Painoasiat kamppailulajeissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arduous
  • Aloitettu Aloitettu
Täytyy kyllä sanoa, että minusta kuulostaa hyvin omituiselta ajatukselta, että olisin parempi potkunyrkkeilijä, kun Hanne Lauslehto, joka on maailmanmestari alle 52 kilon sarjassa.

Totta kai pystyisin tyrmäämään Hannen helposti, jos mentäisiin kehään omissa painoissa ja ilman sukupuolenvaihdosleikkausta, mutta ei kyllä ole tullut mieleenkään, että olisin häntä parempi. Ja aika harvalla muullakaan varmaan tulisi, jos katsoisi meidän otteluitamme.


View: https://www.youtube.com/watch?v=znLX1jbfCgw



View: https://www.youtube.com/watch?v=ynlA3J0nr3Q
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täytyy kyllä sanoa, että minusta kuulostaa hyvin omituiselta ajatukselta, että olisin parempi potkunyrkkeilijä, kun Hanne Lauslehto, joka on maailmanmestari alle 52 kilon sarjassa.

Totta kai pystyisin tyrmäämään Hannen helposti, jos mentäisiin kehään omissa painoissa ja ilman sukupuolenvaihdosleikkausta, mutta ei kyllä ole tullut mieleenkään, että olisin häntä parempi. Ja aika harvalla muullakaan varmaan tulisi, jos katsoisi meidän otteluitamme.


View: https://www.youtube.com/watch?v=znLX1jbfCgw



View: https://www.youtube.com/watch?v=ynlA3J0nr3Q


Ihan mielenkiinnosta, kun ottelijoiden välinen koitos ei määritä paremmuutta, onko mahdollista olla parempi potkunyrkkeilijä kuin itsensä kokoinen, tai jopa kevyempi ottelija jolle häviää kehässä, jos on itse esim teknisempi tai vaikkapa omaa heikomman ulottuvuuden tai lihasmassan?

Vai keskinäinen ottelu märittää paremmuuden 100% samankokoisten kesken, 0% erikokoisten otellessa?

Tuosta sun kysymyksestä vielä pakko todeta, että maailma on mielenkiintonen paikka, kun rajoittamattoman painosarjan ja kaikille avoimen sukupuolen sarjassa menestyvää urheilijaa pidetään automaattisesti tasoltaan huonompana kuin naisten kääpiösarjan mestaria 🤔 Toisen sarjaan saa osallistua kuka vaan ihminen pallolla jos pärjää, toiseen vain hyvin pienikokoiset toisen sukupuolen edustajat jotka vielä harrastaa lajia vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, kun ottelijoiden välinen koitos ei määritä paremmuutta, onko mahdollista olla parempi potkunyrkkeilijä kuin itsensä kokoinen, tai jopa kevyempi ottelija jolle häviää kehässä, jos on itse esim teknisempi tai vaikkapa omaa heikomman ulottuvuuden tai lihasmassan?

Vai keskinäinen ottelu märittää paremmuuden 100% samankokoisten kesken, 0% erikokoisten otellessa?

Tuosta sun kysymyksestä vielä pakko todeta, että maailma on mielenkiintonen paikka, kun rajoittamattoman painosarjan ja kaikille avoimen sukupuolen sarjassa menestyvää urheilijaa pidetään automaattisesti tasoltaan huonompana kuin naisten kääpiösarjan mestaria 🤔 Toisen sarjaan saa osallistua kuka vaan ihminen pallolla jos pärjää, toiseen vain hyvin pienikokoiset toisen sukupuolen edustajat jotka vielä harrastaa lajia vähemmän.
Kyse ei ole silloin enää potkunyrkkeilystä koska sen säännöt eivät tunne tälläistä variaatiota.

Se varmaan menee enemmän ”tappelun” puolelle. Mutta tarviiko siinä enää noudattaa potkunyrkkeilyn sääntöjä?

Sama pätee nyrkkeilyssä.
 
Kyse ei ole silloin enää potkunyrkkeilystä koska sen säännöt eivät tunne tälläistä variaatiota.

Se varmaan menee enemmän ”tappelun” puolelle. Mutta tarviiko siinä enää noudattaa potkunyrkkeilyn sääntöjä?

Sama pätee nyrkkeilyssä.

Mitä variaatiota?
 
Nainen alle 52kg vs. Mies +91 kg.

Eikö ottelu voitaisi järjestää jos se olisi tasaväkinen? Eikö nainen saa osallistua miesten sarjoihin, tai pienempi isompaan sarjaan, jos pärjää siellä?
 
Tuossa kuvan matsissa on siis painoluokka -91 kg. Olin osallistumassa -86:een ja vaa'alla paino oli alle sen. Sarjassa piti olla muitakin, mutta punnituksessa selvisi, että oli tapahtunut useampi peruuntuminen, jolloin minä olin yksin -86:ssa, vastustajani Harri yksin -91:ssä ja +91:ssä oli kaksi miestä.

Kisajärjestäjät saivat idean yhdistää nämä kaikki +91 sarjaan. Kieltäydyin moisesta, koska raskaan sarjan kaverit olivat painaneet vaa'alla toinen 114 kg ja toinen 116 kg, eli minulla olisi ollut painoeroa 30 kiloa. :eek: :eek: :eek: 5 kiloa sopi kyllä ja siten oteltiin vain suorat finaalit -91 ja +91.

Kisojen +91 finaali tuossa, siinä on vähän eri kokoiset ukot lyömässä.

View: https://www.youtube.com/watch?v=Hz6_VWGaf3M


Potkunyrkkeilyssä säännöt eivät tosiaan tunne ottelua -91 kg miehen ja -52 kg naisen välillä ja tällainen ottelu on sitten jotain muuta toimintaa kuin potkunyrkkeilyä. Voisi tietysti sanoa, että sparrissa olen Hannea kovempi, mutta sparritulokset harvemmin kiinnostavat ketään. Potkunyrkkeily on tulosurheilua ja kun toinen on maailmanmestari ja toinen suomenmestari, niin kyllä se maailmanmestari silloin on parempi potkunyrkkeilijä.

Mikään ei toki estäisi perustamasta uutta lajia, jossa säännöt muistuttavat potkunyrkkeilyä, mutta painoluokkia tai sukupuolisarjoja ei olisi. Siinä lajissa varmaan olisinkin Hannea parempi, mutta kun sellaista lajia ei ole olemassa, eikä kyllä ihan heti tulekaan.
 
Tuossa kuvan matsissa on siis painoluokka -91 kg. Olin osallistumassa -86:een ja vaa'alla paino oli alle sen. Sarjassa piti olla muitakin, mutta punnituksessa selvisi, että oli tapahtunut useampi peruuntuminen, jolloin minä olin yksin -86:ssa, vastustajani Harri yksin -91:ssä ja +91:ssä oli kaksi miestä.

Kisajärjestäjät saivat idean yhdistää nämä kaikki +91 sarjaan. Kieltäydyin moisesta, koska raskaan sarjan kaverit olivat painaneet vaa'alla toinen 114 kg ja toinen 116 kg, eli minulla olisi ollut painoeroa 30 kiloa. :eek: :eek: :eek: 5 kiloa sopi kyllä ja siten oteltiin vain suorat finaalit -91 ja +91.

Kisojen +91 finaali tuossa, siinä on vähän eri kokoiset ukot lyömässä.

View: https://www.youtube.com/watch?v=Hz6_VWGaf3M


Potkunyrkkeilyssä säännöt eivät tosiaan tunne ottelua -91 kg miehen ja -52 kg naisen välillä ja tällainen ottelu on sitten jotain muuta toimintaa kuin potkunyrkkeilyä. Voisi tietysti sanoa, että sparrissa olen Hannea kovempi, mutta sparritulokset harvemmin kiinnostavat ketään. Potkunyrkkeily on tulosurheilua ja kun toinen on maailmanmestari ja toinen suomenmestari, niin kyllä se maailmanmestari silloin on parempi potkunyrkkeilijä.

Mikään ei toki estäisi perustamasta uutta lajia, jossa säännöt muistuttavat potkunyrkkeilyä, mutta painoluokkia tai sukupuolisarjoja ei olisi. Siinä lajissa varmaan olisinkin Hannea parempi, mutta kun sellaista lajia ei ole olemassa, eikä kyllä ihan heti tulekaan.


Eli jos olisi olemassa kevyt nainen joka pärjäisi ja jopa dominoisi miesten raskasta sarjaa, ei tämä saisi siihen osallistua? 😮

Ps. Hyviä muuten nämä äijän tarinat ja videot 😊
 
Viimeksi muokattu:
Eli jos olisi olemassa kevyt nainen joka pärjäisi ja jopa dominoisi miesten raskasta sarjaa, ei tämä saisi siihen osallistua? 😮

Ps. Hyviä muuten nämä äijän tarinat ja videot 😊
En itsekkään ole tietoinen säännöistä, mutta google kertoi, että amatööri nyrkkeilyssä pitää olla painon olla min-max välillä omassa painoluokassa. Eli siellä ei ole virallista ottelua mahdollista ottaa.

Mutta ilmeisesti WBO ja IBF säännöt sallisi otella niin ”alipainoisena” kuin haluaa. Ilmeisesti suosio tälläisille otteluille on aika vähäistä? Sen sijaan ”catch weight” otteluita toisinaan näkee.
 
Todellisuus taas on niin että suurin osa jopa pienehköistä miehistä on parempia urheilijoita kuin naisten maalimanmestarit.
Ymmärrän toki että kannattaa kehua jos samoilla saunoilla pyörii :LOL:

e: Me ollaan aikuisia ihmisiä ja me tiedetään miten potkunyrkkeilyssä selvitetään keskimmäinen paremmuus vaikkei sitä liiton kirjaan ole erikseen tarvinnut kirjata(ehkä juuri itsestäänselvyytensä vuoksi).
 
En itsekkään ole tietoinen säännöistä, mutta google kertoi, että amatööri nyrkkeilyssä pitää olla painon olla min-max välillä omassa painoluokassa. Eli siellä ei ole virallista ottelua mahdollista ottaa.

Eli samanpainoisuus on itseisarvo ottelun toteutumiselle 🤔 Olisi mielenkiintoisto tietää miten tuohon on voitu päätyä.
 
Potkunyrkkeilyssä saa otella alipainoisena. Tässä ei käsittääkseni ole mitään varsinaista rajaa asetettu, koska kukaan ei halua otella kovin montaa painoluokkaa liian ylhäällä, eikä ongelmaa käytännössä ole.

Naiset eivät voi osallistua miesten sarjoihin eikä toisin päin. Tässä olisi vielä vähemmän järkeä ja hyvätkään naisottelijat eivät pärjäisi edes saman painoisille miehille, ellei taitoero olisi aivan tolkuton. Siis joku naisten maailmanmestari voisi ehkä otella saman painoisen kansallisen tason miehen kanssa.

Se on sitten vielä oma juttunsa, että naisten urheilullinen huipputaso on miehiä heikompi, koska ottelijapooli on pienempi ja mahdollisuudet ammattimaiseen harjoitteluun heikommat.
 
Naiset eivät voi osallistua miesten sarjoihin eikä toisin päin. Tässä olisi vielä vähemmän järkeä ja hyvätkään naisottelijat eivät pärjäisi edes saman painoisille miehille, ellei taitoero olisi aivan tolkuton. Siis joku naisten maailmanmestari voisi ehkä otella saman painoisen kansallisen tason miehen kanssa.

Mielenkiintoista että säännöillä kielletty osallistuminen. Toisinperin kyllä ymmärrän että miehet ei saa osallistua naisten sarjaan. Luulin että miesten sarja on avoin sukupuoli sarja mutta seison korjattuna 😁
 
Mutta sekin mielenkiintoista että voittaisiko Heleniusta lukuunottamatta kukaan muu Suomalainen nyrkkeilijä parhaassa kunnossa olevaa Manny Pacquiaota? Eli on myös absoluuttista paremmuutta kamppailu-urheilussa ja kevyt voi voittaa raskaan nyrkkeilijöitä.

Mun mielestä esimerkki viedään liian pitkälle kun verrataan raskaan miestä ja kevyen naista. Kevyen sarjan ottelijoista löytyy varmaan viimeistään maailmalta miehiä jotka todella on Andya ja montaa muuta hyvää isoa ottelijaa parempia ihan kehässäkin kamppailemalla mitattuna, painoerosta huolimatta?
 
Mutta sekin mielenkiintoista että voittaisiko Heleniusta lukuunottamatta kukaan muu Suomalainen nyrkkeilijä parhaassa kunnossa olevaa Manny Pacquiaota? Eli on myös absoluuttista paremmuutta kamppailu-urheilussa ja kevyt voi voittaa raskaan nyrkkeilijöitä.

Mun mielestä esimerkki viedään liian pitkälle kun verrataan raskaan miestä ja kevyen naista. Kevyen sarjan ottelijoista löytyy varmaan viimeistään maailmalta miehiä jotka todella on Andya ja montaa muuta hyvää isoa ottelijaa parempia ihan kehässäkin kamppailemalla mitattuna, painoerosta huolimatta?
Toki kovatasoinen pienempi kaveri voi voittaa itseään paljon isompia ja monesti näin on käynytkin. Nyrkkeilyssä moni cruiserweight on noussut raskaaseen ja voittanut maailmanmestaruuden. Roy Jones ja James Toney nousivat selvästi alempaa. Varmaan muitakin, mutta nämä tuli heti mieleen. Lukkopainissa ja BJJ:ssa taas on useammankin kerran kevyemmät kaverit voittaneet avoimen sarjan.
Keskustelun pointtihan on lienee se, että onko aiheellista vähätellä raskasta sarjaa niin huonotasoiseksi, jos kuitenkaan suurinosa alempien painoluokkien kavereista ei uskaltautuisi näiden "huonotasoisten" ottelijoiden kanssa samaan kehään.
 
Mutta sekin mielenkiintoista että voittaisiko Heleniusta lukuunottamatta kukaan muu Suomalainen nyrkkeilijä parhaassa kunnossa olevaa Manny Pacquiaota? Eli on myös absoluuttista paremmuutta kamppailu-urheilussa ja kevyt voi voittaa raskaan nyrkkeilijöitä.

Mun mielestä esimerkki viedään liian pitkälle kun verrataan raskaan miestä ja kevyen naista. Kevyen sarjan ottelijoista löytyy varmaan viimeistään maailmalta miehiä jotka todella on Andya ja montaa muuta hyvää isoa ottelijaa parempia ihan kehässäkin kamppailemalla mitattuna, painoerosta huolimatta?

Joo jos vedetään erileveeliltä niin toki jätkät murskaa isojakin.
Joku -77 rahasarja tarkoittaa keskimäärin isompaa jäbää kuin -91 suomessa...
Imo jossain tuolla 75 korvilla se raja kulkee että varteenotettava kansallinen hevari alkaa tippua. Liian pienet on liian pieniä ja se menee perseraiskaukseksi.

e: Esim. Asikainen on[oli] -73? Ja varmasti suomen amatöörit pieksäs[olis pieksänyt], mut mitä sitten? Melkein pitää tarkotuksella mennä ovelle vittuilee et ton matsin saa aikaseks :)

Mut suomiskene on hirveen polarisoitunut. Tääl on ihan arkipäivän harrastajaa kisoissa joille väkivalta ei ole elämää eikä edes urheilu välttämättä, ilman sotaisia perinnevelvoitteita jne. Toisaalta tää on vitun militaristinen maa jolla on jo lyhyessäkin historiassa näyttöä kovista onnistumisista sekä fight & flight lajeissa. Meitä on keskiverto ison kaupungin väkimäärä koko maassa. Meillä on em-mm- mitalisteja jopa kultaa tappelussa :)
Tääl on kirjoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kevyen sarjan ottelijoista löytyy varmaan viimeistään maailmalta miehiä jotka todella on Andya ja montaa muuta hyvää isoa ottelijaa parempia ihan kehässäkin kamppailemalla mitattuna, painoerosta huolimatta?

No kyllähän niitä löytyi vaikka omalta salilta. Suomela, joka oli kulmassani tuossa matsissa olisi kyllä tuolloin voittanut minut missä tahansa painoluokassa. Hän oli ollut kipeänä, niin ei ollut itse ottelemassa tuolla. Samoin luultavasti Puranen, joka voitti alle 75:n. -71:n Sipola, (voitti tuolloin Joni Salovaaran) olisi myös ollut kova vastus minulle, mutta tyylillisistä seikoista johtuen ehkä hoitunut.

Keskustelun pointtihan on lienee se, että onko aiheellista vähätellä raskasta sarjaa niin huonotasoiseksi, jos kuitenkaan suurinosa alempien painoluokkien kavereista ei uskaltautuisi näiden "huonotasoisten" ottelijoiden kanssa samaan kehään.

Ei tässä ole kyse uskaltamisesta, vaan siitä ettei sellaisissa otteluissa ole mitään järkeä. Olen otellut noiden +91 jätkien kanssa yhteensä 6 kertaa rekordilla 5-1. Mutta kun on kyse titteleistä, en anna huvikseni 30 kiloa tasoitusta vastustajalle. Jos joku haluaa otella kanssani, niin ihan vapaasti pudottaa sitten siihen sarjaan, missä olen.

Näin ajattelevat käytännössä kaikki ottelijat, enkä ole eläessäni kuullut kenenkään ottelijan haikailevan avointa sarjaa. Kamppailulajit ovat painoluokkalajeja ja niissä otellaan sääntöjen mukaisissa painoluokissa. Ylemmässä painoluokassa ottelemisessa on järkeä vain jos ei muuten saa matseja tai jos siitä maksetaan hyvin. Ei muuten.
 
Joo ehdottomasti on hyvä asia nuo painoluokat. Esim, vaikka UFC alkuvaiheissa oli painoluokattomuutta ja muutakin luokattomuutta eli kapeaa osaamista ja tasoeroja, niin vaikka se hetken oli jännää katseltavaa niin ei se silti olisi näin pitkälle kantanut. Tärkeä ollut että painoluokkiin siirrytty. Ottelijoille mielekkäämpää ja myös katsojille. Mutta kyllä isot ja osaavat saa mun mielestä oikeutetusti vähä tiedostaa koon mukana tuoman nosteen, on se kuitenkin niinkin ettei niitä kevyitä joka oksalla kasva jotka esim sut Andy kehässä ruotuun laittais? Ovat sitten vaikka omassa sarjassaan aika hyviäkin 🙂 Oon itse sitämieltä että monasti liioitellaan koon tuomaa hyötyä. Tottakai se on merkittävä asia, mutta joskus lähtee homma laukalle ja väki intoutuu luulemaan että keskinkertainen raskassarjalaisten voittaa lähes automaattisesti kaikki kevyempänsä vain kokonsa takia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom