Vaikka muuta saatetaankin väittää, niin takseja katotaan läpi sormien todella paljon. Olen monet sakot välttänyt suullisella huomautuksella sen takia että on kupu katolla. Välillä sakotetaan minimi päiväsakoilla jotain taksia ikään kuin varoittavaksi esimerkiksi.
Vaikka itsekkin aika nuori vielä olen, niin muut ikäiseni ja minua nuoremmat kuskit ovat vielä siinä kaahailuiässä, valitettavasti.
Mitä ihmettä sä selität? Ensin sanot että olet välttänyt monet sakot sen ansiosta että olet sillä hetkellä ajanut taksia, sitten ohimennen leimaat muut ikäisesi ja nuoremmat kuskit kaahailijoiksi.
Liikennepoliisi katsoo läpi sormien joka työvuoronsa aikana lukuisia ylinopeuksia, oli kyseessä sitten mikä auto tahansa. Toimivaksi käytännöksi on ympäri maailmaa muodostunut se, että nopeusrajoituksia ei useimmiten valvota pilkuntarkasti vaan otetaan rajoituksen lisäksi huomioon olosuhteet ja se nopeus mikä on muodostunut käytännössä sujuvaksi kullekin tielle. Autojonot saattavat edetä helpostikin 10 kilometriä tunnissa yli nopeurajoituksen mutta jos homma sujuu niin miksi poliisi siihen änkeäisi simputtamaan?
Olen kerran saanut sakot ajaessani taksilla reipasta ylinopeutta aidan takana kyttäilevän tutkapartion ohi. (Kyseessä niin sanottu "varma sakkorysä" sille pätkälle käytännössä liian alhaisen rajoituksen takia.) Tiedän hyvin ettei se ole perusteltu syy ajaa lujaa mutta halusin yrittää ehtiä viedä asiakkaan lentokentälle ajoissa. Sakon määrä oli tietenkin sama kuin se olisi ollut siviiliautolla ajaessa.
Totuus on melko usein kuitenkin se, että alalta loppuis nopeaa kuskit jos poliisit alkais jokaista ylinopeutta ajavaa taksia sakottamaan.
Samoin maanteiltä loppuis aika nopeaa muutkin autot jos poliisit alkais jokaista ylinopeutta ajavaa sakottamaan.
Minullekkin eräs kuski sanoi aikonaan, kun tiedustelin syytä monien taksien ylinopeuteen, että kuulehan kloppi, tässä hommassa pittää olla vähän Schumacherin vikkaa jos haluaa saaha pätäkkää.
Jännä että minulle ei ole kukaan noin sanonut. Vaikka sanoisikin, jätän omaan arvoonsa. Meitä on moneksi. Joku ajaa reikä päässä lähimmälle tolpalle pelaamaan taskubiljardia, toinen fiksumpi miettii tolppatilanteen, ajankohdan, sään ja muutaman muun muuttujan suhteita toisiinsa ja suuntaa tolpalle josta tietää saavansa odotus-tuottosuhteen kannalta edullisimman kyydin.
On myös totta, että mitä nopeampaa ajat, sen enempää tienaat.
Ei ole totta.
Mutta vaikka ajetaan sievästi, niin ajetaan silti reippaasti eikä jäädä jalkoihin. En koe itse kaahaavani koskaan (paitsi silloin kun kukaan ei näe) mutta toista ei voi sanoa rakkaista kolleegoistani. Viime yönäkin ajaessani n. 65km/h viidenkympin alueella, niin eräskin pirssi pyyhkäisi varmaan lähemmäs 90km/h mittarissa ohi. Sikamaista toimintaa.
Huutonaurua. Ensin sanot että ajetaan reippaasti eikä jäädä jalkoihin. Sitten sanot että et koe kaahaavasi, paitsi silloin kun kukaan ei näe. Sitten vielä itket että paha pirssikuski ohitti sinut yöllä hurjaa vauhtia. No, ehkä hänkin ajatteli ettei kaahaa koskaan paitsi silloin "kun poliisi ei näe"?
Arvonlisäveron saa ainakin hinnasta pois, en tiedä onko muuta.
Ei se nyt ihan noinkaan mene...
Trafi.fi - Taksiautojen autoverotus
Lähtömaksuhan on jo senkin takia korkea, että jos vaikka haet asiakkaan 5km päästä ja joka menee 200m matkan niin jos lähtömaksua ei olisi, niin tällaiset hae kaukaa ja siirrä lähelle tyyppiset kyydit tuottaisivat tappiota. Lähtömaksulla eliminoidaan juuri tätä.
Jos et kuljettajana tiedä 5 kilometrin päästä haettavan asiakkaan määränpäätä, ei kannata kuitata kyytiä päätteeltä ollenkaan. Kyydin suorittaminen voi tosiaankin mennä rahallisesti tappion puolelle. Lähtömaksu on korkea koska taksiala on lobannut eduskuntaa pitämään sen korkeana ja koko alan muutenkin säänneltynä. Pitämällä ala suljettuna, kuljettaja ei asiakasta noutaessaan useimmiten tiedä mihin hän on menossa, koska lähes kaikki kyydit tilataan keskuksista joiden työntekijöitä ei ole neuvottu kysymään määränpäätä. Asiakas maksaa taksialan toimijoiden laiskuudesta. Toisaalta ne 5,70 ja 8,80 euroa ovat enimmäismaksut kyydin aloituksesta, mikään ei estä asiakasta neuvottelemasta itselleen alempaa hintaa. Mikään ei myöskään estä tolpalle kävelevää asiakasta valitsemasta mieleistään auto-kuljettaja-yhdistelmää jonosta.
Toimintaohjeita asiakkaille jotka haluavat toimia kilpailun edistäjinä sosialismia vastaan: Tolpalle tullessa bongaa mieleisesi auto ja mene juttelemaan kuljettajalle etuikkunasta. Kerro mihin olet menossa ja kysy tai ehdota hintaa. Hurmaa taksikuski asiallisella käytöksellä ja kruunaa vaikutelma hymyllä. Kun pääsette sopimukseen, nouse kyytiin ja varmista että kuljettaja näppäilee sovitun hinnan taksamittariin. Mittarin vasemmassa laidassa lukee muistaakseni SOPI (lyhenne sopimusajosta) ja vieressä sovittu hinta. Jos kyyti on miellyttävä, pyytäkää kuljettajalta auton kännykän puhelinnumero ja soittakaa siihen kun tulevaisuudessa tarvitsette kyytiä. Pääsette paremmin läpi, varsinkin juhlapäivinä keskuksissa on ruuhkaa. Samalla säästätte pari euroa jotka muuten kuluisivat kalliisiin keskusnumeroihin soittaessa ja jonottaessa.