkoruotsia, syynä yksinkertaisesti ettei sitä tarvi Suomen maaperällä. Jos haluaa lukea, niin lukekoot. Englantiin vois laittaa nekin ylimääräset tunnit. Joidenkin taso on kertakaikkiaan perseestä. Nykyään enkku vaan on se tärkein kieli mitä ikinä teetkin.

Back
Ylös Bottom