Paistoin kinkun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
5,5 kg kinkku. Sellanen suolattu viljapossun kappale oli pari kolme päivää jääkaapissa sulamassa. Ennen uunia pari tuntia huoneenlämmössä.
Kinkku puolilta öin uuniin ja klo 06 pois, sisälämpö n.77 astetta. Sai jäähtyä nelisen tuntia folion alla. Kun kerran heräsin vasta siinä kymmenen maissa kunnolla. Sitten nahka ja isommat fläskit pois. Päälle Auran- ja Dijonsinappisekoitusta ja sen päälle korppujauhoa. Uuniin 225 asteeseen n. 20 minuutiksi.

Pirun hyvää :D

Nyt menin tekemään mokan kun ostin valmiiksi paistettua kinkkua kilon palasen lihatiskistä. Kinkku on todella "vetistä" eli mielestäni ei alkuunkaan tarpeeksi kypsää kun itse tykkään enemmänkin ylikypsästä kinkusta. Mitäköhän tuolle kävisi jos iskisi joksikin aikaa vielä uuniin? Verkon ehdin ottamaan pois.

Itse itseäni lainaten eli hyväähän tuosta tuli kun annoin olla tunnin ja 125 astetta. Paljon parempaa nyt.

Se ois tän vuoden eka kinkku ostettu, reilut 6 kiloa luutonta viljapossua. Huomenna lähtee sitten skinka uuniin ja kuorrutukseen kokeillaan Maillen joko Original sinappia tai Maille au Miel hunajainen sinappi, joka maistuu varmsti sitten ainakin valmiin kinkun päällä. Nöf,nöf, skviik!

Siellähän se rötköttää 4kg klöntti uunissa. S-marketista hk:n harmaasuolattu.. taitaa mennä vielä pari tuntia.. mut mikäs täs on ootellessa ku vkl ja kaikkee..

Asiaa! Tänä vuonna noudatetaan perinteitä ja paistetaan ensimmäinen kinkku vasta aattona!

7,5kg kinkku sulaa tuossa pöydällä, aattelin 24h antaa sulaa ja tunkea sitten illalla uuniin 7-8h 125C. Suositelkaa arvon pakkislaiset jotain hyvää sinappia tuohon kinkun päälle leviteltäväksi? Oon siinä uskossa et pitäis olla aika tulista et maistuu sen ruskistuksen jälkeen?

7,5kg kinkku sulaa tuossa pöydällä, aattelin 24h antaa sulaa ja tunkea sitten illalla uuniin 7-8h 125C. Suositelkaa arvon pakkislaiset jotain hyvää sinappia tuohon kinkun päälle leviteltäväksi? Oon siinä uskossa et pitäis olla aika tulista et maistuu sen ruskistuksen jälkeen?

Kunnon tavan dijon sinappi toimii parhaiten, toki joku Liiterin väkeväkin menee. Itellä 5.6kg potkaton possun osa sulamassa jääkaapissa. Ylihuomenna leivariin muhimaan.

Jos olet vasta nostanut pakkasesta tuon kinkkusi niin 24h sulatusaika ei todellakaan riitä. Oikeaoppisesti sulatettu kinkku sulatetaan pikkuhiljaa jääkaapissa. Kinkku otetaan huoneen lämpöön hyvissä ajoin ennen uuniin lykkäämistä. Jos laitat jäisen kinkun uuniin niin susi tulee. Joku sanoi mulle että jos kinkku on jäässä kun se laitetaan uuniin, niin se lykkää nesteen pihalle ja kinkusta tulee kuiva.

Jos olet vasta nostanut pakkasesta tuon kinkkusi niin 24h sulatusaika ei todellakaan riitä. Oikeaoppisesti sulatettu kinkku sulatetaan pikkuhiljaa jääkaapissa. Kinkku otetaan huoneen lämpöön hyvissä ajoin ennen uuniin lykkäämistä. Jos laitat jäisen kinkun uuniin niin susi tulee. Joku sanoi mulle että jos kinkku on jäässä kun se laitetaan uuniin, niin se lykkää nesteen pihalle ja kinkusta tulee kuiva.

Joo ei se taida riittää,mutta katsotaan. Laitoin tuon jäisen kinkun pöydälle sulamaan aluksi ja sitten kun tuo pintalämpötila alkoi olemaan jääkaapin tasoa niin lykkäsin takaisin jääkaappiin sulamaan ettei pilaannu pinnasta. En ymmärrä miksi oikeaoppisesti kinkku pitäisi aloittaa sulattamalla jääkaapissa, koska sen voi ihan hyvin antaa sulaa pöydälläkin siihen asti, että pintalämpötila ei nouse paljoa yli jääkaapin lämpötilan. Tietysti hitaamminhan se sulaa jos jääkaapilla sulatuksen aloittaa. Pitääpä käydä ostamassa tuommoinen kinkkumittari niin katotaan illalla paljon sisälämpötila näyttää, jos on yli +4C niin uuniin menee jo tänä iltana.

Ps. Tuosta pesukone hommasta sen verran, etten kyllä ikinä mitään kalkkunaa pesukoneeseen tunkisi. Hyi helvetti. Ja ei taida konekkaan noista irtoavista rasvamääristä hirveästi tykätä.

Ite meinasin jos tänä vuonna paistaisi kinkun ruiskuoressa. Eli siis alusta loppuun ruiskuoren sisällä, tuota kuortahan ei syödä vaan se toimii paistopussina.
Ideoita reseptiin? Tämän googletin pikaisesti:
http://www.herkut.net/resepti.php?id=749

Lopuksi siis kuori roskiin, sinappikuorrutus päälle ja kinkku tuulensuojaan.

Rikoinkohan minä tämän threadin jotenkin kun siirsin sen... Ääkköset ovat särkyneet ainakin ekalta sivulta.

Rikoinkohan minä tämän threadin jotenkin kun siirsin sen... Ääkköset ovat särkyneet ainakin ekalta sivulta.

No hätä sama homma kaikis vanhois threadeis, helpoin keino, suljet tämän ketjun ja avaat uuden tälle vuodelle, kopioit vaikka tästä tän vuoden viestit siihen uuteen.

Huomenna pitää käydä hakemassa tuollainen pakastettu versio kaupasta. Ehtii hyvin se rapiat 2 vuorokautta sulamaan kun vasta aattoiltana pitäs se uuniin tökätä. Aikaisemmi on ainkain hyvin riittänyt joku 36 tuntiakin tuollaisen n. 5 kg kinkun sulattamiseen.

Riippuu miten viileässä sitä sulatat. Ei oo suotavaa sulattaa huoneenlämmössä.

Tänä vuonna täällä paistetaan pelkkä kinkkurulla.

Tyhmä kysymys. Jos ostan digitaalisen lämpömittarin, niin mistä se piuha vedetään uunin ulkopuolelle?:D
Voiko sen piuhan jättää uunin luukun väliin?

Riippuu miten viileässä sitä sulatat. Ei oo suotavaa sulattaa huoneenlämmössä.

Tänä vuonna täällä paistetaan pelkkä kinkkurulla.

Olen kyllä sulattanut huoneenlämmössä, tosin ollut yleensä joku pyyhe tai vastaava siinä päällä jotta vähän sulais hitaammin. Jääkaapissa taitaa vaatia lähemmäs 3 vrk? Meillä vaan vähän se ongelma, ettei tuonne jääkaappiin järkevästi mahdu kaikki. Kinkku kun paistettuna ja puoliksi syötynä vie vähän vähemmän tilaa kuin paistamattomana. :D

Ps. Tuosta pesukone hommasta sen verran, etten kyllä ikinä mitään kalkkunaa pesukoneeseen tunkisi. Hyi helvetti. Ja ei taida konekkaan noista irtoavista rasvamääristä hirveästi tykätä.

Mistä ne rasvat sinne pesukoneeseen pääsee? Et ilmeisesti lukenut edes tuota ohjetta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom