Pakkislaisten omia treenivideoita

Meta title: 💥 Pakkislaisten omia treenivideoita – foorumin rautaisimmat suoritukset yhteen megaketjuun

Meta description: Keskustelua jäsenten treenivideoista, kehityksestä, tekniikoista ja kommenteista – näytä omasi ja anna palautetta muille.

Tottakai saa kommentoida. Voin selventää vähän asioita. Sen kyllä tiedän, että ei mun penkit oo koskaan täällä kelvannu, vaikka ipf-tuomareillekin aikanaan kelpasivat. Täyttivät säännöt. Toki kisatyylillä kisoissa.

Se rinta nyt ei mulla vaan kestä venytystä mikä tulee, vaikka onkin pieni kaari. Kun pitkät kädet, levee ote ja lasken kyynärpäät täysin auki. Sillon tulee kiinnityskohtaan yli 200kg painoilla järkyttävä venytys riippumatta siitä miten kovaa jarruttaa negatiivista vaihetta. Tekniikkaa pitäs muuttaa, mutta sillon ei nouse samat raudat. Kun rintalihasta pitää voimakkaasti käyttää kun se on vahvuus. Pysäytyksellä ja ilman aina ollut kova rinnaltalähtö mutta heikohko loppuojennus. Ihan pahin on vinopenkki läheltä kurkkua bodaustyylillä, siinä on painot pidettävä max. 120kg tai tulee jauhelihaa rinnasta. Kun kerran on jo hajonnu. Sitten kyllä tuossa tulis mulla muutenkin rajat vastaan kun voimatasot ylittää sietokyvyn. Linnunluut ja nivelet (mm. 17cm ranteet), niin joo eipä ole tehty tuommosille punnerruspainoille.

On tässä joskus voimailtu, että tiedostan kyllä asian. Minulla nämä olkapää, kyynärpää ja rannevaivat nyt sinänsä tuskin mistään tekniikasta johtuu, kun en yleensä nosta isoja painoja. Nyt tuo nostotekniikka johtuu ihan siitä, etten oo treenannu kun muutaman kerran yli 180kg painoilla. Niin ei ole tuntumaa nostaa. Se on ihan eriasia laittaa sinne 220, jos oot tehny 150-180kg raudoilla. Onhan siinä sillon iso loukkaantumisriski, kun tulee painoissa liian iso hyppy. Mutta ihan tietoinen. Pitäs voimailla, jos aikos että pystyy kontrolloimaan paremmin., mutta ei kiinnosta. Halusin kuitenkin tuon 500 paunaa jostain syystä, kun tiesin että aika pienellä vaivalla siihen voin päästä. 1 kunnon voimatreeni riitti ja että viimeisen kuukauden sisään kokeilu muutaman kerran yli 200 painoja. Ja sit muistaakseni leveellä otteella penkkasin aina suht nopeella laskulla jo joskus kun ipf-kilpailin. Ensimmäisen kerran rinta meni bodatessa kun tein 180kg sarjaa ja voimakkaasti jarrutin negatiivista vaihetta. Että sinänsä tuskin tyylistä kiinni. Kyllä minä kapeella otteella voin halutessani voimailla, mutta valitettavasti samoihin rautoihin ei pääse. 2x200(melkein 3) oon saanut otettua joskus kun kokeilin, tähän tyyliin:

View: https://www.youtube.com/watch?v=CZ9BmMlvyHg

Ja kun katon miten voimailuaikana otin ekan kerran 200kg, niin samalla kaavalla näyttää tekniikka menevän. 3 viikkoa aiemmin olin 192,5kg kisoissa nostanut. 195 oli salipenkki pitkään pyörinyt.: Nyt itse asiassa vähän paremmalta näytti kontrolli, jos ei tuota 220 ota laskuihin.

View: https://www.youtube.com/watch?v=36tf9qiFJrs

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei voi enää editoida viestiä. Niin siis kun kahtelin miten kilpailuaikoina penkkasin leveellä otteella, niin ihan sama tyyli on nyt. Tulee siis selkäytimestä. Ja voimaillessa en ole rintaani hajottanut tosiaan. Mutta se ei kestä kyynärpäät auki noilla painoilla. Joulukuussa kun kokeilin ekan kerran puoleen vuoteen laittaa 200kg tankoon, niin ei mulla asentokaan kestänyt. Se nostolinja haki ja tärinä ym. Sillon otin ensin 2x4 200kg ja myöhemmin sen yhen vitosen, mitä videota tarkotat. Nyt kuitenkin asento oli vakaa jopa lähes 230 painolla. En oo muuten koskaan käsillä pitäny penkissä noin isoa. Edes joskus voimailuaikana penkkipaidalla tai slingshotilla.

Olkapää otti nyt taannoin ihteensä siitä 100kg dipistä, jota tein kontrollilla. Ja kyynärpää kontrolloiduista ranskalaisista. Kun on vuositolkulla hinkattu. Syksyn/alkutalven myös bodasin kaverin kanssa 7 treeniä 8 päivään, sekin oli mulla nivelille liikaa kun ei oikein ehtinyt täysin palautua. Näkyy jo vaan, että yli vuosikymmen vippailtu murkuloita. Ja sarjapainot kasvanu itelle isoks. Ei voi oikein mitään. Tuntumapumppailijaks pitäs varmaan siirtyä. Kyllähän se tuo voimailu on kipeetä touhua, jos omien rajojen lähelle mennään. Nostan hattua, jotka sitä jaksaa vuosia tai vuosikymmeniä tehä nousujohteisesti. Enkä oo ainut, jotka penkissä tykkää kisoissakin nostaa nopeella negatiivisella. Hokkanen tulee huippuvoimailijoista ainakin heti mieleen, jotka niin tekee. Haters gonna hate :)

Mikä tuossa on kapeaa punnerrusta? Kyynärpäät leviää sivulle, jolloin voimantuotto siirtyy rintaa,
eikä kapean tarkoitukseen, ojentajiin ja hartian etuosaan?

Laita puolet vähemmän kuormaa, ja tee puhtaita kapeita punnerruksia :)

Nyt oli kyllä urpo kommentti. Penkissä ihan leveälläkin otteella ojentajat on erittäin suuressa roolissa.

Niin. Mitä leveämpi, sitä enemmän rinta ja päinvastoin, mitä kapeampi, sitä enemmän ojentajat ja etuhartia.
Kannattaa tutustua anatomiaan. Miten ja milloin erilihakset tekee työtä ja aktivoituu.

Eiköhän tuolla "Kapealla penkkipunnerruksella" viitattu enemmänkin kapeaan otteeseen sen sijaan että treenattaisiin ojentajia varsinaisesti pitämällä kyynärpäitä melkein kyljissä kiinni. Ja eikös se ole yksilöllistä kuinka paljon ne kyynärpäät luonnollisesti leviää kapeassa penkissä :)

Niin. Mitä leveämpi, sitä enemmän rinta ja päinvastoin, mitä kapeampi, sitä enemmän ojentajat ja etuhartia.
Kannattaa tutustua anatomiaan. Miten ja milloin erilihakset tekee työtä ja aktivoituu.
Oletko niitä ihmisiä, jotka luulevat kapean penkin ideana olevan vain tapa siirtää rasitus ojentajille? Liike itsessään pitenee reilusti (ROM) kapealla otteella, tehden siitä vaikeamman. Typerää muutenkin alkaa eristämään yksittäisiä lihaksia moninivelliikkeissä.

E: luulisi lisensioidun PT:n tietävän parempaa ;)

Oletko niitä ihmisiä, jotka luulevat kapean penkin ideana olevan vain tapa siirtää rasitus ojentajille? Liike itsessään pitenee reilusti (ROM) kapealla otteella, tehden siitä vaikeamman. Typerää muutenkin alkaa eristämään yksittäisiä lihaksia moninivelliikkeissä.

Juurikin näin ja liikettä ei pysty eristämään pelkille oikkareille vaikka kuinka veis kyynerpäät kyljissä tankoa jos liikerata on täysi.

Mikä tuossa on kapeaa punnerrusta? Kyynärpäät leviää sivulle, jolloin voimantuotto siirtyy rintaa,
eikä kapean tarkoitukseen, ojentajiin ja hartian etuosaan?

Laita puolet vähemmän kuormaa, ja tee puhtaita kapeita punnerruksia :)

Jos tarttuu noin hanakasti toisten suoritustekniikkaan niin luulisi pt:n laittavan omatkin tekniikkansa kuntoon? Viitaten tähän ketjuun laittamiisi maastaveto ja "raaka rinnalleveto" videoihin.

Herranjumala tää Marjamaa. Kyllä meinas purskahtaa pepsimaxit näytölle. Sen nimi on voimailumielessä kapea penkkipunnerrus, kun ote on karhennuksen alussa. Tervetuloa näyttämään mallia miten punnerretaan. Tuommonen about 97% ykkönen 1RM ei muutenkaan varmaan ole ihan paras bodaukseen. Ja jos yhtä provosoivasti haluaisin tuohon idioottimaiseen kommenttiin vastata niin sanotaanko vaikka, että todennäköisesti tekisin puhtaita ranskalaisia samoilla romuilla kun tämä herra PT sitä oikeaoppista kapeaa penkkiään. En kuitenkaan ole niin idiootti. Pitäs vaan nyt PT:n ymmärtää asiayhteys mistä puhuu. Pidetään ne bodailut ja voimailut erillään. Ja sen verran vois lukutaitoa olla, että tuo oli vaan esimerkkinä että voimailumielessä kapealla otteella tykkään jarruttaa voimakkaasti negatiivista vaihetta kun taas leveältä olen joskus voimailuaikoina ottanut niin kisoissa kuin salilla nopean negatiivisen. Suutari pysyköön lestissään. Ja joo jos PT pitäs valita, niin JariMarjamaa ei tulis omassa tapauksessa kyseeseen ;)

Ojentajien bodausliikkeenä tekisin kapean penkin kyynärpäät kyljissä ja lasku enemmän pallealle. Itse tykkään enempi dipistä ojentajaliikkeenä, mutta makuasia. Siinä vaan pystyy rintalihaksen työn vielä tehokkaammin eliminoimaan, jos pitää asennon pystynä.

Riveä olen koettanut opetella ja laitoin tänne arvosteltavaksi jokin aika sitten silloisen yritelmäni. Palautteena sain, että kakkosveto puuttuu kokonaan. Olen nyt opetellut kerran viikossa pelkkää kakkosvetoa ja toisen kerran koko riveä.

Onko tästä palautetta?

toisen vedon lopussa lantion, polvien ja nilkkojen tulisi kaiketi kaikkien lopulta ojentua, ehkä siinä ainakin parannettavaa.

View: https://www.youtube.com/watch?v=Hrxex6ZBEAw
Tällä hepulla hyviä opastusvideoita nostoihin.

Kyllä tuossa alkaa jo vähän ajatusta olla, paljon on silti korjattavaa ja kaikkea ei videosta voi nähdä.

Yksi tärkein juttu: onhan sormilukko käytössä? Sormilukko ja käsien pitäminen rentona (kunnes vedät itsesi tangon alle) on ehdoton rivessä.

1) Ota irroitus rauhallisemmin. Näyttäisi, että jo lähtöasennossa sulla on olkapäät tangon takana, kun pitäisi olla hieman tangon edessä. Irroituksen jälkeen lantion ja hartioiden pitäisi pysyä samassa asennossa ja nousta samaa tahtia - sulla lähtee perse nousemaan nopeammin ja asento menee epäedulliseksi.

2) Vasta kun polvet on ohitettu, on tarkoitus laittaa rautaan vauhtia. Polven ohituksen jälkeen pyri pysymään "tangon päällä" mahdollisimman pitkään, eli pidä olkapäät tangon päällä / hieman edessä, älä päästä niitä tangon taakse. Paino kokojalalla. Tässä kohtaa selkä alkaa suoristua, mutta nostaja pysyy tangon päällä.

3) Kun tanko on saatu kiihdytettyä yläreidelle asti, seuraa viimeinen niitti eli kakkosveto. Tässä kohtaa nostaja peittää tankoa yhä olkapäillään , lantio on vielä hieman takana ja polvet hieman koukussa. Seuraa räjähtävä loppuojentuminen, jossa ojennetaan lantio, nilkat ja polvi. Hyvä mielikuvaharjoite on ojentua salamannopeasti kattoon asti (samalla kuitenkin painaen lattiaa niin, että saadaan tankoon energiaa). Kannattaa erityisesti keskittyä siihen, että lantio suoristuu (voimakkaimmat lihakset), mutta ei kuitenkaan ole tarkoitus työntää tankoa lantiolla eteenpäin, vaan ohjata ylöspäin. Kädet on myös tärkeä pitää rentona kakkosvedon loppuun asti, sillä pienikin jännitys / koukistus hidastaa tangon kiihtymistä. Kakkosvedon lopussa tangon tulisi kulkea mahdollisimman läheltä kehoa pystysuoraan (kyynerpäät ohjaa tankoa suoraan ylöspäin).

4) Heti kakkosvedon perään nostaja vetää itsensä tangon alle. Sinne ei valuta, hypätä tai muuta, vaan vedät itsesi tangon alle. Nyt tuo käy vähän hitaan kyykistymisen näköisesti. Kyynerpäät tulee suoristaa mahdollisimman nopeasti ja lukita siinä samalla.

5) Koita päästä kyykkyyn kokojalalla. Nyt kantapäät nousee irti lattiasta ja asento ei ole tasapainoinen. Ylös pitäisi päästä pompusta - kyykkyyn ei pidä jäädä asumaan.

Back
Ylös Bottom