Apua aloittelijalle! Jutta G:n GFG-dieetti norm.painoiselle?

En keksinyt muutakaan paikkaa mistä voisin tähän hätään apua kysyä, joten päädyin tälle foorumille vaikka en kuntosaliharjoittelua tällä hetkellä harrastakaan. Tarvitsisin nyt vähän apua.

En tiedä tarkalleen kuinka paljon painan, mutta olen hoikka ja varmaan lähempänä norm.painon alarajaa. Ikä 21. Tarkoitus ei olekaan pudottaa painoa vaan vähän kiristellä rasvoja. En haluaisi housukoon suurenevan, joten lihaskasvu ei ole toivottavaa. Voisiko joku asiasta vähän enemmän tietävä kertoa, että onnistuuko teoriassa tuolla ruokavaliolla + 5krt viikossa tunnin-puolentoista reipas kävelylenkki tuottaa toivottavaa tulosta, eli siis rasvaprosentin laskua? Olisiko juoksu parempi liikuntamuoto? Vai mitä mun pitäisi tehdä?

Tässä siis ateriasuunnitelma (varmaan moni tietääkin mistä kyse mutta laitoin sen tähän niin ei tarvitse teidän kaivella mistään):

Aamiainen

Kaurahiutaleita 45 grammaa
rasvatonta raejuustoa 100 grammaa
sokeroimatonta mehukeittoa 150 grammaa tai 100 grammaa pakastemarjoja

Lounas

100 grammaa joko kanaa, vähärasvaista naudanlihaa tai kalaa
25 grammaa rasvatonta raejuustoa tai 50 grammaa kananmunanvalkuaista
200 grammaa vihanneksia ja 10 grammaa oliiviöljyä.

Välipala

250 grammaa maitorahkaa ja 100 grammaa pakastemarjoja

Päivällinen

100 grammaa joko kanaa, vähärasvaista naudanlihaa tai kalaa
40 grammaa riisiä, pastaa tai perunaa
200 grammaa vihanneksia.

Iltapala

250 grammaa (purkki) maitorahkaa tai 150 grammaa rasvatonta raejuustoa
150 grammaa sokeroimatonta mehukeittoa tai 100 grammaa pakastemarjoja
Lisäksi 10 grammaa vehnäleseitä

Ikä
39
Tuo on aika tiukka dieetti-ruokavalio eli varmasti laihdut ja kyllä siinä rasvaprosenttikin samalla pienenee. Riippuu vähän sun koosta ja peruskulutuksesta paljonko on kumpaakin sekä tietysti yleisaktiivisuudesta. En oikein tajua miksi sun pitää vähentää rasvaa ilman että haluat sinänsä kehonkoostumuksen muuttuvan suopeampaan suuntaan (lihasta lisää), kun kerta olet jo normaalipainon alarajoilla.

Jos paino alkaa pudota niin lisää rasvaa ruokavalioon. Tuossa on tiukasti rasvoja ja ainakaan itse en leikkisi asian kanssa normaalipainoisena naisena. Proteiinia on niin hyvin että se auttaa säilyttämään lihasmassaa dieetin aikana.

Miksi tavoitteena laihtua jos olet jo valmiiksi hoikka ja norm. painon alarajoilla? Tuo ruokavalio imo hyvin niukkaenerginen enkä itse suosittelisi sitä ellei ole oikeasti massaa mitä pudottaa. No, et sentään treenaa lihaskuntoa, jolloin toi ainakin olisi liian niukka. Tavoitteesi vaikuttaa hiukan kummalliselta, melkein voisi sanoa että syömishäiriön sopan ainekset ovat koossa mutta saatan toki olla väärässä.

Toki kaikkien ei tarvitsekkaan haluta kasvattaa lihasta ja hoikkuus on fine, kunhan ei itseään näännytä epäterveelliseen pisteeseen.

Kiitos vastauksista. Mulla on siis jo luonnostaan aika "lihaksikas" vartalo, jaloissa varsinkin on treenaamattakin voimaa ja muotoa. Haluaisin niiden jo-olemassa-olevien lihaksien erottuvan vähän paremmin ja siis kiinteämpään kuntoon.

Ikä
39
^Kokeilemalla sen tiedät mitä sun kohdalla tapahtuu. Mutta kannattanee seurata tilannetta eikä olla ruokavalion ja sen jatkamisen suhteen sitten ehdoton.

Valitettavasti homma menee niin että kun ollaan niukalla dieetillä ja tehdään tommosta tasasykkeistä aerobista paljon, eikä lihaskuntoharjoittelua, niin auttamatta poltat vaan lihasta pois. Toki rasvaakin palaa, mutta huomattavasti vähemmän, kuin dieetti+lihaskuntotreeni(+aerobinen).

Jos olet jo nyt normaalipainon alarajalla niin en lähtisi leikkimään liian vähäisellä rasvansaannilla, ettei mene hormonitoiminta sekaisin. Syö tarpeeksi rasvaa ja tee lihaskuntoa edes kerran-pari viikossa, ettei käy niin että rasvat pysyy kropassa ja lihakset lähtee.

Mun PT sanoo mulle aina että "rasva lähtee syömällä rasvaa", tarkoittaen siis että kun keholle antaa rasvaa niin se ei varastoi vaan päästää vanhatkin kertyneet varastosta pois. Toimii ainakin mulla (niin kauan kun pysyis ruodussa ja söis oikeaoppisesti hyviä rasvoja eikä mäkkirasvoja...). :)

Tota aloituksessa mainittua dieettiä olen kokeillut pari-kolme kertaa, aina lopputulos on sama: Väsynyt, kiukkuinen, voimaton, päätä särkee ja heti iskee flunssa. Ja mulla kuitenkin on kropassa ylimääräistä rasvaa josta voisin ilomielin luopua.