Pakkiksen taksikuskit - kaikki taksista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caed
  • Aloitettu Aloitettu
Sohaistaas nyt muurahaispesään... Mitä mieltä jengi on taksien lähtöhinnoittelusta? Entä kuskit itse? Kyllähän tuo lähtöhinta 6-9 euroa takaa kuskille rauhan lukea iltapäivälehteä taksitolpalla. Samalla se sallii sen, ettei tarvitse tehdä töitä kuin vko.loppuisin klo. 02-05. Minun mielestäni taksien lähtöhinnan voisi arkena tiputtaa tuonne 2 euron tietämiin niin viitsis niitä takseja käyttääkin. Monesti esim. stadissa tekisi mieli napata taksi ja ajaa se 800 m - 1 km, vaikkapa bottalta espalle, mutta halut loppuvat siihen, että lähtö on luokkaa 7 euroa ja matkan kokonaishinta 8 euroa. Vittu pitäkää tunkkinne noilla hinnoilla. Kyllä muualla maailmassa tulee melkein sahattua taksilla lyhyitäkin matkoja, kun muualla ei joudu taksissa ryöstetyksi. Tämähän ei ole kuskien vika, vaan taitaa olla ihan asetuksella tms. säädetty hinnat ja siksi kyselenkin myös kuskien mielipiteitä.

Laskeppa kuinka paljon jää renkikuskin käteen tuosta 15 eurosta. Ja sitten mieti matkan kestoaikaa + paluumatkaa tolpalle ja vertaa sitä normi tuntipalkkaan. Esim. keskellä yötä neljän-viiden maissa olen itte ottanu taksin tekemään pitkän matkan, Aurasta Turkuun (~40km)... enkä kyllä ihan usko että paluumatkalla olisi joku ollut taksin kyydissä. Eli paluumatkan aika menee siinä kuskilta hukkaan.

Onko tuommoiset pitemmät matkat muuten kuskien suosiossa vai onko ne harmillisia?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutama vuosi sitten otin satamasta helsinkiläistaksin ja ajoneuvo ei ollut ehtinyt edes terminaalin välittömästä läheisyydestä pois ennen kuin kuskina ollut somali alkoi kyselemään ajo-ohjeita ja puhumaan jotain omia asioitaan. Huonolla suomenkielellä tulevaa puhetulvaa vastaan koitin taistella ottamalla kännykän esiin ja leikkimällä sen kanssa. Ei vaikutusta, mutta en kehdannut sanoa, että ”ei kiinnosta, anna mun matkustaa rauhassa" vaan koitin passiivisesti antaa ymmärtää, että en ole kovinkaan juttutuulella pikkukrapulassa. Kuski ajoi ihan saatanan kovaa rikkoen varmaan kaikkia liikennesääntöjä ja tuo on ainoa kerta, jolloin olen Suomessa taksin kyydissä jännittänyt. Väliin mahtui totta kai kysymyksiä siitä, että miten Itäväylälle ajetaan keskustasta yms. ja kielimuurin takia opastin sitten englanniksi kun ei tuntunut suomenkieli menevän perille… Matkan aikana mietin, että olenko suomalaisessa taksissa vai ralliauton kartturina. Kyseinen reikäpääkuski meinasi ajaa kertaalleen jalankulkijan päälle ajaessaan punaisia päin ja tuon jälkeen tuli jotain ihme molotusta, kenties somalialaisia kirouksia, ja torvensoittoa ja itselläni kävi mielessä keskeyttää matka ennen kuin käy hullusti. Loppujen lopuksi matka päättyi ja kuski kysyi, että haluaisinko maksaa pimeästi…

Joo, en maksanut tasarahalla ja halusin myös kuitin. Samalla kertaa päätin, että jatkossa katson kuskin ennen kuin menen kyytiin. Jos tolpalla siis on kärkiautossa joku naapuri kuskina, niin se olen juuri minä, joka antaa kiireisempien ottaa kyseisen auton. Niin kiire tuskin on koskaan, että vastaavanlaiseen kyytin menisin.

Onneksi on suomalainen taksi.

Jep jep.
 
Mitenkäs nykyään menee taksi autojen verotus kun ihan kohtuu hyvää pirssiä näyttää aina rivissä olevan. Aikoinaanhan oli joku autoverohuojennus tjsp. mitä ei tarttenut maksaa takaisin valtiolle kun auton möi käytettynä minkä takia auton kannatti olla mahdollisimman hyvä mutta ei kai taida enää nykyään olla noin...

Nyt tulee taksirengin mutupohjalta mutta mun mielestä se menee edelleenkin kutakuinkin noin. Tietyillä merkeillä taksihuoltokin toimii paremmin (=nopeemmin, ei tuloja jos auto on pajalla koko ajan). Joku oli mun mielestä laskenutkin että ns. halvalla autolla ajaminen (korjauksis useammin, vaihto useammin, huonompi jälleenmyynrarvo jne..) säästää sen verran vähän ettei viitsi sitä mukavuuden kustannuksilla tinkii. 10-12h kun istuu putkeen niin mielummin sen tekee laadukkaas bilikas.
 
Laskeppa kuinka paljon jää renkikuskin käteen tuosta 15 eurosta. Ja sitten mieti matkan kestoaikaa + paluumatkaa tolpalle ja vertaa sitä normi tuntipalkkaan. Esim. keskellä yötä neljän-viiden maissa olen itte ottanu taksin tekemään pitkän matkan, Aurasta Turkuun (~40km)... enkä kyllä ihan usko että paluumatkalla olisi joku ollut taksin kyydissä. Eli paluumatkan aika menee siinä kuskilta hukkaan.

Onko tuommoiset pitemmät matkat muuten kuskien suosiossa vai onko ne harmillisia?
No onkos se pirssin seisottaminen siinä tolpalla sitten tuottoisampaa? Jos näin on, niin voisi perustaa jonkin ammattiryhmän lorvimaan tolpilla ja sitten toisen joka kuskaisi ihmisiä.
 
Lähtömaksuhan on jo senkin takia korkea, että jos vaikka haet asiakkaan 5km päästä ja joka menee 200m matkan niin jos lähtömaksua ei olisi, niin tällaiset hae kaukaa ja siirrä lähelle tyyppiset kyydit tuottaisivat tappiota. Lähtömaksulla eliminoidaan juuri tätä.
 
Toisaalta keskimäärin Suomalaisessa taksissa voi matkustaa suht rauhassa, ai jumalauta että pelkäsin henkeni edestä Budapestissä ja Roomassa, erityisesti ensin mainitussa. Kolme taksikyytiä, joista jokainen ajoi rikkoen kaikkia mahdollisia sääntöjä (mm. yksisuuntaista väärään suuntaan). Ei sitä ois selvin päin kestäny. Roomassa taksikuski veti vanhalla fiiatin räppänällä 170 mittarinopeutta isolla tiellä (kai jonkunnäköinen motari), turvavälin ollessa n. 30 cm. Sitä ei meinannu kestää kännissäkään, etupenkillä kun olin.

Toisaalta taas eipä tule taksia suomessa käytettyä kuin baari-iltojen jälkeen, koska se on vitun kallista. Kanarialla maksoi taksi 1,5 - 2e melkein mihin tahansa, tuli vedettyä aika lyhyitäkin siivuja taksilla. Vaan selvähän se että eihän 2e kyydin hinnalla kuskit paljon tiliä tee..
 
ihan pakko kysyä mikä on kaikistä ärsyttävintä taksi kuskin hommassa? Ja millainen on tyypillinen hankala asiakas?

Ärsyttävin asiakas on korkeesta hinnasta kitisevä asiakas joka vertaa suomen taksin hintoja thaimaan vastaavaan ja kertoo miten vapaakilpailu parantaisi taksin saatavuutta viikonloppuisin ja laskisi taksoja.
 
Ärsyttävin asiakas on korkeesta hinnasta kitisevä asiakas joka vertaa suomen taksin hintoja thaimaan vastaavaan ja kertoo miten vapaakilpailu parantaisi taksin saatavuutta viikonloppuisin ja laskisi taksoja.

Eikös tuo vapaa kilpailu sitten tekisi tätä?
 
Itse kävin HTAn kurssin 90-luvulla ja läpäisin kokeen: on pakko ihmetellä että eikö nykyään ole katukuulustelua? Hoonosoomi kuskeja jotka eivät osaa ajaa steissiltä Finlandiatalolle.
 
Olin pari viikkoa taaksepäin Helsingis ja matkustin yhteensä kolme kertaa taksilla, joista kaksi kertaa oli kuskina huonoa Suomea puhuva ulkomaalainen taksikuski. Onko tää ihan normaali ilmiö Helsingis?
 
Olin pari viikkoa taaksepäin Helsingis ja matkustin yhteensä kolme kertaa taksilla, joista kaksi kertaa oli kuskina huonoa Suomea puhuva ulkomaalainen taksikuski. Onko tää ihan normaali ilmiö Helsingis?

On ja yleensä vielä joudut neuvomaan ajoreitin keskustan yökerhoista Mannerheimintietä risteäville kaduille, se on laatua se.
 
Vaikka muuta saatetaankin väittää, niin takseja katotaan läpi sormien todella paljon. Olen monet sakot välttänyt suullisella huomautuksella sen takia että on kupu katolla. Välillä sakotetaan minimi päiväsakoilla jotain taksia ikään kuin varoittavaksi esimerkiksi.

Vaikka itsekkin aika nuori vielä olen, niin muut ikäiseni ja minua nuoremmat kuskit ovat vielä siinä kaahailuiässä, valitettavasti.

Mitä ihmettä sä selität? Ensin sanot että olet välttänyt monet sakot sen ansiosta että olet sillä hetkellä ajanut taksia, sitten ohimennen leimaat muut ikäisesi ja nuoremmat kuskit kaahailijoiksi.

Liikennepoliisi katsoo läpi sormien joka työvuoronsa aikana lukuisia ylinopeuksia, oli kyseessä sitten mikä auto tahansa. Toimivaksi käytännöksi on ympäri maailmaa muodostunut se, että nopeusrajoituksia ei useimmiten valvota pilkuntarkasti vaan otetaan rajoituksen lisäksi huomioon olosuhteet ja se nopeus mikä on muodostunut käytännössä sujuvaksi kullekin tielle. Autojonot saattavat edetä helpostikin 10 kilometriä tunnissa yli nopeurajoituksen mutta jos homma sujuu niin miksi poliisi siihen änkeäisi simputtamaan?

Olen kerran saanut sakot ajaessani taksilla reipasta ylinopeutta aidan takana kyttäilevän tutkapartion ohi. (Kyseessä niin sanottu "varma sakkorysä" sille pätkälle käytännössä liian alhaisen rajoituksen takia.) Tiedän hyvin ettei se ole perusteltu syy ajaa lujaa mutta halusin yrittää ehtiä viedä asiakkaan lentokentälle ajoissa. Sakon määrä oli tietenkin sama kuin se olisi ollut siviiliautolla ajaessa.

Totuus on melko usein kuitenkin se, että alalta loppuis nopeaa kuskit jos poliisit alkais jokaista ylinopeutta ajavaa taksia sakottamaan.

Samoin maanteiltä loppuis aika nopeaa muutkin autot jos poliisit alkais jokaista ylinopeutta ajavaa sakottamaan.

Minullekkin eräs kuski sanoi aikonaan, kun tiedustelin syytä monien taksien ylinopeuteen, että kuulehan kloppi, tässä hommassa pittää olla vähän Schumacherin vikkaa jos haluaa saaha pätäkkää.

Jännä että minulle ei ole kukaan noin sanonut. Vaikka sanoisikin, jätän omaan arvoonsa. Meitä on moneksi. Joku ajaa reikä päässä lähimmälle tolpalle pelaamaan taskubiljardia, toinen fiksumpi miettii tolppatilanteen, ajankohdan, sään ja muutaman muun muuttujan suhteita toisiinsa ja suuntaa tolpalle josta tietää saavansa odotus-tuottosuhteen kannalta edullisimman kyydin.

On myös totta, että mitä nopeampaa ajat, sen enempää tienaat.

Ei ole totta.

Mutta vaikka ajetaan sievästi, niin ajetaan silti reippaasti eikä jäädä jalkoihin. En koe itse kaahaavani koskaan (paitsi silloin kun kukaan ei näe) mutta toista ei voi sanoa rakkaista kolleegoistani. Viime yönäkin ajaessani n. 65km/h viidenkympin alueella, niin eräskin pirssi pyyhkäisi varmaan lähemmäs 90km/h mittarissa ohi. Sikamaista toimintaa.

Huutonaurua. Ensin sanot että ajetaan reippaasti eikä jäädä jalkoihin. Sitten sanot että et koe kaahaavasi, paitsi silloin kun kukaan ei näe. Sitten vielä itket että paha pirssikuski ohitti sinut yöllä hurjaa vauhtia. No, ehkä hänkin ajatteli ettei kaahaa koskaan paitsi silloin "kun poliisi ei näe"?

Arvonlisäveron saa ainakin hinnasta pois, en tiedä onko muuta.

Ei se nyt ihan noinkaan mene... Trafi.fi - Taksiautojen autoverotus

Lähtömaksuhan on jo senkin takia korkea, että jos vaikka haet asiakkaan 5km päästä ja joka menee 200m matkan niin jos lähtömaksua ei olisi, niin tällaiset hae kaukaa ja siirrä lähelle tyyppiset kyydit tuottaisivat tappiota. Lähtömaksulla eliminoidaan juuri tätä.

Jos et kuljettajana tiedä 5 kilometrin päästä haettavan asiakkaan määränpäätä, ei kannata kuitata kyytiä päätteeltä ollenkaan. Kyydin suorittaminen voi tosiaankin mennä rahallisesti tappion puolelle. Lähtömaksu on korkea koska taksiala on lobannut eduskuntaa pitämään sen korkeana ja koko alan muutenkin säänneltynä. Pitämällä ala suljettuna, kuljettaja ei asiakasta noutaessaan useimmiten tiedä mihin hän on menossa, koska lähes kaikki kyydit tilataan keskuksista joiden työntekijöitä ei ole neuvottu kysymään määränpäätä. Asiakas maksaa taksialan toimijoiden laiskuudesta. Toisaalta ne 5,70 ja 8,80 euroa ovat enimmäismaksut kyydin aloituksesta, mikään ei estä asiakasta neuvottelemasta itselleen alempaa hintaa. Mikään ei myöskään estä tolpalle kävelevää asiakasta valitsemasta mieleistään auto-kuljettaja-yhdistelmää jonosta.

Toimintaohjeita asiakkaille jotka haluavat toimia kilpailun edistäjinä sosialismia vastaan: Tolpalle tullessa bongaa mieleisesi auto ja mene juttelemaan kuljettajalle etuikkunasta. Kerro mihin olet menossa ja kysy tai ehdota hintaa. Hurmaa taksikuski asiallisella käytöksellä ja kruunaa vaikutelma hymyllä. Kun pääsette sopimukseen, nouse kyytiin ja varmista että kuljettaja näppäilee sovitun hinnan taksamittariin. Mittarin vasemmassa laidassa lukee muistaakseni SOPI (lyhenne sopimusajosta) ja vieressä sovittu hinta. Jos kyyti on miellyttävä, pyytäkää kuljettajalta auton kännykän puhelinnumero ja soittakaa siihen kun tulevaisuudessa tarvitsette kyytiä. Pääsette paremmin läpi, varsinkin juhlapäivinä keskuksissa on ruuhkaa. Samalla säästätte pari euroa jotka muuten kuluisivat kalliisiin keskusnumeroihin soittaessa ja jonottaessa.
 
Kyllä vituttaa lukea miten lisääntyvissä määrin tulee huonoja kokemuksia taksista. Huono palkkataso, pitkät työpäivät tekevät sen että alalla vaihtuvuus on suurta. Osaavat tekijät siirtyvät muualle.

Katukuulustelu on edelleen suoritettava, työkkärin kautta kursseille tulevat mamut saavat satavarmasti helpotusta kokeesta nimittäin helppo se ei ole. Itse helsingissä ikäni asuneena ja liikkuneena jouduin pänttäämään siihen aikanaan paljon (hotellit, baarit, ravintolat, isoimmat virastot jne, "pasilan eteläpuolelta kaikki kadut osattava" muutenkin kaikki pää- ja kokoojakadut )". On myös tapauksia ollut joissa ulkomaalaiset ovat serkkupoikien liitteellä ajaneet vuoroja. Helsingissä tilanne tämä

"Onneksi on suomalainen taksi" on nykyään aivan täysi vitsi kun kattoo helsingin yössä jatkuvasti lisääntyvää ulkomaalaisten määrää. Ei sillä ettei ulkomaalainen olisi suomalainen, mutta itse käsitän tuon suomalainen synonyyminä sanalle laadukas. On hyvä että mamut tekee duunia, mutta kyllä siinä suomalaista taksi-imagoa romutetaan. Mun mielestä taksikuskin pitää olla erittäin hyvin perillä ihmisten liikkeistä ja tietää mitä kaupungissa tapahtuu ; osata asiakkaan kysyessä suositella eri paikkoja/tapahtumia jne.
 
Täällä ollaan nyt virtuaalisesti muiden pirssimiesten kanssa sovittu että Spelimiehen tullessa tolpalle valkkailemaan sitä autoo ja sopimaan kyydeistä niin alin lähtöhinta on sulle on 50e. Jurripäissäs sit kun soittelet sitä paluukyytiä, niin se on tuplat, koska sillonhan sitä keikkaa on muuallakin.
 
Spelimies sanoi:
Mitä ihmettä sä selität? Ensin sanot että olet välttänyt monet sakot sen ansiosta että olet sillä hetkellä ajanut taksia, sitten ohimennen leimaat muut ikäisesi ja nuoremmat kuskit kaahailijoiksi.

Monet nuoret kuskit ajavat kuin Räikköset konsonaan. Sen voi mennä tuonne itse joka ilta toteamaan. En leimaa mitään, sanon vain miten asia on. Kyllä nuorista kuljettajista löytyy todella asiallistakin porukkaa, mutta suurimmalla osalla se kaasujalka on hitusen liian painava.

Spelimies sanoi:
Liikennepoliisi katsoo läpi sormien joka työvuoronsa aikana lukuisia ylinopeuksia, oli kyseessä sitten mikä auto tahansa. Toimivaksi käytännöksi on ympäri maailmaa muodostunut se, että nopeusrajoituksia ei useimmiten valvota pilkuntarkasti vaan otetaan rajoituksen lisäksi huomioon olosuhteet ja se nopeus mikä on muodostunut käytännössä sujuvaksi kullekin tielle. Autojonot saattavat edetä helpostikin 10 kilometriä tunnissa yli nopeurajoituksen mutta jos homma sujuu niin miksi poliisi siihen änkeäisi simputtamaan?

Tottakai ne katsoo. Eihän ne voi jokaista 3km/h ylinopeutta ajavaa mummoa alkaa pysäyttään. Väitän yhä, että taksit ovat siltikin löysemmässä tarkkailussa verrattuna muuhun liikenteeseen. Tästä voi jokainen tietenkin olla mitä mieltä haluaa, mutta huomioni perustuu omiin kokemuksiini.


Spelimies sanoi:
Jännä että minulle ei ole kukaan noin sanonut. Vaikka sanoisikin, jätän omaan arvoonsa. Meitä on moneksi. Joku ajaa reikä päässä lähimmälle tolpalle pelaamaan taskubiljardia, toinen fiksumpi miettii tolppatilanteen, ajankohdan, sään ja muutaman muun muuttujan suhteita toisiinsa ja suuntaa tolpalle josta tietää saavansa odotus-tuottosuhteen kannalta edullisimman kyydin.

Mitä jännää siinä on? Sehän se olisikin vasta jännää, jos joku olisi sanonut sinulle tismalleen samalla tavalla. Ja heitto oli minun mielestä enemmän humoristinen kuin totinen fakta.



Spelimies sanoi:
ei ole totta.

On totta. Ero ei ole suuri, mutta on sillä merkitystä kihnaatko puoliunessa pitkin katuja vai ajatko nälkäisenä hyville sijoituksille jonoon. Vaikka seuraava esimerkki on kärjistetty, niin tällaisia tilanteita töissä tapahtuu koko ajan: Ajat rautatieaseman tolppaa kohden reippaalla vauhdilla. Pääset sijalle viisi juuri ennen kolmea kolleegaasi. Saat vaikkapa 20e kyydin saapuvalta junalta ja sinun takanasi ollut auto jää keulaan ilman kyytiä. Palaat takaisin kaupunkii, jollekkin muulle tolpalle ja olet uudestaan kyydillä samaan aikaan kun rautatieasemalla takanasi ollut auto pääse vihdoin kyydille. Pointti? Jos olisit hidastellut, olisit ollut se auto joka jäi keulaan ja näin ollen ollut ainakin sen yhden kyydin köyhempi.



Spelimies sanoi:
Huutonaurua. Ensin sanot että ajetaan reippaasti eikä jäädä jalkoihin. Sitten sanot että et koe kaahaavasi, paitsi silloin kun kukaan ei näe. Sitten vielä itket että paha pirssikuski ohitti sinut yöllä hurjaa vauhtia. No, ehkä hänkin ajatteli ettei kaahaa koskaan paitsi silloin "kun poliisi ei näe"?

Mikä on pointtisi? Toistat sanojani yrittäen ivailla kustannuksellani? Reippaasti ajamisella tarkoitan joustavaa ajotyyliä ja ripeitä kiihdytyksiä noin suurinpiirtein nopeusrajoituksien puitteissa. Ja olisikohan tuo kaahaamisheitto ollut ehkäpä vitsi?


Spelimies sanoi:
Jos et kuljettajana tiedä 5 kilometrin päästä haettavan asiakkaan määränpäätä, ei kannata kuitata kyytiä päätteeltä ollenkaan.

Hieno periaate. Kuinkahan monta asiakasta jäisi ilman taksia jo pelkästään Oulussa, jos kuljettajat noudattaisivat tällaista sääntöä? Minulla periaatteena on, että kaikki kyydit hoidetaan.

EDIT: Miks tää sisensi nuo quottaukset tuolla tavalla?
 
Kysymyksiä mm. Helsingin taksikuskeille:


Mikä on lyhyin/halvin/nopein reitti mummotunnelista Kurviin, sanotaanko nyt vaikka Kinaporinkadulle?


Mistä saa nopeasti taksin viikonloppuyönä tai muina ruuhkaisina öinä, jos on mummotunnelissa bilettämässä?


Mitkä keskustan tolpat ovat yleensä nopeita tuollaisina öinä?


Miten suhtaudutte siihen, että asiakas ottaa kyydin lennosta? Harrastan tätä itse baari-illan jälkeen siten, että kävelen vastaan maalta keskustaan päin ajavia takseja (itse olen siis menossa siis keskustasta maalle päin).


Mikä on paras tapa saada taksi, kun taksikeskuksessa on ruuhkaa? Ärsyttää, kun pelkkä automaatti vastaa tai jos keskuksesta otetaan tilaus vastaan, mutta kukaan ei ota sitä keikaksi ja joudut kymmenen minuutin odottuksen jälkeen soittelemaan uudestaan.


Millaisina kellonaikoina tai millaisissa tilanteissa kannattaa ennen kaikkea tilata taksi etukäteen, jos tietää joutuvansa matkustamaan taksilla tiettynä ajankohtana?


Kuinka paljon kuljettajan taustoihin kiinnitetään huomiota? Onko siellä joukossa kuinka paljon epämääräisiä tai epäluotettavia hyypiöitä(no joo, tyhmä kysymys...)? Pystyvätkö tällaiset kuskit kusettamaan jotenkin asiakasta ja miten se mahdollisesti tapahtuu?


Tuleeko usein eteen tilanteita (millaisia esim.?), joissa pelkäätte ja onko teillä jotain toimintamalleja tai vaikkapa YYA-sopimuksia muiden kuskien kanssa? Noi kamerajututhan on nykyään hyviä juttuja.


Kertokaa jotain muita hyviä käytännön vinkkejä meille asiakkaille, kiitos!
 
Olin pari viikkoa taaksepäin Helsingis ja matkustin yhteensä kolme kertaa taksilla, joista kaksi kertaa oli kuskina huonoa Suomea puhuva ulkomaalainen taksikuski. Onko tää ihan normaali ilmiö Helsingis?

On ja yleensä vielä joudut neuvomaan ajoreitin keskustan yökerhoista Mannerheimintietä risteäville kaduille, se on laatua se.

Erehdyin myös jokin aika sitten astumaan tummapintaisen kaverin taksiin, kun oli perkeleen kova kiire Rautatieasemalta Eteläsatamaan, toinen kerta elämässäni kun olin ei-suomalaisen kuskin kyydissä ja takuulla kyllä viimeinen. Vielä paskempi kokemus kuin viimeksi vaikka silloinkin oli aika pohjanoteeraus.

Jätkä ei tajunnut liikennemerkeistä juuri mitään ja suomen kielellä ei onnistunut puhe yhtään ja englanniksikin vain todella huonosti. Jouduin kädellä näyttämään että mihin suuntaan nyt pitää kääntyä risteyksestä kun ilmeisesti ei kaveri osannut käyttää navigaattoria vai oliko se paskana, en tiedä.

Kuittia en saanut perillä koska tyyppi ei osannut käyttää auton laitteita jotta olisin kuitin saanut. Oli niin kova kiire etten jäänyt valittamaan. Matka kesti luonnollisesti aivan helvetin kauan kun itse jouduin käsin kuskia neuvomaan. Onneksi en aivan myöhästynyt. Tein netin kautta valituksen, laitoin taksin numerot jne mukaan, tuskin auttaa mitään. Viimeksi valitin myös tumman jätkän kyydistä ja koskaan ei tullu mitään vastausta.
 
Nopeesti vastailtuna:

Mikä on lyhyin/halvin/nopein reitti mummotunnelista Kurviin, sanotaanko nyt vaikka Kinaporinkadulle?
Lyhyin/halvin/nopein reitti on yleensä ristiriidassa keskenään. Nopein voi olla pisin, ja lyhyt hitain jne. Jos nyt mummotunnelista lähdetään Kinaporinkadulle ilta/yö aikaan itse ajaisin reittiä aleksi-unioni-siltasaarenk.-hämeentie-hesari-harjuk-vasis-kinaporinkatu. Tai vetäisin sittenki hämeentie-laiton vasuri-kinapori.

Mistä saa nopeasti taksin viikonloppuyönä tai muina ruuhkaisina öinä, jos on mummotunnelissa bilettämässä?
Yleensä nopeiten saa kävelemällä keskustasta hieman syrjemmälle. Ellei käsipystyjä lasketa niin itse menisin kämpin taksitolppalle. Vetää nopeesti.


Mitkä keskustan tolpat ovat yleensä nopeita tuollaisina öinä?

Sellaiset jotka tulevat ekana vastaan kun tullaan isommilta pääteiltä. Stadissa varmaan lapinlahdenkadun ja bottan tolpat vetää nopeiten. Klo 4 siellä ei ei monesti ole ketään, kun rautiksella on sadanmetrin jonot.

Miten suhtaudutte siihen, että asiakas ottaa kyydin lennosta? Harrastan tätä itse baari-illan jälkeen siten, että kävelen vastaan maalta keskustaan päin ajavia takseja (itse olen siis menossa siis keskustasta maalle päin).

Pääsääntöisesti ohjeistuksena on ettei tolpan läheisyydestä oteta käsipystyjä. Ei ole reilua tolpalla odottavia kohtaan. Monesti vaan nää käsienheiluttelijat on väärällä puolella katua ja sellasissa paikoissa ettei siististi pääse pysähtymään. Uskon myös siihen ne ketkä jaksavat kiltisti odottaa vuoroaan ovat asiallisempia. Tilannekohtaista kuitenkin. Mä haluun sen mittarin saada pyörimään ja uuden pokan mahdollisimman nopeesti.


Mikä on paras tapa saada taksi, kun taksikeskuksessa on ruuhkaa? Ärsyttää, kun pelkkä automaatti vastaa tai jos keskuksesta otetaan tilaus vastaan, mutta kukaan ei ota sitä keikaksi ja joudut kymmenen minuutin odottuksen jälkeen soittelemaan uudestaan.

Pitkälti edelliset vastaukset. Tekstaritilaus tai soitto lähimpään autoon ohittaa keskukseen. Ytimes oltaes ruuhka-aikaan harva kuittaa kuitenkaan noita keskustan keikkoja koska tolpalla on kuitenkin jonoa.

Millaisina kellonaikoina tai millaisissa tilanteissa kannattaa ennen kaikkea tilata taksi etukäteen, jos tietää joutuvansa matkustamaan taksilla tiettynä ajankohtana?
Sanoisin että aamuruuhkan aikaan jos on esim. kentälle menossa. Kyllä muulloin pitäisi saada se aika nopsaan.

Kuinka paljon kuljettajan taustoihin kiinnitetään huomiota? Onko siellä joukossa kuinka paljon epämääräisiä tai epäluotettavia hyypiöitä(no joo, tyhmä kysymys...)? Pystyvätkö tällaiset kuskit kusettamaan jotenkin asiakasta ja miten se mahdollisesti tapahtuu?

Kaikenkarvasta ja maalaista on. Nuhteetonta taustaa vaaditaan. Tosin kukapa tarkastaa mitä ulkomaalaiset on entisessä kotimaassaan tehneet? Suurin "kusettamiseksi" syyttely yleensä tapahtuu sillon kun mittarissa on vaikkapa 12e kun asiakas tulee autoon. Kun keikka kuitataan ja ollaan päästy hakuosoitteeseen mittarin saa lyödä päälle.

Tuleeko usein eteen tilanteita (millaisia esim.?), joissa pelkäätte ja onko teillä jotain toimintamalleja tai vaikkapa YYA-sopimuksia muiden kuskien kanssa? Noi kamerajututhan on nykyään hyviä juttuja.

Soon viidakon ja katujen lait siinä vaiheessa jos jotain sattuu. Vahvin pärjää.

Kertokaa jotain muita hyviä käytännön vinkkejä meille asiakkaille, kiitos!


Kun tilaatte taksin niin olkaa valmiita siihen että se voi olla hyvinkin nopeesti paikalla. Esim. sörkan tolpalta kinaporin kadulle sipasee 30sek. Sinänsä hölmöä että taksikeskuksesta kun kysytään niin sieltä tulee että "joooo, se varmaan tulee jossain 10min aikana", vaikka niillä ei oo mitään käryä asiasta. Ehdottamasti pitäisi olla sellainen palvelu, että kun taksi tilataan, niin pystyisi itse ilmoittamaan asiakkaalle kauan kestää paikalle. Näin säästyttäisiin monilta väärinkäsityksiltä.

Ja yks asia mikä itseä vituttaa suunnattomasti on se että tuntuu monilta käytöstavat unohtuneen. Olis kohteliasta kysästä kuskilta voiko sitä bisseä siististi imailla matkan aikana jos janottaa. Useimmat kuskit tähän suostuu kumminkin.
 
En yhtään ihmettele, että asiakkaat valittaa hinnoista, kun onhan taksilla ajaminen saatanan kallista!!
Jo joo kalusto maksaa ja polttoaine on kallista, mutta millä sen perustelee, kun meille maksaa Tampereelta taksi pikkaisen päälle 40€ noin 20km matkalta.
Rakennusaikana tuotiin kuorma-autolla kauempaakin tavaraa ja rahti oli yleensä 50-70€
Niin ja aivan varmastin siinäkin maksaa kalusto ja polttoaine kerrottuna 2:lla;)
Paras oli, kun kaverin kanssa tilattiin kimppaan lastillinen puutavaraa, villaa, tuulensuojalevyjä, niin kuskilla meni reilu tunti, kun purki auton mun ja kaverin pihaan ja rahti oli muistaakseni 30€ per nuppi.
Ilmeisestin pitää tilata seuraavaksi kuorma-auto, kun lähtee viihteelle:jahas:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom