Painoa pois kasvisruokavaliolla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Moran
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs, tarvitsisin hieman apua.

Olen 18-vuotias naisihminen. Pituutta on n.161cm ja paino heittelee siiinä 59-62 kg nurkilla. Haluaisin saada painoni ainakin sinne 52-55kg. Tuo 55kg olisi nyt tavoitteena.

Käyn joka päivä lenkillä. Kävelen aina 60min rivakkaa vauhtia. Nyt olen myös alkanut hölkkäämään tuota lenkkiä, aina niin paljon kuin jaksan. Tekisin mielelläni muutakin, haluaisin aloittaa taas aerobicin, mutta kun ei opiskelialla rahat salli, ja pääkaupunkiseudulle muutettua täällä on tuo toiminta vielä kalliimpaa. Eli mitä tuohon lisäksi, joka ei maksa? Ja koulumatkoihin menee päivässä ainakin 2h yhteensä, joten aamulla ei lenkille kerkeä, ja olen kotona vasta ennen viittä. Teen siinä ruoan ja syön. Lähden yleensä siinä kuuden maissa lenkille sitten (18:00) ja kävelen/hölkkäilen sen lenkin tuntiin.

Ja ruokavalioni on pitkälti kasvispitoinen. Syön kuitenkin kalaa ja maitotuotteita. Mitä pitäisi jättää pois, jotta kuitenkin tarvittavat proteiinit säilyisivät? Eli soijaa ja tofua ei ainakaan tässä tapauksessa voi pois jättää. Olen syönyt jo monta vuotta kaikkia kevyttuotteita (rasvaton maito, 5-7% juustot yms)

Esimerkki päivän syömisistä:

Aamulla:
Muki kaakaota rasvattoman maidon kanssa
Ruisleipä pala (yksi revittynänä, kaksi viipaletta)
leivät päälle kevyttä flooraa, siivut 5% aamupalajuustoa ja reilusti kurkkua ja tomaattia.

Koulussa sitten puoli yhdentoista maissa lämmin ruoka. Yleensä jotain wokattuja kasviksia ja salaattia. Yleensä jätän siitä sen riisin tai perunan pois. Lasi vettä myös.

Sitten n. viiden aikaan kotona ruoka. Esimerkiksi sienikastike. Tomaaattimurskaan + sipulia ja vähän 5-7% ruokakermaa. Tai sitten kasviksia ja soijaa/tofua.
Vähän pastaa. (n.1dl tai alle). Ruan kanssa viinimarjamehua.

Kuuden aikaan sitten lenkille. Sieltä tultua siinä klo 19:00 - 21:00 syön taas ruispalan juustolla ja tomaatilla (siis revittynä kaksi puoliskoa) ja muki kaakaota + viilis.

Olen lukenut hirveästi kaikkia artikkeleita kevyemmin syömisestä ja vaikka nykyisin syön paljon vähemmän, tuntuu että paino vain nousee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka en todellakaan mikään asiantuntija olekaan, niin mielestäni syöt todella vähän! Onkohan kehosi säästöliekillä...Esim. Lounas on aika huono, eli jotain proteiinipitoista mukaan. Ja mitä jos aloittaisit ihan kunnon punttitreenin, varmaan löytyy jostain joku halpa sali, tai onhan niitä jopa ilmaisiakin jossain kouluilla tms

Pituutta on n.161cm ja paino heittelee siiinä 59-62 kg nurkilla. Haluaisin saada painoni ainakin sinne 52-55kg.

Taas on pakko kysyä: miksi? Mikä siinä tietyssä vaakalukemassa niin kovasti houkuttelee?

Syöt a)liian vähän b)liian vähän proteiinia. Lounas varsinkin on aivan surkea, pelkkiä kasviksia? :wtf:

Kituutusruokavaliolla ja pelkällä aerobisella liikunnalla saat itsellesi laihan, lihaksettoman ja löysän kropan. Sellainen tuskin on kuitenkaan tavoitteena?

EDIT: Mimmipuolella on stickynä hyvä ketju mimmien ruokailemisista, otsikoltaan Mitä söit tänään/eilen?

No se siinä huolettaa koska vyötärö-lantio suhde on liian iso ja se myös näkyy. Tofua ei paljoa tarvitse syödä edes, jotta siitä saa tarpeeksi proteiinaja. Sehän on sen 0.8 g painokiloa kohden.

Enkä kyllä edes keksi missä välissä kerkeäsin enemmän syödä. Koulussa ei ole mitään ruumiillista työtä (media-assistentin opintoa) eli pelkkää istumsita lähes kaikki 8h päivässä. Joten siellä sitä energiaa ei edes kulu paljoa.

Fineli kertoi tofusta tällaista, eli kyllä sitä aika paljon saa pupeltaa, ennenkuin riittävästi prodea tulee. Tuo 0,8 g/painokilo nyt on se virallinen suositus ja aivan ehdoton minimi - mielestäni proteiininsaanti kannattaisi ehdottomasti nostaa ainakin yli grammaan/painokilo, mieluiten sinne puolentoista gramman huitteille, vaikket puntillakaan kävisi. Vähennä mieluummin hiilihydraateista, koska sillä et juurikaan mitään tee, jos et kerran kuluta päivittäin paljoakaan energiaa.

Tottakai, jos sinulla on laihdutettavaa, niin laihduta. Mitoistasi päätellen sitä tuskin kuitenkaan kovin paljoa on, varsinkin, kun kuitenkin liikuntaakin olet harrastanut ja harrastat. Kritisoin tuossa lähinnä sitä, että mielestäni minkään tarkan painotavoitteen asettaminen on turhaa, koska et alunalkaenkaan ole ylipainoinen. Tuotakoon nyt taas kerran omat "kauhistuttavat" mittani tähän näytille: 162 cm/n. 67-68 kg, vl-suhde 0,7 tai alle, ja vaatekoko normaali (tyyliin medium, 38-40 tms.). Eli ei se paino ihan oikeasti kerro välttämättä vielä paljoakaan kropan koostumuksesta eikä mittasuhteista.

Syömisestä vielä: voisit ottaa kouluun mukaan välipalaa, vaikkapa pähkinöitä pakasterasiassa, omenaa ja proteiinijauhetta sheikkerissä, vettähän nyt saa vaikka vessan kraanasta.

EDIT: Sanoit, että olet lukenut paljon artikkeleita kevyestä syömisestä. Saanko udella, missä nämä artikkeli on julkaistu? Ei kai vain naistenlehdissä?

Jos mä söisin noin vähän niin kyllä olis keho pahasti säästöliekillä. Itse teen 10h työpäivää jonka aikana liikun vähemmän kuin meidän toimistotyöntekijät. Mun tehtävä siis on istua penkissä ruudun edessä ja tehdä töitä. Siltikin syön reippaasti duuniruokalassa kunnon lämpimän aterian sekä iltapäivästä vielä usein banaanin välipalana. Eihän sitä muuten ole energiaa keskittyä mihinkään.

Koulussa voisit ihan hyvin syödä kunnolla normaalin ihmisen ateria ;) Kuitenkin liikut illalla. Tuolla syömisellä sä et saa todnäk edes normaalin lepokulutuksen verran sapuskaa, saati sitten että vielä liikut siihen päälle...

Tuli vielä mieleeni, että olen itsekin yrittänyt about vuosi sitten saada muutamaa kiloa pois. Aloitin liikkumisen lähinnä sen takia että tuntui olevan löysää vähän siellä sun täällä (mitat silloin 162cm/53kg). Kun aloin liikkumaan niin tulikin 4kg lisää painoa. Siltikin löysyyttä on selkeästi lähtenyt ja tullut lihasta tilalle. Eli aika turhaa se vaa'an tuijottaminen on (vaikka itsekin sitä harrastan silloin tällöin), eiköhän se peili ja omat silmät kerro enemmän tarpeellista tietoa.

Säännöllinen punttisalipuuhailu on suositeltavaa dieetillä. Paitsi että lihaksiston kunto paranee niin se antaa kivasti potkua aineenvaihdunnalle, varsinkin jos sarjat pitää kohtuullisen raskaina. Suosittelisin kunnalliseen salitarjontaan tutustumista, se on yleensä varsin kohtuuhintaista touhua - sopiva yhdistelmä voisi olla 2x perusmallin punttia + 2-3x aerobista viikossa.

Mielestäni voit huoletta lisätä proteiininsaantiasi, esim. jopa 100g/päivä on vielä ihan normirajoissa oleva määrä ilmoittamallesi painolle, eli lisäisin varmaan yhden 20-30g proteiiniannoksen tuohon ruokavalioosi. Helpoin ja yleensä edullisin tapa on ottaa protskut pussista, perusmallin maustettua proteiinia löytyypi jokaisesta urheiluravinteita myyvästä kaupasta. Toinen vaihtoehto on syödä esim. purkillinen raejuustoa ekstrana joka päivä. Kasvisruuista ainakin pavuissa on ihan hyvin proteiinia.

Tuntuu että jätät syömisen vähän liian vähälle. Suosittelen että pidät n. viikon ajan ruokapäiväkirjaa ja lasket säntillisesti paljonko kaloreita päivän syömisistä tulee. Elimistö kuluttaa tyhjäkäynnillä jo lähemmäs pari tuhatta kilokaloria päivässä ja ahkera liikunta lisää vielä tätä kulutusta aika reilusti. Katso ettet mene kovin älyttömiä määriä miinukselle, parikin sataa miinusta pudottaa jo painoa pitkällä tähtäimellä ja yli 500kcal vajeet alkavat olla jo vähän liikaakin.

Syö ihmeessä koulussa sitä perunaa/riisiä, sulla on koko päivä edessä eli ehdit kuluttaa vaikka istumalla ne hiilarit. Jos haluut painoa pudottaa niin jätä hiilarit illalta pois. Proteiinia tulisi saada tasaisesti pitkin päivää. Ps. yksi varma tapa pudottaa painoa olisi Atkins-dieetti eli ketodieetti, mutta se on melko raskas joillekin...

Muutamalta tutulta on mm. hiukset alkanut harventua kasvisruokavaliolla. Kertoo ainakin sen, että kaikkia tarvittavia vitamiineja/hivenaineita/aminohappoja ei tule tarpeeksi. Ainakaan minä en näe mitään syytä täydelliseen kasvisruokavalioon, varsinkin jos kun sitä mainostetaan "terveellisenä". Kasvisten määrän lisääminen normaaliin ruokavalioon sen sijaan on aivan perusteltua.

joopa joo, oon ollu 8 vuotta pelkällä kasvislinjalla eikä oo kyll hiukset tippunu tai harventunu ollenkaan. Sanoppa tutuilles et kokeilee syödä vähän monipuolisemmin eikä vaan salaattia ;)

Tottakai pelkällä kasvis ruokavaliolla pärjää mutta uskaltaisin väittää että enemmän joutuu kiinnittämään huomiota ruoan monipuolisuuteen ja juuri siihen, että saa kaikki tarvittavat vitamiinit yms.

Mutta minusta vaikuttaa, että monipuolisuudessa ois huomattavasti parannettavaa lisä kaorien ohella.
Käytätkö mitään vitamiinivalmisteita?

Itsekkin monta vuotta tuskailin ihan liian pienillä ruokamäärillä ja mukamas yritin liikkua paljon. Onneksi nyt on tullut sen verran järkeä päähän, että ruokailuissa en pihistele ja pyrin syömään monipuolisesti ja TARPEEKSI kulutukseen nähden. Punttitreenin myötä on myös kropan malli muuttunut haluttuun suuntaan, vaikka vaaka näyttääkin "ei niin toivottuja" lukemia.

Lenkillä maltat Moran kuitenkin ahkerasti käydä, siispä miksi et ihan kotioloissa tekisi lihaskuntoliikkeitä, jos ei opiskelijabidjetti jousta salikortin verran?

Ei jumaliste, nyt ei jätetä mitään pois. Enemmänhän sitä pitää ihmisen syödä, vaikka kuinka koulun penkillä istuisi.

Enkä kyllä edes keksi missä välissä kerkeäsin enemmän syödä. Koulussa ei ole mitään ruumiillista työtä (media-assistentin opintoa) eli pelkkää istumsita lähes kaikki 8h päivässä. Joten siellä sitä energiaa ei edes kulu paljoa.

Mahdat olla kiireinen ihminen, kun et keksi missä välissä kerkeisit syömään enemmän?

Kerroit että ruokavaliosi on kasvispitoinen? Et kuitenkaan ole siis kasvissyöjä? Jos sinulla ei ole mitään vakaumusta tai halua elää "kasvislinjalla" (muuta kuin esimerkiksi halua hoikentua) voisit aivan hyvin lisäillä ruokavalioosi kanaa ja kalaa. Kai koulussakin joskus on tarjolla vaaleaa lihaa?

Älä hyvä tyttö jätä enää mitään pois: päin vastoin joku lisäke on koulupäivään saatava. Miten olisi pähkinät? Jonkin verran proteiineja ja hyvää rasaa. Joku mainitsikin proteiinishaken, se olisi hyvä vaihtoehto saada lisää proteiineja ja vähän ernegiaakin. Syötkö jugurtteja, viiliä, rahkaa?

Jos haluat laihduttaa (mikä minun silmääni ei ole tarpeellista), on sinun syötävä ensin niin, että aineenvaihdunta toimii ja energiaa jää tehokkaampaan ja monipuolisempaan liikuntaan. Jos opiskelet, usein kouluilla tai opistoilla on tarjota edullisia vaihtoehtoja salille? Voisitko pyytää vaikka joululahjaksi salikortin vanhemmiltasi?

En nyt niin kauhean kiireinenkään varmaan ole. Aamuisin täytyy heärätä klo: 06:20 ja kouluun täytyy lähteä klo 07:16. Koulusta pääsen pois lähtemään yleensä 16:12 ja olen perillä ennen viittä. Laitan siinä ruokaa ja lähden syömisen jälkeen lenkkeilemään.

Lihaa en syö periaatteen vuoksi. Pidän lihan mausta, vaan omatunto ei salli. Kalaa syön kyllä edelleenkin, samoin tofua ja soijaa. Käytän maitotuotteita.

Eikä minulla mielestäni ole nälkä edes, syön sen verran mitä jaksan. Mutta leipää koitan syödä vain aamulla ja sitten iltapalaksi, ettei tulisi liikaa niitä hiilareita. Hedelmiä löytyy kanssa miltei päivittäin kaapista. Appelsiinia ja banaania. Mutta jotenkin niitä ei tule syötyä joka päivä, jotenkin ne vaan, no, unohtuvat sinne? Ja hemoklobiinini on todella hyvä ( en muista lukemaa, mutta näin jälleen sanottiin), kävin mittauttamassa sen viikoviikolla ihan vaan sen takia, että se ei olisi päässyt laskemaan.

Noista pähkinöistä sen verran, että en tiedä olenko allerginen vai mitä, mutta normaalit saavat aikaan oksennusrefleksin. Ehkä se maku.

Koulussa kasvisruoassa ei ole tähän menessä ollut kertaakaan soijaa tai tofua. Papuja kylläkin.

En minä itseän nälässä pidä, vaikken nykyisin kamalia määriä syökkään.
Eikös se vatsalaukkukin pienene, kun vähentää päivittäisen ruan määrää?

Esimerkiksi tämänkin päivän ruokailut:

Aamulla iso muki kaakaota + rasvaton maito
Omatekoista ruisleipää kolme viipaletta + kevyttä flooraa ja 5% juustoa

Koulussa lasi rasvatonta maitoa
Kasvisbolognese ja spagetti

Kotona pehmeää tofua ja wokvihanneksia ja nuudeleita

Ja tottahan se on että tukka putoaa jos ei osaa syödä oikein (tarpeeksi protiineja). Niin minulle kävi, koska en pitänyt soijanmausta. Eli en osannut laittaa sitä / en jaksanut. Söin hirveän huonosti ensimmäisen kasvispainotteisen vuoteni (ilman punaista lihaa nyt siis n 3v) Syön myös vitamiineja purkista (Multivita monivitaamini-ja hivenainevalmiste) Söin tuossa joskus vielä sellaista biotioooni+broteiini luontaistuote juttua. Pakkaus oli yhdelle kuulle (n.18€) Sekin sitten jäi, kun yksi kuukausi ei ollutkaan rahaa ostaa sitä :/

Lihaskuntoa voisi tosiaankin kotona treenata, mutta en ole varma teenkö ne oikein (eli vaikuttavatko ne oikealla tavalla)

Ja yksi juttu on vielä polveni. Ne kipeytyvät toisinaan helposti ja niihin ilmaantuu pieniä mustelmia. Ja koukistelessa (polvillaan olossa) ja rutisevat ja paukkuvat. Ei kuitenkaan aina. Ja tämä ei ihme kumma edes koske, vaikka äänestä voisi muuta päätellä :O

Toisaalta ruan määräki voi johtua siitä, ettei ruoka oikein ole maistunut pariin kuukauteen. Saattaa heijasua muutosta. Kotiin on päälle 500km ja olen asunut koko ikäni erittäin pienellä paikkakunolla luonnon keskessä. Tämä pääkaupunkiseutu tuntuu toistaiseksi aika raskaalta.

Ja joku mainitsi nämä proteiinijauheet. Mitä kaikkea ne sisältää? Tuli heti mieleen, että ne olisi näihin lihastenkasvuun tms.

Ja joku mainitsi nämä proteiinijauheet. Mitä kaikkea ne sisältää? Tuli heti mieleen, että ne olisi näihin lihastenkasvuun tms.

Proteiinijauhe sisältää, yllätys yllätys, proteiinia ;) (Toki niissä on usein pieniä määriä myös hiilihydraattia ja rasvaa.)

Ajatus siitä, että proteiinijauhe kasvattaisi lihaksia/olisi vain lihastenkasvattajia varten, on yleinen harhaluulo. Proteiinia eli valkuaisainetta tarvitsee meistä ihan jokainen, niin kestävyysliikkuja kuin puntinnostaja, himosporttaaja kuin sohvaperunakin. Ja proteiinijauheesta sitä saa helpossa ja kätevässä (ja hyvänmakuisessa, mikäli valitsen hyvänmakuisen jauheen) muodossa. Varsinkin, jos ruokahalusi ei ole kovin hyvä, on proteiinijuoma suorastaan optimaalinen ratkaisu ruokavaliosi laadun parantamiseksi.

EDIT: Ja nuo tämänpäiväset ruokailusi ovat kyllä aivan liian niukat, sinä tarvitset ENERGIAA, että jaksat opiskella ja lenkkeillä! Liian alhainen energiansaanti heijastuu nimittäin negatiivisesti myös henkiseen puoleen.

Syötkö kananmunia?
Entäpä ne rahkat, raejuustot yms. mistä joku jo aiemmin mainitsikin?
Ota ihmeessä itseäsi niskasta kiinni ja vaikka pakota ittes syömään enemmän (varsinkin sitä proteiinia). Elimistö tottuu alhaiseen kalorimäärään mutta kyllä se tottuu korkeampaankin!

Noista polvista sen verran, että itse oon kipeät ja rutisevat polveni kuntouttanu lihaskuntoharjoituksilla mm. kyykyillä (ja salilla prässillä).

Kotona vaan reippaasti tekemään esim. vatsiksille istumaan nousuja, punnerruksia vaikka seinää vasten, ojentaja dippiä.. Staattisia pitoja. Netti on täynnä vinkkejä joten eikun vain surffailemaan.

Ja muistathan myös sen että jauhot ei korvaa oikeaa ruokaa vaan ne on nimensä mukaisesti LISÄravinteita.
Itsekkin niitä käytän, koska elämä on sen verran kiirestä etten aina kiinteää ruokaa kerkeä syömään.

Polvet, polvet. Omani eivät pysyisi ollenkaan kasassa ilman kunnon salitreeniä, joka taas ei vaikuta hevon herttaista ellei syö sekä oikeita asioita että riittävästi.

Tuolla ruokamäärällä saattaa hyvinkin elellä yksi ruipelo henki, mutta yhtään treenaavaa ruumista se ei kyllä riitä elättämään. Tunnettu tosiasiahan se on, että nälkä lähtee juoksemalla (tai punttitreenillä, aikidolla, taijilla - kokeiltu on). Tuntuu hyvältä, mutta hyvä juttu se ei pidemmän päälle ole.

En viitsi aloittaa uutta threadiä, joten laitan kysymykseni tänne. Eli siis tuolla aloittelijoiden osiolla kyselinkin ystävälleni (joka siis tyttö) että millainen on hyvä dieettiohjelma. Ja en sitten äkisti muistanutkaan mainita että hän on kasvissyöjä, mutta syö kuitenkin maitotuotteita. Eli että millainen olisi hyvä ruokavalio kasvissyöjä ihmiselle jossa olisi riittävästi proteiinia, hiilaria jne. Joku esimerkki olisi loistava jos joku viitseliäs uskaltaa laittaa. Jostain luin että 150g päivässä hiilaria olisi naisille dieetillä sopiva määrä. En tiedä käytännössä itse mitään dieetistä paitsi että on syötävä alle kulutuksen ja vältettävä huonoja rasvoja ja hiilareita ja taattava riittävä proteiinimäärä. Mutta kun tulee vastaan että se kaikki pitäisi hankkia kasvis/maitotuotteilla niin menee sormi suuhun.

Olen ollut ~ 13 vuotta kasvissyöjä josta viimeiset pari vuotta (kohta 2v täynnä) täysin vegaani. Suurimman osan ajasta olen harrastanut useamman kerran viikossa raskasta liikuntaa eli ainakin jotain referenssiä on.

Ruokavalion perustana pitää olla riittävä määrä rasvoja ja proteiinia ettei keho mene säästötilaan kuten täällä on jo todettukin. Mieluiten rasvat kasvirasvoina. Hyvinä proteiininlähteinä pidän esim. kidneypapuja, linssejä tai soijatuotteita. Nämä ovat vähärasvaisia, joten kokatessa esim. soijasuikaleita, ei öljyn kanssa ei kannata nirsoilla. Kannattaa pihistää mieluummin kaloreita muualta.

Pähkinät ja siemenet (etenkin kurpitsansiemenet) ovat hyviä siinä mielessä, että kulkevat mukana, ovat sellaisenaan syötäviä ja sisältävät proteiinin lisäksi reippaasti hyvänlaatuisia rasvoja.

Soijasuikaleissa on kuivapainossa yli puolet proteiinia ja monissa pähkinöissä ja siemenissä 25-35g/100g. Pavuissa ja linsseissä 20-30g/100g kuivapainossa. About 1g/painokilo on joten kuten riittävä proteiinimäärä jos ei treenaa kovin paljoa. Se tulee todella helposti kun syö jotain noista. Ja joka ruokailussa.

Itse jättäisin kyseisenä naisena kaikki sokeria sisältävät tuotteet pois (luontaisesti sokeria sisältäviä mehuja nyt voi kohtuudella vetää, esim. lasi päivässä). Vaalea leipä pois, vain täysjyvää eikä sitäkään älyttömiä määriä (mielellään kuitenkin jonkun verran että saa metioniinia, jota ei soijasta ja palkokasveista helposti saa tarpeeksi). Sokerisiiderit pois ja alkoholia muutenkin kohtuudella.

Surkein mahdollinen vaihtoehto on jollain (kevyt)kermalla tai -juustolla höystetty vihannessörsseli, joka vedetään perunan kanssa. Eihän sellaisella elä! Nälkä on heti uudestaan ja about kaikki kalorit ihan tyhjässä muodossa. Kypsennyksessä tuhottu vielä hivenaineetkin.

Suosittelen ehdottomasti rasva- ja proteiinipitoista ruokavaliota laihduttajille, kunhan rasvaa ja proteiinia tulee oikeassa muodossa monipuolisista lähteistä eikä niitä syö aivan liikaa.

Tuollaisella ruokavaliolla lähtee nälkä pitkäksi aikaa, joten ei tarvitse välipaloja. Ja jaksaa treenata. Itse tosin syön ~ 150-200g proteiinia päivässä vastaavalla ruokavaliolla, mutta mulla onkin massakausi päällä.

Ei muuten edes tunnu dieetiltä, kun syö terveellisesti mutta sopivan rasvaista ja täyttävää ruokaa. Siten ei läskit tule takaisin, koska oman ruokavalioni tapaista on _todella_ helppo noudattaa. Sellainen ruokavalio, josta haluaa eroon on huono laihduttamisen kannalta.

Keittojuurekset ja sekavihannekset... hyi hitto. Salaatti menee kyllä alas, mutta jos siihen ei saa kaveriksi kunnolla rasvaa ja proteiinia, niin nälkähän siinä jää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom