Pakkislaisten omia treenivideoita

Meta title: 💥 Pakkislaisten omia treenivideoita – foorumin rautaisimmat suoritukset yhteen megaketjuun

Meta description: Keskustelua jäsenten treenivideoista, kehityksestä, tekniikoista ja kommenteista – näytä omasi ja anna palautetta muille.

Eli: Onko videon suoritus mielestänne aivan vitun peräsuolesta, ja haaskaanko aikaani? Itse en usko, et on turhaa, ku välillä kokeilee tommosta vaikeempaa settiä.
Kyllä se paketti todellisissa maksimeissa aina vähän hajoaa. Mulle on käyny vastaavalla tavalla parikin kertaa zercheriä tehdessä, molemmat oli toistomaksimisarjoja ja sarjan aikana kumuloituva väsymys laitto kippaamaan eteen. Jos ranka pysyy neutraalina eikä selkä pyöristy vaikka vähän eteen kippaakin, niin en usko että on ihan hirveän vaarallista. Tavaksi en silti ottaisi.

Tää on sitten ihan puhdasta mutua ja nojaa omiin empiirisiin kokemuksiin, eli älä lähde totuutena pitämään.

On jauhettu joo. Ja tajuan kyllä pointin, porukat yrittää neuvoa, ei kettuilla. Ei vaan onnistu, ei taivu, en osaa. Ilmeisesti pitkän miehen ongelma, ei välttämättä kaikkien, mutta yleinen juttu pitkille.

Näyttää mun silmään, että pitäis vaan olla joku pätevä kädestä pitäen neuvomassa ja vääntämässä rautalangasta. Ei oo sinne päinkään toi irroitusasento ja aika erikoista ettei nää sun valmentajat tee asialla mitään. Selkä on edelleen pyöreenä, ei oo kunnon painetta, ei oo latsit aktovoituna, perse ampuu ensimmäisenä ylös ja et ota tangosta tyhjiä pois vaan repäiset. Ei kannata hirveästi tuudittaitua siihen ettei ole vielä paikat hajonneet ja ei tunnu pahalta, tossa on aika paljon asioita päin vittua suoraan sanottuna.

Jos jostain helvetin syystä löydät itsesi Joensuusta joku kaunis päivä niin voin korjata ton sun vetos varttitunnissa eikä maksa mitään.

Ite kanssa siirryin tekemään yläkropan kerralla ilman jaottelua, niin vähän samanlaiseen systeemiin ajauduin. Pystäriä jonkin sortin pyramidilla ja heti perään pudotussarjoilla vipareita päälle, kivistelee mukavasti olkapäitä kun on valmista, varsinkin mitä pienemmällä painolla tiristää olkapäät loppuun viimeisessä viparisarjassa. :)

Näyttää mun silmään, että pitäis vaan olla joku pätevä kädestä pitäen neuvomassa ja vääntämässä rautalangasta. Ei oo sinne päinkään toi irroitusasento ja aika erikoista ettei nää sun valmentajat tee asialla mitään. Selkä on edelleen pyöreenä, ei oo kunnon painetta, ei oo latsit aktovoituna, perse ampuu ensimmäisenä ylös ja et ota tangosta tyhjiä pois vaan repäiset. Ei kannata hirveästi tuudittaitua siihen ettei ole vielä paikat hajonneet ja ei tunnu pahalta, tossa on aika paljon asioita päin vittua suoraan sanottuna.

Jos jostain helvetin syystä löydät itsesi Joensuusta joku kaunis päivä niin voin korjata ton sun vetos varttitunnissa eikä maksa mitään.

Jollain jäi vähän hampaankoloon, kuka tunnustaa? :rolleyes:

Jollain jäi vähän hampaankoloon, kuka tunnustaa? :rolleyes:
Mitä noista välittämään, ainahan joku on vinkumassa teki mitä tahansa. Minusta tuollainen ilmainen tekniikan tsekkaus on oikein arvostettava tarjous. Suurin osa perus personal trainereista kun ei osaa näistä edes alkeita. Joskus naureskelin Fressin facesivuilla olleelle tekniikka kuntoon videolle, jossa mies pt kyykkää 60 kilolla polveet sisäänpäin vispaten. :rolleyes:

Itse asiassa kun mavetekniikan kuvailuasi luin, niin tulipahan monta asiaa mihin pitää jälleen kerran omassakin vedossa keskittyä. Jotenkin aina kun yhtä asiaa lähtee opettelemaan, niin toinen tahtoo jäädä vähemmälle huomiolle vaikken ihan täysin paskalla tekniikalla usko vetävänikään. Oon siitä joskus jto:llekin videota laittanut ja hän sen hyväksynyt. Silti jos Joensuussa tai edes lähialueella asuisin, niin olisin vinkumassa sinulta tekniikan tarkistusta :)

Jeps. Kiitti vaan tarjouksesta, mutta ei taida olla Joensuuhun päin asiaa. Käynyt mielessä, että lopettais kokonaan mavettelut ja 200kg:n tavoittelun. Ketuttaa niin paljon nuo asennon hakemiset ja muut. Kyllä sitä selälle ja jaloille muutakin keksii kuin maven. Jospa siirtyisin kokonaan bodaustyyliin. En tiedä. Pitää harkita. Toisaalta veto on kyllä yksi hienoimmista ja kokonaisvaltaisimmista liikkeistä.

Jeps. Kiitti vaan tarjouksesta, mutta ei taida olla Joensuuhun päin asiaa. Käynyt mielessä, että lopettais kokonaan mavettelut ja 200kg:n tavoittelun. Ketuttaa niin paljon nuo asennon hakemiset ja muut. Kyllä sitä selälle ja jaloille muutakin keksii kuin maven. Jospa siirtyisin kokonaan bodaustyyliin. En tiedä. Pitää harkita. Toisaalta veto on kyllä yksi hienoimmista ja kokonaisvaltaisimmista liikkeistä.

Yksi juttu, mikä toimi itselle maven lähtöasennon korjaamiseksi, oli liikkeen ajatteleminen ensisijaisesti jalka - eikä selkäliikkeenä. Jos vedon lähdössä yrittää työntää ensin polvia suoraksi, eikä oikeasti päästä persettä nousemaan, ennenkuin polvet ensin suoristuvat ja nostavat tango irti lattiasta, niin asennon pitäisi pysyä. Jos tätä ei kykene tekemään, niin voi olla, että jalkosastosta puuttuu jerkkua, ja vahvempi selkä suorittaa em. syystä koko noston.

Älä nyt missään nimessä luovuta. Vaihda mavevariaatiota? Jos kilot stressaa, niin unohda hetkeksi se 200kg ja keskity volyymiin (kuten ohjelmassasi olikin)? Tai miksei hetkeksi joku mavea tukeva liike tilalle, jos tuntuu että se tulee jo korvista ulos. Ymmärrän kyllä tuskasi, kun heikko paska olen itsekin mavessa. Silti se halu kehittyä ajaa ainakin itsellä juuri eteenpäin.

Voin allekirjottaa. Mä alotin mavettaan hyvin selkäpainotteisella tyylillä alunperin, koska ei fyysisesti kyenny käyttään etureisiä mavessa melkeen ollenkaan. Mulla tosin tolla tyylillä selkä pysy todella tarkasti suorassa ihan sama, mitkä painot. Hommasin reisiin voimaa, & vaihdoin nostokulmaa paljo jalkapainotteisemmaks, koska uskon, että optimaalisin, voimakkain, ja turvallisin tapa mavettaa pidemmän päälle. Jostain syystä tällä reisipainotteisemmalla tyylillä, mun on paljo vaikeempi taas pitää keskikroppa kasassa :O. Suorajalkasemmalla tyylillä, vaik selkä tekiki melkee kaiken työn, ni pysy kuitenki ranka aina 100% suorana. Kai toi oli vaan teknisesti jotenki helpompaa mulle.

Itekki oikeestaan oon vähän tienristeyksessä, ja mietin, että millä tyylillä sitä lähtis vetoa parantaan?
Toi ainaki auttaa just, et oikeesti se lähtö tapahtuu reisillä/perseellä, eikä selällä. Varsinki sumossa ton reisien roolin huomaan ite hyvin, ku kunnolla dippaa reitten väliin.
Kiihtyy paljo hitaammin, ku kapee mave.

Mulla veto on kehittynyt aina, kun ohjelmassa on ollut sen lisäksi nousujohteisuuteen pyrkivää takakyykkytreeniä. Se kyykky ikäänkuin raahaa väkisin myös vedon raudat ylöspäin, jos sitä tekee tarpeeksi paljon. Sit taas jos kapea mave on tosi paljon edellä takakyykkyä, niin ehkä tämä kaava ei enää päde.

Omalla kohdalla taas kyykyn sarjapainot korreloivat suoraan maveen, eli jos kyykyn sarjapainoihin tuli vaikka 10kg lisäys, niin se näkyi mavessa yleensä vähintään 5-10kg kehityksenä. Käytännössä maven sarjapainot silti edellä kyykyn vastaavia 40-50kg aina, mutta toi suhde päti joka tapuksessa. Jos kapea mave on jotain 60+kg edellä takakyykkyä, niin enpä tiedä mikä auttaisi, kun ei ole koskaan tuollaista tilannetta ollut omalla kohdalla. Mut silti jos mave on 180kg ja kyykky 120kg, niin kyllä se kertoo jotain jalkojen heikkoudesta suhteessa selkään,näin mutuna.

Niin heititkö esimerkkeinä, vai oonko maininnu, et mulla noi suhteet menee hyvinki lähellä noita? Jos, et tienny, ni suht hyvä lotto.
Omalla kohalla sanoisin, että vaikka selkä onki vahvempi ku jalat, ni ei oo silti olennaisin ongelma. Keskikropan oikeeoppinen käyttö, & sen heikkous on mulla rajottavin tekijä.
Takakyykyssä 100kg on se raja, missä alkaa näkyy ensimmäiset merkit jullettamisesta. Ei mitään järkyttävää etukenoa, mut semmonen, et mieluummin ilman.

Tosin mun kyykyt on 100% ajasta erittäin syviä(lattian & perseen välissä +-5cm), joka tietenki vaikeuttaa liikettä huomattavasti. En kyykkää näin, lesotakseni, tai saadakseni jtn extrapisteitä, vaan siks, että tuntuu kaikin puolin terveemmältä mulle. Mun polville siis. Liikkuvuus kyykätä näin löytyy, ja vaikka sarjapainoi joutuu käyttää maltillisemmin, ni uskon, että oikee ratkasu pidemmän päälle. Eli, jos nyt tohon pistetään 200kg tankoon & käsketään vetää se maasta, ni kyllä mä sen sieltä ylös saan varmasti. Edullisella tekniikalla en, joten pitää parantaa tekniikkaa & voimia. Samaten VOISIN puolittaa kyykyn liikeradan, ja tehä vaan siihen 90 asteeseen tai ylemmäs, jollon sais heti kymmeniä kiloja lisää tankoon, mut mun polvet ei tykkäis tästä valinnasta. Eli tässäki pitää miettiä, et miten määrittelee omat todelliset potentiaalinsa? Voiko sanoo olevansa 200kg mave kunnossa, jos se nosto tehää terveyden kustannuksella? Tai voiko sanoo olevansa 150kg kyykkääjä, jos syvyys onki 20 senttiä? Mun mielestä ei, mut jokainen määrittelee nää itelleen, ellei kisaa, missä joku tekee sen sun puolestas.

Mä muistin, että sä olit jossain maininnut 180kg maven, ja kelasin sen perusteella, että 120kg voisi olla tämä suhteessa heikko kyykky siihen verrattuna. Mun mielestä kyykyn "jullettaminen" ei ole sellainen perisynti, minä moni ( varsinkin bodari ) tuntuu sitä pitävän, vaan päinvastoin, ehkä tehokkain ja taloudellisin tapa nostaa mahdollisimman paljon rautaa kyykystä. Mä olen melko varma, että jos en itse olisi parin treenivuoden jumittamisen jälkeen tajunnut alkaa käyttämään alaselkää ja takareisiä kyykyssä, treenit olisivat ehkä loppuneet siihen. Siihen saakka sarjapainot kyykyssä 100kg ja mavessa 155kg, siis parin vuoden treenillä. Kun aloin tekemään low-baria ( the julle-kyykky ), niin sarjapainot nousivat reilussa vuodessa 160kg:hen kyykyssä ja 200kg:hen mavessa.

Siis kun aloin kyykkäämään "väärin" niin sain parhaimman ja nopeimman kehityspyrähdyksen, mitä olen koskaan kokenut treenin aloittamisen jälkeen. Rippetoesta ja SS-kultista voi olla montaa mieltä, mutta kyykkytekniikka on yksi asia, jonka voi allekirjoittaa 100% toimivan. Eikä ihme, koko ohjelmahan on rakennettu kyykyn ympärille, joten jos se ei toimisi, niin tuskin kultti olisi saavuttanut tällaista suosiota ( netissä ). Kannattaa ehodottomasti kokeilla low-bar kyykkyä, toimii koko kehon voimaliikkeenä huomattavasti painonnostokyykkyä paremmin, ainoa miinus on ( bodarin kannalta ), että ei osu yhtä hyvin etureisiin. Mutta posterior-chain kiittää..

Nii ei se synti oo itessään, kuhan selkä pysyy suorana, mut kylhän se enemmän alaselkää silti rasittaa, verrattuna tosi pystyyn pn-tyyliseen kyykkyyn.
Omassa treenissä miellän(ja teen) lähinnä kaiken kyykkäilyn etureisiä & pakaroita ajatellen. Selkeesti taka-akselille on sit enemmän mavet, & sen variaatiot, jullet, ghr, reiden koukistus yms.
Oon toki lowbar kokeillu jokusen kerran, ja saan myös tolleen vähän enemmän painoa käytettyä. Ranteille ei mikään sielua hivelin asento mulla kyl. Koitan tuotaki vielä joskus uusiks, niinku monia muitaki asioita.
Parhaassa skenaariossa, tekisin molempia, painottaen jompaa kumpaa sit enemmän. Sama, ku teen kapeella mavee, ni opettelen silti tälläki hetkel sumoa. Ihan just in case, ja vaikka monipuolisuuden vuoks.

Jos ihan rehellisiä ollaan, ni vaikka oonki tota takakyykkyä ihan sitkeesti tehny hyvän tovin, ni en oo viel tähänkää päivään mennessä käyny kertaakaan äärirajoilla. Jos ykkösiä yms. siis mietitään.
En vaan tykkää henk. koht kyseissä liikkeessä, liian rajoilla käymisestä, & etenen sarjapainoissa suorastaan ylivarovaisesti. Eli jos valintana painon lisäys tankoon, tai pitää sama paino, mut tehä toistot esim. stopeilla pohjassa, ni valitsen jälkimmäisen yleensä. Teenki siks takakyykyn lisäks useempaa isoa liikettä, joissa käyn sit failuressa mieluummin. 90% ajasta kyykky ekana liikkeenä, ja muut sen jälkeen. Kompensoin noilla tätä nössöilyä :D.
Eli tanko hack, etukyykky, & nyt Zercher kyykky, minkä otin mukaan just. Ja tietty mavelle omat variaatiot myös(tempaus ote/koroke veto, pukeilta vedot, yms.). Eli jalat kehittyy kyl oikeen hyvin, koska eipä 1 tietty liike oo mikään ''Be all end all''. Ellei siis just kisaa esim.

Niin kyllähän low-bar ottaa alaselkään jonkun verran. Mutta ei kuitenkaan yhtä paljon kuin kapea mave, minkä takia se just onkin niin hyödyllinen: voi treenata useammin, ja tehdä enemmän sarjoja vetoon verrattuna, jolloin alaselkä vahvistuu nopeammin, ilman että mennään kuitenkaan ylitreenaamisen puolelle. Tietty joillekin noi suhteet eivät mene ihan noin, eikä kyykky toimi maven apuliikkeenä yhtä hyvin. Eikä se itselläkään vienyt kuin tiettyyn pisteeseen.

Mutta mä silti melkein luulen, että ihmisillä joilla synnynäiset välitykset eivät ole TODELLA edulliset vetoon, niin vedon itsensä treenaaminen ylikuormitusmielessä on aika riskirajoille menemistä alaselän nikamien kannalta. Kyykyssä taas voi tehdä sarjat tappiin turvallisesti, jos on häkki ja turvaraudat käytettävissä, eikä mitään pahaa pitäisi tapahtua failureenkaan mentäessä ( ei niin, että kyykkyä oikeasti kannattaisi tehdä failureen, mutta lähelle voi mennä ). Tietty jos on oikeasti ihan hullun vahva keskivartalo ja alaselkä, niinkuiin tyyliin jollain 100v sitten eläneellä metsurilla, joka nostelee puunrunkoja ympäri metsää joka päivä, niin varmaan mavea voi treenata paljon enemmän ja useammin, pohjakunnon vuoksi.

Toi voisi olla itsessään hauska koe: mitä jos vaan menisi salille, ja mavettaisi joka päivä? Ei siis mitään maksimeja, vaan semitiukkoja sarjoja määrällisesti paljon, jolloin kropan olisi tavallaan pakko reagoida. En ole kyllä kokeilemassa, mutta varmasti joku on niin tehnyt. Eikos Pavelilla ole joku The Bear-niminen ohjelma, missä tehdään mavea ja pystäriä tyyliin 5krt/vko?

"Jos sie karkuun lähet niin kyl ne raudat siellä maassa pysyy mutta ku otat ja nostat ne ilmaan niin minkäs tekee"
Näissä touhuissa saa pettyä itseensä kerta toisensa jälkeen mutta on vain keksittävä se oikea tapa, toisaalta ei sitä sen huonompi ole jos jokin touhu ei vaan onnistu ja ei tuosta mavesta kannata tehdä sellaista mörköä joka pilaa muuten rakkaan harrastuksen.
Varmaan onkin ehdotettu ja olet varmaan tehnytkin 5x5 juttuja sun muita, itselle voimailuissa on yksinkertaisesti paras tapa henkisestä ja kehityksellisesti aloittaa maltillisilla painoilla ja lisää sen 2.5kg/viikko painoa. Tuossa on se hyvä puoli että kevyessä alussa pääsee rauhassa hyvällä omallatunnolla hakemaan sitä oikeaa parasta asentoa joka itsellä on ollut kyykyssä hakusessa.

Back
Ylös Bottom