Paino jumittaa kalorilaskurista huolimatta :(

BCAA-valmisjuoma -40%
... Ja käsittämättömintä on se, miten kukaan viitsii kituuttaa juttakuurilla ilman että edes kroppa kiristyy. Metabolic damage, sano.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Tosi hyvä avautuminen, oikeasti.

Miksi gofatgo. Olin aina hoikka, kunnes kolmenkympin jälkeen paino lähti nousuun. Jos ennen pärjäsi tyyliin leivällä, niin eipäs onnistunut enää. Lisäksi vuorotyö, jossain vaiheessa todella huono nukkuminen, liikunnan jääminen, ja väsymyksen ja huonon fiiliksen lohduksi haetut herkut viimeisteli koko homman. Mulla katosi taju siitä, mitä pitäisi syödä oikeasti. Ei ollut käsitystä määristä. Mulla meni vuosi opetella se, että lounaalla syödään oikeaa ruokaa eikä leipää. Kun pt:lle ekan kerran iskin mun ruokapäiväkirjan, niin se totesi, että mun "ruuat" on pelkkiä välipaloja.
Mä tiedän kyllä mitä mun pitäisi syödä, sain pt:ltä ihan ohjeetkin, mutta niiden noudattminen on tuntunut todella vaikealta kahdesta syystä: mun pää jotenkin vieläkin laittaa vastaan (on ollut todella vaikea oppia pois siitä ajatuskuviosta, että kun syö porkkanan niin laihtuu, kun todellisuudessa pitää syödä oikeasti ja kunnolla), ja ne määrät on suuria (yritin noudattaa pt:n ohjetta, ja syöminen tuntui ihan työltä).
Gofatgo on ollut käytössä siksi, että sillä pidän itselleni kuria: syödään edes se, mitä siinä esim lounaalla käsketään eikä puputeta leipää. Lisäksi paino pysyy paikallaan, eli en sahaa. Missään nimessä se ei ole riittävästi ruokaa, sen sain keväällä karvaasti kokea, kun treenasin, ja sit iski väsähdys. Kesäkuun treenaisn vielä hampaat irvessä, heinäkuussa en enää juuri ollenkaan, kun tajusin, että vedin itseni liian piippuun liian vähällä ruualla.
Nyt olisi tarkoitus lisätä ruokaa hiljalleen, ja aloittaa treenit uudestaan, järkevällä tavalla. Mä olen tykännyt juosta juoksumatolla, kahvakuulailu on kivaa. Pt:n kanssa olen sitten treenannut salin puolella, mut yksinään kun treenaan niin kahvakuulaa ja juoksua.

Miksi -6kg? No sen on sellainen suurinpiirtein tavoite. Sitä en tavoittele hampaat irvessä. Mun lähtöpaino yli vuosi sitten oli 72kg, eli vuodessa on tippunut vain nelisen kiloa, mutta kehon malli ja koostumus muuttunut. Mulla on ihan selkeä masurölli ja peffassa pehmikettä. Toki, jos treenaamalla malli muuttuu, niin en puntaria tuijota.

Mun tavoite olisi nyt saada ruokailu hiljalleen kuntoon (eli nostaa sapuskan määrää), ja laittaa treeni kohdalleen. Pt:n kanssa on treenistä puhutti, ja mun uusista tavoitteista. Sekään ei ollut tajunnut sitä, ennen kuin vasta loppuvaiheessa hetki ennen mun väsähdystä, että nyt menee pieleen. Mun väsähdys tuli ihan kuukaudessa. Tunnukset tälle foorumille hankin jo talvella, mut nyt vasta tänään ekan kerran kirjauduin sisälle, koska tarvitsen vertaistukea, ja otan mielelläni neuvoja vastaan muiltakin kuin pt:ltäni, vaikka se tosi hyvä onkin. Pt on antanut tosi hyvät suuntaviivat, nosti mut rapakunnosta parempaan kuntoon, ja piiskaa hyvin, mut jotenkin on tullut tarvetta etsiä vielä lisää tietoa.

GFG-ruokavalio ei ole oppikirjaruokavalio terveellisestä vaan tiukka dieettiruokavalio. Siinä on hyvää se, että kasviksia on paljon ja ruoka-ajat on säännöllisiä ja ruokailu tasapainoista, mutta siinä on tosi vähän rasvaa ja aika niukasti hiilareitakin liikkuvalle ihmiselle. Tuon kun tajuaa niin sen jälkeen sitä voi käyttää pohjana, mutta kyllä sitä pitää normaalipainoisen tuunata, että joku tolkku säilyy.

... Ja käsittämättömintä on se, miten kukaan viitsii kituuttaa juttakuurilla ilman että edes kroppa kiristyy. Metabolic damage, sano.

Itsehän sorruin yhteen dieettiin keväällä. Ja näin kyllä punaista, kun foorumilla joku valitti, että paino vaan nousee ja turvottaa, niin valkun vastaus oli, että ei ole mahdollista. Että jos oikeasti noudatat dieettiä prikulleen, niin ei voi nousta, mahdotonta on se. Että jos sun kroppa ei toimi, niin vika on sussa eikä suinkaan dieetissä. :curs: Ja sitten myöhemmin joku linkitti jonkun metabolic damage -jutun ja olin ihan että jee, nyt ehkä syntyy kunnon keskustelua ja kyseenalaistamista, niin eikö sinne tule heti valkku torppaamaan koko jutun suunnilleen huuhaana, mikä ei todellakaan ole vaarana näillä dieeteillä, jotka on terveellisiä!
Eniten suretti kyllä ne tyypit, jotka oli jo ennen ko. dieettiä vetäneet useamman saman lafkan dieetin ja suunnittelivat jo seuraavaa. Että ollaan koko ajan dieetillä ja mietitään, että voi kamala, voinkohan nyt syödä yhden omenan ohi dieetin. Monet myös ihan suoraan toivat esiin pelkonsa siitä, etteivät enää dieetin jälkeen uskalla syödä normaalisti.

Itsehän sorruin yhteen dieettiin keväällä. Ja näin kyllä punaista, kun foorumilla joku valitti, että paino vaan nousee ja turvottaa, niin valkun vastaus oli, että ei ole mahdollista. Että jos oikeasti noudatat dieettiä prikulleen, niin ei voi nousta, mahdotonta on se. Että jos sun kroppa ei toimi, niin vika on sussa eikä suinkaan dieetissä. :curs: Ja sitten myöhemmin joku linkitti jonkun metabolic damage -jutun ja olin ihan että jee, nyt ehkä syntyy kunnon keskustelua ja kyseenalaistamista, niin eikö sinne tule heti valkku torppaamaan koko jutun suunnilleen huuhaana, mikä ei todellakaan ole vaarana näillä dieeteillä, jotka on terveellisiä!
Eniten suretti kyllä ne tyypit, jotka oli jo ennen ko. dieettiä vetäneet useamman saman lafkan dieetin ja suunnittelivat jo seuraavaa. Että ollaan koko ajan dieetillä ja mietitään, että voi kamala, voinkohan nyt syödä yhden omenan ohi dieetin. Monet myös ihan suoraan toivat esiin pelkonsa siitä, etteivät enää dieetin jälkeen uskalla syödä normaalisti.

Aika pelottavaa. Ihmetyttää tavallaan myös, että ihmiset "ulkoistavat" oman syömisensä täysin ja luottavat sokeasti näihin erittäin hyvää bisnestä tekeviin yrittäjiin. Sitähän se on. Kysyin yhdeltä bikini-kilpailuihin valmistautuvalta (hyvää bisnestä se valmennuskin) ruokavalionsa makroja, rasvan määrää ym. Ei tiennyt!? Syö vain mitä käsketään käskettyyn aikaan. Tuossa tosiaan viedään ihmiseltä oma ajattelu ja päätöksenteko täysin, joten on helppo myydä lisää diettejä ym. kun ihminen oppii tuntemaan, ettei enää osaa ja pärjää yksin perustarpeensa syömisen kanssa. Ja mitä elämää se on, ettei edes omenaa tai vaikka jäätelöä voi halutessaan syödä? Alussa varmaan pelotellaan aika lailla, että ei saa poiketa tai ei dietti toimi? Kritiikkiä pitäisi kuitenkin pystyä vastaanottamaan ja myöntämään, että kaikki eivät ole samanlaisia ja kaikki ei yksinkertaisesti voi toimia kaikilla samalla tavalla. Sehän on sula mahdottomuus.

Miksi noita kitudiettejä edes pitää olla? On olemassa ihan selvä suositus, että naisen ei pidä menä alle 1500 ja miehen alle 1600 ckalorin. Mikä pirun kiire tässä elämässä on? Miksei voi laihtua mukavasti ja varmasti pienellä, suht helpolla 100-300 ckal vajeella? Samanlaisella plussallahan se painokin yleensä on tullut, pitkän ajan kuluessa.

Dietti on aina väliaikainen, tiettyä tarkoitusta varten tehty lyhytaikainen poikkeusratkaisu, joka vaatii hyvän syyn. Ruokavalio taas on elinikäinen tai pitkäkestoinen tapa syödä. Nyt nuo tunnutaan sekoitettavan pahasti, kuten Tiuskiskin sanoi.

Tein eilen itselleni jo toisen rankemman salitreenin, toisen vain yhden päivän lepopäivällä. Nyt kuulostellaan tarkasti oloa ylirasittumisen merkeistä ja pidetään ainakin se kaksi välipäivää. Vaikka saamani ohje "valmentajalta" on 2300 ckal treenipäivänä, niin minähän tyttö söin 2500 ckal kun oli nälkä! Ja minä olen hoikka, eli vähemmän syötettävää. Valvoin tosin myöhään, kun otin nokoset illalla. Ja paino ei nouse sitten yhtään, vaikka syö kaksi kertaa enemmän kuin nämä diettaajat. En käsitä miten kukaan treenaava voi pärjätä jollain vähän päälle tonnin kaloreilla...?! Täytyy elimistön olla hurjan kovilla. Ja sydänparka.

Itse tuossa valmennuksessa laskin ensi töikseni ruokavalion makrot. Totesin rasvan määrän liian alhaiseksi ja kaksinkertaistin sen heti. Ja sain kuraa niskaani, kun foorumilla uskalsin kritisoida pientä rasva- ja hiilarimäärää verrattuna treenimääriin.
En myöskään tehnyt aerobista ollenkaan, vaikka sitäkin suositeltiin älyttömät määrät. Ja kappas, silti paino laski.
Ärsytti myös ihan älyttömästi, kun mitään "sääntöjä" ei perusteltu. "Se nyt on vaan niin". :curs: Esimerkiksi pakastevihannekset oli kiellettyjä, kun se nyt vaan on selkeämpää niin. Mitähäh?!

Tyhmä on se joka uskoo, tottelee ja sairastuu. Ja vielä maksaa siitä.
Hyvin syöminen ja kropanmuokkaus ei tod ole mitään rakettitiedettä.

Itse tuossa valmennuksessa laskin ensi töikseni ruokavalion makrot. Totesin rasvan määrän liian alhaiseksi ja kaksinkertaistin sen heti. Ja sain kuraa niskaani, kun foorumilla uskalsin kritisoida pientä rasva- ja hiilarimäärää verrattuna treenimääriin.
En myöskään tehnyt aerobista ollenkaan, vaikka sitäkin suositeltiin älyttömät määrät. Ja kappas, silti paino laski.
Ärsytti myös ihan älyttömästi, kun mitään "sääntöjä" ei perusteltu. "Se nyt on vaan niin". :curs: Esimerkiksi pakastevihannekset oli kiellettyjä, kun se nyt vaan on selkeämpää niin. Mitähäh?!

Oliko siellä paljon ylikunnosta/ylirasituksesta kärsiviä kirjoittelemassa foorumilla? Oliko porukka enimmäkseen tyytyväisiä, vai oliko ongelmia runsaasti? Vai eikö niistä vain uskalleta puhua, ettei leimaudu epäonnistujaksi tai hankalaksi? Suositellaanko dieteille jotain painoindeksirajaa tms. Eli että tietty dietti ei sovi normaalipainoiselle tms? Pyritäänkö anorektikot saamaan lopettamaan dietti? Todella outoa tuo, ettei dietissä kerrota kaloreita ja makroja, vaan ne pitää itse laskea!

maksoin kans siitä superdieetistä ja luin niitä juttuja, mut en jaksanut keskittyä niihin sen enempää, ku mua tietty dissattiin hiukan ku en noudattanut pilkulleen ohjeita. -> otin salitreeniohjelman, jota kyllä noudatin 3krt/vko, mutta aamuaerobisia tyhjällä vatsalla en tod tehnyt... - muutosta tuli vaikka söinkin hiukan enemmän ja erilaisia kasviksia + rasvaa oli enemmän.
-> sit päätinkin ottaa henkilökohtaisen PT:N, koska edelleenkin tunsin/tunnen olevani lihakseton läski. no, rasvat oli n.27, joten kadotettavaa olikin - ja edelleen lihaksia ei kauheesti näy, joten työtä on tehtävä.
- ja jos tosiaan vetää noin matalilla kaloreilla/hiilareilla noin raskasta treeniä niin ei ihme, että tommonenkin jää vain DIEETIKSI ja monet kyllästyy tai väsyy tai menee säästöliekille. - en olis ite pystynyt noudattamaan sitä ruokavaliota, kun tässä nykyisessäkin on tekemistä(sivuvaikutukset, joista voi lukea toisesta ketjusta), vaikka kaloreita 1600-2000. - nälkä tosin ei oo ja treenit kulkee paremmin kuin koskaan! :) - ja voisin kuvitella olevani tällä ruokavaliolla lopun ikääni, jos kaloreita hiukan lisättäs ja jos ei tulis noita sivuvaikutuksia(ilmavaivat/näppylät) niin kauheesti. - syön kuitenkin suht luonnollista ruokaa ja hyvistä raaka-aineista. (mitä nyt hiukan epäilen rahkan ja raejuuston välttämättömyyttä ja luonnillisuutta, mutta menkööt ny ku ovat niin halpaa energiaa 8) )
sori - meni vähän ohi. :D

Aamuaerobinen tyhjällä vatsalla on myös vähän sellainen uskomusperusteinen juttu, jota ilmeisen liikaa korostetaan. Eiköhän aika samat jollei paremmat tulokset saa myöhemin päivällä kun on ensin syönyt kunnolla. "Mutta kun aina me ollaan näin tehty ja hyvin toimii, niin tehdään edelleen, sano muut (tutkijat) mitä sano..." Itse sain sillä (ja liian usein tapahtuvalla treenillä) itseni ylirasitukseen kun aloittelin tätä painotreeniä. Jos ei halua lihasta menettää, pitäisi aamuaerobisessa vähintään ottaa BCAA:ta. Lihastohtorilla siitä juttua: Tyhjällä mahalla tehty aamuaerobinen ? totuus? | Lihastohtori

Ja vielä toinen todella hyvä linkki: Rankka dietti ei ole leikin asia
Kisat lähestyvät ? rankka dieetti ei ole leikin asia | Lihastohtori

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
^juu. noita lihastohtorin juttuja oon lukenut ja BCAA:ta ottanut, ku tykkään aamulla käydä lenkillä(30min hiit), jos vain ehdin - siinä 7-8 aikaan ennen aamupalaa; sit on kiva syödä massu täyteen. - teen hiittini myös iltaisinkin, jos en aamulla ehdi (klo7 töihin tms.)

Oliko siellä paljon ylikunnosta/ylirasituksesta kärsiviä kirjoittelemassa foorumilla? Oliko porukka enimmäkseen tyytyväisiä, vai oliko ongelmia runsaasti? Vai eikö niistä vain uskalleta puhua, ettei leimaudu epäonnistujaksi tai hankalaksi? Suositellaanko dieteille jotain painoindeksirajaa tms. Eli että tietty dietti ei sovi normaalipainoiselle tms? Pyritäänkö anorektikot saamaan lopettamaan dietti? Todella outoa tuo, ettei dietissä kerrota kaloreita ja makroja, vaan ne pitää itse laskea!

Lopetin foorumin lukemisen aika pian, kun havaitsin mikä linja siellä on. Fb-ryhmää olen jonkin verran seurannut, siellä on sellainen hurmoshenki päällä, etten usko että sielläkään hommaan pettyneet viitsisi juurikaan itseään tuoda esiin. Tuo valmennus oli tarkoitettu max. 10kg ylipainoa omaaville, ja mitä näin muiden kuvia, niin tosi timmejä mimmejä siellä oli jo lähtijään. Tuo fb-ryhmä toimii vieläkin ja kyllä siellä nyt valmennuksen päätyttyä on muutama tyyppi harmitellut että yleensäkään lähti dieetille, kun dieetin jälkeen kroppa on imaissut kaiken syödyn vyötärölle. Aikaisemmin pystyneet pysymään sopivan timminä ihan normaalisti syömällä. Että noin se kierre dieetistä toiseen varmaan muodostuukin.

Lopetin foorumin lukemisen aika pian, kun havaitsin mikä linja siellä on. Fb-ryhmää olen jonkin verran seurannut, siellä on sellainen hurmoshenki päällä, etten usko että sielläkään hommaan pettyneet viitsisi juurikaan itseään tuoda esiin. Tuo valmennus oli tarkoitettu max. 10kg ylipainoa omaaville, ja mitä näin muiden kuvia, niin tosi timmejä mimmejä siellä oli jo lähtijään. Tuo fb-ryhmä toimii vieläkin ja kyllä siellä nyt valmennuksen päätyttyä on muutama tyyppi harmitellut että yleensäkään lähti dieetille, kun dieetin jälkeen kroppa on imaissut kaiken syödyn vyötärölle. Aikaisemmin pystyneet pysymään sopivan timminä ihan normaalisti syömällä. Että noin se kierre dieetistä toiseen varmaan muodostuukin.

Hurmoshenki :D. Loistava sanavalinta.

Onpa kyllä sääli. Ja sitten vielä joku iltapäivälehti vastikään valitsi (jonkun niistä) Jutan dietin parhaimmaksi "testissään". Ei viddu.

Mutta siis normaalipainoisille tai vain muutaman ylipainokilon omaaville kauhea rasvaton kitudietti? Hohhoijaa. Ei ymmärrä.

Tuo fb-ryhmä toimii vieläkin ja kyllä siellä nyt valmennuksen päätyttyä on muutama tyyppi harmitellut että yleensäkään lähti dieetille, kun dieetin jälkeen kroppa on imaissut kaiken syödyn vyötärölle. Aikaisemmin pystyneet pysymään sopivan timminä ihan normaalisti syömällä. Että noin se kierre dieetistä toiseen varmaan muodostuukin.

Onpa ikävää jos ko. dieetillä on tällaisia vaikutuksia, kertoo mitä ilmeisimmin siitä, että dieetti on liian raju soveltuakseen kaikille. Ymmärtääkseni dieettiohjeisiin on lisätty hieman rasvaa ja hiilaria, mutta ei näköjään riittävästi. Aiemmasta dieetistähän monelle tuli varsin vakavia oireita, kilpirauhasongelmia ja muita hormonihäiriöitä.

Hurmoshenkeä näiden ympäriltä todella löytyy, ja paljon onnistujia. Olisi kuitenkin kiva tietää kuinka moni onnistuu pysyvästi, ja kuinka moni palaa dieetille muutaman kuukauden tai viimeistään vuoden jälkeen. Hyvää bisnestähän tuo on...

Vaikka välillä on helppo nähdä missä muilla mättää, niin nyt ihmetyttää tämä oma menoni. Jos joku osaisi valaista.

Lähtötilanne: rasvaprosentti on jossain 21 paikkeilla, eli mikään fitbikini-laiheliini en ole. Tavoitteena on pudotella ihan vaan 2-3 kg pois maltillisesti, noin 0,3 kg / viikko -tahtia alun kiriviikon jälkeen.

Mutta näin siinä sitten kävi: nestettä lähti pari päivää hienosti. Sen jälkeen
14.8.: 54,3 kg
20.8.: 54 kg
23.8.: 53,8 kg
27.8.: 54,4 kg
30.8.: 53,6 kg
Koko syyskuu: 54-54,4 kg

Arkisin vajeet on vaihdelleet, olen mennyt noin -400...-700 kcal/päivä, perjantaina 0...-200 ja la-su 0...+300 välillä eli kevyet plussat. Mutta enimmilläkin plussilla tuo viikkosaldo on osoittanut noin -2500 kcal vajetta, eli 3 viikossa olisi kyllä pitänyt lähteä jotain!

Kalorilaskurin käyttö ym. on tuttua jo vuosien takaa useammilta pätkiltä, ja siellä ns. käytäntö/teoria-heitto on ollut hyvin vähäistä eli olen arvioinut kulutukset ja kirjannut syömiset ylös kai varsin oikein. Ja tulosta on tullut tasaisesti aiemmin. Samalla tavalla olen mielestäni tehnyt nytkin. Mutta mitä ihmettä? Voiko kroppani jotenkin kuvitella tuon 3 pv kestävän nolla/hiukanplus-kauden takia, etten tässä laihduttele lainkaan, vaikka arjen miinukset kyllä todella kompensoivat sen?

Säästöliekkiäkään on vaikea uskoa, koska olen useimpina päivinä syönyt 1400-1900 kcal enkä mene erityisen laihoissa mitoissa. Keväällä dieettasin menestyksellä niin, että energiansaanti oli 1300-1550 kcal/pv, ja silloin rasvaa lähti tosi reipasta tahtia.

Ymmärrän, että paino voi jumittaa helposti viikon tai saleilun just aloittaneella suorastaan noustakin, mutta tässä kohdin joku ei nyt tunnu olevan ihan kunnossa. Alkaa olla motivaatio koetuksella. Pitäisikö tässä nyt sitten lisätä vai vähentää kaloreita?

Säästöliekkiäkään on vaikea uskoa, koska olen useimpina päivinä syönyt 1400-1900 kcal enkä mene erityisen laihoissa mitoissa. Keväällä dieettasin menestyksellä niin, että energiansaanti oli 1300-1550 kcal/pv, ja silloin rasvaa lähti tosi reipasta tahtia.

Ymmärrän, että paino voi jumittaa helposti viikon tai saleilun just aloittaneella suorastaan noustakin, mutta tässä kohdin joku ei nyt tunnu olevan ihan kunnossa. Alkaa olla motivaatio koetuksella. Pitäisikö tässä nyt sitten lisätä vai vähentää kaloreita?

Moi,

jäi kiinnostamaan, onko tilanteesi muuttunut mitenkään? Mitä olet tehnyt tai jättänyt tekemättä?

Kiitos kysymästä :), vastailinkin tarkemmin asiasta yhteen toiseen ketjuun: http://www.pakkotoisto.com/mimmien-dieetit/110129-miksi-laihtuminen-pysahtyi-3/#post4492629

Mutta lyhyesti: homma alkoi toimia kuin junan vessa, kun nostin rasvansaantia reilusti eli n. 0,8-1g/kg -> 1,25-1,5g/kg päivässä.

Nyt olen siirtynyt kiristelyssä jo rentoon pikkuviimeistelyyn, mutta noin 51,5 kiloa oli lukema varsinaisen dieetin loppusuoralla ja paino putosi kolmin-nelinkertaista vauhtia aiempiin "jumikertoihin" nähden, ihan tuonne loppulukemiin saakka joita meikäläisen kroppa ei ole varmaan 7-10 vuoteen nähnyt (...ja silloinkin vähemmillä lihaksilla) :)

PREZONE Stimulant free 625 g -40%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom