Painojen alle jääminen eikä varmistajaa (mm. penkki ja kyykky)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Penska
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
minäkin olen 100 kiloa penkissä rullaillut vatsan kautta syliin, ei ole mikään vaikea temppu, ainakaan jos jaloilla saa vähän tukea jostain penkin alta. kyykyssä en kyllä uskaltaisi pudottaa painoja, jotenkin tulee mieleen että tuntuu ikävältä jos tanko vierii selkärankaa pitkin alas (nikamat ei tykkää?) eli kyykkyä vain turvarautojen kanssa.

Ite oon muuten kyykyssä kerran jääny painojen alle, mutten rullannut sitä tankoa selkärankaa pitkin vaan heitin sen taaksepäin ja tulin pois alta.

Eikös penkkitangon alta pääse pois kun kippaa toisen pään maahan ja vääntäytyy ilmassaolevan tangon päädyn puolelta pois? Näin muistelen itse joskus tehneeni. Kevenee se ilmassa oleva pääty mukavasti, joten sitä voi vielä nostaa ylöspäin, jos meinaa tehdä tiukkaa.

Kerran tai pari oon näin itsekin tehnyt. Tai tarkemmin ottaen ei toinen pää maahan osunut, vaan tosielta puolelta nostin tankoa sen verran että sain väännettyä itseni välistä pois.

Pystypunnerrus istuen tangolla tehtynä, voi myös olla varsin vittumainen, kun sen tanko on siinä edessä niin ei paljon vääntäminen auta pois pääsyks.

Sain tosin painojen ollessa alhaalla vatsan päällä, avattua lukot ja painot tiputettua pois. Olo oli kieltämättä vähintäänkin :david:.

Ainakaan meidän salilla se ei tule niin alas etteikö sieltä alimmasta asennosta pääsisi vielä pois.
...tai mä ainakin pääsen.

Jep, ainakin meidän salin hacki on aika turvallinen, koska vedän usein sarjat jopa niin pohjasta, että koskettaa se kelkka pohjaan, että eipä sieltä nyt niin kovin vaikeata olis pois tulla. Tunteehan siinä hackikelkan alla olonsa vähän pieneks, mutta notkeena vaan sujahtaa pois. ;)

minäkin olen 100 kiloa penkissä rullaillut vatsan kautta syliin, ei ole mikään vaikea temppu, ainakaan jos jaloilla saa vähän tukea jostain penkin alta.
Mulle on käynyt pari kertaa ihan sama juttu. Minun mielestä on aivan turha pelätä liikaa ainakaan penkissä tuota rinnalle jäämistä. Joku 100kg rullaaminen vatsan päälle ja siitä reisille ei varmasti ketään tapa. Epämukavaltahan se tuntuu, mutta ei ole mitenkään vahingollista. Paljon isommat romut onkin sitten eri juttu (ei saa henkeä jne.)

Jos kyykyssä jää alas ja ketteryys riittää, painot voi yleensä vähän ponnistamalla / hypäyttämällä pudottaa selkäpuolelta alas ja kierähtää samalla äkkiä alta pois.

(edit. Tuo kiekkojen pudottaminen penkissä kuulostaa minusta vaarallisemmalta kuin rullaaminen. Kiekot rymisee lattialle -> tanko heilahtaa toiselle puolelle -> lisää ryminää -> toivottavasti kaikki menee hyvin :) Joskus ei varmaan muuta vaihtoehtoa ole.)

Tuossa on kunnon tekemisen meininki taas. Rautaa on vähän mutta levypainot on lähes titanicin kokoiset. Penkkaustyylikin on niin perinteinen mitä joka salilla näkee. Tuommoisesta penkkaustyylistä tulee jo itsellekin itku silmään.

Tosta sai kyl viikon parhaat naurut :D Ei kukaan aikuinen voi olla noin säälittävä, ellei aivoissa liiku mitään. Tai voihan kaveri olla huumorimiehiä, jossa hän onnistui loistavasti.

Mulla on kanssa pari kertaa jääny penkissä tanko rinnalle, ja siitä olen suht kivuttomasti rullannut. Kerran yks tosissaan treenaava nainen veti ilman varmistajaa penkkiä, ja taisi olla vähän heikompi päivä kun jäi melko pienet painot rinnalle. Kiroilusta päätellen hieman vitutti, kun kävin auttamassa painot pois :)

Itsellä jäin kerran myös jumiin kyykyssä pohja-asentoon, kun joku jannu tuli siihen jotain kukkoilemaan ja multa meni keskittyminen... Tangossa oli melkein 2 kertaa oma paino, joten hieman hankalaa oli, vielä raskaiden sarjojen jälkeen. Koitin apua pyytää, mutta eihän se ehtinyt mitään tehdä, kun jo kaaduin taaksepäin tangon kanssa. Kyynerpää vain vähän nirhautui painonnostolavan reunaan, muuten ei mitään käynyt pienen rysähdyksen lisäksi...

Mä jäin kanssa kerran kyykyssä tangon alle kyykkyyn mottiin ja aikani sieltä tilannetta tarkkailtuani päätin vaan kipata painot rauhallisesti maahan. Jossain puolikyykkäilyssä vois olla ikävämpi homma huomata painuvansa ihan pohjaan asti, varsinkaan jos ei koskaan ole tapana ihan alas asti kyykätä. Mulla ei kuitenka ollut silloin mitään ongelmaa kun voimat ehtyivät vasta alhaalta ylös tultaessa ja siitä sitten rauhassa takaisin alas kyykkyyn ja painot selän taakse maahan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Penkissä aina ilman lukkoja. Voi sitten tangon alle jäädessä kipata painoja toiselta puolelta pois ja ei tarvitse turhaan rullailla koko painoa vatsan yli reisille. On tosin aika :nolo:a mutta punttailun alkuaikoina tota sattui.

Kyykyssä lukot, mutta onneksi en mitään ykkösmaksimeita ole kokeillut ja sarjoissakin jätän vähän varaa, että nousee varmasti ylös.

Jep, ainakin meidän salin hacki on aika turvallinen, koska vedän usein sarjat jopa niin pohjasta, että koskettaa se kelkka pohjaan, että eipä sieltä nyt niin kovin vaikeata olis pois tulla. Tunteehan siinä hackikelkan alla olonsa vähän pieneks, mutta notkeena vaan sujahtaa pois. ;)

omalle salille tehtiin just tänä vuonna stopparit prässiin että pääsee välistä livahtamaan pois jos ei nousekaan kelkka.

Joskus harrastuksen alkuaikoina oon kieritellyt mahan yli jotain 80 kg kun jäi penkistä rinnalle ja kivat mustelmat siitäkin tuli ja jos olis ollut enemmän painoa niin olisin todella ollut pinteessä. Ei kannata luottaa siihen että jos joku täällä on vieritellyt tai kipannut sivulle yli 100 kiloa niin se onnistuisi iteltä hädän hetkellä. Lisäksi loukkaantumisriskit näissä kikkailuissa on todella suuret! Olkapäät joutuu esim. penkissä todella koville jos joutuu yllättäen maksimipainoja kampeamaan sivulle.

Mun mielestä penkissä sarjaa tehtäessä paras tapa selvitä on tehdä normaalisti puhtaalla tekniikalla (sotilaspenkki olis vielä parempi) ja sitten jos ei meinaa nousta niin pienellä pompulla ja perseen nostamisella. Kannattaa kuitenkin aina tehdä tiukemmat sarjat turvarautojen tai varmistajan kanssa. Ennen salilla niitä ei ollut joten oli pakko tehdä ilman (tosin järkevämpää olis tossa tilanteessa olis ollut jättää kaikki sarjat hieman vajaiksi).

Ykkösmaksimien kokeilu ilman turvarautoja/varmistajaa onkin jo ihan oma juttunsa :david:

Ihan rehellisesti sanottuna en kyllä tajua, miksi ihmeessä joku alkaa kokeilemaan maksimeja YKSIN! Aika esa hommaa imho.

Eikös se ole aika selvä, että kun maksimia kokeillaan niin jossain vaiheessa se ei enää nousekaan? :D

Edit. Toi video oli aika laatu! Se toinen nosto oli suoraan oppikirjasta. *reps*

Mulla jäi joskus astetta heikompana 40 kiloa rinnalle (sarjan päätteeksi, ei mikään max...). Siitä sitten rullailin mahan yli reisille, mutta ai prkl, kun koski napaan, kun oli koru muutenkin vähän tulehtunut silloin :( Nykyisin sitten jos tuntuu, että ei nouse eikä ole varmistajaa, niin ei kun vaan perse kattoon ja painot ylös :D Kyykyssä nyt ei ole vaaraa että jäisin painojen alle, kun vasta harjoittelen tekniikkaa, mutta pitää silti varoa menemästä liian syvälle. Harjoittelin kepakolla, menin perse lattiaan kiinni ja kaaduin selälleni kuin kilpikonna :D Vähän tuli :david: olo.
Varminta on tietty pyytää se varmistaja jos on tiedossa tiukkoja sarjoja.

edit: Tuon videon kaikki nostot oli suoraan oppikirjasta. :lol2:

Ite oon tehnyt niin, että painojen jäädessä penkissä rinnalle olen pukkaillut ja kikkaillut tangon alavatsalle ja sitten vetänyt polvet koukkuun ja reippaasti potkaissut itseni istumaan. Ei ole toistaiseksi tuntunut pahemmin missään eikä ole jäänyt mitn jälkiäkään. Yksinkyykkäämisen riskit on hoidettu tekemällä etukyykkyä.

ohan sitä sattunut ja tapahtunut vaikka mitä, varsinkin alkuaikoina:david: kyykyssä oli 140 niskanpäällä ja sanoin jollekkin randomille salilla että viittitkö tulla varmistamaan, no kaveri tuli siihen ja kysy että miten hän varmistaa, sanoin että tuu siihen taakse ja nosta lantiosta jossei meinaa tulla ylös, no sitten valmistautuminen ja perse kohti maata ja nosto vaiheessa tuli joku 10cm ja sitte ei tullukkaan:D no kaveri ei ottanukkaa lantiosta vaan rupes työntää siitä tangosta ylöspäin käsillä:eek: olin siinä et ei saatana nyt kaatuu ja nojasin taakse ja tipautin tangon lattiaan. penkissä on kanssa joskus vieritelty mahan päälle ym...:lol2: mutta kummiskin alle sata kiloa ollut tangossa. nykyään järki mukana touhussa.:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom