Pakko saada paino tippumaan ja peruskontoa parannettua. Apuja?

Pakko olis saada peruskuntoa edes pikkusen parannettua ja painoa tippumaan, pituutta löytyy 168cm ja painoa 135kg :( Olen ollu lihava nuoresta asti ja nyt vaan ei enää jaksa katella itteensä tässä kunnossa. Vuosi sitten heitin röökin vex ja ajattelin viimke viikonloppuna että jos sen sai lopetettua ni kai sitä nyt Pe***le saa painoaki pudotettua. Olen töissä kuljetusalalla joten liikuntaa ei töissä tule, aamupala on jotain 2x rusleipää. 4x meetvursti, 2xJuusto, 1-2 lasia mehua/maitoa. 2-3 kahvia... päivällä Seisovapöytä lounas. perunaa 4-5kpl, kastike, liha tai kala (N 4dl) siihe rehuja päälle 3-4dl. Pari lasia mehua ja 3viipaletta vaaleeta leipää + 2rkl margariinia. päälle kahvi. iltapäivällä 3-4kahvia... sit menee illalla ruoka yleensä jotain 1-2x saarioisten pitsa. tai sit nuudeleita paketti + 1-2xkabanossi tms....

Siinä jotain tietoa... kertokaa miten saisin pudotettua painoa suhteellisen nopeasti mutta myös silleen et lähtis läskiä eikä pelkkää nestettä ja vaikutuykset ois pysyviä, mikä hyvä ruokavalio ja millä tavalla kannattas alkaa treenaa urheilu/liikunta. Sali? uiminen? lenkkeily? tms... Olen tosissani homman kanssa koska haluun oikeesti parantaa omaa olotilaa, on nii saakelin hankala tän painon kanssa, kohta saa tilata jonku pyyhkimään perseenki jos ei suunta muutu. Tilannetta ei helpota se että olen vasta muuttanu vantaalle (jumbon viereen) enkä tunne täältä vielä ketään, joten tympee lähtee yksin lenkillekkään. Mikä vois olla realistinen arvio painon pudotuksessa vaikka sanotaan syyskuuhun mennessä jos homman ottaa tosissaan? Ja mitä mieltä ootte siitä karppaamisesta? ku aika moni sitä ehottanu mut onko se sit totta? tai jos on niin onko se terveellistä? :dance:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ruokavaliosta en osaa kauheasti kertoa, mutta noi makkarat ja pitsat pois illalta ja jotakin vähä kcal tuotteita tilalle. Tuosta liikunnasta, jos suo joku liikunta muoto kiinnostaa niin ehdottomasto rupeet tekee sitä vaan, meinaan jos ei nappaa yhtään esim lenkki niin turha sinne on väkisin mennä. Tai mä en ainakaan jaksai tehd paljoo sellasta mistä en tykkää.

Pakko olis saada peruskuntoa edes pikkusen parannettua ja painoa tippumaan, pituutta löytyy 168cm ja painoa 135kg :( Olen ollu lihava nuoresta asti ja nyt vaan ei enää jaksa katella itteensä tässä kunnossa. Vuosi sitten heitin röökin vex ja ajattelin viimke viikonloppuna että jos sen sai lopetettua ni kai sitä nyt Pe***le saa painoaki pudotettua. Olen töissä kuljetusalalla joten liikuntaa ei töissä tule, aamupala on jotain 2x rusleipää. 4x meetvursti, 2xJuusto, 1-2 lasia mehua/maitoa. 2-3 kahvia... päivällä Seisovapöytä lounas. perunaa 4-5kpl, kastike, liha tai kala (N 4dl) siihe rehuja päälle 3-4dl. Pari lasia mehua ja 3viipaletta vaaleeta leipää + 2rkl margariinia. päälle kahvi. iltapäivällä 3-4kahvia... sit menee illalla ruoka yleensä jotain 1-2x saarioisten pitsa. tai sit nuudeleita paketti + 1-2xkabanossi tms....

Siinä jotain tietoa... kertokaa miten saisin pudotettua painoa suhteellisen nopeasti mutta myös silleen et lähtis läskiä eikä pelkkää nestettä ja vaikutuykset ois pysyviä, mikä hyvä ruokavalio ja millä tavalla kannattas alkaa treenaa urheilu/liikunta. Sali? uiminen? lenkkeily? tms... Olen tosissani homman kanssa koska haluun oikeesti parantaa omaa olotilaa, on nii saakelin hankala tän painon kanssa, kohta saa tilata jonku pyyhkimään perseenki jos ei suunta muutu. Tilannetta ei helpota se että olen vasta muuttanu vantaalle (jumbon viereen) enkä tunne täältä vielä ketään, joten tympee lähtee yksin lenkillekkään. Mikä vois olla realistinen arvio painon pudotuksessa vaikka sanotaan syyskuuhun mennessä jos homman ottaa tosissaan? Ja mitä mieltä ootte siitä karppaamisesta? ku aika moni sitä ehottanu mut onko se sit totta? tai jos on niin onko se terveellistä? :dance:

Kirjaa kalorilaskuri.fi kaikki syömisesi viikon parin ajan ja painosi joka aamu.
Kun sitten näet paljonko peruskulutuksesi/päivä on, siis kalorimäärä jossa paino pysyy samana, vähennä alussa vaikka 1000kcal.
Punnitse ateriasi ja kirjaa laskuriin joka ainoa päivä syömisesi ja pidä se -1000kcal päämääränä.
Yritä muokata syömisiäsi siten, että saat ainakin 30% proteiinia ja rasvan määrää voit pudotella pikkuhiljaa kohti 20%, kalorilaskuri laskee ja näyttää makroravinneprosentit puolestasi.

Käy kävelemässä tai uimassa mahdollisimman usein, vaikka joka päivä, yritä ainakin koko ajan lisätä liikunnan määrää, kun kunto paranee ota mukaan rasittavammat liikunnat.

Itse pudotin tuolla tavalla 32kg pari vuotta sitten. Voit lähettää yksityispostia minulle jos haluat tarkempaa opastusta.

itse karpannut 4 kk ja reenannut KOVAA ja paljon ja tuloksena pudotusta 31,5 kg.

Kerro kippa millaseks ruokavalio?

Ensiksi kippaa pois kaikki missa on sokeria, karkit leivonnaiset, keksit, juomat jotka ovat sokerilla ympättyjä.
Sen jälkeen puhdistetut jauhot eli vaalea leipä ja pulla joka jo tuossa edellä mainittiin, samoin kaikki sipsit ja suolaiset naposteltavat.
Valmisruokia tulisi myös välttää eli mikroateriat ja vastaavat pannaan samoin grillisapuskat.

Jos susta on syömään puhtaita mahdollisimman vähän teollisesti käsiteltyjä elintarvikkeitä ja osaat itse paistaa vähärasvaiset paistijauhelihat, marinaarittomat kanat ja kalat sekä tehdä salaatit niin onnistut varmasti.

Eihän tosa edes ollut paljon mitä nyt syöt, ei tuolla vielä pitäisi päästä 135 kiloon? Tuolla ruokamäärällä luulisi laihtuvan jo johonkin satasen tuntumaan. Mut jos vaihdat kaiken minkä syöt terveelliseen voit syödä saman verran tai enemmän kuin ennenkin. Tosin se vaatii todennäköisesti eväiden tekemistä töihin yms. koska en ainakaan itse luottaisi noiden lounasravintoloiden ruokien terveydellisyyteen kun lihakin on varmaan sitä halvinta ja rasvaisinta, eikä ne kovat rasvat ole niitä hyviä rasvoja. Salaatista ei oo mitään hyötyä nälkään eikä muuhunkaan niin koita syödä proteiinipitoista ruokaa jonka kylläisyysvaikutus on suurempi kuin rasvojen ja hiilareiden.

Kyllä aineenvaihdunnassa ja ravinnon imeytymisessä on suuria eroja eri henkilöiden kesken. Oon nähnyt reilusti ylipainoisia(lihavia) henkilöitä, jotka syö uskomattoman vähän. Sitten esim. itse taas se vetää sen 5-6t kcal/vrk että paino pysyy päälle 100:ssa.

Rakas Mätisäkki,

Syö vähän vähemmän ja ala etsimään sellaista liikuntamuotoa joka tuntuu tarpeeksi mukavalta että sitä jaksaa tehdä ainakin 4x viikossa n. 45 minsaa kerrallaan. Liikuntaa pitää ensin oppia harrastamaan usein kevyesti, ja sitten vasta kannattaa lähteä repimään rankemmin. Supernopeaa laihtumista ei ehkä kannata tavoitella, vaan sellaista tasaista hidasta. Varaudu siihen että projekti kestää sen pari vuotta, ei mittään "kolmessa kuukaudessa rantakuntoon" -juttuja.

Samalla voin suositella Inbody-mittausta (kehonkoostumusmittaus) sekä ulkoilun GPS-seurantaa joka onnistuu millä tahansa GPS-kykyisellä puhelimella. On erittäin mukava saada selviä lukemia mitä voi sitten katsella.

Kyllä aineenvaihdunnassa ja ravinnon imeytymisessä on suuria eroja eri henkilöiden kesken. Oon nähnyt reilusti ylipainoisia(lihavia) henkilöitä, jotka syö uskomattoman vähän. Sitten esim. itse taas se vetää sen 5-6t kcal/vrk että paino pysyy päälle 100:ssa.

Nii kait on olemassa joku tauti mikä voi tuollaista tehdä, mutta en kyllä usko mihinkään kovin suuriin eroihin terveillä ihmisillä. Asutko siis jonkun ylipainoisen kanssa vai mistä tiedät heidän syömisensä niin tarkkaan?

Salaatista ei oo mitään hyötyä nälkään eikä muuhunkaan niin koita syödä proteiinipitoista ruokaa jonka kylläisyysvaikutus on suurempi kuin rasvojen ja hiilareiden.

Vastalause. Salaatti nimenomaan tayttaa vatsaa ilman etta tulee kovasti kaloreita. Jotain jaavuorisalaattia tuskin kannattaa paljaaltaan vetaa, mutta ruokaisa salaatti protskulla tayttaa varmasti paremin ja vahempien kaloreiden kera kuin pelkka protskuruoka. Salaatti/kasvikset eivat muutenkaan ole mitaan hyodyttomia, joten en missaan nimessa kehottaisi ketaan valttamaan niita! Nehan ovat parasta dieettiruokaa.

Mina nakisin, etta aloittajan tilanteessa paino lahtisi tippumaan jo jattamalla valmisruuat seka turhat hiilarit pois. Leipa, pulla, keksit, sokeri jne. pois ja tilalle rehuja, laadukasta proteiinia ja kohtuudella rasvaa.

Hyviä ehdotuksia tullut paljon. Suurin juttu on varmasti tämä ruokavalion muuttaminen niin, että olet miinuskaloreilla ja syöt terveellisemmin. Puhdasta ruokaa, ei mitään valmis tai einesmoskaa. Eli tyäsjyvä pastaa, riisiä, kunnon lihaa, kasviksia. Aamuisin esim rahkaa, puuroa, marjoja ja kanamunia. Iltaisin rahkaa ja pähkinöitä tjms. Liikunnan olisi hyvä olla monipuolista ja tosiaan mielellään semmosta mikä ei olis ihan kauheeta pakkopullaa.

Yks hyvä motivointikeino pitkällä aikavälillä on ottaa itsestä kuvia ja vertailla niitä esim 3kk välein. Suuria muutoksia ei tehdä pienissä ajoissa. Ja tuosta karppauksesta se, että osa sitä kyllä suosittelee ja näyttää se ihan toimivanki..en sit tiiä pitkällä aikavälillä kuinka terveellinen ja pysyvä tulos siitä tulee.

Tsemppiä tavoitteisiin, aloittaminen on vaikeinta!

Vastalause. Salaatti nimenomaan tayttaa vatsaa ilman etta tulee kovasti kaloreita.

Vesi ajaa ihan saman asian ja tulee vielä vähemmän kaloreita. Mutta ei sillä nälkä lähden, niin kuin ei myöskään kasviksilla. Eri asia tietty jos puhutaan salaatista jossa on pastaa ja kanaa seassa mut ne voi syödä ilman niitä vihanneksiakin.

Vesi ajaa ihan saman asian ja tulee vielä vähemmän kaloreita. Mutta ei sillä nälkä lähden, niin kuin ei myöskään kasviksilla. Eri asia tietty jos puhutaan salaatista jossa on pastaa ja kanaa seassa mut ne voi syödä ilman niitä vihanneksiakin.
Ootko sä ikinä ollut dieetillä? Siinä tulee välillä niin epätoivoinen nälkä, että syö todella mieluusti käytännössä kaloritonta salaattia. Vesi ei tee muuta kuin kusettaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom