Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Ainoa paikka missä olen ruotsin kieltä tarvinnut, niin on koulu ja siellä ruotsin tunnit. Kertaakaan en ole joutunut sitä käyttämään muualla. Englantia sen sijaan on tarvinnut muutaman kerran jos turistit ovat kyselleet neuvoa kaupungilla ja tietenkin ulkomaanreissuilla. Mikäli kävisin Ruotsissa niin käyttäisin englantia siellä asioidessani. Kyllähän ruotsin kielen tarve riippuu asuinpaikasta, mutta Oulussa en ole tarvinnut kertaakaan ja jossain itärajalla sitä kuulee vielä vähemmän. Myönnettävä on etten ole mikään innokas kielten opiskelija ollut koskaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenkäs tosta ruotsin kielen opiskelusta pääsee eroon? Pystynkö vaihtamaan toiseksi kielekseni vaikka karjalan murteen (ei opeteta lukiossa, eikä tietääkseni yliopistossakaan), tai englannin? Miten voin anoa vapautusta ruotsin kielen opiskelusta?

Luulis että itärajalla ainakin onnistuu tulevaisuudessa opiskella myös venäjää. Olisi kaikin puolin maamme etu se. Jos ei ruotsi kerran maistu.

Janpa, ilmoittamalla että äidinkielesi on joku muu. Joudut toki kahta ulkomaista opiskelemaan kuitenkin, mutta ruotsin voi välttää näin. Tapauksessasi kyllä vähän myöhäistä.

Eikö venäjän opiskelu ole jo aikalailla mahdollista joka paikassa nykyisin..?

Jos vaihdan toisen kotimaisen kieleni karjalan kieleen (ei murteeseen!), niin missä opiskelen tätä, koulussa ei tällä hetkellä ole tämä mahdollista..?
Muistelen että peruskoulussa jos 6 oppilasta on uskonnollista vähemmistöä, niin heille täytyy järjestää ko. uskonnosta opetusta, uskonnon tunneilla. Päteekö sama kieliin?

Monta pakollista sulla on vielä jäljellä? Mulla viedään viimeistä, mut jatkan ja kirjottaa.
Liittyyks toi sun vitutuksen enemmän itse kieleen vai opettajaan? Opettaja vaikuttaa tosi paljon motivaatioon. Jos koulussa on useempia opettajia, niin koitat päästä toisen maikan kursseille. Mulla on tällä hetkellä kiihkoruotsalainen ylipirteä blondi nainen opettamassa. Sanoo aina vaan, että ku me ollaan pitkän matikan ryhmä, niin me osataan kaikki :D niin varmaa...Ihan ok se on, mutta välillä pelottava kun kaikki on sen mielestä niin ihanaa. Vähä meni ehkä offtopiciks mut ei voi mitää.

Siis ruotsin kielen opetteleminen on vitutuksen aihe, opettajat tulee siihen kaupanpäälle bonuksena...
Ruotsin kielen asema vituttaa! 5 kurssia on pakollista ruotsia. Nytten käyn 4. kurssia toista kertaa, 1. kurssi on ainut kurssi ruotsissa, jonka olen päässyt läpi. Senkin kurssin kokeesta tuli 5- ja kaikki sanakokeet hylättyjä. Sillon jaksoin viitata vielä ruotsin tunnilla, suurin-osa vastauksista oli kuitenkin väärin ja loppu kurssista opettaja ignoorasi hyvin mun viittaukset:jahas:

Kannattanee koittaa ruotsinkielisen kirjallisuuden lukemista jos oikein takkuaa tuo. Kirjastoista ym. poistolaareista saa kovinkin halvalla, itse ostin jokun varsovan kuriiri-nimisen kirjan eurolla. Sitä sitten alkuunsa sanakirjan kanssa kun tahkosi järjettömän hitaasti, mutta pikkuhiljaa sitä rupesi lukeminen sujumaan. Tosin kurssista, jonka aikana tuota luin, numero pysyi tutusti nelosena. Asteikko kylläkin oli 0-5 ;)

Akuankat ym. sarjakuvat ovat tietty perinteisempi vaihtoehto, mutta niissä oleva verbaaliakrobatia ei ole ehkä omiaan jos kirjakielen perusteita koittaa käydä läpi.

Muah, nyt on ruotsi sitten lopullisesti suoritettu...ns. virkamiesruotsi kohta papereissa ellei nyt hylsyä tule mutta kyllä se läpi menee luulisin. Suullinen 20min rupattelu kyllä nosti pahemman luokan tuskanhien pintaan mutta hyvin sekin meni "ei mitään menetettävää" asenteella...

Nyt voinkin sitten keskittyä koko kielen täydelliseen kadottamiseen pääkopasta. Tähän asti olen vastanut pakkoruotsia kaikissa koulutusasteissa mutta tästä eteenpäin siirryn kannattajien leiriin niin että takin suhina vaan käy...jos itse kärsin niin saavat muutkin kärsiä :D

Olen opiskeluaikana panostanut suhteellisesti eniten ruotsiin, sanastoa on väännetty väkisin jne mutta arvosanoissa se ei ole näkynyt. Aina rimaa hipoen läpi huoh...Muistan joskus lukioaikoina että ruotsin keskiarvoni tais olla 5.6 kun muissa aineissa 9 molemmin puolin...kyllä se vähän söi silloin. Muistan kun aattelin lukion jälkeen että nyt ei enää tätä paskaa mutta kyllä se vaan eteen tuli...

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta niin sanottua "pakkoruotsia" taitaa vihata ihmiset, jotka eivät ole koskaan oikein osanneet, saati sitten kiinnostuneet ruotsin kielen opiskelusta. Voi kyllä olla :anssi:kin...

Itse en tosiaankaan näe tuossa ruottin kielessä mitään vastenmielistä, vaan pikemminkin päinvastoin: Ihan mukavaahan sitä on osata. :) Minun tilanteessa onkin käynyt niin, että ruotsi on jopa vahvempi kieli kuin enkku! :)

Jep. Harvemmin nää 8-10 saaneet oppilaat valittaa pakkoruotsista, ainakaa ikiin kuullu. Lähinnä nää 4-6 tai joskus seiskan tyypit itkee miten turhaa se on. Ihan kokemusperäistä ;)

Nimerk. ruotsi 10

Mä valitan, vaikka sainkin stipendin.. Vitun älyvapaata resurssien hukkaamista siirtomaaperinnön ylläpitoon, lisää vaan alemmuundentuntoista orjamentaliteettia suomessa, nöyryyttä eliitin ja ruotsinkielisten edessä. Helpottaa muka saksanoppimista..

Ehdotan testiä, otetaan 4 ryhmää ihmisiä. 1. Ruotsinopetukseen 2. Saksanopetuksee 3.Ruotsiin 4. Saksaan asumaan. Katsotaan ketkä näistä oppii sen jälkeen 3 vuoden aikana eniten ja parasta saksaa.. Verrokkiryhmäksi vielä pelkän englanninlukeneet.

Veikkaan järjestystä: 1. saksassa asuneet 2. saksaa suoraan lukeneet ja muut. Enemmän mua ainakin sotkee ku auttaa saksassa ruotsi. Tanskanoppimista avittaisikin, mutta sitä kun ei tartte osata, enkä myöskään nyt just oo aatellu muuttaa sinne.

Ruotsi on ihan älytöntä pitää pakollisena nimim. ruotsi 9..

En näe mitään syytä sille, miksei suomessa voitaisi pitää englanti pakollisena, ja laittaa porukalle toinen pakollinen kieli ja kolmas jos haluaa, ja valita saisi sitten akselilta 1.saksa-2.ranska-3.venäjä-4.italia-5.espanja.... 57. ukraina 58 afrikaans 59.muinaiskirkkoslaavi 60. xhosa 61.mongooli.........999 udzbekki 1000.sysmän paikallismurre....5266. ruotsi

:D:D

Oot kyl oikeassa ettei siitä ole niin paljoa hyötyä kuten vaikkapa venäjäst tai enkust.
Hop! Hypäri loppu.

Tähän asti olen vastanut pakkoruotsia kaikissa koulutusasteissa mutta tästä eteenpäin siirryn kannattajien leiriin niin että takin suhina vaan käy...jos itse kärsin niin saavat muutkin kärsiä :D

Jep, lisäksi koululaisetkin pitäisi velvoittaa hiihtämään kouluun kesäisin 30 kilometriä ihan vain koska isovanhemmat yadda yadda :D

:D:D

Oot kyl oikeassa ettei siitä ole niin paljoa hyötyä kuten vaikkapa venäjäst tai enkust.
Hop! Hypäri loppu.

Jep, pakkoruotsittajat vois laittaa vuodeks tonne mihin tahansa viipurin ja vladivostokin välille.. ei paljoo oo apuja sielt.. Kyllä se vaan on niin, että ylivoimasesti suurimmalle osalle ihmisistä tuottaa vaikeuksia opiskella edes kahta kieltä, saatikka useampia kunnolla, niin eipä niitä vähiä resursseja aikuistenoikeasti kannata tuhlata ruotsiin, mä puhun ruotsia, mutta ruotsissa enkä ruotsalaisille suostu moista puhumaan, joskus oon puhunu ku joku vanha ruotsalaisrouva tul juttelemaan kolmannessa maassa ja joskus tul pelailtuu futista ruottalaisia sisältäneessä porukassa, ni niitten kanssa vapaaehtosesti ja huviksee. Naisille kyseisestä maasta en kuolemaksenikaan suostu ruotsin sanaa vääntämään, en vahingossakaan, en yhtään sanaa, Ni una sola palabra.. En niille sitä etua anna. englannilla jos ei pärjää niin johan on kumma.

Kyl mä tosiaan oon sitä mieltä että enemmän hyötyä mulle ois ollu siitä että oisin vaikka tätä ranskaa opiskellut senkin ajan ku nyt ruotsia, tai vaikka sitä venäjää. Venäjänkielellä pärjää täältä melkein amerikkaan asti ku takakautta mennään, ranska on tärkeä kieli muuallakin kuin ainoastaan ranskassa, espanjaa pitää osata latinalaisessa amerikassa, eikä se espanjassakaan haitaksi ole, italia on italiassa, ruotsia 7 kertaa suuremmassa maassa tärkeä, siellä ei puhuta samalla tavalla englantia kuin ruottissa..

Sen lisäksi voisi halukkaat opiskella sitä englantia paremmin sillä ajalla mikä nykyään tuhlataan ruotsiin, ellei halua tosiaan venäjää, saksaa, ranskaa tai espanjaa tai italiaa opiskella.. Englantiki monilla on aivan järkyttävää tankeroa..... Ruotsin opiskelua on erittäin vaikea imo perustella mitenkään järkevästi..

heh, ruotsin osaaminen helpottaa saksan oppimista :) eiko ne nyt kuitenkin ole eri kielet ? Ei mun kasittaakseni ruotsalaiset isommin mitaan saksaa puhu.

ruotsin sijasta itse olisin kylla lukenut vaikka venajaa. Ei ruotsia tarvitse osata kuin ahvenanmaalla. Siella ovat ihmiset sen varran eristaytyneita etta eivat osaa kuin pelkkaa ruotsia. Opetetaanko heille esim enlantia ?
Ruotsissa ihmiset puhuvat englantia.

nimimerkkiä "ruotsi 4" vituttaa aika pahasti se, että ton hurrikielen vuoksi keskiarvo tippuu ja että noita kursseja pitää sitte käydä uusimassa pitkin lukiota. Kokeet on arpapeliä, kun ei opi niin ei opi :curs:

heh, ruotsin osaaminen helpottaa saksan oppimista :)

Toi on yks isoimpii perusteluita yleensä pakkoruotsittajilla.

absurdia, mutta niin on koko pakkoruotsi;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom