Paino jumittaa totaalisesti, apua tarvitaan!

Tervehdys! Päätin laittaa postin tällekin puolelle kun en saanut aloittelijoiden puolelta paljoa vastauksia.
Elikkä, aloitin elämäntaparemontin n. 11 viikkoa sitten ja aloitin treenaamisen kolme kertaa viikossa salilla ja välipäivinä kävelyä 1-2 tuntia. Karsin ruokavaliosta hiilarit minimiin (perunat,pastat ja riisi kokonaan pois), samoin alkoholi ja sokeri. Paino onkin pudonnut tosi hyvin 135kg:sta 120 kg:n.

Nyt ongelmana on että paino on jämähtänyt tuohon 120kg (+-1,5kg) jo yli kolmeksi viikoksi ja alkaa epätoivo iskeä.

Olen yrittänyt monia konsteja (syödä yli kulutuksen, kulutuksen mukaan vähän ja myös reilusti alle kulutuksen). Pidin myös mässyviikonlopun.

Esimerkki päivän syömisistä:

Aamiainen:1-2 ruisleipää, päällä kasvismargariiniä juustoa/broileria, kahvia (joskus myös rahka)
Lounas:Kasviksia puoli lautasellista, kanaa/lohta/tonnikalaa/lihaa/kalkkunanakkeja ja purkki raejuustoa
Treenin jälkeen: palkkari (pelkkää protskua ei maltoa)
Päivällinen:Sama kuin lounas
Iltapala:Rahka jossa ruokalusikallinen rypsiöljyä

Päivän mittaan muutama omena tai pieni lautasellinen kaurapuuroa jos on oikein nälkä ja sitten kourallinen pähkinöitä

Onko tossa jotain muutettavaa (esim. lisää rasvaa)???

Edit:Kaloreita tulee 1700kcal-2500kcal vähän päivästä riippuen. Peruskulutus on kalorilaskurin mukaan 2700kcal + liikunnat päälle. Onko kalorivaje liian suuri ja vaikuttaako se mahdollisesti painon jumitukseen?

Mitä muita syitä voisi olla tähän jumitukseen? En millään jaksa uskoa että "säästöliekki" olisi syynä koska olen yrittänyt kikkailla tuolla kalorimäärällä joka suuntaan (vai voiko se sittenkin olla syynä)?

Pitäisikö palkata joku Personal Trainer tai vastaava tekemään ruokavalio?

Noudatan mielestäni lähinnä VHH-ruokavaliota mutta pitäisikö siinä tapauksessa ruokavaliossa olla lisää rasvaa?

Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan!

Ps.Olen näissä ruokailuasioissa aika:david:, joten tarvitsen todella kipeästi jeesiä jotta tästä jumitilasta pääsisi eroon!!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kamppailen saman ongelman kanssa parhaillaan. Haen välillä motivaatiota siitä, että punnitsen itseni heti kovan treenin jälkeen ja paino on ollut alimmillaan 112.8kg. Nyt on neljäs päivä menossa ilman kreatiinia ja en ole vielä uskaltanut kurkata aamupainoa. Pidän viikon / kahden paussin kreatiinin kanssa ja katson miltä paino näyttää ilman nestepöhöä, koska dieetin alkupaino on otettu ilman kreatiinikäyttöä.

Mutta mutta, se vähä mitä itse jotain tiedän, niin ihmetyttää "Treenin jälkeen: palkkari (pelkkää protskua ei maltoa)". Käsittääkseni palautuminen vaatii juuri nopeita hiilareita (maltoa)?

Esimerkki päivän syömisistä:

Aamiainen:1-2 ruisleipää, päällä kasvismargariiniä juustoa/broileria, kahvia (joskus myös rahka)
Lounas:Kasviksia puoli lautasellista, kanaa/lohta/tonnikalaa/lihaa/kalkkunanakkeja ja purkki raejuustoa
Treenin jälkeen: palkkari (pelkkää protskua ei maltoa)
Päivällinen:Sama kuin lounas
Iltapala:Rahka jossa ruokalusikallinen rypsiöljyä

Päivän mittaan muutama omena tai pieni lautasellinen kaurapuuroa jos on oikein nälkä ja sitten kourallinen pähkinöitä

Onko tossa jotain muutettavaa (esim. lisää rasvaa)???

Edit:Kaloreita tulee 1700kcal-2500kcal vähän päivästä riippuen. Peruskulutus on kalorilaskurin mukaan 2700kcal + liikunnat päälle. Onko kalorivaje liian suuri ja vaikuttaako se mahdollisesti painon jumitukseen?

Painat 120kg jolloin sun peruskulutus on varmastikkin lähemmäs 4000kcal päivässä kuin 2700kcal. Eli taitaa olla että syöt aivan liian vähän sekä kerroit että noudata VHH, mutta noilla safkoilla tulee rasvaa aivan liian vähän.

Omien kokemuksien pohjalta:

Kannattaa pyrkiä siihen, että paino nousee ja laskee jaksottain. Esim. syö viikon – kahden välein 2-3 päivää yli kulutuksen hiilaripainotteisesti, mutta ei jaksotuksen ole pakko olla tuollainen. Sillon kun saa tuntuman hiilihydraattivarastojen tyhjentämiseen ja täyttämiseen, niin jaksottelu ei tuo rasvaa, päinvastoin. Ja olo pysyy hyvänä. Yli kulutuksen syömistä kannattaa toki kontrolloida, eikä mennä mahdottomuuksiin.

Illan viimeisellä aterialla reilusti rasvaa ja proteiinia. Nälkäsenä ei kannata mennä nukkumaan. Rasva antaa tasaisesi energiaa muutenkin, ja sen kanssa on miellyttävä pelata.

Matalasykkeistä liikuntaa paljon tyhjällä mahalla, aamu on paras. Tämä ei tosin sovi heikkokuntoisille. Hyvällä kunnolla liikunta vaan piristää meininkiä.

Puntilla koko kropan treenejä perusliikkeillä. Matalilla kaloreilla ei kannata yrittääkään runtata kovaa. Plussakalorijaksoilla voi sitten vähän ottaa takaisin.

Kannattaa juoda paljon vettä. Tätä aina sanotaan, mutta ihan syystäkin.
Älä jää epätoivoon makaamaan, vaan ota vaikka kunnon punttitreeniä ja anna painon nosta viisi kiloa. Siitä on sitten taas mukavampi jatkaa.

Mutta mutta, se vähä mitä itse jotain tiedän, niin ihmetyttää "Treenin jälkeen: palkkari (pelkkää protskua ei maltoa)". Käsittääkseni palautuminen vaatii juuri nopeita hiilareita (maltoa)?

Ei sitä maltoa tarvi, eikä välttämättä hiilareitakaan. Kuitenkin kun dieetti kuitenkin sisältää hiilareita, niin kannattaa niistä merkittävä osa ottaa heti tai melko pian treenin jälkeen. Banaani on esmes jees.

Tuo 4000 kcal peruskulutus kuulostaa aika paljolta (eikö noihin netin laskureihin sitten ole luottamista)???

Mihin väliin ja missä muodossa sitä rasvaa sitten pitäisi lisätä?

Paista kasvikset runsaassa öljyssä/voissa, salaattiin oliiviöljyä, kastikkeisiin kermaa tms., suosi kaikessa niitä rasvaisempia vaihtoehtoja ja vaihda ruisleivät vaikka munakkaaseen. Näin niinkun alkuun :) Tuossa näyttäisi nimittäin olevan ihan liian vähän rasvaa, joten lisää sitä reippaasti... noh, oikeastaan kaikkeen mihin vaan voi :D Oliiviöljy on jees.

Kuinka paljon tuota rasvaa uskaltaa lisätä jotta se ei varastoidu vyötärölle vai onko sillä niin väliä jos on VHH:lla?

Onko tuo rasvan vähyys mahdollinen syy painon jumitukseen?

Lisää kommenteja,pliiiiiiiis!!!!!

Noita kalorilaskureita ei kannata välttämättä ihan suoraan uskoa. Mä oon laihtunut 6kk:ssa 100kg -> 70kg vähähiilarisella, vähärasvaisella ja hyvin proteiinipitoisella dieetillä syöden n 1200 kcal per päivä.

Ton dieetin terveellisyydestä voi tietty olla montaa mieltä enkä nyt välttämättä suosittelis kellekään, mutta olen itse hyvin tyytyväinen. Pointtina se, että kannattaa kokeilla ihan rohkeasti vaan vähentää niitä kaloreita ja kattoa, mitä tapahtuu. En tiedä, onko mun aineenvaihdunnassa sitten jotain vikaa, kun mä ainakin pärjäsin ihan hyvin ilman pahempia näläntunteita tuolla 1200kcal päivässä, kun siihen tottui. Treenin jälkeen palkkari, jossa on maltoa, ei haittaa dieettiä yhtään.

Elikkä voiko mulla olla painon jumitukseen syynä liian alhainen rasvaaineenvaihdunta koska rasvat on niin vähissä?

Thomppa ja Elasto:Mulla on VHH:lla HH jossain 20g-100g päivässä eli en ole ketolla enkä kaikkein tiukin Karppaaja joten riittääkö mulle n. 120g-150g rasvaa päivässä kun painan 120kg???

Noita kalorilaskureita ei kannata välttämättä ihan suoraan uskoa. Mä oon laihtunut 6kk:ssa 100kg -> 70kg vähähiilarisella, vähärasvaisella ja hyvin proteiinipitoisella dieetillä syöden n 1200 kcal per päivä.

Ton dieetin terveellisyydestä voi tietty olla montaa mieltä enkä nyt välttämättä suosittelis kellekään, mutta olen itse hyvin tyytyväinen. Pointtina se, että kannattaa kokeilla ihan rohkeasti vaan vähentää niitä kaloreita ja kattoa, mitä tapahtuu. En tiedä, onko mun aineenvaihdunnassa sitten jotain vikaa, kun mä ainakin pärjäsin ihan hyvin ilman pahempia näläntunteita tuolla 1200kcal päivässä, kun siihen tottui. Treenin jälkeen palkkari, jossa on maltoa, ei haittaa dieettiä yhtään.

Ja tuollaisella "dieetillä" saa tehokkaasti poltettua kaikki lihakset siinä samassa.

Thomppa ja Elasto:Mulla on VHH:lla HH jossain 20g-100g päivässä eli en ole ketolla enkä kaikkein tiukin Karppaaja joten riittääkö mulle n. 120g-150g rasvaa päivässä kun painan 120kg???

Se selviää kokeilemalla. Otat niin paljon energiaa rasvasta että saat tarpeeksi niitä kaloreita ja sitten alat pikkuhiljaa vähentämään. Kannatta lukasta noita keto / vhh threadeja läpi. Niistä saa paljon tietoo.

e. alkuun vaikka nämä

linkki1
linkk2
linkki3

En ole ketolla ja HH:t on päivässä jotain 20g-100g vähän ruokailuista riippuen eli en ole mikään kaikkein tiukin Karppaajakaan/VHH:lija, joten riittääkö meikäläiselle noin 120g-150g rasvaa kun painan 120kg???

EDIT:sori tuli tuplana sama asia!

Oon lukenut noi kaikki threadit läpi ja täytyy sanoa että melkeinpä sekoittivat vaan enemmän pakkaa kun mielipiteitä tuntui olevan aivan laidasta laitaan puolesta ja vastaan. Täytynee vaan kokeilla mikä itselle sopii parhaiten (ainakin lisään rasvaa koska sen saanti on ollut vain noin 20g-40g päivässä).

Thomppa^_^ on kyllä oikeassa, energian häviämättömyyden laki näin sanelee. Semmoinen dieetti, jolla pelkästään rasvan lisäys saa painon tippumaan on kyllä aika uskomaton.

Thomppa^_^ on kyllä oikeassa, energian häviämättömyyden laki näin sanelee. Semmoinen dieetti, jolla pelkästään rasvan lisäys saa painon tippumaan on kyllä aika uskomaton.

En ole mielestäni kyllä antanut ymmärtää, että yleisesti rasvaa lisäämällä saisi painon tippumaan. Vaan tämän threadin aloittajan ravinnosta aivan liian pieni osa koostuu rasvasta ja täten kokonaisenergia määrä jää hirvittävän pieneksi. Eli nyt VHH:lla rasvaa lisäämällä saataisiin lisää kaloreita ja kroppa taas polttamaan sitä kehon omaa rasvaa. Liian pienillä kaloreilla kun keho pitää viimeseen asti kiinni niistä omista niinkuin tässäkin tapauksessa on käynyt kun energian saatia on rajoitettu liikaa ja painon tippuminen täten pysähtynyt.

Kyllä noista dieetti ketjuista varmasti löytyy ratkaisu tähänkin ongelmaan kun vain ajatuksen kanssa luet läpi. Usko tai älä, et ole ensimmäinen joka painii vastaavanlaisen ongelman kanssa.

niin, siis tarkotin että olet oikeassa et vähäkalorisella dieetil saa kyllä painon tippumaan, totesin vaan ketjun aloittajan viimeiselle postille että pelkkä rasvojen lisäys tuskin auttaa :)

Kannattaa myös muistaa, että kolme viikkoa elämäntaparemontissa on lyhyt aika. Olet tiputtanut jo 15 kg neljässä kuukaudessa, mikä ei ole aivan pieni juttu elimistölle. Olisi mukava tietää, millaisesta liikunnastaja ravinnosta siirryit tähän ruokavalioon? Jos hypppäys on ollut kerralla valtaisi, ei ihme, että keho alkaa jossain välin toppuuttelemaan ja hoksaa, että hei, tässähän syödään vähän ja liikutaan paljon.

Mielestäni ruokavalio ei näytä vhh:lta, sen verran mitä minä siitä ymmärrän, vaan lähinnä hyväkarpilta tai hiukan hiilarivähenteiseltä virallisterveelliseltä. Kasvimargariini ei liene vhh:n peruskauraa vaan mieluummin vaikkapa voi, avokado tai öljy? Jos et halua pudottaa leipää ja satunnaisia puuroja pois, niin sitten lienee hyvä syödä maltillisemmin rasvoja.

Kerroit kokeilleesi jo kolmen viikon aikana mässäystä, tiukkaa kaloreiden pudottelua ja kulutuksen mukaan syömistä. Voisiko olla, että olet siis saanutkin sen verran mitä kulutat ja paino on ihan oikeassa? Tämä yhdistettynä jo pudotettuun määrään sekä aiemmin sanomani kropan totutteluvaiheeseen voi johtaa siihen, ettei paino alene. Myös liika asiasta stressaaminen voi joskus vaikuttaa negatiivisesti. Itse jatkaisin joko samalla tavalla, enkä hätiköisi ja jos se ei näytä muutaman viikon sisällä tuottavan tulosta, muuttaisin jotain kunnolla (joko kunnolla sinne vhh:lle eikä välimaastoja tai sitten kyttäilisin kaloreita tarkemmin) hetkeksi.

Tein aika täydellisen elämäntaparemontin ja muutuin sohvaperunasta aktiiviseksi liikkujaksi ja ruokailut pistin myös kokonaan uusiksi. Myös dokailun lopetin kokonaan. Voi todella olla että keho totuttelee "uuteen elämään". Itseasiassa tuo 15kg on tippunut 11 viikossa eli vauhti on ollut ehkä liiankin nopea.

Ruokavalio taitaa viralliselta termiltä olla "hyväkarppaus" kun noita leipiä ja puuroja tulee silloin tällöin vedeltyä.

Aion lopettaa (tai ainakin pistää ihan minimiin nuo leivät ja puurot), lisätä rasvoja ja siirtyä "virallisesti" VHH:lle.
Myös tuo kaloreiden tiukempi kyttäys on varmasti tarpeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom