Pakkislaisten omia treenivideoita

Meta title: 💥 Pakkislaisten omia treenivideoita – foorumin rautaisimmat suoritukset yhteen megaketjuun

Meta description: Keskustelua jäsenten treenivideoista, kehityksestä, tekniikoista ja kommenteista – näytä omasi ja anna palautetta muille.

Niin, jotkut nostaa penkistä ekalla yrityksellä useita toistoja satasella ja jotkut tekee vedossa sarjaa kahdella. Jos on hyvinkin vetäjätyyppinen kroppa, niin ei tommoseen 230 kilon vetoon tarvi tehdä välttämättä ollenkaan töitä, kuten ei luontainen punnertajakaan kauaa joudu hikoilemaan 140 kilon penkkiin.

Ja varmaan kehonpainokin tähän vaikuttaa. Ainakin sellaisessa käsityksessä olen, että elonpainon nosto auttaa melkein suoraan penkkitulokseen, kun taas maastavedossa se saattaa jopa haitata koska alkuasentoa vaikeampi saada hyväksi.

Ja varmaan kehonpainokin tähän vaikuttaa. Ainakin sellaisessa käsityksessä olen, että elonpainon nosto auttaa melkein suoraan penkkitulokseen, kun taas maastavedossa se saattaa jopa haitata koska alkuasentoa vaikeampi saada hyväksi.
Jos nyt en väärin muista, niin superin ukoista ainakin Uepa näyttää siltä, että vetoasentoon on nykyään hyvin työlästä päästä.

Olen toki kateellinen kummallekin veteraanilla heidän penastaan, mutta tämä tuli vaan mieleen: onko todellinen syy penkin priorisoinnille saliharrastajien keskuudessa epävirallinen skaba jokaisen miespuolisen punttaajan välillä, eli THE " PALJON PENKKI ??? "

Varmaan joskus on, mutta useimmiten ei. Syy penkkipanostukseen on uskoakseni usein se, että sitä on mukava ja helppo treenata. Siis jos vertaa maastanostoon ja kyykkyyn. Nehän on aivan järkyttävän paljon vittumaisempia liikkeitä tehdä. Itsellä ottaa mavessa kupoliin jo se älytön painojen tankoon asettaminen, joka on ikävää.

Kenelle on, kenelle ei. Erittäin hyvillä välityksillä veto voi olla todella leppoisaa tekemistä. Mun yks 70-kiloinen, urheilua harrastamaton kaveri penkkas ekalla yrityksellä 45 kiloa ja veti maasta 152 kiloa. Penkki oli niillä maassa asti laahaavilla orankikäsillä alusta asti todella kiusallinen näköistä katseltavaa ja ylipäätään kivuttoman ja ees jotenkin päin taloudellisen tekniikan löytäminen kesti kauan, siinä missä vetomatka oli koomisen lyhyt ja tanko liikkui alusta asti kuin kiskoilla. Vetoon sai lätkiä pariin-kolmeen kuukauteen kymmeniä kiloja lisää, siinä missä penkki oli aina todellinen murheenkryyni. Sääli, että harrastus ei kestänyt kauaa, koska toi tyyppi olis vetäny varmaan 300 kiloa ennen 140 kilon penkkiä. Ois kuriositeetti ihmeteltäväks ihan omassa tuttavapiirissä.

e: toki veto on hermostolle raskaampi liike siinä mielessä, että se kuormittaa huomattavan suurta määrää lihaksia ja vastuksetkin useimmissa tapauksissa on edes jonkin verran penkkiä suuremmat, noin typistetysti siis.

Ok, eli kaverillasi oli välitykset kohdillaan. Aika hullua silti, yli 2x oma paino ekalla yrityksellä.. Mavessa pitkien käsien lisäksi yksi iso lahjakkuustekijä on varmaan lannerangan rakenne. Eli miten paljon kuormitusta sinne selän alaosaan tulee vetäessä, mikä riippuu osittain torson pituudesta, mutta varmaan ihmisten välillä on myös eroja nikamien kuormituskapasiteetin välillä. Eli voisi ajatella, että eliitti mavettajalla selkäranka olisi tarpeeksi "joustava" rintarangan alueelta, jotta liike olisi taloudellinen, mutta sitten taas täyttä adamantiumia alaselästä, jotta mestat ei prakaa.

Mä en oikeastaan edes ole varma, miten paljon alaselän lihaksia voi vahvistaa treenillä. Kyllähän ne tiettyyn pisteeseen saakkaa kasvaa ja vahvistuu mavella ja kyykyllä, mutta jossain pisteessä taitaa yksilölliset erot tulla esiin. Esim. itsellä on tyssännyt sarjapainot lähes ohjelmasta riippumatta kyykyssä haarukkaan 160-165kg, ja vedossa 210-215kg. Tietty treenin ohjelmoinnit varmaan berberistä, mutta noissa raudoissa se hermosto yleensä tilttasi. Penkissä taas kroppa tukottaa jossain 100kg sarjoissa, hehe..

3 penkkitreeniä viikkoon. Jokatoinen treeni kevyt esim. 6x2x80%. Teet penkin ja jätät sen jälkeiset eristävät ojentajan ja rinnan heiluttelut pois (peckdeckit, dipit jne). Tarkoitus on palautua seuraavaan treeniin ei kerralla hakata paikkoja niin paskaks, että pitää odotella viikko seuraavaan penkkiin. Nostaessa lavat yhteen, selkä kaarelle ja oteleveys semmonen, että kädet on suurinpiirtein 90asteen kulmas ku tanko on noston keskivaiheilla. Voimatreeniä eli sarjapituudet 2-6. Teet sen sarjan esim.2x2,3x3,4x4,5x5 tai 6x6 niin loppuja mehuja ei enää puristeta millää pudotussarjoilla, koska silloin ei taas palauduta seuraaviin treeneihin. 1.5-2g proteiinia/painokilo, 50-100g rasvaa ja loput hiilaria.
https://exrx.net/WeightTraining/Weightlifting/RussianSquatProgramGenerator

Ei mitkään hirveen kattavat ohjeet mutta siinä ny joitain asioita mitkä ittee on auttanu. Sain ite aikoinaan 4kk 100kg mutta 160kg meni 9vuotta..Eli keskimäärin vajaa 7kg kehitystä per vuosi.
Toi mun hatusta heitetty 75% oli pieni provo mutta kyllä mää siinä pitäydyn siinä määrin, että suurelle osalle se 140kg on mahdollinen. Tarkotus ei ollu loukata ketään. Osa vaan käyttää vähäisiä lahjoja helposti tekosyynä.

Neljä viikkoa täyteen justiinsa tätä. Ostan kaiken sanomasi, olen nähnyt valon ja tullut uskoon. 4x4x90 meni just äsken läpi ja oli alussa vielä 1x95 yllrauta. Aikasemmin en oo nostanu edes 4x90. Kävi miten kävi sen ykkösen kanssa niin parannus on jo selkeä ja suunta oikea.

No onhan se, ja päteehän toi hyvin monessa muussaki asiassa. Joku on joskus vaan päättäny, et penkki on numero uno. Ei sillä, ettenkö penkkiä pitäis silti hyvänä liikkeenä. Ite en vaa kyl pidä erikoisena fysiikkana, jos penkki on se juttu, ja kaikki muu on suhteessa tuhat vuotta jäljessä. Tai pahimmas tapaukses muuta ei tehä ollenkaan(kyllä, näitä löytyy). Ihan turhaa voimaa, mitä ei voi hyödyntää missään. 1 kaveri penkkaa 160-170kg. Kyykyt ja mavet skippaa aina ihan 100-0, koska epämukavaa, ja vaikeaa. 160kg sai viimeks hikiseen pari toistoa touch n gona, 3. toisto ei liikahtanukkaa lattiasta. Yli 90kg, ni ei voi leukoja tehä ;D? Joo vittu selvä. ''Lihava on lihava''. Puolfaija jtn 90-100kg/170cm, ja kalja maistunu aina. Ei oo treenannu ikinä, mut 10 leukaa meni keposeen. Vain yks esimerkki, mut silti.

Ymmärrän itse, että penkki voi joillekin tyypeille olla oikeasti hyvä liike kehittämään yläkropan työntävien lihasten voimaa. Oli ne sitten rinta, ojentajat tai vaikka etuolkapäät, jotka kasvavat ja vahvistuvat, niin kehitys on aina kehitystä. Itse vaan kuulun täysin päinvastaiseen ryhmään, eli mulla ei ole koskaan oikeastaan mikään noista em. lihasryhmistä reagoinut penkkiin. Korkeintaan etuolkapäät ehkä vähän kasvaneet aloittelijavaiheessa, mutta silloinkin treenasin penkkiä ja pystäriä määrällisesti about saman verran, joten yhtä hyvin saattaa olla, että etuolat kasvoivat pystäristä, ja penkkitulos nousi epäsuorasta rasituksesta.

Oikeastaan melkein poikkeuksetta kaiki muut liikkeet, mitä olen rinnalle kokeillut 11 vuoden aikana, ovat toimineet enemmän tai vähemmän paremmin, kuin penkki. Yksi iso syy tähän saattaa tosin olla se, että koska kukaan ei kysy " paljon lisäpainodippi tai kässäripenkki ?", niin näissä liikkeissä ei ollut samanlaista hätiköintiä tai painetta kasvattaa sarjapainoja tekniikan kustannuksella, kuin penkissä, joten pohjat olivat varsinkin dipissä paremmat, kun lähdin lisäämään levyjä. Toisaalta varmaan sekin, että itse tiedostaa olevansa jossakin asiassa selkeästi keskivertoa heikompi, myös nakertaa motivaatiota tehdä ko. asiaa.

Hupaisa juttu muuten, vähän aikaa sitten tein 4 viikon pätkän lattiapunnerrusta. Aloin treenaamaan ko. liikettä, koska kipeän alaselän takia en pystynyt ollenkaan esim. makaamaan penkillä. Anyway, kun aloitin, lattiapunnerrus max oli 100kgx1, eli heikompi, kuin "paras" penkkitulos, 100kgx3. Neljässä viikossa tulos nousi 100kgx5, johon se myös jäi. Vikassa treenissä olin jo niin tukossa, että tulokset laski takaisin lähelle lähtötasoa, eli 100kgx2. Samassa treenissä päätin huvikseni kokeilla, "paljon penkki". Tulos oli 100kgx4, ja viides olisi ehkä noussut, mutta pelästyin, kun varmistaja alkoi yhtäkkiä huutaa ja tsempata kesken sarjaa, joten kropasta lähti paineet ja sarja jäi siihen. Hauskaa tässä on, että heti kun lopetin lattiapunnerruksen tekemisen, ja aloin penkamaan enemmän ( mä halusin sen 5. toiston, prkl ), niin vanha olkapää vamma alkoi kipuilemaan, ja tulokset lähti edelleen laskuun.

Opetus: mulla ilmeisesti penkki kehittyy paremmin tekemällä muita liikkeitä, kuin penkkiä.

ps: Toi yli 90kg painava 150kg penkkaaja ei edes ollut läski. Sen takia just ihmettelinkin, että miksei voi tehdä leukoja. No, ihmiset ovat erilaisia..

ps: Toi yli 90kg painava 150kg penkkaaja ei edes ollut läski. Sen takia just ihmettelinkin, että miksei voi tehdä leukoja. No, ihmiset ovat erilaisia..

Ton 90kg kaiffarin leukojen vetämättä jättämiset on varmaan enemmälti kiinni haluttomuudesta kuin voimista tai kyvyttömyydestä. Toki voimantuotossa on isoja eroavaisuuksia yksilötasolla, mutta jos tällainen 70kg rimpula tekee leveällä myötäotteella niskan taakse -leukoja 12kpl, niin kyllä voimaileva 90kg herrasmies niitä perinteisiä vastaoteleukoja jokusen rykäisee ihan koska vain.
Itse teen vastaoteleuat aina vimppana liikkeenä, sillä muuten sarjapituudet niissä kasvaa ihan typeriksi. Eli selkä pitää olla kunnolla väsytetty ennen kuin teen normileukoja.

En oo lattiapenkkii tehny(eiku oon kässäreil kerran, ku kaikki penkit varattu), ku ei penkki ylipäätään merkkaa itelle tarpeeks, et kokisin mitään apuliikkeitä yms. kauheen tarpeellisiks/olennaisiks. Jos kuuluis vakio liikkeisiin, ni sit tekisin ehkä. Mut lähteehän se työntö aika kuolleena tossa, ni uskoisin, että voi olla jopa paljo raskaampaa, ku normi penkki. Ainaki jos ojentajat on selkeen heikot, ja riippuen vähän, mistä kohtaa se lattiapenkki lähtee. Mulle osatoistot on helppoja käytännös joka liikkeessä, mut esim. penkki silleen, et tanko alkaa kuolleena raudoilta, ja rinnan päältä on todella raskas. Outo juttu sinänsä, koska viimeks ku oon penkannu semi aktiivisesti, ni otin tavaks tehä kaikki sarjat pausseilla. Tota ku teki ees vähän aikaa, ni paussi toiston & normi toiston välinen ero oli hyvin marginaalinen, ja tost tuli varsin simppeliä. Normi toisto ei tarkota mitää rinnalta kimmotusta toki, mut silti. Tai no joo... perus paussi penkissä laskuvaihe on enemmän läsnä. Pinnoilta, turvaraudoilta yms. alottaessa, jännite katoo paljo helpommin.

Sit toi yli 90-kilonen oli vaan liian heikko selkeesti. Lihavuus on paljo parempi tekosyy imo, vaikka siihenki ratkasu on olemassa. Todellisuus: toi tyyppi ei vaan haluu tehä leukoi, koska on huono niissä. Sen myöntämisessähän ei olis mitään ihmeellistä :D. Kaikes ei voi olla hyvä. Ainakaa heti ;).

Mä en edes tehnyt lattiapunnrusta kunnon stopeilla, vaan jatkuvana liikkeenä. Normipenkkiä raskaampi toi on siinä mielessä, että rinta ei paljoa pääse jeesaamaan nostoa, kun joka toisto alkaa about siitä kohtaa, missä ojentajat työskentelee eniten. Lattiapunnerrus kässäreillä onkin sitten imo huomattavasti raskaampi, kuin penkillä. Mutta tämäkin johtuu lähinnä siitä, että hantteleita ei voi pukata aloitusasentoon, vaan ne pitää nostaa lattialta ylös. Tangolla sentään liikkeen voi aloittaa negatiivisella, jos tekee räkissä. Vertailuna kässäreillä meni lattialta joku 40kgx7-8, ja penkiltä 47,5kgx6.

Mä luulen, että toi 90kg jannu ei vaan kokenut leukoja tarpeelliseksi liikkeeksi itselleen. Samaan tyyliin kun voi kysyä, tarviiko penkkiä tehdä, jos ei aio kilpailla voimannostossa, eikä muutenkaan pidä ko. liikkeestä. Itsellä oli just toi ongelma, en koskaan pitänyt penkistä, enkä koskaan ollut siinä hyvä, mutta jotenkin olin vaan sisäistänyt ajatuksen, että sitä "pitää" tehdä, koska muuten ei tule voimaa yläkroppaan. Hassu juttu, että tämä ylesitys pätee niin paljon just penkkiin. Harvempi esim. sanoo, että dippiä ja pystäriä on "pakko" tehdä, tai että etukyykky on "must" jne.

Ei muuten oikeesti tee välttämättä. Nii monet kerrat todistanu, ku pitkään treenaanneet, jotka on vähintään yhessä liikkeessä vahvoja, on ihan kamalan heikkoja leuoissa. Suurin osa ihan normi mitoissa, eikä mitenkään lihavia edes. Tai sit jos tekevät, ni liikerata on 50%, ja vähintään alhaalla helvetisti vajaa. 10 kunnollista leukaa, ku todistan livenä kerran vuoteen, ni oon aidosti yllättänyt.

Hyvä leuanveto taso ei oo silti mitään dippeihin verrattuna. Toi liike on jostain ihmeen syystä erittäin hankala todella monelle. Leukoja sentään näkee. Dipissä oon ehkä 2 kertaa IKINÄ nähny, et joku tekee noita ees omalla painolla, ja kunnon liikeradalla. Yleensä näyttää lähinnä tosi vaikeelta, ja enemmänki jonkun sortin olkapään sijoilta vetämiseltä. Selittynee osittain sillä, kuinka toi liike vaatii liikkuvuutta, ja olkapään kontrollia. Leukoihin verrattuna silti kevyempi liike, ja potentiaali käytettävään vastukseen tyyliin tuplat.

Dipissä muuten ei välttämättä edes kannata käyttää täyttä liikerataa, jos tekee isoilla painoilla. Sen verran isot riskit suhteessa hyötyyn, joka on ehkä parempi venytys rinnalle, mutta joka riippuu todellisuudessa niin paljon yksilön olkapäiden rakenteesta ja liikkuvuudesta, että ei kannata imo käyttää täyttä liikerataa samalla tavalla standardina, kuin esim. leuoissa. Tämä on tosin vaan oma kokemus.

Mä ite tykkään kyl penkata. On se hauskaa, en sitä kiellä. Hauskaa, ja helppoa. ''Helppoa'' siis verrattuna kyykkyihin, & maveihin, mitkä on henkisesti paljo pahempia liikkeitä. Toki, jos penkkaa vitusti, ni sillon seki on jo aika jännittävää tekemistä, vaara-lementin vuoks. Mut ei tommoset omat turistiluokan, vähän päälle satkun painot kyl kauheesti jännitä :D. Jää rinnalle, ni voi vaan nousta ylös. Kyykys on nii paljo enemmän, mitä pitää huomioda, ja mikä voi kusta, et kylhän siin kakkahätä voi tulla.

Mulla penkkiin liittyy vaan 2 oikeesti negatiivista juttua, mitkä syö intoa tota tehä. Oli mun ranteille turhan kova joskus, vaikkei koskaan edes taipunu erityisemmin tehdessä. Mut toi ongelma on poistunu aika hyvin, ja johtu lähinnä kireistä ranteista. Ei siitä enempää. Pahin juttu penkissä on, et mä uskon täysin, että toi tekee olkapäille jtn automaattisesti huonoa, ja kiristää/huonontaa yläkropan liikkuvuutta helvetisti. Liikkuvuden ylläpitämisellä voi varmasti vaikuttaa, mut en silti pidä. Mun teoriaa tukee myös kaikki penkkimiehet, keneltä kuulee, kuinka penkki on tappanu heidän olkapäänsä, ja sit noil on just tota kireyttä havaittavissa yhtä paljo. Omat kokemukset kireydestä tukee väitettäni myös, vaikken osaa tohon mitään tieteellistä heittääkään. Dippi sen sijaan on parantanu mun rinta/olkapään alueen liikkuvuutta todella paljon. Toi näkyy jo siinäki, ku vertaa ekoja videoita, mitä oon dipistä kuvannu, nykyhetkeen. Käsipainot ei myöskää tunnu kireyttävän lähellekkää yhtä pahasti, ku tankopenkki mulla. Ja tuntuu myös paremmin kohdelihaksissa, vaikken bodailekaan.

Oon tullu siihen lopputulokseen, et dippi, ja kässärit(pystäri kolmanneks=win) tukee myös paremmin kaikkea kehonpainoiluun liittyvää. Dippi itsestäänselvää, koska mekaniikka varsin samanlainen, ku tietyis liikkeissä. Kässärit siks, koska painojen stabilointi on paljo suuremmassa osassa. Kropan hallinta, ja stabilointi on aika olennaises osassa, teki sit käsilläseisonta juttuja, plancheja, tai vaikka rautaristiä.

Onhan penkki siinä mielessä helpompi liike, kuin kyykyt ja mavet, että keskivartalo ja alaselkä ei osallistu liikkeeseen, eikä kroppa liiku tilassa. Mä oikeasti luulen, että yksi iso syy sille, miksi leuat ja dipit lisäpainoila ovat niin älyttömän tehokkaita liikkeitä, on just toi koko kehon liikkuminen suorituksen aikana. Se tekee jotain hermostolle, ilmeisesti simuloi jonkinlaista "todellista" vaaratilannetta, missä roikut jostain puusta, tai joudut punnertamaan itsesi ylös kalliolle jne. Dippi on myös ainoa yläkropan punnerrusliike, missä mä itse pystyn grindaamaan isoja painoja. En tiedä tarkalleen mistä johtuu, luultavasti punnerruskulmasta, mutta kaikissa muissa punnerrusliikkeissä kun liike alkaa hidastua, niin sarja oli siinä. Dipissä tätä ei käynyt, vaan sarjaa pystyi jatkamaan, ja saamaan niitä oikeasti tehokkaita toistoja. Ehkä tässä oli just se vajaan liikeradan hyöty?

Noista kyykyistä vielä, niin tietty jos tappiin meinaa vetää, niin turvaraudat kehiin. Itse en kyllä tekisi penkkiäkään ilman varmistajaa tai turvarautoja, koska se on niitä ainoita liikkeitä, missä voi oikeasti lähteä henki, jos on paska tsägä. Olkapäiden damagoituminen penkissä on myös omakohtaisesti tullut todettua. Nyt kun alkaa miettiä, niin miksi edes penkata? Hyödyt suhteessa haittoihin alkavat näyttää aika pieniltä..

Nii onhan toi totta, et varmistus on turvallisempaa. Mul on vaan huonoja kokemuksia varmistajista, jotka on ihan löysät housuissa, ja luulee, et kuolen, ellei ne suorastaan revi sitä tankoo käsistä. Penkissä meinas yks jannu tappaa mut joskus. Lähti repiin sitä tankoa ihan killiin, tyyliin koko telineen läpi :D. Alko sit mulla ranteet vääntyäki viel, ku toi teki tota ''varmistustaan''. Ois voinu putoo tanko vaik naamalle. Kyykyssä myös joskus näit yli-innokkaita varmistajii ollu. Hidastuu vaik pariks sekunnis toisto, ni ollaan soittamas jo ambulanssit. Ja mulla hidastuu kyykyssä hyvin usein, mut jokaikinen kerta, se hyvin lyhyt hidastus muuttuu kiihtymiseks 1-2s sisällä. Pystyn tekee vaikka vitosen, missä jokainen toistoo hyytyy samaan kohtaan pariks sekaks. Ja aina ohjeistan etukäteen, et ota vasta, ku sanon.

Joo, penkissä yksi juttu, mitä ihmiset usein ehkä tiedostamattaan tekevät, on käsien tuominen nostajan näkökenttään. Olen itsekin sitä varmaan tehnyt, mutta nykyään pyrin hillitsemään sitä himoa osallistua jonkun toisen sarjaan, jos ei ole tarvis. Eli siis se, kun heti tangon vähänkin hidastuessa laitetaan kädet "valmiiksi" melkein kiinni tankoon, jotta ehdittäisiin jeesaamaan. Ok, turvallisuus on asia erikseen, mutta itselle toi on tosi häiritsevää, samon kun huutaminen ja kannustaminen. Jossain mavessa ymmärrän "suutu jo, v***n h**o" meiningin, mutta penkissä toi lähinnä häiritsee. Jälleen kerran, olen itsekin sitä tehnyt, mutta myöhemmin olen tajunnut, kuinka häiritsevää se voi olla. Tietty yksilökohtaista jälleen kerran.

Ton 90kg kaiffarin leukojen vetämättä jättämiset on varmaan enemmälti kiinni haluttomuudesta kuin voimista tai kyvyttömyydestä. Toki voimantuotossa on isoja eroavaisuuksia yksilötasolla, mutta jos tällainen 70kg rimpula tekee leveällä myötäotteella niskan taakse -leukoja 12kpl, niin kyllä voimaileva 90kg herrasmies niitä perinteisiä vastaoteleukoja jokusen rykäisee ihan koska vain.
Itse teen vastaoteleuat aina vimppana liikkeenä, sillä muuten sarjapituudet niissä kasvaa ihan typeriksi. Eli selkä pitää olla kunnolla väsytetty ennen kuin teen normileukoja.
Rimpulat tekee melkeen aina enemmän leukoja, kuin painavammat, vaikka ois kovassakin kunnossa se painavampi kaveri. Ei sillä etteikö sen 90-kiloisen pitäisi vähintään se 10 leukaa saada, ei toi oo vielä paino eikä mikään. Ite tällä hetkellä 100 puntarissa ja menee tavasta riippuen 10-15 leukaa. 10 siis alhaalla tauot kunnon venytyksillä ja 15 "salileukaa". eli alas ilman taukoa.

En mä kyllä käsitä, miten voimailija ei sais muutamaa leukaa vedettyä koska vaan. Vaikka olis mikä superin läski. Mulla oli leuanvedoista vuosien tauko jonka aikana keräsin kiitettävän määrän lisää painoa, mutta kyllä noita silti useampi kappale meni ensimmäisellä yrityksellä tauon jälkeen ihan siististi.

tottakai oman painon toistoissa raskas häviää. ihan itsestään selvää vetää helpommin 20x70kg kuin 20x100kg. ei tossa pitäs olla milliäkään epäselvää. saman vertauksen ny voi tehdä missä liikkeessä vaan.

kuten mainittua, tän hetken kovimmat kokonaismassat on kuitenki vedetty yli 100kg ukkojen toimesta (lauttamus ja outa). sama voimanostossakin. absoluuttiset kuormat nousee isojen poikien ja tyttöjen toimesta lähes poikkeuksetta.

kyllähän leuanveto iso perusliike on ja mullakin kaikki suurimmatkin mörköt niitä vetää. en näe syytä kyllä, miksi niitä ei vetelisi. vammat tietenki poislukien.

Nii ja kattoo vaik Ray Williamsia. Jtn 170kg vähintään, ja tekee omalla painol ainaki kympin. Ei ehkä täydellisiä leukoja, eli kädet vähän koukussa, mut kuitenki semmosia, ettei voi maan rakoonkaan haukkua. Ja toihan on valtavan voiman, ja lihasten lisäks myös läski, eli fläsää on reippaasti, mikä tekee yhtälöstä viel mielenkiintosemman.
Tässä on yks omia lempipätkiä mitä tulee leuanvetoon:

Omalla painolla toki, jos leukoja treenaavista puhutaan. Eniten kovia lisäpaino vetoja kisoissa on silti tehny raskaammat ihmiset, ku kevyet. Jos ''raskas'' nyt on vaikka sen 80-100kg, ja kevyt esim. 65-75kg. Painaval ihmisel, jonka massa on silkkaa lihasta, eikä fläsää, ei oo must mitään syytä olla kykenemättä leukoihin. Kelaa ny, ku toi 90-kilonen kaatuu vaikka lenkkipolulla, ja jää roikkuun jostain kielekkeeltä. Sehän voi esim. kuolla. Tuomas Rytkönen on hyvä esimerkki, mihin tommonen +- 100-kilonenki kyl kykenee. 150kg penkki, ja 0 kpl leukoja, ni oot kyllä joko hyvin läski, tai laiminlyöny vetäviä lihaksia huolella. Toi on nii peruskunto juttu, ettei voi ymmärtää.

Itse asiassa leuat tuli puheeksi ko. henkilön kanssa liittyen olkapäävammaan. Eli tämä vanhempi äijä oli joskus reväyttänyt kiertäjän, tai jotan vastaavaa. Itsellä on sama juttu, joten aloin sitten tenttaamaan, että pystyykö hän esim. vetämään leukoja ilman kipuja. Pystyi kuitenkin edelleen penkkaamaan hyviä rautoja kapealla otteella, joten LUULISI leukojenkin sujuvan. Tässä saattaa tosin mutuna vaikuttaa se, että jos ei ennen loukkaantumista ole ehtinyt tulla hyväksi jossain liikkeessä tai taidossa, niin loukkaantumisen jälkeen saattaa olla vaikeampaa opetella, kun kroppa ei välttämättä enää ole yhtä freesi ja vastaanottavainen treenin suhteen.

Ei tossa vaan oon ole yhtään mitään logiikkaa tai siis täysiä idiootteja, jos tykkäävät punnertaa, mutta eivät älyä treenata yläkehon vetäviä lihaksia lähellekään samassa suhteessa tai ollenkaan. Ne ois nimittäin pirun paljon kovempia punnertajiakin, jos niillä olisi selän lihaksisto hyvin kehittynyt.

Back
Ylös Bottom