Painoluokat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ja en usko että kukaan on tosissaan ehdottamassa että painoluokkia ei pitäisi olla. Ainakin itselläni tämän keskustelun pointti on aina ollut vain korostaa sitä, että ylempien painoluokkien ottelijoiden pitäisi lähtökohtaisesti nauttia suurempaa arvostusta kuin kevyempien, koska ovat absoluuttisesti mitattuna parempia ottelijoita. Erityisesti ärsyttää se usein toistuva väite, että pienemmät ottelijat olisvat usein "lahjakkaampia". Se iso koko nimenomaan on osa fyysistä lahjakkuutta kamppailussa, ja niin merkittävä osa, että pienemmille miehille on täytynyt tehdä kokonaan omat sarjansa, koska näillä ei olisi mitään mahdollisuutta pärjätä isommilleen. Kaikki muu lahjakkuus, eli nopeus, ottelusilmä, tekniikka, jne, mitä tällä sanalla tässä yhteydessä yleensä tarkoitetaan, on siis lähes merkityksetöntä, jos kokoero on riittävän suuri. Näinollen siis taitavinkaan 60-kiloinen ottelija ei ole läheskään yhtä lahjakas kamppailija kuin keskinkertainen 120-kiloinen ottelija, jos lahjakkuudella tarkoitetaan sitä, kumpi on paremmin soveltuva kamppailuun. Tietysti pienten ottelijoiden tekninen osaaminen, nopeus, jne on usein paremmalla tasolla, jo ihan siitäkin syystä, että pieniä on enemmän joten on suurempi pooli josta poimia parhaat. Lisäksi iso koko ja voima korreloituu negatiivisesti reaktionopeuden kanssa jo ihan fysiologisista syistä. Mutta kuten on nähty, iso koko ja voima on näistä ominaisuuksista kamppailijalle paljon tärkeämpi, kuin nopeus ja tekniikka.

Menee vähän hiusten halkomiseksi, mutta vapaaottelu on urheilulaji, johon kuuluu sääntöjä. Niin kauan kun niihin sääntöihin kuuluu painoluokat, on tavallaan turha väittää, että reilusti isommat ottelijat ovat lahjakkaampia ja parempia vapaaottelijoita, kuin pienemmät, koska sellaista urheilulajia ei taida nykyään ainakaan merkittävässä määrin olla olemassa missä reilusti erikokoiset ottelisivat vastakkain vapaaottelusäännöillä. Voit toki sanoa, että isommat ihmiset on keskimäärin parempia tappelemaan vaikka kadulla, kuin pienemmät.

Voisihan sitä esim.koripallon ja lentopallonkin sääntöjä muuttaa siten, että lasketaan koria ja verkkoa alemmas, niin alkaisi lyhyemmätkin urheilijat raivata tietä lajien huipulle. Tällä hetkellä voisi väittää, että pitkät ihmiset on parempia koripallossa ja lentopallossa vain siksi, että nykyiset säännöt "on tehty suojelemaan" pitkiä urheilijoita, kuten joku aiemmin muotoili.

On sillä raskaansarjan mestaruudella itsellekin erityistä merkitystä, mutta osaan silti arvostaa muitakin painoluokkia eri syystä, eli lähinnä siksi, että joissain painoluokissa johon urheilija sattuu luontaisen kokonsa ja lajin sääntöjen puolesta kuulumaan on paljon vaikeampi raivata tiensä huipulle.

Minä arvostan kaikkia urheilijoita lähtökohtaisesti sen perusteella miten paljon he ovat treenanneet ja miten hyvin he ovat sen onnistuneet tekemään. Koko on synnynnäistä eikä siihen voi juurikaan vaikuttaa, joten se ei ole mikään ansio kellekään.

Olet tuttuun tyyliisi hyvin taas kyykyttänyt porukkaa täällä, mutta kyllä tätä ajattelua voisi johtaa lähes loputtomiin niin, että kaikki vapaaottelijan ominaisuudet alkaisivat lopulta näyttää muulta, kuin itse ansaitulta. Toisen aivot ovat kehittyneet geenien, lapsuuden kasvuympäristön ja sattumien seurauksena paremmiksi huippuvapaaottelijaksi kehittymisen kannalta (esim.kyky omata parempi työmoraali/treenimotivaatio) kuin toisen, eikä siitä välttämättä mitään voi tulkita yksilön "omaksi ansioksi". Elämä on pitkälti arpapeliä.

Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka moni täällä painoluokkia kritisoivista (en tiedä onko niitä paljoa, myönnän) olisi valmis lähtemään matsamaan reilusti isompaa ja yhtä kokenutta ottelijaa vastaan, oli laji mikä hyvänsä. Olen itse erään kyläkisan avoimessa sarjassa otellut 120-kiloista vastaan, ja kyllä se vähän hirvitti. Hän oli sen verran kokemattomapi, että pystyin handlaamaan matsin.

Olis myos kiinnostavaa tietaa kuinka moni ostaa ppv:t oikeasti painoluokan pohjalta? Mina ainakin olen kaikki ufc ppv:t ostanut sen mukaan, etta kortilla on riittavan monta itsea kiinnostavaa ottelijaa. Ottelijan koko ei tee millaan tavalla enemman tai vahemman kiinnostavaa matsista minulle. Eika ne taidotkaan aina tee siita matsista kiinnostavaa. Silvakin alkoi myymaan ppv lippuja vasta chael sonnen spektaakkelin aikana ja jalkeen. Tuskin silvan taitotaso tai puntarilukema tuossa kohtaa mihinkaan muuttui, mutta massa kiinnostui hanesta kahelin suunsoiton ansiosta.

Suurin painoero millä olen otellut oli 22 kiloa vastustajan hyväksi. Voitinkin matsin, mutta vastustaja oli aika paljon kokemattomampi ja koko ero ei ollut lihasta. Aika monta muutakin matsia olen ottanut isompia vastaan ja useimmiten voittanut juuri kokemuksen takia. Mutta kun 2013 SM-kisoissa käveli Jevgeni Smirnov vastaan, joka oli teknisesti parempi, jokseenkin yhtä kokenut ja kymmenisen kiloa isompi niin kyllä siinä aika nopeasti huomasi että nyt ollaan väärässä sarjassa...

Kyseessä ei ollut kamppailulaji, mutta painoluokista kuitenkin kyse, joten sopii aiheeseen. Mietiskelin kerran ääneen kevyestä sarjasta jotain että voi kun tulokset on niin paljon huonompia kuin isommilla. Kaveri siihen tokaisi että siitä sitten vaan jokainen laihduttamaan kevyemmäksi ja mestaruuksia voittamaan, jos se onnistuu. Näinhän se on, oma viehätyksensä painoluokkaurheilussa on juuri siinä että kukin vetää niin laihaksi kuin missä onnistuu vielä olemaan vahva. Ja superissa sitten eri meininki, ja jos et ole syntyjään iso niin ei kannata olla superissa. Vaan eiköhän jokainen superilainen hopeamitalisti varmasti kävisi ottamassa sen kullan alemmassa painoluokassa, mutta kun ei siellä pärjääkään. Kun laihana olisi huonompi. Siinäpä se juju. Varmaan kamppailussa sama asia? Isokokoinen ihminen nälkiintyneenä ei enää olekaan niin vahva. Yleisöä kiinnostaa jokainen painoluokka, koska niissä on ihmiset jotka siihen painoluokkaan pystyvät pääsemään.

Suurin painoero millä olen otellut oli 22 kiloa vastustajan hyväksi. Voitinkin matsin, mutta vastustaja oli aika paljon kokemattomampi ja koko ero ei ollut lihasta. Aika monta muutakin matsia olen ottanut isompia vastaan ja useimmiten voittanut juuri kokemuksen takia. Mutta kun 2013 SM-kisoissa käveli Jevgeni Smirnov vastaan, joka oli teknisesti parempi, jokseenkin yhtä kokenut ja kymmenisen kiloa isompi niin kyllä siinä aika nopeasti huomasi että nyt ollaan väärässä sarjassa...
Painia sisältävissä lajeissahan tämän kokoeron vaikutuksen luulisi olevan vielä selkeämpää.

Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka moni täällä painoluokkia kritisoivista (en tiedä onko niitä paljoa, myönnän) olisi valmis lähtemään matsamaan reilusti isompaa ja yhtä kokenutta ottelijaa vastaan, oli laji mikä hyvänsä. Olen itse erään kyläkisan avoimessa sarjassa otellut 120-kiloista vastaan, ja kyllä se vähän hirvitti. Hän oli sen verran kokemattomapi, että pystyin handlaamaan matsin.

Mä ehkä enemmän kritisoin sitä, että kaikilla pitää mukanas olla näennäinen mahdollisuus pärjätä lajissa. Painoluokat on yksi tapa jakaa arvostusta, absoluuttinen pärjääminen on toinen.

Pointti ei oo siinä kuka on valmis mihinkin matsiin, vaan se haluaako hamuta itselleen mestarin titteliä vaikkei kehään haluakkaan mennä isompaa vastaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Conorin pituus on siellä väärin. Alvarezille on merkittynä sama pituus kuin Huntille ja Conor on todellisuudessa pidempi kuin Eddie. Oikeasti Hunt ei välttämättä ole edes tuumaa pidempi

Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka moni täällä painoluokkia kritisoivista (en tiedä onko niitä paljoa, myönnän) olisi valmis lähtemään matsamaan reilusti isompaa ja yhtä kokenutta ottelijaa vastaan, oli laji mikä hyvänsä. .

Hep. Olen valmis matsaamaan pituusluokassa yhtä kokenutta ottelijaa vastaan.

todennäkösesti olet sitten se osapuoli joka painaa 20 kiloo enemmän :D mutta siis tässäkin niin lajista riippuu kuinka paljon se vaikuttaa

Painia sisältävissä lajeissahan tämän kokoeron vaikutuksen luulisi olevan vielä selkeämpää.
Tuo riippuu aika paljon, että millä säännöillä painitaan. Krekossa esimerkiksi on kyllä aika selvää, että pienemmän on todella vaikeaa voittaa isompaa, ellei tekninen tasoero ole valtava. Sitten taas lukkopaini ja bjj ovat lajeja joissa kisataankin jatkuvasti avoimen luokan sarjoja. Vaikka sielläkin useimmiten (huipputasolla) voittaja on kahdesta painavimmasta luokasta, niin kyllä kevyemmätkin kaverit monesti pärjäävät varsin mukavasti. Harvemmin sielläkään tosin alle 80kg kavereita kärkisijoilla roikkuu.
En usko, että esim. nyrkkeilypuolella olisi ihan yhtä kilpailukykyisiä matseja jos otettaisiin painosarjojen mestareita ja laitettaisiin toisiaan vastaan. ADCC tai Mundial absolutessa kuitenkin suht säännöllisesti on joku pari painoluokkaa alempaa tuleva ukko finaalikähinöissä mukana ja toisinaan voittaakin.

Juu, viestiä kirjoittaessani tiesin kyllä että tämä vastaus koskien bjjtä saattaa tulla mutta otin riskin olla kirjoittamatta siitä kun puhelimella viestiä kirjoittaessa ei niin jaksa selitellä ylimääräsiä.

K-1 on tässä aika hyvä verrokki, kun siinä järjestettin kuitenkin pitkään avoimen painoluokan turnauksia. Tässä mestarien pituudet ja painot Wikipediasta. Paino ottelijoilla tietysti on muuttunut uran aikana, eikä välttämättä ole mestaruushetkellä ollut juuri tuo, mutta antaa varmasti suuntaa.

Branko Cikatic 189/98
Peter Aerts x3 192/105
Andy Hug 180/98
Ernesto Hoost x4 195/98 (myöhemmin aika paljon enemmän)
Mark Hunt 178/120
Remy Bonjasky x3 192/109
Semmy Schilt x4 212/130
Alistair Overeem 193/113
Mirko Filipovic 185/103 (olen nähnyt pituudeksi ilmoitettavan myös 188cm)

Eli ei siellä ihan pientä kaveria ole kärjessä ollut.

Koko on kuitenkin ainoa sellainen synnynnäinen ominaisuus, joka antaa kamppailussa todella ison edun lajissa kuin lajissa. Muuten kamppailulajit ovat niin monipuolisia ja vaativat useita keskenään ristiriitaisia ominaisuuksia, joissa kukaan ei voi olla kaikessa lahjakas. Nopeus on tietysti sinänsä hyödyllinen ja vaikeasti kehitettävä ominaisuus, mutta se on ristiriidassa kestävyyden kanssa. Jos on tosi hidas niin se voi rajoittaa huipputasolle pääsyä, mutta keskinkertaiset ominaisuudet voivat riittää, kunhan ottelutaktiikka ja ehkä lajikin valitaan sen mukaan. Esimerkiksi Rocky Marciano ei aikoinaan ollut mikään nopeusihme, mutta uuvutti vastustajat loppuerissä loppumattomalla iskusateella.

View: https://www.youtube.com/watch?v=V7zuh1E1PgA

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom