Pakarat

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen mitoiltani 160cm/48kg oleva nuori nainen. Oon aloittanut salilla käymisen noin kuukausi sitten. Tarkoitus olis saada peppuun ja jalkoihin lihasta. Toki treenaan myös muuta kroppaa mutta erityisesti näihin haluan keskittyä.

Mistä johtuu että jaksan jalkaprässillä vetää 65kg painoilla 12 x 3 sarjoja mutta kyykkääminen ihan pienilläkin painoilla (5kg painot kummassakin kädessä) on mulle tosi vaikeaa ja väsyn siinä ihan pirun nopeasti? En jaksa tehdä kunnolla edes kymmentä kyykkyä, olo on sen jälkeen tosi voimaton ja hengittäminenkin tuntuu vaikealta. Loppuu ikäänkuin kunto totaalisesti kesken. Askelkyykky onnistuu jotenkuten, mutta siinäkin käytän kummassakin kädessä vain 5kg painoja. Antakaa mulle vinkkejä että saisin edes joskus tähän ahteriin ja jalkoihin kokoa! :( Peppu on luonnostaan jo pyöreä mutta pieni, haluan sen suuremmaksi.

Tarkoitat prässissä varmaan 3 sarjaa ja 12 toistoa.

Kyllä se kyykky sieltä lähtee kun vaan tekee. Kysäseppä ihmeessä joltain treenanneen näköiseltä jannulta neuvoa kyykkytekniikassa. Etkö siis tee tankokyykkyä? Muista myös maastavedot. Hyviä takareisi/pylly akselille.

No tuo on ihan normaalia että prässissä saa paljon enemmän nostettua, ei tarvitse keskittyä muuhun kuin sihen työntämiseen, eikä tasapainotteluun jne niinkuin kyykyssä.
Otat jonkun normaalin ohjelman täältä ja siihen voit halutessas lisätä vaikka askelkyykyn kyykyn kanssa. Myös suorilta jaloin maastaveto olisi hyvä eli SJMV.(takareisi liike)

toistot pidät 6-12 sisällä niin tulee voimaa ja kokoa, kunahn syöt paljon, ja saat paljon proteiinia.

Prässissä myöskin työnnät sitä painolastia kiskoja pitkin yläviistoon, kun taas kyykyssä oman kehonpainon lisäksi tankoa painoineen suoraan ylöspäin.
Askelkyykyt on kyllä erinomainen liike hanurille, tangolla tai käsipainoilla, it's all good.

No sehän on selvää että prässissä voi käyttää paljon isompia painoja koska: 1.) prässissä painoa liikutellaan viistosti ylös, ei suoraan ylös. 2.) prässissä ei liikutella omaa painoa. Kyykyssä työskentelee myös huomattavasti enemmän lihasmassaa, koska suuri osa yläkroppaa tulee mukaan liikkeeseen staattisella työskentelyllä. Tän vuoksi hapenkulutus on prässiin nähden paljon suurempi ja kunto loppuu aiemmin.
Kyykyn voi kuitenkin aloittaa vaikka pelkällä harjanvarrella jos on tarvetta. Aluksi pitäisi pyrkiä täyteen liikerataan, että kaikki työskentelevät lihakset saadaan kunnolla mukaan ja sitten kun kyykky on hallussa niin voi alkaa lisäämään painoa itselleen sopivaan tahtiin. Tekniikan turvallisuus on luonnollisesti aina ensisijaista. Mä ehdottomasti suosittelen ahkerasti harjoittelemaan kyykkyä, jos tavoitteena on kasvattaa pakaroita ja jalkoja. Siihen kylkeen maastaveto ja sen variaatiot niin eipä paljon muuta tarvita. Tulee samalla mukavasti ryhtiä keskivartaloon ja koko selkään.

Se mikä tuntuu raskaalta niin on yleensä tehokasta. Eilen ainakin omat pakaralihakset olivat ihan pumpissa kun vedin etukyykky 4x10 sjmv 4x10 askelyykky kävelyt 2x30m, ei tarvitse mitään eristäviä hömpötyksiä vaan ihan kunnon moninivel-liikkeitä...

En jaksa tehdä kunnolla edes kymmentä kyykkyä, olo on sen jälkeen tosi voimaton ja hengittäminenkin tuntuu vaikealta. Loppuu ikäänkuin kunto totaalisesti kesken
Muistako sä hengittää kunnolla siinä kyykkäillessä? Muutonkin kun sarjojen välissä. :) Ja onko sulla aerobinen kunto millanen? Onko verenpaine kovin alhanen, pyörryttääkö sua jos nouset äkkiä ylös?

Mä kans ehdottaisin että teet vähän aikaa kyykkyjä vaikka ihan sillä harjan varrella tai jumppakepillä, niin totut liikerataan ja muistat hengittää kunnolla. Sitten kun ilman painoja onnistuu pyörtymättä niin varmasti painoa saa lisätä ihan mukavaa tahtia. Ja kyykkyjä voi tehdä alkuun ihan rauhallisessa tahdissa, jos tuntuu että alkaa hengestä ottaa.

Oon ite yrittänyt panostaa reisiin ja hyväksi havaittu on kyykky. Teen ite ekana syvän takakyykyn, sitten etukyykkyä ja sen jälkeen smithissä boxkyykky. Mulla on ainakin reisiin tullut vähän kokoa tolla yhdistelmällä.
Ottaa aikas koville kyllä, mutta on tehokasta.

Kiitos vastauksista =) Pitääpä siis harjoitella pelkän harjanvarren kanssa, saako sillä minkäänlaisia tuloksia peppuun vai onko se pelkkää harjoittelua joka ei juuri lihasta kasvata? Kokeilin yks päivä salilla tuota maastavetoa suorinjaloin 10kg painon kanssa ja seuraavana päivänä selkä oli ihan jumissa (vaikka niin oli takamus myös), mitä teen väärin vai kuuluuko asiaan että selkälihaksetkin kipeytyy?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos vastauksista =) Pitääpä siis harjoitella pelkän harjanvarren kanssa, saako sillä minkäänlaisia tuloksia peppuun vai onko se pelkkää harjoittelua joka ei juuri lihasta kasvata? Kokeilin yks päivä salilla tuota maastavetoa suorinjaloin 10kg painon kanssa ja seuraavana päivänä selkä oli ihan jumissa (vaikka niin oli takamus myös), mitä teen väärin vai kuuluuko asiaan että selkälihaksetkin kipeytyy?
Kyllä se oma yläkroppa sen verran vastusta tarjoaa, että ainakin aluksi saa hyödyn kepilläkin. Ensisijaisen tärkeetä juuri hahmottaa se tekniikka oikein, niin on sitten helpompi lyödä rautaa tilalle.
Ja kyllä se mave vetää jumiin helposti vaikka olisi tehnyt enemmänkin. No worries! ;)

Jalat on niin iso lihasryhmä, että kyllä sinne alkaa sitä voimaa hermottua ajan kanssa. Itselläni oli ennen treenaamisen aloittamista hyvin jaloissa piffiä, mun jalkojen rakenteellisista "ongelmista" johtuen. Voimaa ei silti ollut, ei sitten nimeksikään. Kun aloin tekemään (smith)kyykkyjä, parin viikon jälkeen kokeilin ottaa siinä ykkösen ja se oli 1x80kg.... Olin silloin 21v 182/100 mies, eli aivan totaalisen surkeasti. Siitä puoli vuotta treeniä eteenpäin ja sarjaennätys 6x130kg (oma painokin tullut 6kg alas, eli 94kg !)

Eli ei muuta kuin katseet tulevaisuuteen ja rohkeasti ass to grass !

maastavetoa suorinjaloin 10kg painon kanssa ja seuraavana päivänä selkä oli ihan jumissa (vaikka niin oli takamus myös), mitä teen väärin vai kuuluuko asiaan että selkälihaksetkin kipeytyy
sjmv kanssa pitää olla tarkkana että tanko kulkee kokoajan lähellä vartaloa, jos se irtoo sen 10cm jaloista niin silloin tulee alaselkään kova paine eikä rasitus mene takareisille...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom