Itse olin kerran varmistajan paikalla kun penkkaajalla ilmeisesti olkapää piiputti kesken ylöstyönnön. Tanko tipahti kaverin rinnalle silmän räpäyksessä ilman ennakkovaroitusta. Ei mulla ollut mitään mahdollisuutta reagoida asiaan. Onni onnettomuudessa ettei sitä rautaa ollut tangossa kovin älyttömästi ja ettei tanko tipahtanut kaulalle. Aika syvällä tanko kuitenkin rintakehässä kävi. Pahan näköinen tilanne joka olisi voinut johtaa vaikka mihin. Jos tuossa olisi turvaraudat olleet käytöissä, niin mitään vaaratilannetta ei olisi päässyt edes syntymään.
Netissä löytyi ainakin ennen video jossa venäläinen voimanostaja kuolee tuollaisessa onnettomuudessa.
Rinnalle putoaa joku 170kg Äijä nousee vielä ja ottaa hörpyn vettä mutta kuolee myöhemmin sairaalassa.
Vissiin pumppu repesi tai jotain vastaavaa.
Kamppailu ja ip lajeissa varoitettiin joskus lyömästä kovaa sydämen kohdalle.
Itsellä kun ennen talvisotaa treenailin kotonani laakerittomilla tangoilla loppui monestikin voimat kesken ja tein aina "pajatsot" eli painot kaliistaen toiselta puolelta pois ja kohta kyllä lähti toiseltakin ja tanko lähti myös.Saattoi kuulua kyllä kivasti kun treenasin ok talon yläkerrassa mutta ei onneksi koskaan mennyt lattiasta läpi.
Muutaman kerran on sama käynyt salillakin.
Siihen on auttanut joko ystävällinen kanssatreenaaja tai vieritystaktiikka.Viimeksi näin kävi kun palasin tässä kevät talvella pitkältä treenitauolta ja en uskonut että fysiikka olisi niin heikoksi mennyt kuin oli.
Turvaraudat on onneksi nykyään olemassa ja niitä ehdottomasti kannattaa käyttää jos sattuu se lipeäminen.
Minuakin eräs voimanostaja muistutti asiasta mutta olin sitä mieltä että minulla on niin pienet painot että ei välii.
( Kun aikoinaan, välirauhan aikaan, tuli ennätys sarjojakin nosteltua ja silloin oli harvemmissa jos missään penkeissä moisia häkkyröitä.
Itseasiassa jopa erään kuntosalin omistaja suhtautui nuivasti kyykkyräkin hankintaan kun "nostelette sitten liian isoilla painoilla")
No kun muistelee tuota videopätkää niin kyllä ne raudat mielellään laittaa.Mikäli löydän niin laitan linkin siitä tänne.
On sen verran ilkeän näköinen tapaus.