Toi on vähän sääli, kun kustannukset nousee, niin ensimmäisenä huutavat taksarit polttoaineiden hinnoista!
Polttoaineesta valitetaan ja nykyään tolpilla on Kiaa ja kaiken maailman Huihaita, joiden hankintahintakaan ei oo 20t€ jollain litrasella koneella, mikä vie sen 5l satasella:D
Vertaan siihen, kun kuljetusyrittäjän kuorma-auto vie löpöä vähintään sen 5 kertaisena.
Pientä knoppitietoa sulle: Taksit hakevat hinnankorotusta polttoaineiden hintojen noustessa ja ennenkuin taksakorotuksesta saadaan päätös, on polttoainehinnat yleensä nousseet jo toisenkin kerran, joskus jopa kolmannenkin. Niinpä taksat laahaavat aina jäljessä. Polttoainehinnat kuitenkaan harvemmin määrittävät hankittavan kaluston.
Taksat määritellään keski-Suomen taksien keskiarvokulutuksen ja kulujen mukaisesti koko maahan. Tämä on erityisesti etelä-Suomen takseille hankalinta, sillä etelä-Suomen alueella on mm. kovimmat vakuutusmaksut, myös yksityisautoilijoille.
]Onko taksissa mitään laatukriteeriä, vai voiko minkä 4/5-ovisen hommata taksiin?
Itekkin joutunut kaiken maailma Picassoilla ja Versoilla matkustamaan.
Joskus mentiin kaverin synttäreille Tampereelta -Toijalaan sellaisella loppuun ajetulla Transitilla joka tärisi ja tutisi niin perkeleestin ja melu oli sitä luokkaa, että joutu huutamaan kaverille siinä vieressä!
Tosin matkakaan ei maksanut, kuin muutaman eken vaille 100€:D
Tuohon voi vain kuitata, että olen pahoillani! Olikohan joku vara-auto?
Sit muillekin infoa, ei vain Ripeelle:
Ihmiset usein luulevat että kuljetusten hinnat olisivat sidoksissa kaluston laatuun ja, että hinnat putoaisivat jos kalusto olisi nelipyöräisten halvinta (ja huonointa) mutta eihän se niin mene. Kustannuspaineet tulevat ihan muusta.
Jokainen haluaa että oma työpaikka on talvella lämmin, kesällä viileä, siellä voi toimia pelkäämättä että paikat hajoaa, on riittävästi tilaa ja, kun auto on kyseessä, niin olisi turvallinen itselle ja kyyditettävälle. Kun itse olin vielä autoilija (oma pirssi) niin autoon kertyi vuosittain 130-150 tuhatta km. (Autoja kerkesi mulla olemaan 5 kpl ennenkuin vaihdoin alaa). Autonvaihtoväli oli yleensä 3v tai hieman sen alle. Harva automerkki kestää sellaisen kulutuksen.
Miettikääpä esim. niinkin simppeliä asiaa kuin oikeanpuoleinen takaovi - se on todella kovassa kulutuksessa, kuten kuskin ovikin! Ensimmäistä autoa pidin 4,5 v ja käsinoja suorastaan mureni, pari kertaa se jäi asiakkaan käteenkin ennen kuin tosiaan mureni lopullisesti. Saranat piti säätää ja/tai korjata varsin usein.
Asiakkaan matkatavaroille on oltava myös tilaa. Ennenvanhaan sanottiin että jos kokoontaitettava pyörätuoli mahtuu takakonttiin, on auto sopiva pirssikäyttöön. Auton on oltava myös 4-ovinen.
Entä istuimien kestävyys - ei ne voi olla halvinta ja huonointa laatua nekään. Kuskin penkki oli mulla yleensä Recaro jonka siirsin autosta toiseen joten vaihdettaessa vanha auto uuteen, sai käytetyn pirssin ostaja upouuden istuimen. Ei tarvi olla painava ihminen kun istuin jo jatkuvasta käytöstä lässähtää ja se tulee aiheuttamaan selkä- ja lonkkavaivoja. Istumatyö on aina kova rasite kropalle ja jos vielä istuinkin on ihan paska, niin eihän se oo asiallista :(
Koska nykypirssissä täytyy olla lain vaatimaa elektroniikkaa, on auton kojelaudan oltava sellainen, että siihen saa helposti ja käyttökelpoiseksi kompaktiksi asennettua ulalaitteen, taksamittarin, printin, kortinlukulaitteen ja mahdollisen navigaattorin. Tilaa tarvitsevat myös ns. konttoritarvikkeet kuten auton asiapaperikansio (on oltava enempi paperista dokumenttia ja ohjekirjaa mukana kuin yksityisautoilijalla), kuljettajan henkilökohtainen ajopäiväkirja, kuittirullia, auton oma keikkapuhelin, sopivasti auton pikahoitoon tarvittavaa matskua kuten ikkunanpesusuihkepullo ja puhdistusliinoja. Myös jonkinlainen musiikkisoitin on oltava jo viihtyvyydenkin takia. On niitä mukavuuksia muillakin työpaikoilla: on vessoja, on kahvihuoneita, on kuntosalejakin. Näitähän ei tietystikään autoissa ole.
Taksinko vain pitäisi olla riisuttu neekerimalli ja kuskin annettava joka keikasta alennuksiakin, jotka on siis suoraan kuskin palkasta pois kun tulo on prosenttiperusteinen? Ei kai? Hei miettikääpä ite, antaisitteko esim. yhden tunnin palkkanne pois joka ikinen työpäivä?
Sallikaa nyt että se työtään tekevä saisi toimia inhimillisissä olosuhteissa, eiks je?
Taksikuskin työ oli ihan jees-hommaa mutta aikansa kutakin. Nyt on mukavampi työ mutta olen huvikseni ajanut parikolme vuoroa/vuosi että näkee onko maisemat paljon muuttuneet. Kävin jopa päivittämässä itselleni EU-direktiivien mukaisen kurssipäivän siltä varalta että, se kivempi duuni jostain syystä jättäis mut työttömäksi, niin taksista saa aina töitä. Kortistoon ei voi päästä jos on pirssiliite taskussa.