Painoasiat kamppailulajeissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arduous
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä onko tomilla täyttä ymmärrystä miten painoluokkaurheilussa puntarit menee. Teoriassa pidemmällä aikavälillä dietataan sopiviin rasvoihin (matalalle, mutta ei liian) ja sitten viimeisiä kiloja otetaan neste/suolakikkailulla ja sillä mainitsemallasi saunajumpalla, KOSKA se on vaan helppoa ottaa pari kiloa nesteistä saunomalla ja juoda ne takaisin heti perään. Paljon helpompaa ja järkevämpää kuin dietata muutaman rasvaprosenttiyksikön verran alemmas valmiiksi. Yleensä puntarit ovat joko edellisenä päivänä tai muutamia tunteja ennen tapahtumaa.

That being said, itse kannattaisin painoluokkaurheiluissakin puntarin siirtämistä juuri ennen tapahtumaa, mikä lopettaisi tai ainakin vähentäisi noita älyttömiä vetoja. Sillä siihen kuolee jengiä vähän väliä.

Miten sinä lähtisit tekemään painonpudotusta (nesteistä) painoluokkaurheiluun?
Miten olisi sellainen, että urheilija tiputtaisi rasvaa sen verran, että sitä painoa ei tarvitse vedättää paria kolmea kiloa enempää? Välillä kuulee 5–8 kilon tiputtamisesta pelkästä nesteestä, ja siinä voi todellakin lähteä henki.

Tämän kamppailulajien painonpudotusjutun voisi siirtää kamppailupuolelle.

Tuossa on se, että jos on varaa pudottaa rasvoista se 2kg enemmän, niin silloin kannattaa hankkia 2kg enemmän lihasta ja pudottaa nesteistä entinen määrä. Rasvojen pudottaminen kuitenkin tahtoo häiritä treenaamista, joten siinä ei voida mennä keholajien lukemiin.

Olen pudottanut 8kg nesteistä, otellut hyvin ja jäänyt henkiin. Toisaalta olen myös epäonnistunut siinä ja saanut järkyttävän turpasaunan, kun en palautunut ajoissa. Jos on vuorokausi aikaa palautua kuten ammattilaisotteluissa yleensä on, niin siinä voi hyvinkin onnistua. Toki olen iso kaveri, niin se ei ole suhteessa sama kuin jollain 55kg jätkällä ja lähtökohtaisesti suosittelen pienempää pudotusta.

Miten olisi sellainen, että urheilija tiputtaisi rasvaa sen verran, että sitä painoa ei tarvitse vedättää paria kolmea kiloa enempää? Välillä kuulee 5–8 kilon tiputtamisesta pelkästä nesteestä, ja siinä voi todellakin lähteä henki.

Ja olisi ottelussa 5-8 kiloa kevyempi kuin tekemällä tämän nesteen vedätyksen? Joko sinulla ei ole mitään ymmärrystä kehonpainon vaikutuksesta kamppailulajeihin tai trollaat. Luuletko etteivät maailman huiput dieettaisi sinun tavoillasi mikäli se olisi suorituskyvyn kannalta fiksumpaa kuin tämä saunajumppa? Yleensä Tomi puhut fiksuja mutta nyt kyllä lähdit perse edellä puuhun keskustelemaan asiasta mistä sinulla selvästi ei ole käytännön kokemusta.

Olisi varmaan näissä painoluokkakamppailuissa hyvä idea punnita ottelupäivänä. Älytöntä sellainen nesteistä painonpudotus, kun ei siitä mitään hyötyä ole kun kilpakumppanit tekee saman. Jos punnitus olis lähempänä ottelua, niin molemmat voisivat jättää sen väliin ja otella sen painoisena kuin on luonnostaan hyvä olla. Ei tuo kyky ja lahjakkuus pudottaa paljon nesteitä lyhyessä ajassa ja toipua siitä hyvin ole mikään kamppailutaidon mittari.

Painoluokkaurheilun metodit on suurimmaksi osaksi täysi vitsi. Kumipuvussa saunassa haara-perushyppyjä pari tuntia nollasuolat taulussa ja juomatta... Ihme ettei tuossa mene enempää kisailijoita kylmäksi.

Itse tiputin viikossa parhaillaan yli 5kg ilman kumipuku saunomisia ym. Eikä voimat hävinnyt minnekään.
Ruoka aineilla ja vedellä kikkailua viikolla ennen kisoja. Tuolla tavalla tehtynä puntarin jälkeen oli tankkaus tehokasta ja tuli suoranainen voimantunne efekti.
Näitä nyt tietysti joka junaan.
Enää en kilpaile tms ja treenaankin bodailu tyyliin. Olisikin kokemus mielenkiinnosta ottaa tollainen kehonrakennus dieetti henkilön avustuksella kuka niitä osaa ohjata. Ominee menis metsään ja pahasti.

Itse tiputin viikossa parhaillaan yli 5kg ilman kumipuku saunomisia ym. Eikä voimat hävinnyt minnekään.
Ruoka aineilla ja vedellä kikkailua viikolla ennen kisoja. Tuolla tavalla tehtynä puntarin jälkeen oli tankkaus tehokasta ja tuli suoranainen voimantunne efekti.
Noin tekemällä tuo on vielä suhteellisen turvallista. Nuo kumipukupelleilyt saunassa taas saattaa aiheuttaa rytmihäiriöitä ja sydänkohtauksen.

Noin tekemällä tuo on vielä suhteellisen turvallista. Nuo kumipukupelleilyt saunassa taas saattaa aiheuttaa rytmihäiriöitä ja sydänkohtauksen.

Mutta nesteistä ottamalla pois päivää ennen päästäisiin mahdollisesti vielä pienempään sarjaan. Ja viikkoa ennen ottelua nesteiden tiputus? Siinä alkaa jo otteluun valmistautuminen vähän kärsimään. On eri asia tiputtaa painoa kamppailuottelua varten kun siinä tarvitsee tehdä muutakin kilpailupäivänä kuin hymyillä ja näyttää hauista.

:offtopic:
On kyllä huvittavaa kun ei selvästikään ole mitään hajua miten todellisuudessa painoluokkaurheilussa vedätetään painoa kisoihin, mutta pakonomainen tarve olla tietävinään (y)
Eli ei oikeasti käytetä saunaa, juomattomuutta, suolattomuutta eikä kumipukua? Selkee juttu!

Eli ei oikeasti käytetä saunaa, juomattomuutta, suolattomuutta eikä kumipukua? Selkee juttu!

Ei suorainainen hikoilu saunalla tai kumipuvulla ole mikään must. IMO se on suorituskyvyn kannalta helvetin huono, varmasti mitä sinäkin ajat takaa. Mutta se ei tarkoita etteikö painoa voisi vedättää fiksummin ilman saunaa tai kumipukua. Nimimerkki taas lähtee kahden viimeisen päivän aikana 8kg pelkällä ruuan ja nesteen säätelyllä.

Edit. Pointti olikin ettei kannata huudella asioita faktoina julkisesti mistä ei itse tiedä. En minäkään lähde huutelemaan bodarien viimeistelyistä kun ei mitään käryä miten niitä tehdään.

Sinänsä ihan turhaa juupas eipäs väittelyä, koska kaikki painoluokkaurheilussa menestyminen on rakentunut sen ympärille, että kuka saa vedätettyä eniten painoa. Se on vähän sama ku hormonit kehonrakennuksessa, kuuluvat pakettiin. Ne toteutustavat, kuten Tomi mainitsikin, on usein melko riskialttiita. Suomessa kamppailu-urheilun puolella jo pelkästään ravintotietämys on aivan hukassa. Siis ihan valmennuspuolella. Asiat tehdään kuten ne on tehty vuosikymmeniä.

Petra Olli totesi nyt em-kisoissa, että joutui käymään saunassa ensimmäisen kerran kymmeneen vuoteen.

Auschwitz niin, suurin osa ei päässyt siellä kireeks, kuolivat ennen sitä. Pointti se, ettei se pää saa liian kovakaan olla. Jossain kohtaa on ymmärrettävä pistää peli poikki jos keho ei kerta kaikkiaan toimi vaan seuraavaksi ollaan sairaalan letkuissa. Tää on paljolti myös valmentajan vastuulla, ihminen kun voi olla itselleen täysin sokea.

Itse joskus nuorempana, painoluokkaurheilijana, noudatin sitä periaatetta, että olin mahdollisimman kireässä kunnossa aina (lue perse ja kaikki muukin säikeillä) jolloin ennen kisoja oli ainoa mahdollisuus pudottaa painoa nesteistä. Kisoissa ei ollut vain yhtä ottelua, vaan useampi, usein kahtena päivänä putkeen. Voimalla ja/tai lihaksilla ei paljon juhlittu, mutta kestävyys, nopeus, liikkuvuus ja mahdollisimman hyviksi hiotut tekniikat auttoivat pärjäämään aina maajoukkuetasolle saakka.
Perusruokavalio painonhallintaan ja harjoittelukaudelle (ylläpito/bulkkaus) tuli pitkälti bodyalan lehdistä ja silloisilta tutuilta kehonrakentajilta. Itse kisadieettejä ei mun mielestä ole järkeä edes verrata toisiinsa, koska tavoitteet on niin erilaisia.
Mut mitäpä vittua minä tiedän, kun en ole bodikisoihin (vielä) dieetannut ;) Kunhan kommentoin. Peace.

Nyt on tärkeää ymmärtää, että ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa pudottaa painoja kamppailulajeissa. Eri valmentajilla on erilaisia tekniikoita ja näitä yhdistellään tarpeen mukaan. Edes sama ottelija saman valmentajan opastuksessa ei siis välttämättä tee painonpudotusta aina samalla tavalla.

Itse olen luottanut eniten tuohon nesteillä kikkailuun ja hikoilu on lopullista säätöä varten jos tarvitaan. Kuuminta hottia on suolakylvyt, joita monet vapaaottelijat suosivat. Kaikki eivät vedä painoa nesteistä ollenkaan ja saattavat silti pärjätä hyvin. Yleisesti lyöntilajeissa tehdään pienempiä painonvetoja, koska lihasmassan antama etu on pienempi kuin painissa ja kova nesteveto verottaa herkkyyttä, joka on taas astetta tärkeämpää.

Se on myös huomattava, että nestehukassa kannattaa olla mahdollisimman lyhyt aika. Eli ei kannata pudottaa nesteitä päiviä aiemmin vaan mahdollisimman lähellä punnitusta. En tiedä asian fysiologista taustaa, mutta kokemusperäisenä tietona voin kertoa, että jos nestehukassa on pitkään, niin siitä palautuminen kestää kauemmin kuin jos kilomääräisesti sama nestehukka on vain vähän aikaa. Tämä on tietysti aika maalaisjärjen mukainen tulos.

Painonpudotus ei ole täysin riskitöntä ja siinä on lämpöhalvauksen vaara. Pitää kuitenkin huomata, että on myös vaarallista otella kehälajeissa isompaa ja vahvempaa vastustajaa vastaan. Siksi siihen alempaan painoluokkaan pyritään. Mielestäni paras systeemi on että punnitus on kisapäivänä, jolloin kovin isoja nestevetoja ei kannata yrittää, kun niistä ei palaudu.

Toivottavasti ylläpito pian siirtää off-topicin tänne: https://pakkotoisto.com/threads/painoasiat-kamppailulajeissa.131601/

Miksi tämä suolattomuus on sinulle niin iso mörkö? Painonvetometodeja on erilaisia, mutta siitä on kyllä aika laaja konsensus, että suolaa kannattaa vähentää punnituksen lähestyessä, kun se sitoo nestettä kehoon. En ole itseaiassa koskaan aiemmin kuullut, että joku vastustaisi suolan vähentämistä.

Juomattomuus pitää tietenkin tehdä siinä vaiheessa, kun nestettä poistetaan kehosta. Hommaa vain hidastaa se, jos sitä laitetaan toisesta päästä sisään ja silloin joudutaan olemaan nestehukassa kauemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom