PakkoMac, omenamiesten oma ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Puolentusinaa viestiä tulee viikossa, tai vähemmän ja monesti semmoisia että on kiva tietää / reagoida siihen aiemmin kuin esim huomenna. Kun ei sitä luuria tule niin paljon tuijoteltua.

Tarvitsisi tuo vitos omppukin varmaan pestä tai jotain. Latausliitäntä ei oikein enää toimi, välillä saa piuhaa asetella muutamankin kerran ennenkuin alkaa lataamaan. Ylänappikin toimii vain noin puolilla kerroista (eli saa painella muutaman kerran ennenkuin toteaa). Mutta ei ihan pesukoneeseenkaan viitsi heittää ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Latausliitäntä ei oikein enää toimi, välillä saa piuhaa asetella muutamankin kerran ennenkuin alkaa lataamaan.
Tuon latausliitännän saa helposti puhtaaksi vaikka haka/nuppineulalla jne., sama pätee kuulokeliitäntään. Nappeihin ei ole itse tarvinnut keksiä mitään vippaskonsteja, mutta rupesi ärsyttämään tuo kun ei ladannut ja hetken mietittyäni keksin tämän. Lisäksi kuulokeliitäntä oli jossain välissä niin likainen, että puhelin väitti kuulokkeiden olleen kytkettynä - eikä puhelut luonnollisesti toimineet, edes ne kuulokkeet liitettyinä. Yllättävän paljon housuntaskuista sinne menee nukkaa ym..! Paineilma toinen, voisi toimia nappeihinkin.

Contact cleaner + paineilma toimi ihan hyvin latausliittimeen, enää ei tarvi tökätä kuin kerran ja lähtee lataamaan. Ylänappi rupes toimiin hieman paremmin puhallusoperaation jälkeen, mutta vieläkin joutuu välillä painaan pari kertaa. Toisaalta siinä on myös tuommoinen ärsyttävä piirre mikä tuli 9 päivityksen myötä, eli välillä on vajaan sekunnin viive ennenkuin ruutu menee kiinni ja kuuluu suljin-ääni. Ios 8:lla ruudun lukitus+ääni oli välitön.

Saisin kinuttua töistä high-end macbook pro retina läppärin. Ongelma vaan että uuden projektin arkkitehtuuriksi valittiin .Net Javan sijaan :D kertokaas, miten transparenttia on ajaa Windows bootcampilla? Tuleeko mitään ongelmia?

Ensi viikolla pitäisi tulla macbook pro 15" 16GB muistia, 512GB flash, radeon näyttis. ta-ta-taa...

Yhäkin läppäri hakusessa, nyt mietinnän alla jo maccikin. En omaa mitään käyttökokemusta, mutta muutama kaveri kehunut selkeyttä, nopeutta ja hyvää akkukestoa. Sekä sitä, että sama kone voisi kestää vuosia ilman ongelmia.
Lähinnä siis haen läppäriä opiskelukäyttöön sekä netflixin katsomiseen satunnaisesti. Joskus voin jotain pelatakin, muttei tarvitse olla ykkösjuttu.
Mitä katselin esim. yllä mainittua macbook pro:ta, niin silmiin pisti 15" näytön resoluutio. Miltä tuo näyttää käytännössä, tarviiko suurennuslasia? Mites retinanäyttö muuten, onko hintansa väärti? Silmät mulla ei tykkää näytön tuijottamisesta, niin laadusta voisin ollakin valmis maksamaan.
Kuinka useamman pdf:n, selainikkunan ja wordin pyörittäminen tuossa näytössä? Koko tuntuu pieneltä, mutta ilmeisesti tuohon on olemassa jokin näppärä applen ohjelma. Kuinka se toimii käytännössä vs winkkarin kahtia jaettu ikkuna?

Haukkukaa ja kehukaa vapaasti maccia, ihan avoimin mielen olen liikkeellä. :)

Yhäkin läppäri hakusessa, nyt mietinnän alla jo maccikin. En omaa mitään käyttökokemusta, mutta muutama kaveri kehunut selkeyttä, nopeutta ja hyvää akkukestoa. Sekä sitä, että sama kone voisi kestää vuosia ilman ongelmia.
Lähinnä siis haen läppäriä opiskelukäyttöön sekä netflixin katsomiseen satunnaisesti. Joskus voin jotain pelatakin, muttei tarvitse olla ykkösjuttu.
Mitä katselin esim. yllä mainittua macbook pro:ta, niin silmiin pisti 15" näytön resoluutio. Miltä tuo näyttää käytännössä, tarviiko suurennuslasia? Mites retinanäyttö muuten, onko hintansa väärti? Silmät mulla ei tykkää näytön tuijottamisesta, niin laadusta voisin ollakin valmis maksamaan.
Kuinka useamman pdf:n, selainikkunan ja wordin pyörittäminen tuossa näytössä? Koko tuntuu pieneltä, mutta ilmeisesti tuohon on olemassa jokin näppärä applen ohjelma. Kuinka se toimii käytännössä vs winkkarin kahtia jaettu ikkuna?

Noh, jos opiskelukäyttöön ostaisin niin menisin macbook air -linjalla. Airi on kotona ja olen erittäin tyytyväinen. Pieni mutta tarpeeksi iso näyttö (13"), kevyt, nopea SSD levy, etc... En nyt tiedä onko OS X jotenkin helpompi kuin winkkari vai ei, mutta itse tykkään itse koneen laadusta. Ei tarvi perus natisevaa muovipaskaa enää katella. Toi macbook pro on turhan kallis imo.

Kuinkas 13" näytöllä pyörittelee yhtä aikaa wordia/exceliä ja pdf/nettiartikkeleita? Ainakin winkkarilla se on aika tuskaista 16" näytölläkin. Onko noi Airien näytöt kiiltäviä? Nykyisessä on 16" kiiltävä näyttö 1366x768 resolla ja aika murhaahan tuo on silmille.

Tämän airin näyttö on matta. Retina on kiiltävä. Riippuu miten pyörittelet; ei mulla ole koskaan näytöllä enempää kuin yksi ikkuna. Mene kauppaan kokeileen miltä tuntuu.

Tämän airin näyttö on matta. Retina on kiiltävä. Riippuu miten pyörittelet; ei mulla ole koskaan näytöllä enempää kuin yksi ikkuna. Mene kauppaan kokeileen miltä tuntuu.
No winkkarilla olen tottunut heittämään lähteen toiseen laitaan näyttöä ja wordin toiseen. Luulin että retina olisi parempi, kun sitä niin on kehuttu. Mutta täytynee kokeilla kaupassa, vaikka tuskin siinä valaistuksessa paljoa eroa huomaa.

Kuinkas 13" näytöllä pyörittelee yhtä aikaa wordia/exceliä ja pdf/nettiartikkeleita? Ainakin winkkarilla se on aika tuskaista 16" näytölläkin. Onko noi Airien näytöt kiiltäviä? Nykyisessä on 16" kiiltävä näyttö 1366x768 resolla ja aika murhaahan tuo on silmille.

Noniin, elikkäs..
Itse hommasin MBP:n käytettynä - edellisenä koulukoneena oli ihan hyvä 15.6" Acer.
15" ei todellakaan ole liian pieni imo, vaan ihan tottumiskysymys. Mulla tämä MBP on 13", enkä todellakaan tarvitsisi isompaa, vaikka edellinen läppäri olikin 15" ja käytin vielä 24" näyttöä siinä kiinni erillisenä.

Retina todellakin on hintansa arvoinen, varsinkin kun tarvitsee sitä työtilaa. 2560x1600 mahtuu ihan kivasti tavaraa. Mulla opiskeluhommissa pitää monesti olla näytön toisessa reunassa word-dokumentti johon kirjoittelen, ja toisessa on selain tmv. ja jopa tämä 13" riittää mainiosti. Ja OS X antaa mahdollisuuden skaalata resoluution vaikka 1280x800 vastaavaksi, jolloin ei todellakaan suurennuslasia tarvita.
Enemmän kuitenkin ratkaistu softan kautta tuo useamman ohjelman yhtäaikainen käyttö, nimittäin luennoilla kun on OneNote yhtenä "spacena" niin sen ja selaimen välillä hyppii tosi vaivattomasti (kolmella sormella pyyhkii sivuttaissuunnassa). Tätä varmaankin tarkoitit "applen näppärällä ohjelmalla".

Sanottakoon vielä, että kokemuksen perusteella tämä applen läppärin oma näppäimistö on kirjoittamiseen parempi kuin mekaaninen pöytäkoneen näppäimistö, ja hiirtä en enää käytä, koska touchpad toimii. Akunkesto on käytännössä sen 10-11h ilman näytön kirkkauden liiallista himmennystä jne.

Suosittelen siis erittäin lämpimästi kyseistä mallia, ja kyllä sen pienen lisäsijoituksen tekee, että saa retinan. Käytettynä saa 1000-1200€ hintahaarukkaan tätä 2015 vuoden MBP:ta.

Kävinpä sitten ostamassa MacBook pron 13" retinanäytöllä ja 256Gt SSD:llä.
Jos tästä jotain voi tunnin käytön jälkeen sanoa, niin:
+muotoilu ja sitä kautta käytettävyys omaa luokkaansa (taustavalaistu näppäimistö, jämäkkä rakenne)
+samoin näyttö (ei tunnu liian pieneltä ja teksti on todella selkeää)
-samalla tavalla tähänkin saa päivitellä ohjelmia ja osaahan tämä näköjään mennä jumiinkin hetkeksi. Tosin ei sentään kaatunut.

Ihan pihallahan tässä vielä on, mutta jospa se siitä ajan kanssa. Kannattaako tätä päivittää tuohon El Capitaniin?

Lisätään vielä, on muuten ensimmäinen läppäri, jossa ei kaipaa heti erillistä hiirtä. Ja opiskelija-alennus oli ihan kiva juttu, hinnasta tipahti heti 100€.

Meinasin itse tyytyä tuohon Macbook air 13.3:seen . Lähinnä mietityttää 4GB:n muisti. Tuleeko sen kanssa ongelmia tulevaisuudessa tai näkyykö se muuten käytössä.

Airia saa 8GB muistilla. Aika no brainer upgrade, jos meinaa pelata, ajaa Lightroomia tai Photaria, surffailla 10 tabia auki, tms.

Airia saa 8GB muistilla. Aika no brainer upgrade, jos meinaa pelata, ajaa Lightroomia tai Photaria, surffailla 10 tabia auki, tms.

Tarjoushinnoin 989e olisin hakenut. Mutta täytyy harkita. Macbook 12" tai tuo Pro 13" retina näytöillään kiinnostaisi myös.

FYI jos haluaa laajentaa SSD levyä niin Amazonista voi tilata aika edullisesti. Kotona on 13" Airi, 8GM muistia, ja 480GB SSD :D 128GB kävi pieneksi...

Applen hinnoittelupolitiikka tosiaan kannustaa ostamaan pienimmällä ssd:llä ja päivittämään itse isompaan.

MacBook pro:ssa tuo ei taida onnistua? En usko, että 256Gt tulisi heti täyteen, mutta keskusmuistin olisin päivittänyt 16Gt. Myyjä ainakin väitti iTronicissa, että tässä mallissa muistikammat on kolvattu kiinni?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom