Pakkislaisten omia treenivideoita

Meta title: 💥 Pakkislaisten omia treenivideoita – foorumin rautaisimmat suoritukset yhteen megaketjuun

Meta description: Keskustelua jäsenten treenivideoista, kehityksestä, tekniikoista ja kommenteista – näytä omasi ja anna palautetta muille.

Ei tossa vaan oon ole yhtään mitään logiikkaa tai siis täysiä idiootteja, jos tykkäävät punnertaa, mutta eivät älyä treenata yläkehon vetäviä lihaksia lähellekään samassa suhteessa tai ollenkaan. Ne ois nimittäin pirun paljon kovempia punnertajiakin, jos niillä olisi selän lihaksisto hyvin kehittynyt.

Kaikki tosissaan punnertajat selkää tekee olen huomannut, mutta voisko olla hyvä vetäjä, jos ei työnnä paljon? Niin päin olis mahdollista helpommin?

Ei tossa vaan oon ole yhtään mitään logiikkaa tai siis täysiä idiootteja, jos tykkäävät punnertaa, mutta eivät älyä treenata yläkehon vetäviä lihaksia lähellekään samassa suhteessa tai ollenkaan. Ne ois nimittäin pirun paljon kovempia punnertajiakin, jos niillä olisi selän lihaksisto hyvin kehittynyt.

Tämä ei mun kokemuksen perusteella pidä paikkaansa. Ok, sitten jos aletaan 200kg+ pukkaamaan, niin yläkropassa ei varmaan ole varaa olla mitään heikkouksia. Mutta esim. mulla on aina selkä ottanut treeniä vastaan paremmin, kuin muu kroppa, mutta silti aloittelijavaiheen jälkeen eivät vetoliikkeiden voimatasot ole millään tavalla korreloineet punnerruksiin. Ainoa poikkeus saattaa olla dippi, jossa epäkkäät ottavat aika paljon osumaa.

Tämä tosin saattaa olla yksi syy sille, miksi dippi on aina kehittynyt, ja penkki ei. Dipissä mä oikeasti pystyn vetämään lavat yhteen, ja pitämään ne siellä. Penkissä ei toivoakaan, punnerruskulma on niin paljon epäedullisempi. Mut joo, ymmärrän silti periaatteen: paksu ja leveä selkä = stabiilimpi punnerrusasento ( ja lyhyempi liikerata ). Itse asiassa aloittelijana penkkitulos nousi joku kymmenen kiloa vain sen avulla, että trapsit kasvoivat. Liikerata siis lyheni, rinta ja kädet olivat silti yhtä heikot, kuin ennenkin.

rintalihakset ja latsit tekee aikalailla samaa hommaa eli ovat kavereita ennemmin ku vastavaikuttajia. rinta on leuoissa paljon mukana ja samoin latsit penkissä. olis melkosen kapeakatseista olla treenaamatta niitä kumpaakin ihan toistensa avuksi.

rintalihakset ja latsit tekee aikalailla samaa hommaa eli ovat kavereita ennemmin ku vastavaikuttajia. rinta on leuoissa paljon mukana ja samoin latsit penkissä. olis melkosen kapeakatseista olla treenaamatta niitä kumpaakin ihan toistensa avuksi.

Mä luulen, että tässä vaikuttaa aika paljon yksilöllisyys. Itsellä nimenomaan latsit aktivoituvat helposti, penkissä lyhyet sarjat tuntuvat lähissä selässä, ojentajissa ja olkapäissä. Rinta sluibaa. Ainoa tapa, jolla mä saan leuat tuntumaan rinnassa, on tehdä ensin hullut etukäteis väsytykset rinnalle ja käsille, ja sitten leuat kapealla vastaotteella ( eli kämmenet kiinni toisissaan ). Sitten alkaa tuntua vähän rinnassa leukailut. Tosin penkissäkin saan rinnan aktivoitua jollain 60kg romuilla, isommat painot, ja jännitys katoaa rinnasta. Eli nyt pitäisi sitten varmaan valita, haluaako bodata, vai voimailla..

Lisäri dippejä tein yli vuos sit viimeks kunnolla. Muutin tekniikkaa aika selkeesti, ku aloin tos hetki sit näihinki palata. 6kk oli myös lähes totaalitaukoo yläkropan työntävistä, ni vähän tahmeeta hakemista viel. Aika korostuneessa etunojassa pyrin tekeen, koska kenties olkapäille hellempi, ja menee rinnalle paremmin. Mitä enemmän painoo, sitä hankalampaa ylläpitää etunojaa. Neutraalil otteella+ etunojalla syvyys tulee tosi helposti, mut tuntuu taas kyynärpäissä hieman enemmän. Vaikeempi hidastaa alasmenoa, mikä aiemmin oli vahvuus. Rinnast kadonnu selkeesti täytettä, mikä myöskin on 1 syy varmasti. Penkiski rinnaltalähtö aika hanurista, mitä sitäki kokeilin tänään taas.

Täs oli aiempi tekniikka. Paljo pystysuorempi, ja ote tommonen ihme sisään käännetty. Tällä otteella koin saavani eniten voimaa, ja rutistusta aikaseks, jostain ihmeen syystä. Syvyys oli vaikeempi asia saavuttaa.

@xvi Thoughts?

Katoin nopeasti. Kovaa on. Onnittelut että kroppa kestää.

Paino hyvin kyynärluun puolella ranteiden osalta.

Pään asento vaihtelee kuten monilla nostajilla turhaan, ja varmaan sullakin aiheuttaa turhia kireyksiä niska- ja hartiseudulle. Hyvin yleistä että skalenukset, ja sternokleidomastoideukset menee noista niin jumiin, että tulee liikkuvuusongelmiakin. Kannattaa opetella pitämään pää neutraalina ja olemaan tietoinen sen asennosta aluksi hivenen pienemmillä painoilla. Itsellä samantyyppinen ongelma

Selkä menee turhan painon notkolle. Saat kyllä vatsalihasreeneillä ja harjoittelulla paremmaksi. Kokeile ottaa osa painoista painoliiveillä. Etunojassa voi harkita pienempääkin kulmaa. Näin itse siis harkitsisin. Molemma vinot vatsalihakset erityisesti tärkeät dipeissä, kun jatkavat lihasketjua rintalihaksen jälkeen. Yhden käden soudut renkailla, L-sit walk, yhden käden pystyri seisaaltaan opettaa noita varsinkin videoituna.

En tauon jälkeen tekisi tuolla tyylillä loppua. Hidas lukitseminen minusta hyödyllisempää monessa mielessä ja turvallisempaa, ja valmistaa kyynärpäitä lihaksineen moniin muihin rasituksiin paremmin.

Aika syvälle menee kyllä.

Kun voimistelusta ja kehopainoreenistä olet kiinnostunut kannattaa katsoa tämä Steven Lown suoritus hidastettuna neljäsosavauhdille. On se kova kun voimistelijan formi ei kärsi kuin vähän noilla painoilla suhteessa kehoonsa. Hyvät kirjat häneltä. Suosittelen.

View: https://youtube.com/watch?v=JZFM-umtLm4

Lisäri dippejä tein yli vuos sit viimeks kunnolla. Muutin tekniikkaa aika selkeesti, ku aloin tos hetki sit näihinki palata. 6kk oli myös lähes totaalitaukoo yläkropan työntävistä, ni vähän tahmeeta hakemista viel. Aika korostuneessa etunojassa pyrin tekeen, koska kenties olkapäille hellempi, ja menee rinnalle paremmin. Mitä enemmän painoo, sitä hankalampaa ylläpitää etunojaa. Neutraalil otteella+ etunojalla syvyys tulee tosi helposti, mut tuntuu taas kyynärpäissä hieman enemmän. Vaikeempi hidastaa alasmenoa, mikä aiemmin oli vahvuus. Rinnast kadonnu selkeesti täytettä, mikä myöskin on 1 syy varmasti. Penkiski rinnaltalähtö aika hanurista, mitä sitäki kokeilin tänään taas.

Täs oli aiempi tekniikka. Paljo pystysuorempi, ja ote tommonen ihme sisään käännetty. Tällä otteella koin saavani eniten voimaa, ja rutistusta aikaseks, jostain ihmeen syystä. Syvyys oli vaikeempi asia saavuttaa.

@xvi Thoughts?

Hidas progressio renkailla support holdia ja dipin pohjalla pitoa varmaan auttaisi sinua jonkin verran. Tekee turvallisemmaksi koko jutun kun molemmat ääripäät saatu hyvään kuntoon.

Sanonpa vielä että ei voimistelijat varmaan kovin tyytyväisiä tollaseen formiin olisi kokonaisuudessaan.

@xvi Thoughts?

Sekin tuli mieleen, että kannatta kovissa sarjoissa aloittaa uudelleen tekeminen muutaman sekunnin taolla. Ei niin tyylikästä, mutta parempi itsellesi.

rinta tekee leuoissa enemmän töitä, kun selkä köyristyy eli kun aletaan väsymään enempi. kyse ei oo yksilöllisyydestä muuten ku tuntuman puolesta. anatomisesti latsit tekee töitä rinnan kanssa hyvin usein. toki rinta tekee yksilömielessä erilailla töitä, jos rintarangan ja hartioiden asento henkilöillä on eri.

se kyllä ON totta, että näissä jutuissa on eroa, onko fokus bodyssä vai voimassa. ne ei tosin sulje toisiaan pois, jos painot on suuret vrt voimabody ja kestopumppailu. mulla on hyvin paljon valmennettavia, joilla pääfokus on voima, mutta pattia kertyy varsin hyvää tahtia.

rinta tekee leuoissa enemmän töitä, kun selkä köyristyy eli kun aletaan väsymään enempi. kyse ei oo yksilöllisyydestä muuten ku tuntuman puolesta. anatomisesti latsit tekee töitä rinnan kanssa hyvin usein. toki rinta tekee yksilömielessä erilailla töitä, jos rintarangan ja hartioiden asento henkilöillä on eri.

se kyllä ON totta, että näissä jutuissa on eroa, onko fokus bodyssä vai voimassa. ne ei tosin sulje toisiaan pois, jos painot on suuret vrt voimabody ja kestopumppailu. mulla on hyvin paljon valmennettavia, joilla pääfokus on voima, mutta pattia kertyy varsin hyvää tahtia.

Tuota olen itsekin useasti miettinyt. Latseilla saa todella hyvin puskettua dipeissä ylös, kun osaa käyttää. Ja erityisesti väsyneenä se tulee esille. Mutta ellei se tavoite ole maksimin nostaminen dipissä, niin en suosittelisi sitä tyyliä. Latsit saa mukaan tehokkaasti myös enemmän hollow-tyyppisessä asennossa, mutta se vaatii monesti reeniä.

Vaginaattorilla vaikuttaa olevan tavoite tehdä näyttäviä voimistelu/kehonpainosuorituksia, mikä on itsessään erittäin hyvä tavoite. Ja tässä suorituksessa kai tavoite oli tehdä pitkästä aikaa kovempia työntäviä liikkeitä kehonpainolla. Siitä näkökulmasta annoin kommenttini.

Ok, itse huomasin n. 3 vuotta sitten, että kyykky/penkki/mave 5x5 -linja ei oikein enää tuottanut tulosta ( muuten kuin loukkaantumisten ja v*******n muodossa ), joten fokus alkoi siirtyä pikkuhiljaa puhtaasta voimailusta jonkinlaiseen bodaus/salikomedia hybriditreeniin. Tosin mulla oli tossa siirtymävaiheessa jo 8 vuotta treeniä takana, eli se "helppo" kehitys oli saatu ajat sitten. Hassu juttu sinänsä, olen saanut dippailulla ja kässäripunnertamalla ojentajiin ja rintaan silmämääräistä kehitystä aikaiseksi, mutta tankopenkki on destined to kusemaan ikuisesti. Ei minkäänlaista siirtymävaikutusta, ellei sellaiseksi lasketa 100kgx3 nousu 100kgx4. Lihasmassan kasvu ei vaikuta välityksiin, eikä hermoston kykyyn rekrytoida olemassa olevaa lihasmassaa.

Mutta en mä kyllä mitään smolovia rupea penalle tekemään, tylsempää 4 viikkoa on vaikea kuvitella.. Mutta, mutta.. Ehkä mä en vaan halua sitä tarpeeksi, Oh shit, oma pussymaisuuteni on nyt paljastunut koko maailmalle..

Ei jaksanut bodailla. Näillä keleillä jalkaliikkeet ja etenkin pitkät sarjat, esim 3 x 10 ym. on täyttä tuskaa. Käsiä, rintaa ym jaksaa kyllä paukuttaa.

Testailin em. syistä johtuen huvikseni sumomaven ykkösmaksimia. Eipä tuo vielä(kään) ole aikuiselle miehelle kummoinenkaan tulos, mutta ennätys silti. Vähän ruma, mutta ainahan se tekniikka hajoaa enemmän tai vähemmän, kun on kaikki pelissä. 175kg diisselillä ylös.

View: https://www.instagram.com/p/Bl05BAQnTwV/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1ob2cu1lys3et

Miksei voimistelijat pitäis noista dipeistä :D? Kylhän toi sunki videon tyyppi suorastaan vapaapudottautuu tossa dipissä, ja läväyttää kädet suoriks todella nopee. Mun dipithän oli ainaki paljo staattisempia. Toi mun olkapää vammahan ei tullu dipistä sinällään muuten. Tein voimapyörää seisten, liian väsyneenä, ja liian nopeella laskulla. Olkapää muljahti siin sit hieman. 1 kauan näit juttuja harrastanu, ja erittäin vahva sano, että mun dipit oli aika hyviä. Toi vetää melkeen 100kg leuan, 100kg+ dippejä, täydellisiä yhen käden leukoja jtn 10 per käsi yms. Toi sano myös, että se olis dipissä huono juttu, jos lantio pysyy koko liikkeen ajan paikoillaan. En ihan ymmärtäny, mikä oli perustelu tolle, mut kuitenki. Tsekkiläinen tyyppi vissiin, eli englanniks käyty keskustelu. Ei puhu ihan täydellist englantia, ni jtn saatto mennä ohi.

Vastaan myöhemmin varmaan enemmän. Kun ton raskaan dipin kattoo oikeasti hitaasti, niin näkee kyllä paljon. Se, että se menee nopeasti pohjalle ei oikeastaan haittaa minusta muuta formia. Erittäin kauniisti hallitsee. Siis laitoin tuon videon tuohon siksi, kun ajattelin, että tollasiin suorituksiin sinä pyrit omassa reenauksessasi.

Ennätys? Etkö 180kg oo jollain videolla grindannu ylös kuitenki, vai uneksinko?
EDIT: Sumoenkasta kyse selkeesti.
Jeps. 180 normi ja 175 sumo. Eli aika paskat isooksi miäheksi. Mut ei noilla sinänsä väliä, kun lihaskasvatus on päätarkoitus. Mut on kyllä ihme juttu. 160 kilolla kutosia, mut ykkönen vaan 175. Toisaalta hyvä näin, mut on tuossa ihmeteltävää.

@Raid kuvakulma vähän huono, mutta näyttäis että olkapäät menee tangon etupuolelle kun jalat lähtee ojentumaan ja lantio nousee ennen kuin tanko liikkuu.
Sumossa 1RM ja sarjojen suhde mielestäni vähän eri kuin muissa nostoissa, jos lattiasta irroitus heikoin kohta kuten yleensä. Hyvänä sarjapäivänä voi irrota ihan helposti 8-10 toistoa ~90%:lla ilman pahempaa grindaustakin jos tekniikka ei hajoo sarjan lopussakaan.

Sumo lyhentää nostomatkaa kuten leveä ote penkissä, mutta ei se nostomatkan lyhennys tarkoita isompia rautoja kaikille(kummassakaan).

Täällä on latseista puhuttu penkin yhteydessä kuin ne olisi kovin tärkeäkin lihas, mutta eihän ne nyt hirveästi mitään penkkipunnerruksessa tee. Alla olevassa kuvassa ylimpänä on tangon nopeuskäppyrä, jonka jälkeen ensimmäisenä EMG-mittaus latseista. Lähes nollaa näyttää koko noston ajan, varsinkin konsentrisen vaiheen alkaessa ja siitä eteenpäin (kohta b:stä eteenpäin). Käppyrät venäjäksi, koska miksei.

Dippien ala-asennossa jotain vaikutusta ehkä on, kun olkavarret ovat äärimmäisessä ekstensiossa, mutta penkkipunnerruksessa niin suurta ekstensiota ei tule. Pahoittelut isosta kuvasta. Lisää aiheesta voi lukea täältä: https://www.strongerbyscience.com/lats-bench-press-much-ado-little/

Toki selkää kannattaa jokaisen penkkaajan treenata lihastasapainon vuoksi muuten.

Screenshot-2016-04-22-08.35.22.jpg

latsien aktivaatioon merkkaa paljon miten penkataan. jo hartioiden alhaalla pitäminen ja muu asentorakennus aktivoi latsit. mitä isompi kaari sitä enemmän latseja käytetään. lahnapenkeissä ne ei niinkää tee töitä. jos nosto lähtee rinnalta kohti naamaa, ei latseja käytetä niin paljo kuin rinnalta suoraan ylös nostaessa. yksilöjuttuja taas kerran, mutten omalla kohtuullisella otannalla nää kyllä syytä olla treenaamatta lihaksia, joilla ois pienintäkin mahdollisuutta auttaa nostossa.

Ja latseja vasten ollaan kaaripenkissä. Tuen ja paketin kasassa pysymisen takia elintärkeää, että siellä on voimaa. Rinnaltalähdössä tekee kyynärpäät auki penkatessa(nostolinja suoraan ylös) latsit töitä jossain määrin.

Mä ainakin tiedän, että tarviin selkään huomattavasti lisää pattia ja latseihin&lavanlähentäjiin lisää voimaa, jos aion 250kg saavuttaa.

Tottakai hyväksyn latsien tukevan roolin nostossa, mutta sitä että se mitään merkittävää työtä tekisin tangon ylös nostamiseksi en usko.

Noi käyrät on saatu mm-tason penkkaajalta, joten tuskin nyt ihan lahnasta on kyse.

ei se primääriliikuttaja tietenkään ole, mutta lasken sen tärkeeksi apulihakseksi kyllä. mm- tasollakin on hyvin runsaasti vaihtelevaa tekniikkaa kyllä myös.

Nuo ei-primaarit liikuttavat lihakset huomaa hyvin kun sellaisessa vammaa tai muuta osumaa, ei vaan pysty samalla tavalla nostaa kuin normaalisti ja vaikuttaa nostoihin aika selkeesti.

Back
Ylös Bottom