Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä mä lähtisin mukaan ihan vaan siksi, koska englanti, ranska ja saksa ovat huomattavasti "tärkeämpiä" kieliä (ja aika helvetin monelle mielenkiintoisempia, mukaanlukien itseni tähän porukkaan). Toisaalta joka paikassa vaaditaan "tyydyttävää" ruotsin kielen taitoa (perushommissa), eli yhtä tyhjän kanssa...Imo. Mitä vitun hyötyä osata sanoa "jag tycker lakrits", kun ei sitä kunnolla sitten ekalta luokalta lähtien opeteta ja vasta yläasteella tuskanhiki otsalla päntätään väkisin "Lilla Ulla rullar pulla"?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos weiland. Minä ainakin haluasin että joku päivä olisi valinnan vapaus ruotsin opiskelun
suhteen. Omasta mielestäni ei ole mitään järkeä opetella pakollisena kieltä jota ei tule
tarvitsemaan muualla kuin ruotsissa. Eli tämänkin ajan voisi käyttää hyödyllisemmin
(esim. englannin opiskeluun panostaminen)

Ruotsin tilalle enemmän enkkua tai Weilandin mainitsemia ranskaa tai saksaa...

Miten muuten kävi sille Halmeen esittämälle "pakko ruotsi pois"-ehdotukselle, esittikö eduskunnassa sitä?

Mun mielestä ruotsinopetus kouluissa on pelkästään hyvä asia. Ruotsi on kuitenkin kieli jolla pärjää jotenkuten jokaisessa pohjoismaassa. Maailman turistikohteissakin ruotsia voipi tarvia aina välillä :D

Mun mielestä ruotsinopetus kouluissa on pelkästään hyvä asia. Ruotsi on kuitenkin kieli jolla pärjää jotenkuten jokaisessa pohjoismaassa. Maailman turistikohteissakin ruotsia voipi tarvia aina välillä :D

Siksi olisikin hyvä, että halutessaan saisi opiskella kyseistä kieltä!

Viikossa sais 6 poissa-oloa lukiossa --> hylätty kurssista.

Tohon pitäs saada kaikki mukaan ja yhtä-aikaa jos haluais jotakin tapahtuvan, jos sillonkaan mitään tapahtuis...
Idea oiskiin saada tuhansia tähän tempaukseen, niin opettajat
voisivat vain :wtf:
Edit :meillä lukiossa on vain 4 tuntia viikossa yhdestä kursista Btw. Ja opettajana vähän miettisin sitä hylätyn antamista
kaikille kun se tarkoittaisi ettei olisi työtä tuona aikana >>>vähemmän palkkaa

Maailman paskin selitys on kyllä et "mutq se on suomen virallinen kieli!". Esim. Sveitsissä on neljä virallista kieltä mutta onko niitten pakko opiskella siellä jokaista vai vaan sitä mitä omalla alueella puhutaan? Mun puolesta jotkut pietarsaarelaiset saa ihan vapaasti opiskella ruotsiaan, itteäni ei hotsittas. Nekin 5(?) pakollista kurssia lukiossa ja jonkun verran yläasteella saatas paljon tarpeellisempiin ja tärkeämpiin aineisiin, esim. terveystiedossa on tällä hetkellä yks pakollinen kurssi :down: Tosiaan myös joku isompi kieli olisi myös hyvä, esim. latinapohjaisia kieliä italia, ranska, espanja jne.

Kyllä ne ruotsalaiset osaa englantia ihan yhtä hyvin kuin mekin, miks meiän pitäs niille ruotsia puhua ? :down:

Eiköhän tota englantia käytetä enemmän, mitä swedua maailman turistikohteissa...
Kyllä suomellakin pärjää:
-"Terppa, terppa suomipoika, mita kuulu"?
-"No vittu hyvää, kiitoksia kysymisestä".

Suomea voi puhua Kanariansaarilla ja kohta myös Thaimaassa. Suomesta tulee muutaman vuosikymmenen kuluessa lingua franca, kiitos ahkerien turistiemme.

Lähes aina kun tulee ruotsinkielisiä asiakkaita meikän kanssa pulisee, mä turisen kylmästi suomeksi tai englanniksi vain. Khih khih...

Itse en hirveästi tykännyt opetella ruotsia, mutta nyt kun sai suoritettua kaikki kurssit ja kirjoitettua sen, jäi kyllä jotenkin tyhjä olo. Mukava kielihän se on. Onneksi pääsee vielä jatkossa opiskelemaan svenskaa :worship:

Vaikka joka tuutista kuuleekin, että "ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli, sitä on osattava", niin kyllä minun puolesta saisivat laittaa sen valinnaiseksi. Eiköhän sille lukijoita löytyisi, eikä ruotsi ole meille kuitenkaan elämäntärkeä kieli, vaikka eletäänkin kaksikielisessä maassa. Aika monet selviää ihan ilman sitäkin. Mutta kyllä ruotsia kannattaa lukea :thumbs:

Tämä ei nyt ole varmaankaan paras mahdollinen vertaus ja pyydän sitä jo valmiiksi anteeksi.

Mielestäni olisi vähän sama jos Etelä-Afrikassa puollustaisi valkoisen miehen kielen (olikos se nyt afrikaans tjs.) asemaa sanomalla "Että pitää vaan hyväksyä historia".

Vanha posti mutta pakko sanoa:

Afrikaansilla on nykyään enemmän mustia puhujia kuin valkoisia. Siis puhuvat kieltä äidinkielenään. Samalla tavalla kuin Itä-Afrikassa swahili on monen äidinkieli vaikka onkin arabiorjakauppiaiden tuoma keinotekoinen kieli.

Mitä vikaa pakkoruotsis on? Kumminki Suomen toinen kansalliskieli ja ihan tarpeellinen muutenkin. Tota pakollista uskonnon opetusta ei voi kyl hyväksyä , sanovat että se on yleissivistystä.Yleissivistys tulis yhden vuoden opiskelusta helposti, 10 vuotta on propagandaa ja aivopesua parhaimmillaan.

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta niin sanottua "pakkoruotsia" taitaa vihata ihmiset, jotka eivät ole koskaan oikein osanneet, saati sitten kiinnostuneet ruotsin kielen opiskelusta. Voi kyllä olla :anssi:kin...

Itse en tosiaankaan näe tuossa ruottin kielessä mitään vastenmielistä, vaan pikemminkin päinvastoin: Ihan mukavaahan sitä on osata. :) Minun tilanteessa onkin käynyt niin, että ruotsi on jopa vahvempi kieli kuin enkku! :)

Mitä vikaa pakkoruotsis on? Kumminki Suomen toinen kansalliskieli ja ihan tarpeellinen muutenkin. Tota pakollista uskonnon opetusta ei voi kyl hyväksyä , sanovat että se on yleissivistystä.Yleissivistys tulis yhden vuoden opiskelusta helposti, 10 vuotta on propagandaa ja aivopesua parhaimmillaan.
tarpeellinen missä?

Nii no jostain perinteestähän tämä ruotsi meillä on opiskeltavana todennäköisesti. En sano hirveästi mitään, että pitäiskö poistaa vai ei. Kuitenkin välillä käynyt mielessä, että ne jotka ei ossaa sitä kieltä vikisevät ja ottavat vaikutteita sitten puheista ja alkavat vihata Ruotsia ja sen kieltä :D .

Tuo on muuten kiintoisaa ja huolestuttavaa tuo uskonnon opetusten jauhaminen. Sitä riittäisi juuri joku vuosi, kaks. Epäilyttävä homma tämä uskontopropaganda ja sen lisäksi yhdistettynä siihen, että opetussuunnitelman mukaan oppilaista pitää kasvattaa demokraattisia. Hmm...

... Ala-asteellahan etenkin 1-5 luokat oppilaat uskovat vielä ihan kaiken, mitä niille sanotaan ja tuommosta "olkaa kilttejä ja menestytte, ei saa olla väkivaltaa ja jos joku tekee teille väärin, niin kääntäkää vain toinen poski". Voi luoj... herraneaika ku muistuu miten menin niin heleposti, ku en osannu ajatella tuoho, että uhri on aina parempi ihminen ja kärsimysten lopuksi hyvikset saa voiton pahiksista ja kaikista koulukiusaajista tulee sitten aikuiselämässä huumeiden käyttäjiä jne. LOLLOOLLOLLOOOOOO.

Jos perustelee pakkoruotsin sen asemalla suomen toisena virallisena kielenä on kyllä heikoilla hangilla.. :D

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta niin sanottua "pakkoruotsia" taitaa vihata ihmiset, jotka eivät ole koskaan oikein osanneet, saati sitten kiinnostuneet ruotsin kielen opiskelusta. Voi kyllä olla :anssi:kin...

Pakkoruotsin "kananttajien = ruotsalaisten ja aivopestyjen" propagandaa.

Kun asuu melkein Venäjän puolella, niin eipä tuota ruottia hirveesti kiinnostanut opetella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom