Painonnosto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Joo painonnostajat... Mehän olemme tietenki oma lajimme.... Kuten näillä sivuilla olen huomannut niin jotkut nostavat hattua ja jotkut moittivat... Mutta mielestäni se on aika kova sano jos saat yli 200kg maasta suorille käsille työntämällä tempauksesta puhumattakaan.... ja tietysti myös kaikki kunnia mullekin lajeille et en ole tullu moittimaan 200kg penkaajia koska nehän ei ole mitenkään verratavissa toisiinsa... painonnosto on enemmän tekniikka ja räjähtävän voiman laji... ja toisin kun penkaaminen mielestäni rutistus voiman laji vai miten sen nyt hienosti sanotaankaan..... Mutta tsemppiä kaikille painonnostajille ja mullekkin raudan ryskääjille ja hyvää tulevaa kesä....

T.painonnostaja Rovaniemeltä

Näitä sivuja lukee siis sittenki joku painonnostajakin. :) Painonnosto on aivan loistava laji, heti kakkosena telinevoimistelun jälkeen :D

Painonnostossa on se hyvää että ei ole niin paljon tilaa paskanjauhannalle kuin voimanostossa. Ei tartte inttää varusteiden tuomasta avusta, kyykyn syvyyksistä tahi rinnan kaarista. Paino ylös suorille käsille, sillä selvä. Ei myöskään penkkejä eikä telineitä.

Olympia painonnosto on hieno laji. Suoritukset ovat paljon vaikeampia kuin voimanostossa. Voimanoston "helppous" houkuttaa monet lajin pariin painonnoston sijaan. Kummallakaan lajilla ei kyllä ole kovin suuret harrastajamäärät ja niin se tulee varmaan aina olemaan. Marginaalitouhua, mutta ihan hyvä niin.

Originally posted by NHB
Painonnostossa on se hyvää että ei ole niin paljon tilaa paskanjauhannalle kuin voimanostossa. Ei tartte inttää varusteiden tuomasta avusta, kyykyn syvyyksistä tahi rinnan kaarista. Paino ylös suorille käsille, sillä selvä. Ei myöskään penkkejä eikä telineitä.

Itse olen huomannut ,että ne paskan jauhajat löytyvät monesti niistä joilla ei ole minkäänlaista kokemusta koko lajista. Ei kukaan itke kisoissa ,että tolla on paremmat vehkeet kun mulla tai että miks tolla auttaa toi puku 20kg ja mulle vaan 10kg. tai miks tolla on noin pitkät kädet jne.:)

Itseäni ahistaa voimanostossa toisinaan missi kisamaiset säännöt ,mutta minkäs teet kun ei oo heti alussa opetellut nostamaan niin.

Ei siinä mitään painonosto vaatii enemmän lahjakkuutta. mun mielestäni. Nopeita lihas soluja, räjähtävyyttä ja liikkuvuutta.

Mitä painonnosto on

MITÄ PAINONNOSTO ON?

Ennen vanhaan liitto & piirit järjestivät säännöllisesti valmentajakoulutusta. En tiedä nykyisestä käytännöstä, mutta ainakin viime vuosikymmenellä oli aika hiljaista. Palstalla on viime aikoina käyty keskustelua (huippu)painonnostajan ominaisuuksita ja erityisesti voimatasosta ja verrattu sitä muiden (voima)lajien urheilijoihin. Keskustelussa voi helposti kadota metsä puilta jos ei muista, mitä painonnosto oikeastaan on. Tämänhän varmasti jokainen jo 70-luvulla C-valmentajakurssin käynyt tietää.

Painonnosto on painoluokkaurheilua, jossa menestyksen ratkaisee SUHTEELLINEN TULOS. On vain kaksi sarjaa, joissa painolla ei ole merkitystä: naiset +75 ja miehet +105 kg (tosin näissäkin ylenmääräisestä rasvasta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä).

Otetaan kaksi esimerkkiä omista MM-kisoistamme: kreikkalainen Pyrros Dimas ja suomalainen JK. Molemmat nostivat lähes saman verran: Dimas 387.5 kg (178+210), JK 380 kg (167.5+212.5). Mitä eroa näillä urheilijoilla oli? Dimas oli maailmanmestari, JK sarjassaan kahdestoista. Muuta eroa? Dimas 20 oli kiloa kevyempi (84,28 kg) kuin JK (104,40 kg).

1. OLETUS: painonnosto on voimalaji.

On mahdollista, että osa painoerosta selittyy JK:n suuremmalla rasvaprosentilla. Koska huippu-urheilijoiden rasva-% liikkuu tyypillisesti 5 ja 15 välillä, kehon rasvamäärä selittää erosta maksimissaan alle 10 kiloa, todennäköisemmin vähemmän kuin 5 kiloa. Luuston painoero tämän kokoisilla miehillä on korkeintaan 1-2 kg, joten jäljelle jää lihasmassa. Mikäli JK:lla on yli 10 kiloa enemmän lihasmassaa kuin kreikkalaisella, olisi hänen voimatasonsa ja siten nostotulokset kaiken järjen mukaan parempia kuin kreikkalaisella.

2. OLETUS: painonnosto on teho-tekniikkalaji.

Jos lähdetään oletuksesta, että molempien maksimivoimataso on sama, vaikka lihasmassassa on eroja, voi ihmetellä, miten selvästi pienemmästä "koneesta" saa saman määrän vääntöä (= maksimivoimaa). Jos näin on, kyse on melko varmasti kovaintensiteettisestä, vähän toistoja sisältävästä voimaharjoittelusta (koska "sarjaharjoittelu" lisää voimaa lihasmassan kautta). Todennäköisempää on kuitenkin olettaa, että JK:n maksimivoimataso (tai ainakin potentiaali) on suurempi kuin kreikkalaisen. Tällöin se tosiasia, että kreikkalainen kevyempänä ja "heikompana" nostaa vähintään yhtä paljon jättää jäljelle kaksi mahdollisuutta: 1) hänen nostotekniikkansa on parempi, 2) hän kykenee käyttämään lihaksistonsa voimantuottopotentiaalin tehokkaammin (voima x nopeus = teho).

Me kaikki tiedämme, että JK ei varmasti ole mikään hidas mies ja siten keskivertonostajaan nähden selvästi lahjakkampi. Siihen verrattuna Dimas tuskin voi omata ylivertaisia geenejä. Uskonkin selityksen löytyvän harjoittelusta. Moni lienee perehtynyt kreikkalaisten harjoitusmetodiikkaan, joka poikkeaa huomattavasti meillä ja muissa maissa käytetyistä. Tehoharjoituskaudella (Huom. näin ei luonnollisesti harjoitella aina, mutta suurimman osan vuodesta) kreikkalaiset käyttävät VAIN 1-2 toiston "sarjoja" kaikissa nostomuodoissa (joita ovat: te, ty, teve, tyve, eky ja taky, raakoja ei). Kuhunkin toistoon keskitytään kuin ykköseen, ts. käydään tangolla, pudotetaan alas ja uusi "ykkönen". Yhdessä harjoituksessa tehdään 4 liikettä, 15 min kutakin. Kunkin liikkeen välillä 30 min tauko. Näin ollen yhden harjoituksen bruttoaika on 2.5 tuntia, mutta nettoaika vain 60 min. Harjoitellaan kahdesti päivässä. Tuon aikaan perustuvan harjoitusmäärän jaksotuksineen he ovat löytäneet empiirisesti mittaamalla nostajien hormonitasoja erilaisissa harjoituksissa. Yhteenvetona: vaikka vain ykkösiä ja kakkosia, harjoitusmäärä nousee hyvin suureksi (tangolla käyntejä paljon), jopa 600-700 nostoa viikossa. Kun kaikki nostot tehdään maksimiteholla, saadaan pienenkin koneen voimantuottopotentiaali maksimoitua lajisuorituksessa. Lisäksi suoritustekniikka "optimoituu" automaattisesti, kun yksittäisiä nostoja tulee runsaasti. Tämän tyyppisen harjoittelun soveltamisella Suomen olosuhteisiin on tietysti omat vaikeutensa. Viisi tuntia painonnostoa päivittäin (kaksi 2.5 tunnin harjoitusta jaettuna neljään 15 min pätkään, jokaisen pätkän välillä 30 min tauko) ei hevin onnistu työssä käyvältä, mutta puolipäivätoimiselta se käy.

Mitä tulee bulgaarien harjoitteluun, siellä ei klassisissa nostoissa juurikaan käytetä sarjoja, kyykyissä kylläkin (mutta yleensä alle 5:n toistoja). Sen sijaan, varsinkin junioreilla (tosin suuri osa huipuista on junioreita), käytetään paljon osa- ja vetoharjoittelua (valmiit nostot ja vedot pukeilta), mutta näissäkin yli 3:n toistot ovat harvinaisia. Osaharjoitteilla ymmärtääkseni haetaan noston "kriittisten" vaiheiden maksimaalista tehoa. Sen sijaan raakoja nostoja tehdään minimaalisen vähän. Nämä eivät ole kuulopuheita; olen itse saanut tutustua toimintaan useita kertoja paikan päällä.

Ja vielä mitä tulee suomalaisten jalkavoimiin/kyykkyharjoittelun määrään: joskus selvitettiin jalkavoimien ja kyykkyharjoittelun yhteyksiä ja todettiin, että harjoittelun määrä ei korreloi voimaan kovin hyvin. Tärkeämpää on kyykkyjen määrä yhdessä harjoituksessa ja niiden rytmittäminen muuhun harjoitteluun sekä se, miten kyykätään. Kovista ykkösistä palautuminen tapahtuu nopeammin kuin tiukoista sarjamaksimeista. Tämä selittänee esim. sen, miksi bodarit treenaavat jalkoja (kovaa) kerran, korkeintaan kahdesti viikossa, mutta bulgarialaiset nostajat lähes päivittäin. Oikea kyykkyjen määrä lienee tuolla 20-30 % koko harjoittelusta, ehkä lähempänä 20 (mitä enemmän "valmiita" lajinostoja, sitä vähemmän kykkyjä). Usein jos jäädään kyykkyyn moititaan heikkoja jalkoja, mutta siihen voi olla muitakin syitä (huono veto, vedon/allemenon rytmi, heikot vartalolihakset). Summa summarum: 200:n työntäjä ei tarvitse 300:n jalkoja. 210:n kyykkääjä saa 200 rinnalle jos muut tekijät ovat reilassa. Suotavaa olisi tietysti 220:n etukyykky, jotta jatkokehitys ei tyssäisi jalkoihin. Painonnostossa on kyse suorituskyvyn maksimoinnista. Ei ole suorituskyvyn maksimointia, vaan suorastaan sen hukkaamista, jos ikinä ei pääse hyödyntämään 300:n jalkoja. Erikseen on sitten tämä voimanosto, jossa kovista kyykkyraudoista on kiistatta hyötyä.

Painonnosto on voimalaji eikä voimaa pidä väheksyä. Ei myöskään pidä korostaa muita tekijöitä voiman kustannuksella. Kuitenkin on syytä muistaa, että voiman saanti ei ole ongelma, mutta suhteellisen voiman saanti usein on. Vertaus: jos haluan tehokkaamman auton nykyisen 1.5 litraisen tilalle, minulla on kaksi mahdollisuutta. Ostan vastaavalla tekniikalla varustetun 2 litraisen tai turboahdetun 1.5 litraisen coupe-mallin. Jälkimmäinen on voimaominaisuuksien (oikeammin tehon tuoton) parantamista ilman turhaa painon lisäystä. Tässä yhteydessä "turha" paino tarkoittaa sekä rasvaa että lihasmassaa.

Alussa esitetty rautalankaesimerkki oli tarkoituksellisesti pelkistetty, eikä tarkoitus ole missään nimessä vähätellä JK:n saavutuksia painonnostajana tai ottaa kantaa hänen harjoitteluunsa. MM-kisoissa nostavat urheilijat ovat kaikki kovan luokan nostajia ja JK oli kiistatta 90-luvun lopun paras (mies)nostajamme. Esimerkin tarkoitus on osoittaa, että body-tyyppinen voimaharjoittelu ei ole mahdollista huippupainonnostossa (eikä edes voimanostossa), lukuunottamatta superia.

Lopuksi täytyy korostaa, että edellä on käsitelty HUIPPUNOSTAJIEN harjoittelua eikä päde junioreihin saati aloitteleviin nostajiin. Kuitenkin jo junioreiden olisi syytä välttää lihasmassan kasvattamista paikkoihin, joissa painonnostaja ei sitä tarvitse. Se onkin sitten toisen luennon aihe.

- My two cents :-)

Kopioitu suoraan www.painonnosto.net sivuilta

Jonttu: mielenkiintoinen teksti. varmasti siinä on perääkin. mun veikkaus: Dimaksella on paremmat lääkkeet kuin "JK":lla. :D

Originally posted by Jonttu
painonnosto on enemmän tekniikka ja räjähtävän voiman laji...
Ja muuten myös liikkuvuuden laji! Kuinka moni palstalainen pystyy tekemään siten, että ottaa pelkän tangon suorille käsille, jonka jälkeen tekee syväkyykyn, ilman että kantapäät nousevat ilmaan tai tasapaino pettää? Kokeilkaas huvikseen jos ette usko! :)

Re: Re: Painonnosto

Originally posted by Tomi
Ja muuten myös liikkuvuuden laji! Kuinka moni palstalainen pystyy tekemään siten, että ottaa pelkän tangon suorille käsille, jonka jälkeen tekee syväkyykyn, ilman että kantapäät nousevat ilmaan tai tasapaino pettää? Kokeilkaas huvikseen jos ette usko! :)

Olette täysin oikeassa vaikka itse aloittaessani lajin olin luuranko (180cm 60kg) niin minullakin teki tiukaa vaikka ei ollutkaan mikään lihapala edessä estämässä liikkuvuutta....

Joo painonnostajia ollaan, tosin vielä ihan alottelijoita..
60kg tempaus ja 70kg työntö, sarjassa 77kg...:whip:

Tomi: multa onnistuu toi, pitää olla vaan liikkuvat olkapäät. Monet meinaa lentää perseelleen kun kokeilee tota...:D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja sitten tarvitaan enää joku kertomaan miten päästä kunnolla tämän mainion urheilulajin kimppuun..?

Oliskohan täällä kellään esim. sellasta kuntosaliohjelmaa joka osaltaan tähtää tempauksen ja työnnön kehittämiseen? Olisi mielenkiintoista nähdä sellainen, taikka sitten linkkinä hyperavaruuteen, kiitos :)

Nostotekniikan opetteluun menee ensin aikaa, vasta kun on tehty paljon koko suorituksia pienillä painoilla, voidaan siirtyä kovempiin tehoilla tehtyihin osanostoihin (tempauskyykky, raaka tempaus ym.)

Jonttu miten on noiden painonnostonjien voimien suhteen. Eikö kuitenkin nopeuskin varsinkin isoilla raudoilla ole aika paljon riippuvainen maksimivoimasta. Elikkä jos haluat tietyn nopeuden 200 kilon painoon, niin se on helpompi saavuttaa jos jaksaa nostaa 300 kiloa kuin 250 kiloa. Ja eikö painonnostajankin kannattaisi treenata sitä nopeutta myös jossain määrin maksimivoiman kautta koska sitä kautta kehitystä on helpompi saada kuin siten, että yrittää saada raudan joka on lähellä maksimia liikkumaan nopeasti. Jos vielä jauhan tätä, niin varmaan 80%:n kuormaan on helpompi saada sama nopeus kuin 90% prosentin kuormaan. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, ettei maksimivoiman osuutta kannata liioitella, mutta kysymys on, että mikä on sopivasti.

Terve Jonttu!

Minkä takia painonnostajalla on pää?? No ettei rinnalleveto mene yli :D

No , leikki sikseen. Oon itse voimanostaja, mut seuraan painonostoa mielelläni. Joskus opiskeluaikoina tuli treenattua painonnostajien kanssa samalla salilla ja kävin jopa yhdet opainonnostokisat läpi :kippis1: En kerro kylläkään tulosta. Pakko sanoa että vaikeaa se on, varsinkin tempaus. Kyykky temppua en edes kokeillut, kaikki tuli vedettyä raakana.

Kerrassaan hieno laji, olisin voinut aloittaa painonnostonkin, mutta pikkupaikkakunnalla tunnettiin ainoastaan voimanosto, enää on turha noilla jäykillä olkapäillä alkaa tempaisemaan, vielä kun ikäkin vie tota nopeutta pois, vaikka kukaties jos pitäis pari vuotta voimanostossa taukoa ja kokeilis punttikisoja.

Onkos sulla tiedossa noiden huippunostajien kyykky- ja vetotuloksia, oon kuullut joistakin esim. Ivan Chakarov (meniköhän oikein) 350 kg:n kyykystä ilman varusteita (sarja vissiin jotain 90 kg).

Mun mielestä kaikkien pitäisi/ olisi pitänyt aloitaa punttitreenit painonnostolla.

Siitä voisi siirtyä sitten voimanostoon tai bodukseen - Jos haluaa.

Silloin olisi "pelkkä" maastaveto ja kyykky lastenleikkiä. Ja olisi vähemmän :david:

Jotenkin tuntuu että pelkkä voimanosto ei ole ihan tarkoituksenmukaista ihan juniorille...

Toisaalta jos bodaaja sirtyy voimannostoon niin on mahdollista että perusliikkeet menevät huonolla tekniikalla ja tulee loukkaantumisia, etenkin kun käytetään isompia rautoja... Poikkeuksiakin on...

Re: Re: Painonnosto

Originally posted by Tomi
Kuinka moni palstalainen pystyy tekemään siten, että ottaa pelkän tangon suorille käsille, jonka jälkeen tekee syväkyykyn, ilman että kantapäät nousevat ilmaan tai tasapaino pettää?

Onnistuu, ainakin tempauslevyisellä otteella. Pitääpä kokeilla kädet kapeemmalla, varmaan hieman vaikeempaa. Mulla on aina ollut tod. hyvä liikkuvuus olkapäissä, pikkupojasta asti. Vielä kun joskus saisi tehtyä tempauskyykkyä (ja tempausta) oman kropan painolla, niin oisin aika tyytyväinen. Se nyt ei oo kilpapainonnostajalle mikään kummonen suoritus, mutta tämmöselle iteoppineelle harrastelijalle ihan sopiva tavoite.

painonnosto raudat ja tulokset

Tuli tuossa katseltua painonnoston EM-kisoja telkasta ja kyllä täytyy ihmetellä että kyllä niillä tyypeillä täytyy olla melkohyvin potkua jaloissa ja selässä. Vaikka kuinka puhutaan että painonnosto on tekniikkalaji niin voihan sitä testata esim seuraavan maastavetotreenin yhteydessä. Jos itse vetelee vaikka 5 sarjoja 200 kg maasta niin tuntuu melko mahdottomalta ajatukselta että pitäis keretä vielä sinne alle ja tuoda se etukyykynkautta ylös ja työntää ( saati sitten temmata)

Onko kellää tietoo että mitähän tommonen punttimies vetäis maasta jos esim. +105 kg sarjassa tempaus on yli 200 kg ja työnto pyörii siellä 240 kg korvilla. Tuossa aikoinaan puntti miehiä osallistui voimanostokisoihin ja melko hyvillä tuloksillakin verrattuna voimanostajiin. Esim henkiö jonka työntö tulos oli 220 kg otti maasta irti 332,5 kg ja kyykky 320 kg penkkitulosta en muista.... Aikakausi oli kuitenkin sitä kun nostettiin voimapuolellakin ilman nosto/penkki/vetotrikoita....

Varmaankin totta on että olympianostajasta tulee hyvä voimanostaja mutta voimanostajasta on jo hankalempaa tehdä olympianostajaa...

Itse olen kyllä valinnut voima/body puolen vaikka olen koittanutkin painonnostoa, pitäis olla pikkasen paremmat mittasuhteet ja enemmän notkeutta ja etenkin metri kaupalla enemmän pitkäjäteisyyttä....

Suositut

Back
Ylös Bottom