Painojen suhteet

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen tässä viimeaikoina pähkäillyt, että mistä tiedän, olenko jossain liikkeessä suhteessa parempi kuin jossain toisessa ja milloin ylipäänsä olisin tasavahva kaikissa?

Niinpä aloitin tällaisen threadin, jossa tiedustellaan sitä miten paljon rautaa nousee silloin, kun treenipainot ovat parhaassa mahdollisessa suhteessa?

Otetaan tällainen teoreettinen esimerkkitilanne jossa henkilö-X pystyy tekemään penkissä 10x100 kg ja kyykyssä 10x150 kg, niin kuinka paljon pitäisi mennä esim. kulmasoudussa, leuanvedossa ylätaljalla ja ylipäänsä missä tahansa liikkeessä, jotta painot olisivat optimaalisessa suhteessa?

Jos penkissä menee 10x100, niin saman verran pitäisi minusta mennä kulmasoudussakin. Jostain syystä keskiverto treenaajalla tuntuu kulmasoudun sarjapainot olevan kuitenkin vain n.50-60% penkkipunnerruksen vastaavista.:david:

Originally posted by Pecman
Jos penkissä menee 10x100, niin saman verran pitäisi minusta mennä kulmasoudussakin. Jostain syystä keskiverto treenaajalla tuntuu kulmasoudun sarjapainot olevan kuitenkin vain n.50-60% penkkipunnerruksen vastaavista.:david:

Tämä todennäköisesti johtuu siitä kun penkissä on helppo repiä isoilla painoilla, samalla saaden tuntumaa rintaan. Kun taas kulmasoudussa tuntuman saaminen on huomattavasti vaikeampaa isoilla painoilla.

mulla on penkki-ja kulmasoutu painot lähes samat...penkki hiukan parempi.
eristävissä liikkeissä teen mm. ranskalaisen punnerruksen ja hauiskäännöt tangolla(scottissa ja seisten) samoilla painoilla.
en tiedä vastasinko juuri täsmälleen siihen mitä threadissa kysyttiin mutta tulipa silti vastattua...
:thumbs:

Originally posted by Joubronx
Tämä todennäköisesti johtuu siitä kun penkissä on helppo repiä isoilla painoilla, samalla saaden tuntumaa rintaan. Kun taas kulmasoudussa tuntuman saaminen on huomattavasti vaikeampaa isoilla painoilla.

Samaa mieltä. Ja toinen pointti ainakin mun kohdalla on noi alaselän ongelmat, ei oo mitään mahiksia pistää kulmasoudussa tankoon lähemmäks 140 kiloo vaikka pystyä tekemään. Siinä vaiheessa ois alaselkä niin tiltissä ettei tarttis sitten ees kävellä pariin viikkoon...(eikä tämä johdu selän heikoista lihaksista vaan yliliikkuvuudesta)...

Originally posted by horroroso
Olen tässä viimeaikoina pähkäillyt, että mistä tiedän, olenko jossain liikkeessä suhteessa parempi kuin jossain toisessa ja milloin ylipäänsä olisin tasavahva kaikissa?

Turhaa pähkäilyä sanon minä :D Jos harrastat voiman ostoa niin siinä on jo jotain järkeä hieman vertailla penkki/kyykky/mave tuloksia, mutta niistähän on jo ziljoona threadia olemassa. Jos taas oot bodymiehiä niin sarjapainot voi imo unohtaa ja käyttää peiliä ja ehkä mittanauhaa eri lihasryhmien vertailuun.

Originally posted by Joubronx
Tämä todennäköisesti johtuu siitä kun penkissä on helppo repiä isoilla painoilla, samalla saaden tuntumaa rintaan.
Totta, ja kun oikein isoilla painoilla repii niin tuntuma rintaan voi olla jopa niin hyvä, että rintalastaan tulee hiushalkeamia.:kippis1: :david: :0:

Mendelssonin sit pitäs ottaa kulmasoudusta 400Kg? :D

.
Originally posted by Sumppari

Oli kysymys sarjapainoista. Muutenkin jos puhutaan kropan tasapainoisesta kehittämisestä ja treenipainojen sopivista suhteista niin ei nyt hyvänen aika sentään vedetä tähän keskusteluun mukaan mitään voimannostaja-paitapenkkispesialisteja:david: :david: :david:

:0: :zzzz:

No, eiks se vähän niin kuin otakin, kun se joutuu vetämään sen painon rintaan kiinni? :D :wanha: :itku: :kuola: :kuvia:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
.

Oli kysymys sarjapainoista. Muutenkin jos puhutaan kropan tasapainoisesta kehittämisestä ja treenipainojen sopivista suhteista niin ei nyt hyvänen aika sentään vedetä tähän keskusteluun mukaan mitään voimannostaja-paitapenkkispesialisteja:david: :david: :david:

:0: :zzzz:

Et tainnut tuota hymiötä huomata perässä, tai ainakaan sisäistänyt sen merkitystä. No samapa tuo, otan oikeasti osaa keskusteluun. Eli mistä hatusta heitit tuon penkki=kulmasoutu suhteen? Jotain perustelua tuohon kaipaisin. Omasta mielestä penkin sarjapaino on pakosti enemmän kuin kulmasoudun sarjapaino, jos kulmasoutua tehdään kunnon kulmassa. Sitäkin tosin voi tehdä niin kovin monella tapaa.

Eli mistä hatusta heitit tuon penkki=kulmasoutu suhteen?
Heitin sen siitä samasta hatusta mistä nää kommentit ja vinkit tänne yleensäkin arvotaan, eli se on semmonen suuri mutu-tuntuma-lieriöhattu. Jos treenaat kehoasi tasapuolisesti niin kulmasoudun treenipainojen PITÄISI kasvaa samaa tahtia penkkipunnerruksen kanssa. Ainakin itselläni on kasvanut sen jälkeen kun pääsin ohi "paljoxx menee penkisstäx"-iän ja rupesin tekemään selkätreeninkin vastaavalla intensiteetillä.

Jos katsot videolta maailman parhaiden kehonrakentajien treeniä (=Yates, Coleman), niin huomaat että heilläkin kulmasoutupainot on kutakuinkin samat mitä penkkipunnerruksessa. Käsipainoilla tehtäessä yleensä vielä suuremmat.

Heitin sen siitä samasta hatusta mistä nää kommentit ja vinkit tänne yleensäkin arvotaan, eli se on semmonen suuri mutu-tuntuma-lieriöhattu. Jos treenaat kehoasi tasapuolisesti niin kulmasoudun treenipainojen PITÄISI kasvaa samaa tahtia penkkipunnerruksen kanssa. Ainakin itselläni on kasvanut sen jälkeen kun pääsin ohi "paljoxx menee penkisstäx"-iän ja rupesin tekemään selkätreeninkin vastaavalla intensiteetillä.

Jees, no onhan se tuokin "paljoxx menee penkisstäx" tekosyy olla treenaamatta rintaa tosissaan. No ei, vaan sen verran lisäyksenä, että lisätään tuohon voimasuhteissa pysymiseen, että vedosta tulee mielellään n. 2x kulmasoudussa käytetyt painot. Jos ei tule, heittää kulmasoudun tekniikka todella pahasti. Täsmääkö oma "hattu heittosi" miten paljon minun sopusuhtaisuus "hattu heiton" kanssa?

Jos katsot videolta maailman parhaiden kehonrakentajien treeniä (=Yates, Coleman), niin huomaat että heilläkin kulmasoutupainot on kutakuinkin samat mitä penkkipunnerruksessa. Käsipainoilla tehtäessä yleensä vielä suuremmat.

Yates ja Coleman ja muutkin maailman parhaat kehonrakentajat ovatkin roinaajia, tavallisella natupulliaisella tuo kulmasoudussa samat sarjapainot kuin penkissä voi olla kohtuullisen vaikeaa saavuttaa, ainakin omalla kohdallani tuntuu siltä.

No ei, vaan sen verran lisäyksenä, että lisätään tuohon voimasuhteissa pysymiseen, että vedosta tulee mielellään n. 2x kulmasoudussa käytetyt painot. Jos ei tule, heittää kulmasoudun tekniikka todella pahasti. Täsmääkö oma "hattu heittosi" miten paljon minun sopusuhtaisuus "hattu heiton" kanssa?
Jos "vedosta tulemisella" tarkoitat maastavedon maksimi-ykköstä niin kyllä se minun mielestänikin pitäisi olla n. 2xkulmasoudun sarjapainot.

Toisaalta horrorosolle, joka tämän keskustelun sarjapainoista ja prosenteista alunperin aloitti, on sanottava ettei täällä heitettyjen prosenttien avulla omaa treeniä ja tiettyjen liikkeiden jälkeenjääneisyyttä voi vielä kauheasti arvioida.

Kuitenkin nyrkkisääntönä MINÄ sanoisin, että jos penkkipunnerrus ja kulmasoutu ovat omina treenipäivinään ensimmäiset liikkeet ja ne tehdään ns.massaliikkeenä niin myöskin käytettävät painot pitäisi em. liikkeissä olla kutakuinkin yhtä suuret. Sama pätee hauiskääntöjen ja ranskalaisten punnerrusten kohdalla. Kun vielä kyykky ja veto ovat HUOMATTAVASTI penkkipunnerrusta kovempia niin minun nähdäkseni treenipainot ovat balanssissa.:5:

Originally posted by Zamp
Yates ja Coleman ja muutkin maailman parhaat kehonrakentajat ovatkin roinaajia, tavallisella natupulliaisella tuo kulmasoudussa samat sarjapainot kuin penkissä voi olla kohtuullisen vaikeaa saavuttaa, ainakin omalla kohdallani tuntuu siltä.
Jaa että roinaaminen vaikuttaa erityisesti kulmasoutupainoihin penkkituloksen pysyessä ennallaan. Olen kyllä kuullut että roinaajat erottaa mm. neliskulmaisesta päästä tai olkapäiden muodosta, mutta sinun mielestäsikö myös kulmasoutu-/penkkipunnerruspainojen suhteesta voi päätellä kuka roinaa ja kuka ei?:confused:

Pecman, itse en usko tuohon "kulmasoutu = penkkipunnerrus" teoriaan. Sitäpaitsi ei tietääkseni ole olemassa yhtäkään virallista oikeata tapaa suorittaa kulmasoutua... jos haluaa siinä liikkeessä maksimi painot niin voisi ottaa kulmasoutua rinnalleveto- tyylillä.

Käytännössä olen nähnyt että kulmasoutu on liike jossa pitää olla aika vähän painoa, että liike menisi puhtaasti.

Kun tuppaa tuo selkä koostumaan ihan eri mallisista ja kokoisista pahkuroista kuin rintapuoli, niin en ymmärrä, miksi pitäisi painojen olla samat. Jos se jollekin mielenrauhan tuottaa niin tekee sitten samoilla painoilla, tyylistähän on helppo tinkiä niin rinta- kuin selkäliikkeissäkin. Käytännössä taas, jos olet bodari niin sarjapainoista viis, jos voimanostaja niin kulmasoutu on yks vtun hailee. Joka tapauksessa koko homma vaikuttaa yhtä turhalta tiedolta kuin että onko k*lli kolme kertaa nenän pituinen. ;)

- JjP

Originally posted by Ämmbee
Pecman, itse en usko tuohon "kulmasoutu = penkkipunnerrus" teoriaan. Sitäpaitsi ei tietääkseni ole olemassa yhtäkään virallista oikeata tapaa suorittaa kulmasoutua... jos haluaa siinä liikkeessä maksimi painot niin voisi ottaa kulmasoutua rinnalleveto- tyylillä.

Tyylejähän näkee monenlaisia, niin kulmasoudussa kuin penkipunnerruksessa. Puhuessani kulmasoudusta tarkoitan kulmassa tehtävää soutua enkä mitään pystyssä tapahtuvaa kohautusta tangolla.

Alunperin oli kysymys siitä milloin treenipainot ovat optimaalisessa suhteessa. Minun mielestäni penkkipunnerruksessa ja kulmasoudussa pitäisi sarjapainojen olla kutakuinkin samat. Tämä pätee silloin kun kummatkin liikkeet tehdään vahvimmalla oteleveydellä (kulmasoutu luultavastikin siis hartioiden levysellä otteella ja penkkipunnerrus tätä leveämmällä) ja treenipäivän ensimmäisenä liikkeenä.

Jos olette eri mieltä, niin mielelläni kuulisin mitkä ovat teidän mielestänne sitten sopivat suhdeluvut em. liikkeisiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom