Paino putoaa hitaasti

Huomenta!

Olen uusi Pakkotoistosivujen käyttäjä, 39-vuotias 3,5 vuotta melko kovaa kuntoillut nainen. Pituutta on 164cm ja painoa tällä hetkellä 56,6kg.

Olen ollut neljä viikkoa n. -400 -500kcal dieetillä (kalorit on oikein, käytän Kalorilaskuria), treenaten samalla 4 kertaa viikossa (kuntosali, circuit, kahvakuula, bodypump). Aerobista tulee kyllä aika vähän, olen nyt alkanut ottamaan rasvanpolttolenkkejä ohjelmaan (1-2xvko). Tavoitteena mahdollisimman rasvaton keho.

Alkupaino oli joulukuun ähkyruuista 59kg.

Nyt paino on jämähtänyt noihin lukemiin, eli reiluun viikkoon ei ole tapahtunut mitään.

Haluaisinkin kysyä, vastauksen ehkä jo tietäen, että ilmeisesti näin "pienestä" painonpudotuksessa kun on kohdallani kyse, se tulee kestämään ja kestämään? Mulla on siis pieni alamasumakkara ja reisissä rasvaa, yläkroppa on lähes rasvaton ja lihakset ovat hyvin esillä. Lihaksissa on pyöreyttä myös jaloissa ja pepussa, mutta kun tämä rasva pitää saada tästä päältä poltettua....

Olisin kuullut mielelläni vastaavassa tilanteessa olevilta, kauanko "varaan" tälle vaiheelle aikaa? Toivoisin siis nuo rasvat itsestäni lähestulkoon kokonaan pois, niin että lihakset erottuvat. Pitääkö huolestua jos paino ei viikkoon putoa - teenkö jotain väärin, vai odotanko maltilla "entiseen malliin" muuttamatta kalorimääriä ja/tai treeniä? Mikä on sopiva "reagointiaika"?

Ja, mihinkään kilpailuihin siis en ole menossa. Erittäin suurella mielenkiinnolla vain katsoisin, irtoaako tällaisesta vanhasta kropasta timmiä vai onko peli jo menetetty :-) !!!

t Bodyfit74

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Odottele rauhassa vaan. Paino jumittelee dieetillä aina silloin tällöin (johtuen mm. nesteistä). Rasva palaa kuitenkin tasaisesti ja jonkun päivän päästä saatat huomata painon humpsahtaneen kilolla alaspäin. Jos parin-kolmen viikon päästä ei ole mitään tapahtunut vaa'assa eikä peilissä, kannattaa alkaa miettimään uusia juttuja.

Itsellä junnas paino 86 kilossa puoltoista viikkoa. Riippuu todella paljon nesteistä mitä se puntari näyttää.

Pelkällä puntarilla ei kannata muutenkaan tuota kuntoa seurata. Peilistä on myös hyvä apuväline. Ja esim. 2 viikon välein otetut valokuvat samoissa asennoissa ja samassa paikassa.

BTW, mulle toi kalorilaskuri antaa yli 200kcal korkeemman peruskulutuksen kuin mitä se todellisuudessa on. Mut ei ensimäisenä kannata alkaa kuitenkaan sitä epäilemään, ja tuota kulutusta ei nyt saa tarkemmin selville muuta kuin mittauksilla.

Jees, samoilla linjoilla edellisten puhujien kanssa. Itsellä on nykyisellä dieetillä viiden viikon aikana paino pudonnut:
1.vk: -3,1kg
2.vk: -0,8kg
3.vk: -0,8kg
4.vk: -0,2kg
5.vk: -1,3kg

Kalorit on kuitenkin ollut suunnilleen samoissa kaikilla viidellä viikolla, eikä liikunnoissakaan ole ollut suuria eroja. Mulla toki on pudotettavaa enemmän (suhteessa ja käytännössä) kuin ketjun aloittajalla ja menen tällä hetkellä vielä varmaan suuremmilla miinuksilla, mutta tosiasia on vaan, että se painon putoaminen EI OLE LINEAARISTA. Itse odottelisin ihan rauhassa sen kaksi-kolme viikkoa ja tekisin sitten vasta säätöjä jos paino TOSIAAN JUMITTAA. Itsellä ainakin auttaa pudottamisen seuraamista se, että otan joka aamu aamupainon ylös ja seuraan noista lukemista sitten aamupainon VIIKKOKESKIARVON kehitystä. Olen huomannut, että jos puunitsee itsensä vain kerran viikossa tiettynä päivänä, niin ei saa kovin luetettavaa tulosta, juurikin johtuen nesteistä, liikunnasta, edellispäivän syömisistä jne...

Ketjun aloittajalla sitä pudotettavaakaan kun ei vaikuttaisi olevan välttämättä niitä joitakin kiloja enempää, niin silloin jos paino putoaa 0,2 kiloakin/viikko, niin suunta on oikein hyvä. Tällöin voidaan myös kohtuudella olettaa, että paino putoaa oikeista asioista (=läskistä) ja lihakset säilyy paremmin.

Joo, kyllä täytyy varmaan vaan olla kärsivällinen... mulle Kalorilaskuri antoi 1782 kcal peruskulutukseksi, eli ilman liikuntaa siitä -500kcal on 1200kcal ja rapiat, huoh, ei paljoa...

Kiitos vastauksista, tästä jatketaan, jospa se hyvä tulee kun vaan on kärsivällinen!!!

1200kcal ja tällasta treeniä: 4 kertaa viikossa (kuntosali, circuit, kahvakuula, bodypump)
kuulostaa aika helvetin vähältä.. itse miellän kahvakuulan ja bodypumpin aika pirun raskaiks treeneiks.. joissa syke kokoajan "punasella"..

Minneköhän mun vastaus meni - en osaa oiken vielä käyttää tätä foorumia...

Joo, siis 1200kcal on niinä päivinä kun en tee mitään treeniä. Muutoin se on sitten se -400 - -500kcal minkä treenin myötä saa syödä, eli yleensä 1700-1800kcal päivässä. Kai teen oikein, että syön vähemmän lepopäivinä????

Argghhh... aamupaino edelleen sama... jo kohta kaksi viikkoa. Olen merkinnyt syömiseni tarkkaan ylös ja mielestäni ne ovat oikein, eli vajaalla -400 - -500kcal mennään. Kävin tänä aamuna rasvanpolttolenkillä 70min reipasta kävelyä, ja ajattelin, että näitä täytyy varmaan lisätä. Tämän viikon muut treenit ovat: ma kuntosali, ti kuntosali, ke rasvanpolttolenkki 45 min., to lepopäivä, perjantaina bodypump (ja niin että hiki lentää, laitan painoja niin paljon että paikat tärisee vielä pitkään treenin jälkeen), tänään tuo kävelylenkki ja huomenna menen pumpiin, tod näk pyörällä 15 min suuntaansa.

Mies tuossa mietti, pitäisikö minun pitää "plussa päivä"? Onko kroppa nyt vähän jäkissä tästä dieettamisesta, kun en tällaista ole koskaan aiemmin tehnyt - kovaa kuitenkin kuntoillaan ja ruuat on äkkiä vähän vähissä??? Vai teenkö sitten kaiken päin persettä, syön liikaa tai jotain kun paino ei vaan laske.

Olen, ja yritän olla kärsivällinen, mutta hidasta tää näköjään on. AINOA minkä huomaa että lähes jokaiset housut jotka omistan, lököttää. Eli pienenemistä kai sitten kuitenkin on tapahtunut, ja se on hyvä se!

Miksi ihmeessä sun pitäis pudottaa painoa, kun bmi:n mukaan olet hoikka jo nyt? Ja kai muistat, että lihas painaa enemmän kuin läski.

Ei se painonpudotus olekaan se itseisarvo, vaan kiinteytyminen ja mahdollisimman rasvaton kroppa. Peilistä näen, missä on rasvaa: reisissä, pepussa ja alavatsassa, muualla ei. Eli perinteiset naisen ongelmapaikat... tiedän, paino on kovin pieni jo, mutta enhän mä mikään pitkä olekaan. Haluaisin vain noi loputkin rasvat pois, lihakset paremmin esiin kun niitä tuolla alla kuitenkin on.

Argghhh... aamupaino edelleen sama... jo kohta kaksi viikkoa. Olen merkinnyt syömiseni tarkkaan ylös ja mielestäni ne ovat oikein, eli vajaalla -400 - -500kcal mennään...

Mies tuossa mietti, pitäisikö minun pitää "plussa päivä"? Onko kroppa nyt vähän jäkissä tästä dieettamisesta, kun en tällaista ole koskaan aiemmin tehnyt - kovaa kuitenkin kuntoillaan ja ruuat on äkkiä vähän vähissä??? Vai teenkö sitten kaiken päin persettä, syön liikaa tai jotain kun paino ei vaan laske.

Heippa, olen aloittelija itsekin, mutta koskapa olin tovi sitten täysin samassa tilanteessa kuin sinä nyt jumituksesi kanssa niin laitanpa tästä sulle tsemppimielessä vähän infoa omasta projektistani. Tavoitteenani siis rasva% pienennys normaalipainon (jopa ehkä vähän alle) sisällä.

Mulla ei paino hievahtanutkaan ensimmäiseen kolmeen-neljään viikkoon, vaikka saleilin täysillä 3-4 krt/vko ja HIITit päälle, ja se -500 kcal. Kulutetut kalorit korvasin tietysti, lähnnä proteiinilla ja öljyllä. Ei tulosta. Kettuuntuneena päätin ottaa käyttöön yhden +500 kcal-päivän ja valkkasin sokerisimmat mössöt mitä kaupasta tuohon määrään irtosi :) --> Seuraavana aamuna oli kadonnut KILO painosta johonkin sfääreihin.

No, jatkoin sitten niin, että pidin tuon plussapäivän 1 krt/vko ja siitähän se alkoi myötätuuli :hyper: Paino näyttää loikkaavan silti vähän vekkulisti alaspäin eli saattaa parikin vkoa mennä ihan samassa painossa ja sitten taas on yön aikana täysin mystisesti kadonnut puoli - yksi kilo. Ja paino EI siis ole pongahtanut silti pysyvästi ylöspäin tästä veivaamisesta huolimatta.

Onneksi otin fiksusti Ennen ja jälkeen -kuvat saleilua aloitellessani (vajaa 3 kk sitten) ja näkyyhän se jo kivasti sieltä peilistä, että rasvaa on tirissyt. Ja rasva%-lukemissakin muutosta ja lihastakin näkyvissä. Kohta suunnataan jo ekalle plussasyömiselle lihaskasvatus tavoitteena. Eli tsemppiä sulle, jaksat vaan painaa edelleen niin kyllä se siitä etenee!

Kiitos vastauksesta!

Täytyypä kokeilla - olen kyllä pitänyt pari karkkipäivää näiden muutamien viikkojen aikana, mutta kalorimäärät on silti pysyneet miinuksilla. Eli nytpä sekoitan itselleni jotain törkyä (hunajaa ja Gainomaxia???) ja ostan vaikka karkkipussin 150g ja huolehdin siitä että kalorit menee reilusti yli. Se voi tosiaan olla että kroppa luulee että mä kuivatan itseni ja on jämäyttäny kaiken rasvan nyt talteen, ettei tämä ah niin upea yksilö vaan kuole nälkäänsä... ;-)).

Katsotaan mitä vaaka näyttää huomenna, mutta kokeilemisen arvoinen juttu varmastikin! Kiitos vinkistä!

Jep, voisit koittaa pitää tuollaisen plussapäivän. Ei sillon ole pakko herkkuja vetää, mutta kunhan syö plussien puolelle.

Itse vedän yhden-kolmen viikon välein koko homman aivan överiks ja syön niin että napa paukkuu. Se toki ehkäisee säästöliekkiä, mutta on itselle enimmäkseen henkireikä ja oon todennut sen toimivaksi.

Ai niin Bodyfit vielä, kai sä siis olet huomannut sen liikunnan kautta tulleen kalorivajeen paikata...? Siitä ei tuolla tainnut sulla olla mainintaa. Muutenhan menee niin pahasti jo miinuksille, että taatusti pysyykin paino jumissa.

Ja mitä väliä sillä painolla on jos senttejä katoaa tai muuten tapahtuu haluttua muutosta? Ja reilu viikko on vielä todella lyhyt aika. Sopiva pudotus painossa lienee sulla 0,2-0,4kg/vko, niin se ei välttämättä just punnitushetkellä näy jos on vaikka suolentoiminta ollut hitaampaa tai liikunnat keränneet nestettä lihaksiin.

Mulla ns. tankkauspäivät kyllä seuraavaksi pariksi päiväksi nostaa sitä painoa, mutta sitten se laskee taas sen jälkeen.

Ferya - ei todellakaan oo väliä, vaikka paino NOUSISI - jos se tarkoittaa samalla rasvan lähtöä - jotenkin vaan aineen katoamattomuuden lain perusteella olen luulllut, että dieettamalla läskit lähtee ja samalla putoo paino. Se, että läskeistä tulis suoraan lihasta, ei taida miinusdieetillä juuri onnistua, tai näin olen käsittänyt. Oon itsekin huomannut, että tehot treenata on on nyt 80% entisen 100 tai 110 sijaan... kun ei sitä ravintoa tule jolla sitä lihasta tehdään. Proteiinien saannista olen huolehtinut niin että niitä tulee lähelle 3g/kg/pvä, ja rasvoja on sitten se 25-30%. Vahingossa se jää joskus alle tän, mut yritän koko ajan tähdätä sen oikeille lukemille.

Ja kyllä, nostan kaloreita treenaamisen myötä aina - mulla ei ole sykemittaria mutta arvioin liikuntamäärät Kalorilaskurit- sivujen neuvojen mukaan. En uskalla laittaa Bodypump tunnista enempää kuin 400kcal, sehän kestääkin alle tunnin ja musta toi voi olla varsin passeli. Eli treenipäivinäkin syön sitten niin että kokonaiskalorit EI mene alle -500. PAITSI parina päivänä näin on käynyt, vahingossa.

Totuttelua tämä on mullekin, ihan amatöörejä tässä ollaan, ja arvostan päivä päivältä enemmän fitness-urheilijoita - sellainen kroppa jonka itsestään kuorivat dieettikausilla esiin ei ole a) helppoa eikä b) ihan ilman mitään tekemistä tule... mutta antaa se tsemppiä itsellekin - jospa tää edes vähän sinne päin ei olis mullekaan mahdotonta?

Mä olen nyt ollut kolme vkoa dieetillä (ammattilaisen tekemä ja valvoma, miinuskalorit) ja viikkoa aiemmin aloittanut uuden saliohjelman (saman ammattilaisen tekemä). Paino tippunut 0,9kg, mutta senttejä kadonnut huimasti. Mutta, mulla onkin tarkka ruokavalio ja teen aerobiset todella säännöllisesti. Ja salilla tosiaan sen 4x vko kolmijakoisella. Uskon todella vakaasti (valmentajan vakuuttamana) että varmasti kehossa tapahtuu muutosta vaikka paino tippuu hitaasti. Ensinnäkin mulla ainakin on jatkuvasti nestettä lihaksissa, koska on vain yksi lepopäivä ja lihakset rasitetaan salilla aika totaalisen loppuun. Eli vaikka paino tippunut alle kilon, on muutos todella selkeä vajaassa kolmessa viikossa. Lisätään tähän tieto, että mulla ei ole ollut valmiina hyvää tasapainoista lihaksistoa, eli vasta nyt aloitin kunnolliset treenit, vaikka salilla olenkin aiemminkin käynyt. Mulla paikoin paistaa luut rumasti, koska lihaksistoa ei tosiaan tasaisesti ole, mutta toiset paikat peittyy inhottavasti ihraan.

Mut varaa aikaa sellaiset 4-5kk ;) Kesäksi ehtii ihan hyvin. Olet tosi hoikka varmasti jo nyt, joten tuskin tulee olemaan ongelma päästä rasvattomaksi :) Suosittelisin lisäämään aerobista ja salilla käyntiä (punttailu).

Kiitos Ferya - nää auttaa kaikki eteen päin. Teetkö sä muuten näitä plussapäiviä sitten ollenkaan? Ja minunkin täytyy tuo uskoa, että muutoksia tapahtuu. Olen kärsivällinen, mutta tietenkin kun ei ole mihin peilata, kun yksin näitä teen, mietityttää välillä, olenko oikeilla jäljillä vaiko en.

Olen samaa mieltä sun kanssa - käyn noilla kävelylenkeillä nyt enemmän, ja salilla myös. Oon aika kiireinen töitteni suhteen ja mulla on kaksi lastakin (ai niin ja se mieskin vielä...) joten muuhunkin kuin treenaamiseen ja näihin ravintomietteisiin tulee kai varailla vähän aikaa kalenteristaan... ;-).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom