Paino jumittaa totaalisesti, apua tarvitaan!

Elimistösi on todennäköisesti mennyt säästöliekille. Kaloreita pitäis laskea hitaasti, eikä suoraan matalaksi. Toinen vaihtoehto on se, että sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Säästöliekillä tosin kilpirauhashormonipitoisuus laskee. Syömällä runsaasti kilpirauhashormonitaso myös nousee, jos kyseessä on säästöliekki.

Kannattaisi mennä mittauttamaan kilpirauhasarvosi ym. Terveyskeskusessa tai työterveyshoitajalla tuo pitäisi onnistua ongelmitta. Määräävat luultavasti myös muitakin kokeita. Kannattaa pyytää kolesterolit,triglyseridit, ASAT- ja ALAT sekä paastosokeri.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sekä säästöliekki että tuo kilppiksen vajaatoiminta on käynyt mielessä. Käyn terveyskeskuksessa jos tilanne ei mene ohi.

Sillä välin päätin muuttaa ruokavaliota enemmän tiukan VHH:n suuntaan ja ajattelin seuraavanlaista makroravinne jakaumaa:

n.250g (40%)Protskut/n.40g-50g (10%)Hiilarit/n.120g-130g(50%)rasvat. Kaloreita tosta tulee noin 2400kcal.

Miltäs vaikuttaa???

Kilpirauhanen ei taida käynnistyä nuin vähillä hiilihydraateilla. Nosta hiilarit 200g ja ota ne hitaasti imeytyvistä lähteistä. Laske rasvan saanti n. 90g. Proteiiniä n. 200g/pv:ssä. Nuin tulisi 2400kcal, eli sama määrä energiaa ku sinun ehdotuksessasi.

Kilpirauhanen ei taida käynnistyä nuin vähillä hiilihydraateilla. Nosta hiilarit 200g ja ota ne hitaasti imeytyvistä lähteistä. Laske rasvan saanti n. 90g. Proteiiniä n. 200g/pv:ssä. Nuin tulisi 2400kcal, eli sama määrä energiaa ku sinun ehdotuksessasi.

Eikös kimppis just nimenomaan halunnut siirtyä vhh:n puolelle eikä nostella hiilareita? Mun käsitykseni mukaan kilpparin vajaatoimintaa hoidetaan lääkkeillä eikä hiilareilla.

Jos paino huitelee 120 lukemissa ilman kuntosalitaustaa, niin tällöin kannattaa pitää hilarit 30 - 70 g/vrk tasolla.
Todennäköisesti ainakin esimetabolinen oire olisi kropasta löydettävissä, jos vain tutkittaisiin.
Kannattaa tutustua esim. Antti Heikkilän kirjoihin. Näissä on hyviä ruokareseptejä, jotta ruoka pysyisi monipuolisena ja ravintorikkaana.

Kannattaa myöskin tiedostaa, että proteiinimäärä g/kg tarkoittaa gramma proteiinia jokaista kehon rasvatontakiloa kohden.
Kun kuntosalitaustaa ei ole, niin voidaan oletaa, että rasvan osuus on varsin suuri.
Todellinen rasvaton massa lienee n. 80 - 90 kg:n kieppeillä.
Tällöin proteiinin tarve on 105 - 160 g/vrk alueella.
Yllinkyllin ylimääräistä proteiinia ei kannata syödä, koska keho pukkaa siitä vain verenkiertoon lisää hiilihydraattia ... tällöin mennään vain ojasta allikkon.
Näistä jos lasketaan esim. 2200 kcal:lla, niin vuorokautisen rasvan tarve olisi tällöin n. 140 - 180 g/vrk haarukassa.

Sellaisena hyvänä karkeana nyrkkisääntönä voisi pitää että syö grammoissa samanverran proteiinia ja rasvaa.
Margariini kannattaa unohtaa ja siirtyä voihin, tai ainakin oivariiniin. Kookosmaito ja -kylmäpuristettu öljy, näitä kannattaa myöskin käyttää vaiikkapa sellaisenaan, tai ruuanlaitossa muutoin.
Nettiä selaamalla löytyy myös paljon hyviä VHH ruokaohjeita, vaikkapa karppaajien sivuilta

Orjallisesti ei kannata tähdätä joka päivä samaan kalorimäärään, vaan annoskokoja kannattaa muutella. Myöskin proteiini, rasva ja hiilihydraattisuhteissa voi olla vaihtelua, kunhan hiilihydraatit eivät karkaa 70 g:n yli.
70 grammaa kuulostaa vähältä, mutta syötäessä kasviksia joiden hiilihydraattipitoisuus on n. 7 g/ 100 g, niin kasviksia voi vuorokaudessa syödä kilon verran. Korkean hiilihydraatin omaavat kasvikset ja tuotteet kuten vilja, riisi, ym. kannattaa jättää pois samoin kuin sokeripitoiset juomat (myös 10 g HH / 100 g sisältävät sokeroimattomat mehutkin, litrassa on jo 100 g hiilihydraattia)

Kilpirauhasen toiminnalle tärkeitä ravinteita ovat ainakin D-vitamiini, Seleeni, Sinkki, E-vitamiini, B-vitamiinit ... ymt. katso vaikkapa täältä http://www.terveydentukipilarit.fi/tt/laakaripalsta.php?art=2
D-vitamiinille linkissä mainitaan hiukan alhainen annosmäärä. Täyden hyödyn saa n. 125 µg/vrk (5000 IU) annoksella.
D-vitamiinista hyvä ketju täällä pakkiksella. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=55931

Nostan vähän tätä threadia ja laitan lisätietoja siitä miten viimeiset 12 viikkoa on mennyt.
Kommentoikaa, pyyyyyyydän kauniisti....tänä aamuna paino taas 121,3kg :-( perkele......

Elikkä ruokavalion muutos alkoi 11.8 ja treenaus kolme viikkoa myöhemmin elikkä 12 viikkoa täynnä. Noudatin tosiaan VHH:ta väärin ja karsin "kaiken" rasvan pois. Tällä hetkellä ketodieetillä ja rasvat 130g-170g.

Olen laskenut eri kaavoilla ja netistä löytyvillä laskureilla että meikäläisen peruskulutus levossa (tekemättä siis yhtään mitään ) on n. 2700kcal-2800kcal. Tämä on siis arvio.
Olen myös laskenut liikunnassa kulutetut kalorit netin laskureilla ja kulutus liikunnassa on ollut 0kcal-3300kcal päivästä riippuen.

Kokonaiskulutus on näin ollen ollut jotain väliltä 2700kcal-6000kcal.

Ravintoa olen saanut 1700kcal-4400kcal päivästä riippuen.

Keskiarvo on n.2400kcal päivässä.

Vaje on näin ollen ollut jotain välillä 300kcal-3600kcal päivässä.

Keskimäärin vaje on ollut 1300 kcal päivässä.

Vaikka luvut ovatkin arvioita niin luulen että ne pitävät aika hyvin paikkansa koska keskimääräinen painon pudotus viikossa on ollut 1,5kg

Onko tämä vaje liian suuri eli aiheuttaako se mahdollisesti sen että keho on mennyt "säästöliekille"?

Vaje on mun mielestä liian suuri. Ensimmäinen juttu olis mun mielestä nyt hengittäminen ja rauhoittuminen. :) Olet tiputtanut kolmessa kuukaudessa yhtä paljon painoa kuin keskiverto Pertti vuodessa. Kroppa on tuosta johtuen varmasti aika sekaisin ja rajusti miinuksella olevat kalorit aiheuttavat säästöliekin.

Pidät ne hiilarit alhaalla, proteiinia noin 1-1,5 grammaa per rasvaton painokilo vuorokaudessa ja sitten rasvalla säädät päivittäiset kalorit siten, että vaje on noin 500 kcal. Huomaa, että 500 kcal laihduttaa puoli kiloa viikossa ja se on erittäin hyvä vauhti.

Kokemasi nopean painonpudotuksen jälkeen on täysin normaalia, että "seinä tulee vastaan." Nestettäkin on kropasta lähtenyt paljon, joten se saa aikaan illuusion nopeasta laihtumisesta. Nyt nestettä ei lähde enää samoissa määrin ja aletaan polttamaan läskiä -> tahti hidastuu selvästi. Kärsivällisyys punnitaan tässä kohtaa. Jatka maltillista treeniä ja pientä kalorivajetta niin hyvä tulee.

Meitsi ottaa aina aamuisin 2 dl Acai mehua, jolla on käsittämätön vaikutus aineenvaihduntaan. Ruokavalio muuten normaali n. 220kcal / pvä! Ei sillä voi pelkästään laihduttaa, mutta muun kuntoilun tueksi ! Ja muuten mun elimistö ei yleensä kyllä ole reagoinut oikein mihinkään "kuureihin". Posketkin helottaa niinkuin olisi chiliä syönyt :) Kokeile ! Mutta ei sitten mitään jauheita, koska niissä ei ole mitään ravinteitä enää tallella vaan kunnon Acai pitoista mehua !

Meitsi ottaa aina aamuisin 2 dl Acai mehua, jolla on käsittämätön vaikutus aineenvaihduntaan. Ruokavalio muuten normaali n. 220kcal / pvä! Ei sillä voi pelkästään laihduttaa, mutta muun kuntoilun tueksi ! Ja muuten mun elimistö ei yleensä kyllä ole reagoinut oikein mihinkään "kuureihin". Posketkin helottaa niinkuin olisi chiliä syönyt :) Kokeile ! Mutta ei sitten mitään jauheita, koska niissä ei ole mitään ravinteitä enää tallella vaan kunnon Acai pitoista mehua !
?

En huomannut nopealla vilkaisulla mainintaa nukkumisesta, eli montako tuntia tulee unta päivälle?
Itselläni on tässä ollut heinäkuun puolesta välistä asti dieetti käynnissä ja kiloja lähtenyt koko ajan 1kg/vko tahtia. Välillä paino saattaa junnata yli viikon samassa, mutta 10-11h unien jälkeen se yleensä pompsahtaa heti alaspäin. Yleensä nukun 7-8h yössä. Pienestähän nämä asiat tuntuvat aina olevan kiinni. Esimerkiksi yksi leipäpalanen väärässä ajankohdassa ja paino ei liiku mihinkään :)

Ja korjaus siis tuohon kaloreihin, tottakai se oli n 2200/pvä...
Nukun arkisin saman kuin sinäkin eli tuon 7-8 h joka tuntuu riittävän mainiosti. Acai vaikuttaa unen laatuunkin, jotenkin uni on syvempää.

Nukun noin 7-8 tuntia yössä joten unta voisi hieman lisätä eikös?

Mistä tota Acai-mehua saa ja "mitä se niinkuin on"?

Ps.Sain labra-ajan kilpirauhas "koetta" varten 18.11 ja muutkin veriarvot jne. tsekataan samalla joten sitten on vähän viisaampi.

Pss.Tänä aamuna paino alimmillaan kuin koskaan tämän dieetin aikana 119,1kg ja aamulenkin jälkeen kun hikoilin kunnolla niin 117,2kg joten valoa saattaa olla tunnelin päässä tämän jumituksen suhteen ;-)

Vähän :offtopic:

Tämä ninnuu haiskahtaa nyt aika pahasti mainokselta. :jahas: Tuossa vähän googlettelin ja tälläistä tulee vastaan. http://www.laihdutaterveellisesti.com/

Tää on tätä tuttua "olen tehnyt kaikkeni laihtuakseni, mutta en onnistunut ennen tätä ihmeainetta" tyylistä huttua ainakin mun silmään.

Kimppis: Keskity olennaiseen eikä mihinkään ei rohtoihin. Trust me now, believe me later.

vieläpä siitä acaista

Itse olen 172 ja nyt 63 kg, joten ylipainosta ei varmaan kannata puhua, mutta kun kaikki
se "ylimääräinen" on vatsan seudulla niin ei oikeen ole naiselle kiva. Acaista sen verran, etten mainosta nyt yhtä tiettyä tuotetta - mutta olen vain sen ko marjan todennut todennut hyväksi. Varsinkin kun oma elimistöni ei yleensä reagoi oikeen mihinkään! Lisäksi luin sekä Floridan että Texasin yliopiston tutkimuksia ko. marjasta (vuodelta 2004 alkaen) sekä ORAC tutkimustulokset myös, jossa kiistattomasti todetaan acain olevan antioksidanttipitoisin marja (ohittaen siis reippaasti sekä mustikan että karpalon ).
Mutta tosiaan, kannattaa ekana tutustua kunnolla tuotteeseen ennen kuin mitään sokkona tilailee, mä olen vain itse häikäistynyt :):) Ensimmäisen kerran muuten mun sisko toi sitä tuliaisiksi Brasilian matkaltaan. Eli tsemppiä, kunnon ruokavalio, pitkämielisyyttä, liikuntaa ja reipasta mieltä !

Terkuin - Ninnu :)

Joo o, ajattelin nyt tähän threadiin tuoda omankin diettiongelmani. Eli nyt kaksi ja puoli viikkoa oltu dietillä kamppailukisoja varten, ensimmäinen viikko kevyesti ja taisin viikonloppu syödäkkin yli kulutuksen, viimeiset puolitoista viikkoa kovempaa, koska sairastumisien takia tahdin olisi pakko olla se kilo/viikko että keritään oikeeaan sarjaan.

Nyt kolmena päivänä kuluvan viikon aikana paino on kuitenkin vain noussut. Siihenen usko että olen liikaa syönyt, harjoitteitakin tulee nyt n.8 per viikko,joten liikaasyöminen olisi jo vaikeaakin.

Eilinen ruokavalio esimerkkinä:

Aamupala: Rahkapurkki, lasi kaakaota, vitmamiinit =350 kal.

Koulussa: Kouluruokaa, riisia ja lihakastiketta,yli puolet lautasesta peitti salaatti= 600
ennen treenejä: minitortilla koulun kanttiinista, sisällä lihaa ja kasviksia. Tämän kalooripitoisuudesta en osaa oikein sanoa, tarkoitus olisi ollut ottaa ruisvoileipä mutta olivat loppuneeet..=300-500 kal?

Treenien jälkeen: protskudrinkki =300 kal

Illalla:kaksi purkkia tunaa salaatin seassa= 800kal

Yht= 2350-2550 kal

Tämä taitaakin olla suurin kalorimäärä päivälle ainakin tällä viikolla, ja tämän seurauksena paino nousi eilisen jatkolle taas 200grammaa. Paino nyt 84.8, ja urheilua eilen 1,5h verran vapaaottelun muodossa, joten en kyllä usko taaskaan että nytkään oltaisiin jääty plussille ainakaan.

Mitäs tässä tekemään nyt sitten? vähemmän ruokaa? enemmän ruokaa? voiko käytännössä viikossa mennä edes säästöliekille, kun tuon viikon jälkeen alkoi tuo paino heittelehtiä? Aikaisemmin ei ole tälläisiä ongelmia ollutkaan.

Joo o, ajattelin nyt tähän threadiin tuoda omankin diettiongelmani. Eli nyt kaksi ja puoli viikkoa oltu dietillä kamppailukisoja varten, ensimmäinen viikko kevyesti ja taisin viikonloppu syödäkkin yli kulutuksen, viimeiset puolitoista viikkoa kovempaa, koska sairastumisien takia tahdin olisi pakko olla se kilo/viikko että keritään oikeeaan sarjaan.

Nyt kolmena päivänä kuluvan viikon aikana paino on kuitenkin vain noussut. Siihenen usko että olen liikaa syönyt, harjoitteitakin tulee nyt n.8 per viikko,joten liikaasyöminen olisi jo vaikeaakin.

Eilinen ruokavalio esimerkkinä:

Aamupala: Rahkapurkki, lasi kaakaota, vitmamiinit =350 kal.

Koulussa: Kouluruokaa, riisia ja lihakastiketta,yli puolet lautasesta peitti salaatti= 600
ennen treenejä: minitortilla koulun kanttiinista, sisällä lihaa ja kasviksia. Tämän kalooripitoisuudesta en osaa oikein sanoa, tarkoitus olisi ollut ottaa ruisvoileipä mutta olivat loppuneeet..=300-500 kal?

Treenien jälkeen: protskudrinkki =300 kal

Illalla:kaksi purkkia tunaa salaatin seassa= 800kal

Yht= 2350-2550 kal

Tämä taitaakin olla suurin kalorimäärä päivälle ainakin tällä viikolla, ja tämän seurauksena paino nousi eilisen jatkolle taas 200grammaa. Paino nyt 84.8, ja urheilua eilen 1,5h verran vapaaottelun muodossa, joten en kyllä usko taaskaan että nytkään oltaisiin jääty plussille ainakaan.

Mitäs tässä tekemään nyt sitten? vähemmän ruokaa? enemmän ruokaa? voiko käytännössä viikossa mennä edes säästöliekille, kun tuon viikon jälkeen alkoi tuo paino heittelehtiä? Aikaisemmin ei ole tälläisiä ongelmia ollutkaan.

No jos ei paino laske syöt liikaa. Eli syö vähemmän. Kuulostaa ainakin omaan korvaan nuo kalorit aika paljolta. kokeileppa vähän aikaa syödä vähemmän ja katso miten käy. Hiiliraita näyttää tulevan ainakin aika reilusti joten niitä rajoittaisin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom