Pakkislaisten palautusjuomat

Tämän mukaan palkkarissa ei tarvi olla hiilareita, ei edes verensokerin ylläpitämiseksi, sillä sekin hoituu glukagonin erityksen avulla. Onko vaste täsmälleen sama kuin hiilareiden kanssa, paha sanoa...
Mutta ne hiilarit siellä palkkarissa ovat halvempia kuin pelkkä proteiinijauhe...

Mä ainakin tarvin kaloreita tasaisesti pitkin päivää ja olisi aika hullua vetää 100g heraa, mielummin otan myös niitä hiilareita siihen treenin jälkeenkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä ainakin tarvin kaloreita tasaisesti pitkin päivää ja olisi aika hullua vetää 100g heraa, mielummin otan myös niitä hiilareita siihen treenin jälkeenkin.

Kyllä...kaloreitahan proteiineisakin on...riippuu myös yksilöllisistä ominaisuuksista: joillakuilla on enemmän glykogeeni- ja rasvavarastoja kuin toisilla...jotkut kykenevät myös hyödyntämään näitä paremmin kuin toiset...jne.

Ja kyllä hiilareita on hyvä saada treenin jälkeen, totta. Ajattelin vain tilannetta, jossa joku joka tapauksessa syö esim. tunnin sisään treenin lopusta kunnon sapuskan, että mikä merkitys sillä heti nautittavan palkkarin hiilarimäärällä on kokonaisuuden kannalta...

Kertokaapas nyt viimeisimmät uutiset tästä asiasta, kun meikäläinen ei enää pysy perässä missä mennään. Onko palautumisjuomassa hyvä olla maltoa tai muuta vastaavaa hiilaria vai riittääkö se proteiini? Tässä on nyt kuullut niin paljon erilaisia mielipiteitä ettei tiedä mikä olisi viisainta. Tätä harrastusta aloitellessa vuosia sitten oli ihan selvä juttu, että palautumisjuomassa pitää olla hiilaria, koska se nostaa insuliinitasoja. Nyt "lähiaikoina" on ollut paljon puhetta siitä, että pelkkä proteiinikin riittää nostamaan insuliinitasoja eikä palautumisjuomaan siis tarvita hiilaria. En ole itsekään käyttänyt pitkään aikaan sen takia, koska olen ajatellut sen turhana.

Nyt kuitenkin on osunut silmiin välillä juttuja palkkareista niin melkein kaikilla se malto siellä on kuitenkin mukana, ja Hulkkikin teki juttusarjan palautumisjuomista eikä siellä tainnut olla edes mainintaa hiilarittomasta versiosta. No, joka tapauksessa näytti olevan sitä mieltä, että hiilari kuuluu palkkariin. Onko Hulkkikin jämähtänyt vanhaan ajatusmalliin vai onko sittenkin oikeassa? Tähän ei taida oikeaa vastausta olla olemassa?

Ite käytän hiilaria palkkarissa jo pelkästään sen takia, että saan siitä kätevästi kaloreita. Ja toisekseen, PARAS aika mättää hiilareita on juurikin treenin jälkeen, jolloin imeytyvyys on parasta lihaksille, eikä läskiksi, joten miksipä ei käyttäisi tuota kuuluisaa anabolista ikkunaa hyödyksi? Ja niin kun täälläkin jo sanotaan, että "sehän on ihan sama, jos kumminki syö sitten tunnin päästä hiilaripitoisen safkan?". Ei ole. Siinä missataan ainoa hetki päivästä, jolloin on järkevintä syödä nopeita hiilareita, ja kasvua havitteleville (ja varsinkin köyhille) bodareille tuo on oiva chänssi iskeä maltoa tankkiin! Hiilaripitoista palkkaria käyttämällä tuon anabolisen ikkunan voi käyttää ikään kuin kahdesti: eka tykitetään lihakset täyteen ravintoa nestemäisesti ja sitten tunnin päästä lapioidaan kroppa täyteen normisafkaa ja ikään kuin heitetään toiset löylyt proteiinisynteesille.

Okei! Eli tämän kaverin mukaan proteiini + hiilihydraatti on noin viitisen prosenttia parempi vaihtoehto kuin pelkkä proteiini. Jos tätä peilaa itse lihaskasvun nopeuteen niin ero on siellä varmaankin lähes mitätön. Mutta parempi on tietysti parempi. Onko muita mielipiteitä? Toihan nyt oli vain yhden tyypin kertomus asiasta eikä sitä voi heti totuutena ottaa.

Kai sitä vois kyllä niitä hiilareita sinne palkkariin heittää jos tuohon on uskominen, kun eihän se juuri mitään maksakaan, kuten sanoin aiemmin. Hävittävää siis on hyvin vähän. Toisaalta kyllä mulla on ihan ruokavaliossakin sen verran parannettavaa, että suuremmat hyödyt sillä saisi. En vain ole sellaista tyyppiä joka jaksaa panostaa tällaisiin asioihin.

Tämä kaveri oli itse Layne Norton!! Tuo lihaskasvun ja proteiinitietouden ylijumala ja lisensoitu tohtorimies!! :D :eek: Ja en nyt tiijä missä vaiheessa bodyuraa oot ite, mutta pitkänlinjan tr00 salikoodareille tuollainen 5-10% lisäys muskelintuottoon on jotain minkä vuoksi voisi vaikka nakkikioskin naturagessa kumota! :puntti:

Ja kyllä hiilareita on hyvä saada treenin jälkeen, totta. Ajattelin vain tilannetta, jossa joku joka tapauksessa syö esim. tunnin sisään treenin lopusta kunnon sapuskan, että mikä merkitys sillä heti nautittavan palkkarin hiilarimäärällä on kokonaisuuden kannalta...

Ne glykogeenivarastot täyttyy nopeammin ja tehokkaammin, jos heti iskee hiilarit suoneen. Ne kyl täyttyy myöhemminkin, mut silloin ne hiilarit ei mee yhtä hyväl suhteel suoraan lihaksiin vs rasvaksi.

Ja en nyt tiijä missä vaiheessa bodyuraa oot ite, mutta pitkänlinjan tr00 salikoodareille tuollainen 5-10% lisäys muskelintuottoon on jotain minkä vuoksi voisi vaikka nakkikioskin naturagessa kumota! :puntti:
Yhdeksän vuotta treeniä, seitsemän vuoden tauko ja sen jälkeen 10 kk treeniä. Voisin äkkiseltään kuvitella että 5-10% lisäys proteiinisynteesiin ei ole synonyymi 5-10% nopeammalle lihaskasvulle.

Ja vaikka olisikin niin se on eri asia kuin 5-10% lisäys lihasmassaan vuodessa. Pitkän linjan natubodari jos tahkoo gramman lihaa vuodessa niin 5-10% lisää ei tunnu missään. :D

Yhdeksän vuotta treeniä, seitsemän vuoden tauko ja sen jälkeen 10 kk treeniä. Voisin äkkiseltään kuvitella että 5-10% lisäys proteiinisynteesiin ei ole synonyymi 5-10% nopeammalle lihaskasvulle.

Ja vaikka olisikin niin se on eri asia kuin 5-10% lisäys lihasmassaan vuodessa. Pitkän linjan natubodari jos tahkoo gramman lihaa vuodessa niin 5-10% lisää ei tunnu missään. :D

Shh, äläs ny! Keskitytään nyt vaan siihen, et lisäys on lisäys ja kova usko korvaa loput käytännönprosentit ;) Ja ite ainaki noudatan sitä filosofiaa, että jos jollain jutulla muutaman prosentin etua jostain saa, niin yleensä otan ne kyllä käyttöön - ei tosin koske kaiken maailman hilipatilisäravinteita, joissa lompakko kevenee enemmän kuin lihas kasvaa. Mutta kumminkin, kun näitä muutaman prosentin etuja sieltä täältä poimii, niin pianhan niitä on kasassa hirmu läjä ja tuloksena maximum anabolic muscle response! ;)

Taitaa pitkän linjan natuna tulla juuri 5% pelkkää rasvaa mitä tuosta nopeasta hiilarista saa kun sen suoraan treenin jälkeen juo.
Itse en ole öbaut kolmeen vuoteen käyttänyt palautusjuomassa hiilaria enkä tule koskaan enää käyttämäänkään. Juon pelkästään 2 desiä heraa. Ennemmin otan tarvittavat hiilarit noin 1-1.5h treenin jälkeen ruokailussa kuin suoraan treenin jälkeen nopeana hiilarina palkkarissa. Jos hiilareista ei ole lihaksissa muutenkaan vajetta niin miksi yrittää täyttää varastoja, koska tasaisesti päivän mittaan saadut hiilarit kyllä riittävät energian saantiin.

Kyllä lihaksille, ei läskille.

Toki en muutenkaan syö enkä tarvitse hirveästi hiilaria.

Viimeksi muokattu:
Ne glykogeenivarastot täyttyy nopeammin ja tehokkaammin, jos heti iskee hiilarit suoneen. Ne kyl täyttyy myöhemminkin, mut silloin ne hiilarit ei mee yhtä hyväl suhteel suoraan lihaksiin vs rasvaksi.

En puhunut täyttämisestä vaan nimenomaan varastojen käyttämisestä.
Mutta: mikä fysiologinen mekanismi tässä on taustalla, ts. miksi noin olisi?

Taitaa pitkän linjan natuna tulla juuri 5% pelkkää rasvaa mitä tuosta nopeasta hiilarista saa kun sen suoraan treenin jälkeen juo.
Itse en ole öbaut kolmeen vuoteen käyttänyt palautusjuomassa hiilaria enkä tule koskaan enää käyttämäänkään. Juon pelkästään 2 desiä heraa. Ennemmin otan tarvittavat hiilarit noin 1-1.5h treenin jälkeen ruokailussa kuin suoraan treenin jälkeen nopeana hiilarina palkkarissa. Jos hiilareista ei ole lihaksissa muutenkaan vajetta niin miksi yrittää täyttää varastoja, koska tasaisesti päivän mittaan saadut hiilarit kyllä riittävät energian saantiin.

Kyllä lihaksille, ei läskille.

Toki en muutenkaan syö enkä tarvitse hirveästi hiilaria.

Ootkin vissiin lihastentuottokone ja vhh-dieetin keulakuva :) Itselleni ectomorphina tartten kaikki maholliset kalorit kaikista mahollisista lähteistä. En itekään toki mätä hiilaria hulluna, koska nytkit puolet kaloreista tulee rasvasta... Ja koska on vaikeuksia syödä enemmän ruokaa ilman kakomista, niin silloin kaikki maholliset keinot käytössä, kuten nestemäinen hiilari optimiajotuksella. Ja tuo sun 5% rasvanlisäys on höpöhöpöä, kunnes tuot tutkimustulokset näytille. Ja niinku tuossa on sanottu, ei palkkarin ottaminen tarkota sitä, etteikö sitä normisafkaa sit tunnin päästä vedettäis myös.

En puhunut täyttämisestä vaan nimenomaan varastojen käyttämisestä.
Mutta: mikä fysiologinen mekanismi tässä on taustalla, ts. miksi noin olisi?

Umm?

Mekanismijutuista saattoi olla jotain tuossa aiemminkin linkitetyissä Lihastohtorin artikkelissa.

Ootkin vissiin lihastentuottokone ja vhh-dieetin keulakuva :) Itselleni ectomorphina tartten kaikki maholliset kalorit kaikista mahollisista lähteistä.

Jeba,

Toi imon kommentti oli ihan omaan kokemukseen perustuvaa mutuilua. Vähän ääneen aattelin. Ei ole mitään näyttöjä siitä, että se hiilari menis suoraan rasvaksi jos sen palkkarissa juo. Omalla kropallani olen vain huomannut, että mulle käy parhaiten se kun hiilarit otetaan myöhemmin hitaasti/semihitaasti imeytyvistä kiinteistä lähteistä vasta hetki treenin jälkeen enkä koe, että niistä hiilariesta olisi varsinaisesti mitään hyötyä heti treenin jälkeen. Perus Markkuna sit toki yleistän :)

Mut kuten sanoit niin tiedät, että sulle käy sit et otetaan.

Edit: kaikkihan toki riippuu miten on syöty ennen treeniä ja mitä on tarkoitus syödä treenin jälkeen.

Treenin aika/jälkeen juotavassa juomassa yhteensä 30G eaa, 10g Glutamiinia, 5g B-alaniinia, 3g sitrulliinia. Eli samaa kamaa kuin millä aloitan treenin aikana latareiden jälkeen ja juon loput treenin jälkeen. Hiilaria sekaan 0-100g treenikaudesta riippuen. Ei turvota, imeytyy, hyvän makuista, kun noin proteiinit ei tunnu minulla imeytyvän.

Oma palkkari on taas pienentynyt:

0,5l maitoa (kevyt-)
0,5dl whey80 (lemon yoghurt)
1–2tl kreatiinimonohydraattia

Ihan turhaa tota heraa on täyttä desin annosta laittaa, ku maidostakin tulee reilut 15g proteiinia. Vähän laimeen makusta tosta tulee, mut ei se haittaa.

5 dl rasvatonta maitoa
1 dl whey80
0,5 dl malto
1 tl kreatiini

Treeninä G6 3 kertaa viikossa iltaisin n. klo. 18:30 - 19:30. Palkkarin jälkeen ei mitään isompaa ateriaa. Ruisleipää pari reilua siivua jollain päällysteellä.
Muun päivittäisen ruokailun olen pyrkinyt pitämään monipuolisena ja kalorilaskurin avulla olen ravintomäärät laskeskellut.
Käsivarsien, rinnan ja jalkojen mitat ovat kasvaneet jonkin sentin viimeisen 4kk treenijakson aikana. Paino on noussut kilolla lukemaan 76kg. Vyötärö on kaventunut hieman.

Koen, että ainakin minulle tuntuu tuo palkkari sopivan. Meinaan, että ei tuo malto ole ainakaan minulla läskiä tehnyt. Sitähän en sitten voi varmaksi sanoa, onko se tehnyt muutakaan. Noiden glykogeenivarastojen täydentämisen takia lisäsin malton palkkariin, kun siitä eri yhteyksissä on positiivista tietoa ollut.

No ei se sana 'recovery' nyt ihan tuulestakaan ole temmattu.
Mansikassa 100g prod: 39,6g, carb: 50g josta sok. 4.4g ja lakt. 1,1g. Rasvaa 3,6g josta tyydyttyneitä 1,7g, ja kreaa 5g.
Ihan peruspalkkari, että miksipä ei.

Halvempiakin tosin on olemassa, mutta hinta/laadusta saa jokainen päättää itse.

No ei se sana 'recovery' nyt ihan tuulestakaan ole temmattu.
Mansikassa 100g prod: 39,6g, carb: 50g josta sok. 4.4g ja lakt. 1,1g. Rasvaa 3,6g josta tyydyttyneitä 1,7g, ja kreaa 5g.
Ihan peruspalkkari, että miksipä ei.

Halvempiakin tosin on olemassa, mutta hinta/laadusta saa jokainen päättää itse.
osaisitko suositella mitään ?

Tässä on tullu kaapista löytynyt malto tuhottua nyt ja olis tarkotus joku hyvä palkkari saada tilalle(ja kokeilla jotain muuta siis.) Mitä pakkislaiset suosittelee? Valmismixejä tai omakohtasia sekotuksia. Bulkkikausi menossa ja voiko gainer prota esim käyttää palautukseen myös vai ostanko suosiolla palkkarin + massanlisääjän.

Tässä on tullu kaapista löytynyt malto tuhottua nyt ja olis tarkotus joku hyvä palkkari saada tilalle(ja kokeilla jotain muuta siis.) Mitä pakkislaiset suosittelee? Valmismixejä tai omakohtasia sekotuksia. Bulkkikausi menossa ja voiko gainer prota esim käyttää palautukseen myös vai ostanko suosiolla palkkarin + massanlisääjän.
Recovery pro on perus hyvä palkkari, suosittelisin sitä. Sit toki voi erikseen jotain gaineria ostaa.

Tulipa otettua testiin Northforcen strength mansikan makuisena. Olipa suorastaan jännä! Vedin ravistelun varmaan hieman yli, sillä koostumus oli erittäin vaahtomainen ja jopa kupliva. Jännä! Maku oli aika neutraali, oikeastaan ei maistunut yhtään miltään. Ihan pikkaisen yritti mansikan maku työntyä läpi. Mielestäni "mauttomuus" on suuri plussa tälläisessä tuotteessa jossa ei ole mitään keinotekoisia moskia mukana. Aiemmin olen erilaisia stevialla makeutettuja mömmöjä maistellut ja ovat kyllä olleet niin makeita että melkein on purjo lentänyt.

Jos perse kestää näitä hintoja niin saatan ostaa jatkossakin. Kotimaisuudesta plussaa myös.

Ite käytän hiilaria palkkarissa jo pelkästään sen takia, että saan siitä kätevästi kaloreita. Ja toisekseen, PARAS aika mättää hiilareita on juurikin treenin jälkeen, jolloin imeytyvyys on parasta lihaksille, eikä läskiksi, joten miksipä ei käyttäisi tuota kuuluisaa anabolista ikkunaa hyödyksi? Ja niin kun täälläkin jo sanotaan, että "sehän on ihan sama, jos kumminki syö sitten tunnin päästä hiilaripitoisen safkan?". Ei ole. Siinä missataan ainoa hetki päivästä, jolloin on järkevintä syödä nopeita hiilareita, ja kasvua havitteleville (ja varsinkin köyhille) bodareille tuo on oiva chänssi iskeä maltoa tankkiin! Hiilaripitoista palkkaria käyttämällä tuon anabolisen ikkunan voi käyttää ikään kuin kahdesti: eka tykitetään lihakset täyteen ravintoa nestemäisesti ja sitten tunnin päästä lapioidaan kroppa täyteen normisafkaa ja ikään kuin heitetään toiset löylyt proteiinisynteesille.

Tuohon voisi lisätä vielä ihan mutupohjalta että veren insuliinitasot nousevat kun nautitaan hiilareita. Insuliinihan taas on anabolinen hormoni joka käsittääkseni lisää myös proteiinien ottoa lihassoluihin ja näin buustaa tuota mainittua anabolista ikkunaa. Joku asiasta enempi tietävä voi korjata jos oon väärässä.

Itse tosin otan treenin aikana veden seassa 30g maltoa enkä palkkarissa, pysyy verensokeri korkeammalla koko treenin ajan ja voisi kuvitella että positiivinen vaikutus jatkuu myös heti reenin jälkeen palautumisessa eikä erikseen tarvitsisi ottaa hiilareita palkkarissa. Sitten tunti-puolitoista myöhemmin kunnon atria pastalla/riisillä/potuilla.

Palkkarina toimii hera 30g sekä 5g kreaa kaverina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom