Pakkiksen taksikuskit - kaikki taksista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caed
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi on vähän sääli, kun kustannukset nousee, niin ensimmäisenä huutavat taksarit polttoaineiden hinnoista!
Polttoaineesta valitetaan ja nykyään tolpilla on Kiaa ja kaiken maailman Huihaita, joiden hankintahintakaan ei oo 20t€ jollain litrasella koneella, mikä vie sen 5l satasella:D
Vertaan siihen, kun kuljetusyrittäjän kuorma-auto vie löpöä vähintään sen 5 kertaisena.

Pientä knoppitietoa sulle: Taksit hakevat hinnankorotusta polttoaineiden hintojen noustessa ja ennenkuin taksakorotuksesta saadaan päätös, on polttoainehinnat yleensä nousseet jo toisenkin kerran, joskus jopa kolmannenkin. Niinpä taksat laahaavat aina jäljessä. Polttoainehinnat kuitenkaan harvemmin määrittävät hankittavan kaluston.
Taksat määritellään keski-Suomen taksien keskiarvokulutuksen ja kulujen mukaisesti koko maahan. Tämä on erityisesti etelä-Suomen takseille hankalinta, sillä etelä-Suomen alueella on mm. kovimmat vakuutusmaksut, myös yksityisautoilijoille.


]Onko taksissa mitään laatukriteeriä, vai voiko minkä 4/5-ovisen hommata taksiin?
Itekkin joutunut kaiken maailma Picassoilla ja Versoilla matkustamaan.
Joskus mentiin kaverin synttäreille Tampereelta -Toijalaan sellaisella loppuun ajetulla Transitilla joka tärisi ja tutisi niin perkeleestin ja melu oli sitä luokkaa, että joutu huutamaan kaverille siinä vieressä!
Tosin matkakaan ei maksanut, kuin muutaman eken vaille 100€:D

Tuohon voi vain kuitata, että olen pahoillani! Olikohan joku vara-auto?

Sit muillekin infoa, ei vain Ripeelle:

Ihmiset usein luulevat että kuljetusten hinnat olisivat sidoksissa kaluston laatuun ja, että hinnat putoaisivat jos kalusto olisi nelipyöräisten halvinta (ja huonointa) mutta eihän se niin mene. Kustannuspaineet tulevat ihan muusta.

Jokainen haluaa että oma työpaikka on talvella lämmin, kesällä viileä, siellä voi toimia pelkäämättä että paikat hajoaa, on riittävästi tilaa ja, kun auto on kyseessä, niin olisi turvallinen itselle ja kyyditettävälle. Kun itse olin vielä autoilija (oma pirssi) niin autoon kertyi vuosittain 130-150 tuhatta km. (Autoja kerkesi mulla olemaan 5 kpl ennenkuin vaihdoin alaa). Autonvaihtoväli oli yleensä 3v tai hieman sen alle. Harva automerkki kestää sellaisen kulutuksen.
Miettikääpä esim. niinkin simppeliä asiaa kuin oikeanpuoleinen takaovi - se on todella kovassa kulutuksessa, kuten kuskin ovikin! Ensimmäistä autoa pidin 4,5 v ja käsinoja suorastaan mureni, pari kertaa se jäi asiakkaan käteenkin ennen kuin tosiaan mureni lopullisesti. Saranat piti säätää ja/tai korjata varsin usein.
Asiakkaan matkatavaroille on oltava myös tilaa. Ennenvanhaan sanottiin että jos kokoontaitettava pyörätuoli mahtuu takakonttiin, on auto sopiva pirssikäyttöön. Auton on oltava myös 4-ovinen.

Entä istuimien kestävyys - ei ne voi olla halvinta ja huonointa laatua nekään. Kuskin penkki oli mulla yleensä Recaro jonka siirsin autosta toiseen joten vaihdettaessa vanha auto uuteen, sai käytetyn pirssin ostaja upouuden istuimen. Ei tarvi olla painava ihminen kun istuin jo jatkuvasta käytöstä lässähtää ja se tulee aiheuttamaan selkä- ja lonkkavaivoja. Istumatyö on aina kova rasite kropalle ja jos vielä istuinkin on ihan paska, niin eihän se oo asiallista :(

Koska nykypirssissä täytyy olla lain vaatimaa elektroniikkaa, on auton kojelaudan oltava sellainen, että siihen saa helposti ja käyttökelpoiseksi kompaktiksi asennettua ulalaitteen, taksamittarin, printin, kortinlukulaitteen ja mahdollisen navigaattorin. Tilaa tarvitsevat myös ns. konttoritarvikkeet kuten auton asiapaperikansio (on oltava enempi paperista dokumenttia ja ohjekirjaa mukana kuin yksityisautoilijalla), kuljettajan henkilökohtainen ajopäiväkirja, kuittirullia, auton oma keikkapuhelin, sopivasti auton pikahoitoon tarvittavaa matskua kuten ikkunanpesusuihkepullo ja puhdistusliinoja. Myös jonkinlainen musiikkisoitin on oltava jo viihtyvyydenkin takia. On niitä mukavuuksia muillakin työpaikoilla: on vessoja, on kahvihuoneita, on kuntosalejakin. Näitähän ei tietystikään autoissa ole.
Taksinko vain pitäisi olla riisuttu neekerimalli ja kuskin annettava joka keikasta alennuksiakin, jotka on siis suoraan kuskin palkasta pois kun tulo on prosenttiperusteinen? Ei kai? Hei miettikääpä ite, antaisitteko esim. yhden tunnin palkkanne pois joka ikinen työpäivä?
Sallikaa nyt että se työtään tekevä saisi toimia inhimillisissä olosuhteissa, eiks je?

Taksikuskin työ oli ihan jees-hommaa mutta aikansa kutakin. Nyt on mukavampi työ mutta olen huvikseni ajanut parikolme vuoroa/vuosi että näkee onko maisemat paljon muuttuneet. Kävin jopa päivittämässä itselleni EU-direktiivien mukaisen kurssipäivän siltä varalta että, se kivempi duuni jostain syystä jättäis mut työttömäksi, niin taksista saa aina töitä. Kortistoon ei voi päästä jos on pirssiliite taskussa.
 
"Jokainen haluaa että oma työpaikka on talvella lämmin, kesällä viileä, siellä voi toimia pelkäämättä että paikat hajoaa, on riittävästi tilaa ja, kun auto on kyseessä, niin olisi turvallinen itselle ja kyyditettävälle."

Miksi muuten saksalaisia autoja on melko paljon takseina?
 
Miksi muuten saksalaisia autoja on melko paljon takseina?

Alter-ego tuossa aiemmin toi ansiokkaasti esille syyn sille, miksi ajetaan uudenkarheilla 50k -arvoisilla autoilla. Sft taas ihmettelee miksi ne ovat juuri saksalaisia autoja. Uskoisin yhden syyn löytyvän siitä, että keskivertosuomalainen on jo vuosikymmeniä kokenut muutamat merkit mystisinä ja arvokkaina autoina. Automaailma on pullollaan erilaisia huippubrändejä ympäri maailman. Suomessa näistä tunnettuja on vain pieni osa. Ministeriksi valittu henkilö pääsee aina edustuksellisesti Audin takapenkille. Mersu taas on Suomessa niin yleinen sana, että mahtaako nuorempi polvi edes tietää minkä lempinimi se on. Bemarikuskit taas ovat aina bemarikuskeja, eivätkä pääse maineestaan helpolla eroon. Nämä merkit sopivat edustukselliseen ajoon ja ovat uutena hankittuna sopivasti hieman keskivertokansalaisen autohankintaa arvokkaampia. Toisaalta em. merkkien kalliit sarjat sopivat taksiajoon. Vaikka japanilaiset olisivat hyviä tekemään pakettiautoja tai perheautoja, ei se taksijonoissa näkyisi.

Suomalainen maksaa mielellään hieman paremman auton kyydistä, kun jo pelkkä taksin tilaaminen maksaa lähes kaksi euroa. Saksassa em. kolmea automerkkiä ei varmaan lasketa erityisen kalliiksi tai laadukkaaksi autoksi. Suomessa sellaisen hankkiminen uutena +50k -hintaan on statussymboli ja siitä statuksesta pääsee kuka tahansa nauttimaan tarvittaessa, kun kyydin taksikeskuksesta tilaa. Taksiyrittäjän näkökulmasta Lexus tai Ferrari vie liiketoiminnan jo tappiolle.
 
Mun autoilijan urani aikaan MB:n tehdas antoi kivasti alennusta hankintahinnasta ja lisäksi alennusta antoi vielä Veho. Joka vuosi MB tehdas järjesti yhdessä Vehon kanssa (järjestää kai vieläkin) perinteisen Taksirallin, eli mukaan kutsuttiin tietty määrä taksareita ja sitten visiitille Stuttgartiin. Allekirjoittaneella oli mahdollisuus tehdä tehdasvisiitti 1996 ja se oli mahtava kokemus! Silloin oli "väyrysmalli" vasta tulossa ja me saimme nähdä sen ennen virallista autoesittelyä.
(Lisäksi olimme MB:n pääkonttorissa lounaalla ja tapasimme silloisen pääjohtajan. Sen jälkeen kävimme MB:n automuseossa ja museonjohtaja veti esittelykierroksen ja käynnisti sen ensimmäisen tehdyn meban; hiukka tippui öljyä lattialle mutta olipahan kiva ääni, semmoinen putput-tyyppinen).

Muut autoliikkeet eivät kyenneet saman tason alennuksiin ja mm. BMW:lla mulle sanottiin suoraan, ettei heidän imagonsa tue taksiautoilua, joten ei ole intresseissä saada heidän edustamaansa merkkiä vuokra-autoksi.
Vastikään luin jostain Teknarista tai Tuulilasista, että edelleen dieselmeba on kaikkein edullisin hankinta kun ajaa paljon vuositasolla. Selittänee syyn.
Itse tykkään myös Volvoista, tai ainakin niistä EnnenWanhaan tehdyistä, nykyiset taitavat olla kiinalaisia?

Moni auto on säästäväisyyssyistä rakennettu niin pieniksi korimalleiksi, että pidemmän kuskin on vaikea istua autossa pitkiä aikoja. Kun kuskin penkin asettaa taaksepäin, kutistuu matkustajan jalkatila lähes olemattomiin, myös monissa nyky-Mersuissa!
Katot tehdään taaksepäin viistoutuviksi ja silloin on tukalat oltavat pitkällä matkustajallakin. Kuskasin kerran c-mallin farkulla Esko Ahoa joka istui takana hartiat kasassa (en tiennyt häntä pitkäksi, nolotti kyllä koko matkan).
Mutta, näin se vaan menee, kohta ne on kaikki sellaisia smurffibusseja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom