Paino ei tipu, kehonkoostumus ei muutu - monen vuoden yritys takana?!?

Olen liikunta-alan ammattilainen (PT) ja itseopiskellut ravinto-ohjaaja. Minulla on n.35-vuotias naisasiakas joka on reilusti ylipainoinen ja hän on omien sanojensa sekä edellisen valmentajan (joka seurannut häntä siis 2 vuotta!) ja ruokapäivä- ja liikuntapäiväkirjojen mukaan tehnyt ns. "kaiken" oikein mutta kehonkoostumus ei vain yksinkertaisesti muutu. Henkilö on ollut koko ikänsä ylipainoinen. Liikkuu tarpeeksi ja tosiaan ruokapäiväkirjat ovat ok.

Voiko olla jotain hormonaalista tms.? Mitä testejä hänelle ehdottaisitte ja/tai mitä seuraavaksi? Hänen kanssaan siis tehdään samat asiat mitkä ovat sadoilla asiakkaillani jo toimineet mutta hänellä ei muutosta tapahdu lainkaan. Kortisoli? Kilpirauhashormoni? Jokin muu tekijä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ kukaan ei voi vahtia kenenkään syömisiä 24/7 ja paljon yleisempi tauti on itsepetos ja muille valehtelu kuin joku oikea ongelma.

Kilpirauhastutkimuksiin passittaisin neitokaisen heti.

e: oon myös sen verran kyyninen, et kieltäisin viellä parilla painavalla sanalla sen herkuttelun ohi päiväkirjan. Jos pitää herkutella ni ihan kaikki yksittäisetki karkit sinne kirjaan.

^ kukaan ei voi vahtia kenenkään syömisiä 24/7 ja paljon yleisempi tauti on itsepetos ja muille valehtelu kuin joku oikea ongelma.
Jos on kaksi vuotta jaksanut pitää ruokapäiväkirjaa ja treenata, uskoisin että löytyy selkärankaa myös olla rehellinen itselleen ja muille. Kilpparitesteistä olis varmasti hyvä alottaa.

^ vaikka se omassa päässäsi tuntuukin mahdottomalta ajatukselta niin ihmismieli on vaan sellainen, että se voi ajautua aika syvällekkin paskaan jolloin valehdellaan itselle ja muille eikä enään itsekkään muisteta mikä se totuus oli.

Vaikea neuvoa tietämättä enempää dataa, mutta:

Kysele tarkemmin juomista myös alkoholi ja limut, että merkkaako ne myös sinne ja tee täysin selväksi kaikki ruokapäiväkirjaan myös nestemmäiset ja ne kun ratkeaa herkuttelemaan. Voihan se olla että sinun ohjattava on nyt juuri plusminunollassa eli pikkasen lisää miinusta tai pari kovempaa treeniä viikossa lisää(joko nykyisten treenien intesiteettiä lisää tai sitten pari treenikertaa). Ihminen on niin mukavuudenhaluinen että tarkastaisin myös aivan kaikki treenimuodot, joita ohjattava tekee varmistaakseni ettei niitä tehdä liian kevyesti . Intervallien lisäys päivärutiineihin ei olisi paha eli 4-8 min kestäviä sessioita(15-30 sek täysillä ja 15-30 sek kevyesti) joka toinen päivä aamulla ennen aamupalaa ja 4 tuntia ennen nukkumaan menoa. Nostaa ehkä tarvittavan verran kulutusta, opettaa kroppaa palautumaan nopeammin(oppii treenaamaan kovaa) ja tekee kyttyrää aineenvaihdunnalle.

Verikokeisiin passittaisin joka tapauksessa.

Luulis että nainen ois kahden vuoden aikana mennyt itse lääkäriin ihmettelemään kyseistä ongelmaa jos tahto lahtua on niin kova..? :O Tämän takia vähän itsepetos haiskahtaa tässä jutussa.. Mutta lekuriin valittamaan asiasta, kyllä ne siellä sitten ohjaa oikeisiin jatkotutkimuksiin ja ottavat näytteitä.. Ketoosidieetti tai Velocity vaan niin luulis läskien lähtevän.. tai tottakai naisella on sitten jotan allergioita niin ei voi kokeilla kumpaakaan..

Onhan niitä telkkarissakin ollut näistä yösyöpöistä juttua. Syövät yöllä tietämättään. Mutta luulisi että huomaa jääkaapista katoavan safkaa.. Yksi selitys siis tämäkin.

Riippulukko aina yöksi kaapin oveen... Tuskin kannattaa alkaa treenityylejä tai muutenkaan ensimmäisen postaajan ammattitaitoa alkaa epäilemään, koska hommat ovat käytännössä toimineet muilla asiakkailla hyvin. En myöskään tiedä noista intervalleista sun muista, sillä hyvin ylipainoiselle tuollainen voi olla ilkeää nivelille yms. Siis jos juoksemalla niitä meinaa suorittaa. Lekurille ja testejä sanoisin mä.

Joo sen verran tosiaan unohtu laittaa, että kuntopyörällä,crosstrainerillä,soutulaiteella, ylämäki/alamäki kävelyä, portaat tai tavan fillarilla intervallit :) Oma moka kun pidin itsestään selvänä, että reilusti ylipainoista ei intervalliteta juosten :)

Kenenkään ammattitaitoa tosiaan en ainakaan minä epäile. Uskon vaan että perehtyminen enemmän henkilökohtaisesti kaikkeen mitä asiakas tekee saadakseen painon alas on tarpeen. Varsinkin silloin kun pariin vuoteen ei mitään tapahdu, vaikka kaiken pitäisi olla ok. Silloin viimeistään PT:n pitää kääriä hihat ja ruveta selvittämään mikä mättää. Se hiukan on kummaa miksi ei ole pariin vuoteen kukaan jo passittanut naista testeihin.

Joo siis ton ammattitaito jutun heitin yleisesti, en mitenkään enää ajatellut sun posti. Sori, jos tuli sellanen käsitys :)

Kilpirauhasen vajaatoiminta ainakin vaikuttaa siihen että paino ei välttämättä tipu millään ilveellä.

Mutta itsepetos voi olla myös mun mielestä syynä. Ei sitä enään uskalla myöntää itselleen eikä varsinkaan PT:lle että tässä on kaksivuotta herkuteltu, sori. Eli mistä sen tietää, valehteleeko se asiakas vai ei, onko kaikki syötävät aivan varmasti kirjassa. Tuollaisessa tilanteessa on vain luotettava asiakkaaseen ja etsittävä muita syitä.

Hei kaikille ja ensimmäinen postaus täällä vaikka pari vuotta jo päivittäin sivustoa seurattu . Treenaan itsekkin jonkin verran ja syöminenkin jo vähän hallussa (kiitos pakkotoiston!). Jos joku ei saa painoaan nousemaan syömällä esim. 10000 kaloria päivässä niin kyseessä voi olla joku ruuan imeytymishäiriö...mutta jos paino ei tipu syömättä niin silloin kyseessä on fysiikan lakien vastainen ikiliikkuja. Rasvan palaminen voi olla häiriintynyt mutta silloin kehon on otettava kulutettu energia nesteistä, lihaksista tai jostain muualta. Ja nyt tilannetta kuvataan niin että paino ei tipu ja kehonkoostumus ei muutu= syödään juuri kulutuksen mukaan (+ lihaksisto ei vaan jostain syystä vastaa treeniin). En ole päivääkään lääketiedettä opiskellut mutta maalaisjärjellä mennään . Itsekkin dieetillä muutaman kerran ollut ja tiedän että nälkä on pahin vastustaja läskiä vastaan kamppaillessa...

Kilpparitesteihin, sanoo vajakki joka on myös 2 vuotta yrittänyt pudottaa painoa terveellisillä elämäntavoilla ja ei onnistu. Puoli vuotta sitten todetu ja lääkitys päällä, siltikään ei tipu. Nyt yritän vhh-ruokavaliolla pudottaa kun sitä vajakeille monessa paikassa suositellaan..

kinkkurulla puhuu asiaa.

Kyllä sen vain niin täytyy olla, että jos ihminen vähentää syömistään tarpeeksi pitkäksi aikaa, niin se paino tippuu. Eiköhän tuossa nyt syynä ole repsahdukset, ja jostain syystä nainen pelkää kertoa niistä. Huono omatunto varmasti painaa, viikko-kaksi jaksetaan dieettiruuilla ja sitten homma tyssää taas mässäilyyn. Varsinkin jos taustalla sattuu olemaan esim. ahmimista, josta on hyvin hankala kertoa ylipäätään kellekään.

Jos kyseessä kilpirauhasvaivat, niin kyllä siinä ensisijassa oireina on paljon muutakin kuin se, että paino ei tipu. Ruokavaliollahan viisaimmat sitäkin hoitaa, lääkkeiden lisäksi.

Voiko olla jotain hormonaalista tms.? Mitä testejä hänelle ehdottaisitte ja/tai mitä seuraavaksi? Hänen kanssaan siis tehdään samat asiat mitkä ovat sadoilla asiakkaillani jo toimineet mutta hänellä ei muutosta tapahdu lainkaan. Kortisoli? Kilpirauhashormoni? Jokin muu tekijä?

Jos ravinnon ja liikunnan puolesta on OIKEASTI kaikki kunnossa, niin hormonitoiminnan häiriöistä johtuu. Joskin tuota ravinto/liikunta -ohjeistuksen toteuttamista tenttaisin ihan tosissaan ennen kuin alkaisin hormoneja syyttämään, koska on paljon asioita mitä (tyhmät) ihmiset ei yksinkertaisesti tajua syövänsä tyyliin: "ai eikö lihaa saakaan uittaa kermassa" ja "ai sisältääkö coca cola energiaa" jne.

Kilpirauhashormonin toimintahäiriöt lienee yleisin syy siihen, että paino ei putoa.

Jos henkilö on jo pari vuotta tehnyt kaiken tuloksetta ja jopa viitsinyt pitää sen ajan ruokapäiväkirjaa, niin kyseessä saattaa olla hyvin pakonomaisesti laihduttava asiakas, jolloin kortisolotasot saattaa olla ihan katossa ja se yksin riittää jo estämään painonpudotuksen.

Myös estradiolitasot (estrogeeni) saattavat naisella olla todella alhaiset. Tätä aiheuttaa mm. synnytyksen jälkeinen masennus, mutta voi liittyä moneen muuhunkin asiaan. Alhaiset estradiolitasot vaikuttavat myös siihen, että vaikka keho tuottaisi normaalin määrän kilpirauhashormoneja, niin keho ei pysty hyödyntämään niitä, jolloin syntyy samankaltaisia oireita kuin esim. kilpirauhasen vajaatoiminnassa, mutta se ei näy kilpirauhastesteissä. Estradioli säätelee omalta osaltaan rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa ja kiihdyttää aivotoimintaa. Estradioli säätelee siis myös mielialaa vaikuttamalla serotoniinin toimintaan, joten kaikki masentaa vaikka elämässä on kaikki hyvin.

Sitten kun näitä em. yhdistää eli vaikka korkea kortisoli ja matala estradioli, niin voi olla varma, että mitään ei tapahdu vaikka kuinka yrittäisi.

Eli jos epäilee hormonitoiminnan häiriöitä niin ei muuta kun lääkäriin... tarkoittaa useimmiten käytännössä yleis/sisätautilääkärin kautta naistentautien polille... koska ruualla ja liikunnalla näitä ei kuntoon saa, vaan edellyttää aina/useimmiten jonkinlaista lääkitystä/hoitoa.

Olen liikunta-alan ammattilainen (PT) ja itseopiskellut ravinto-ohjaaja. Minulla on n.35-vuotias naisasiakas joka on reilusti ylipainoinen ja hän on omien sanojensa sekä edellisen valmentajan (joka seurannut häntä siis 2 vuotta!) ja ruokapäivä- ja liikuntapäiväkirjojen mukaan tehnyt ns. "kaiken" oikein mutta kehonkoostumus ei vain yksinkertaisesti muutu. Henkilö on ollut koko ikänsä ylipainoinen. Liikkuu tarpeeksi ja tosiaan ruokapäiväkirjat ovat ok.

Ehdottaisin henkilölle tarkkaa tefalin keittiövaakaa ja ihan yksinkertaista excel taulukkoa, joka on helppo tehdä itse. Vaihtoehtona kalorilaskurin maksullinen. Ruuan seuranta ei oman sanojen mukaan vaan todellisten kalorien. Itse tein aikoinaan juuri noin ja -500kcalilla ollessa sen huomas erityisen selvästi kuinka helposti se mukamas -500 kcal onkin +500kcal. Nykyisin nollilla ollessa vaaka on tarpeeton (ja haluankin että painoa tulee hitaasti, joten lipsahdukset vaan piristää mieltä). Heti kun menen taas kiristelyyn niin vaaka tulee ilman muuta käyttöön. Entisen tyttöystävän kohdalla huomasin että hän söi omien sanojen mukaan laihduttaessa ihan terveellisesti. Tästä olin samaa mieltä kun meni rahkaa ja marjoja, mutta ne määrät! Mätti lautaselle tuplasti isompia annoksia kun minä, joten siinä mentiin sit urakalla metsään.
Toki henkilöllä voi olla hormoonivaikeuksia, mutta ennen isompia tutkimuksia varmistaisin tämän helpomman tien.

Onhan niitä telkkarissakin ollut näistä yösyöpöistä juttua. Syövät yöllä tietämättään. Mutta luulisi että huomaa jääkaapista katoavan safkaa.. Yksi selitys siis tämäkin.

Ja jos sitä on toista vuotta yrittänyt laihtua, niin tuskin sitä on jääkaappiin naarannut limut ja dipit "ihan vain pahan päivän varalle".

Ylipainoinen 35-vuotias nainen saattaisi kärsiä myös munasarjojen monirakkulaoireyhtymästä. Oireyhtymään liittyy läheisesti insuliiniresistenssi. Olen itse myös tavannut tuosta oireyhtymästä kärsiviä ihmisiä, joilla tuntuu paino olevan todella tiukassa vaikka syömisiä tarkkaillaan ja liikuntaa lisätään. Tämän taudin pystyy gynekologi toteamaan helposti ultraäänellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom