Pakkislaisten omia treenivideoita

Meta title: 💥 Pakkislaisten omia treenivideoita – foorumin rautaisimmat suoritukset yhteen megaketjuun

Meta description: Keskustelua jäsenten treenivideoista, kehityksestä, tekniikoista ja kommenteista – näytä omasi ja anna palautetta muille.

Kiitos! Aina mukavaa kuulla, että joku on yllättynyt positiivisesti =) Mavea tulee tehtyä hyvin harvoin nykyään, lähinnä sen vuoksi että tuntuu itsellä hyvin paljon pakarassa ja alaselän kanssa on ollut ongelmia.. Mutta lopputalvesta tuli viimeisenä sarjana kokeiltu 3x180 kg, eli saattaisi olla 200 kg paikkeilla, jos ykköstä uskaltaisi kokeilla.

Ok, kiinnosti mave lähinnä siinä mielessä, että mikä on siirtovaikutus noinkin raskaista souduista vetoon. Mutta jos et ole lattiasta vedellyt viime aikoina, niin se jää ikuisesti arvoitukseksi..

Kyllähän se niin on että kulmasoutu painoista ei voi mitenkään päätellä mitä vetää maasta.

Itsekkin vetelen siistiä bodykulmasoutua 90-120 kilolla, mutta vedän maasta 250+ kiloa.

Suunnilleen samat painot kulmasoudussa kun JP Fuxilla, mutta maasta n.50kg vähemmän: Selkä jaksais mutta perse ja jalat heikot. Pukiltavetona saa kutosia maveykkösellä.

Suunnilleen samat painot kulmasoudussa kun JP Fuxilla, mutta maasta n.50kg vähemmän: Selkä jaksais mutta perse ja jalat heikot. Pukiltavetona saa kutosia maveykkösellä.

Aika jännää, että ihmiset puhuvat nimenomaan jalkojen heikkoudesta mavea rajoittavana tekijänä. Itsellä on aina ollut suhteessa vahvat jalat verrattuna ylkäroppaan, ja sain 14 viikon Texas Method rundin jälkeen 215kgx3 lattiastan ylös. Neljäs toisto nousi lattiasta, mutta jäi polviin. Toi jäi sapettamaan niin pirusti. Monta kertaa kelasin, että olisi pitänyt vaan heittää noppaa, sanoa f**k it" ja jatkaa vetämistä, vaikka selästä oli selkeästi pito jo pettänyt. Olisi saanut merkata treenipäivyriin 215kgx4! Sen jälkeen olisi voinut lopettaa punttaamisen kokonaan, samalla tyytyväisenä myhäillen. Tai sitten mut olisi rullattu salista ulos pyörätuolissa, mutta elämä on valintoja jne.

Sitä vaan kelasin, että kyykkytulos oli noussut vuosien takaisesta 160kgx5:sta, 165kgx5 samalla ohjelmalla, eli jalat olivat vahvistuneet, mutta silti maasta tuli vain 215 kolmonen, kun entinen enkka oli 210kgx5. Eli kyllä se johtui selän heikkoudesta enemmän, kuin jaloista, toi missattu nosto. Ainakin mä tulkitsen sen noin, kun paino kerta tuli ylös lattiasta, ja nosto hyytyi vasta, kun yläkropasta petti pito siinä määrin, että Brokeback Mountain alkoi kummittelemaan mielessä.

Mave on niin paljon teknisempi nosto kuin kulmasoutu, jossa ei ole kuin yksi muuttuja että saako lavat yhteen vai ei.. Kun taas mavessa vaikuttavia tekijöitä on valtasti, irrotusnopeus, ettei vedä polvia suoraksi liian aikaisin, onko tangon liikerata mahdollisimman suora jne.. Jos saa susipaskan mave tekniikan muutettua optimaaliseksi, niin paljonko mahtaa saada maksimia nostettua vaikka ei voimat muutu? Väittäisin että useita kymmeniä kiloja..

Mave on niin paljon teknisempi nosto kuin kulmasoutu, jossa ei ole kuin yksi muuttuja että saako lavat yhteen vai ei.. Kun taas mavessa vaikuttavia tekijöitä on valtasti, irrotusnopeus, ettei vedä polvia suoraksi liian aikaisin, onko tangon liikerata mahdollisimman suora jne.. Jos saa susipaskan mave tekniikan muutettua optimaaliseksi, niin paljonko mahtaa saada maksimia nostettua vaikka ei voimat muutu? Väittäisin että useita kymmeniä kiloja..

Niin, onhan se totta, että veto on tekninen liike, vaikka näyttää simppeliltä. Mun mielestä vedon perus tekniikka on silti aika helppo oppia, verrattuna kyykkyyn tai riveen. Itselläkin kyykky nousi sen (valtavat) 5kg lähinnä paremman tekniikan ansiosta. Vedossa taas tekniikka ei olllut enää rajoittava tekijä, ja kehitystä tuli vähemmän.

Se, että saa tangon liikeradan mahdollisimman suoraksi, on selän työtä. Latsit pitävät tangon lähellä kroppaa, trapsit estävät lapoja muljahtamasta irti kiinnityskohdistaan, ja selän ojentajat pitävät rangan kasassa. Tohon se nosto mullakin kaatui, tanko irtosi lattiasta, mutta selän staattinen voima ei enää riittänyt pitämään ryhtiä riittävän hyvänä ja nosto karkasi liian eteen. Game over.

Tässä ollaan taas perusasioiden äärellä. Kateeksi käy niitä joilla jalat dominoi. Mulla kun pohkeiden pumppaaminenkin aktivoi selän . Mutta nuo jalat...kaksi surkastunutta babyporkkanaa. Ja ne jotka mut tuntee tietää että mä yritän tosissani niitä murjoa, kaukana oman mukavuusalueen ulkopuolella. Ja vieläpä usein. Silti tuo mun 210kg mavekin on lähinnä suorin jaloin selällä vedetty... Blääh.

Tässä ollaan taas perusasioiden äärellä. Kateeksi käy niitä joilla jalat dominoi. Mulla kun pohkeiden pumppaaminenkin aktivoi selän . Mutta nuo jalat...kaksi surkastunutta babyporkkanaa. Ja ne jotka mut tuntee tietää että mä yritän tosissani niitä murjoa, kaukana oman mukavuusalueen ulkopuolella. Ja vieläpä usein. Silti tuo mun 210kg mavekin on lähinnä suorin jaloin selällä vedetty... Blääh.
Miten helevetissä sie vedät selällä? :D en oo ikinä ymmärtänyt tätä termiä, kun itse liikkeen aikaansaa pakosti jalat/perse (Kaz pullia ei lasketa) :D

No tottakai jos ykköstä lähtee vetämään, niin kyllä se tekniikka tuppaa kärsimään. Kroppa menee vähän kuin hälytystilaan, ja liikerata muuttuu sellaiseksi, että vahvimpia lihasryhmiä pystytään hyödyntämään mahd. hyvin. Paitsi ehkä jollain kilpanostajalla, jolla nimenomaan on paljon kokemusta niistä maksimeista. Itsellä on ollut niin paljon selkäongelmia vuosien aikana, että aika varovainen noiden repimisvetojen kanssa joutuu olemaan. Ton takia veto on liikkeenä vähän ongelmallinen treenattava, aika monen asian pitää mennä putkeen, jos lähtee hakemaan uutta enkkaa.

Miten helevetissä sie vedät selällä? :D en oo ikinä ymmärtänyt tätä termiä, kun itse liikkeen aikaansaa pakosti jalat/perse (Kaz pullia ei lasketa) :D
Noh, sanotaanko näin päin että selkä/yläosasto jaksaisi vielä paljon enemmän mitä jalat ja hanuri haluaa liikkeen alussa nostaa . Tottahan siinä alakerta alussa työn tekee. Mutta jos lattiasta irtoaa niin takuuvarmasti ylös tulee.

Noh, sanotaanko näin päin että selkä/yläosasto jaksaisi vielä paljon enemmän mitä jalat ja hanuri haluaa liikkeen alussa nostaa . Tottahan siinä alakerta alussa työn tekee. Mutta jos lattiasta irtoaa niin takuuvarmasti ylös tulee.
Kertoo lähinnä etureisien heikkoudesta; itsellä oli sama ongelma mikä on nykysin kääntynyt vastakkaiseksi :D jos polvista pääsen ohi niin hyvin menee, mutta lattiasta irtoaa ~10kg enemmän kuin mitä jaksan lukittaa... pukkiveto on ystävä :)

Työntävien treeniä. Joskus vuosia sitten tuli kokeiltua vastaote penkkiä, silloin ei olkapäät tykänneet. Ajattelin nyt koittaa uudestaan lähteä varovasti liikkeelle, oli kyllä huteraa! Huomattavasti parempi tuntuma ojentajassa kun normaali kapeassa penkissä!

Liikaa höpötystä, liian vähän videoita. Lattiapenaa ketjuilla, tykkään liikkeestä mutta katsotaan muutaman kk:n päästä siirtyykö voima myös oikean penan hankalaan kohtaan.

Vetävien treeni:

Ei tarvi montaa astetta laskea kroppaa kulmasoudussa, niin saa ottaa parikyt kiloa painoa pois. Tuli tehtyä hieman pystymmässä muutaman kuukauden yläselälle ja nyt kun laski ns. normi tasoon niin 20 kg painoa pois, mutta samapa tuo vaikka tekis pelkällä tangolla kunhan kasvua tulisi :)

Tästä voi nyt hyvin vertailla kun on soutua tältä päivältä 140 kilolla, pystymmässä asennossa. Kaikki 3 työsarjaa alkaen 120 kilosta, viimisessä taitaa olla paras kuvakulma. Itse tykkään kyllä enemmän tästä pystymmästä, kun on tuossa lapaluiden välissä täysin tyhjä kohta, niin uskon ainakin tämän ottavan paremmin sinne, ja tuntuukin toki vähemmän keskiselässä kuin tuo enemmän vaakatasossa oleva versio.

Back
Ylös Bottom