Paino ei putoa, neuvoja kaivataan!

Olen 166cm/84kg ja aloitin 3vkoa sitten uuden elämän Käyn pyöräilemässä 15km 1-2x viikossa ja salilla 2x. Olen jättänyt pois kaikki herkut yms. Esimerkkinä syön:

aamupala:maustamaton jogurtti, vähän turkkilaista jogua, marjoja
lounas: salaattia, kanaa, oliiviöljyä päälle
välipala:maitorahka
päivällinen:munakas, tai salaatti esim avocadolla
iltapala:sama kun aamulla

Mikä menee pieleen? Tarkoitus olisi pudottaa painoa 6kk n 15-20kg. Mitä teen väärin kun MITÄÄN ei ole vielä tässä ajassa tapahtunut.

Kaipaan erittäin paljon viisaita sanoja ja kokemuksia

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ravinto näyttää koostuvan ihan asiallisesta matskusta. Nyt vaan tiputtelet ruokamäärät sellaiseksi, että paino alkaa tippua. Eli jos mitään ei tapahdu niin vähennät hieman syömisiä tai vastaavasti lisäät liikuntaa kunnes paino alkaa pudota sen 0.5kg - 1kg viikossa.

Kiitos vastauksesta! Ruokamäärät eivät ole suuria..laskin kalorilaskurilla kcal määrän n. 1200 paikkeille. Eli en oikein voi varmaan enää pudottaa määrää! Tuntuu vaan turhauttavalta! Olen aina ollut laiha..ja ymmärrän, että en voi laihtua yhdessä yössä. Mutta, luulisi että vajaa 3 viikossa ois edes kilo lähtenyt!!!

Olen 166cm/84kg ja aloitin 3vkoa sitten uuden elämän Käyn pyöräilemässä 15km 1-2x viikossa ja salilla 2x. Olen jättänyt pois kaikki herkut yms. Esimerkkinä syön:

Mikä menee pieleen? Tarkoitus olisi pudottaa painoa 6kk n 15-20kg. Mitä teen väärin kun MITÄÄN ei ole vielä tässä ajassa tapahtunut.

Ainakin meikäläisellä painon putoaminen alkaa melkoisella viveellä (nesteen poistumista en laske laihduttamiseksi). Sama paino pysyy ainakin kuukauden, ellei peräti kaksi, ja sitten alkaa tippua oikein vauhdilla. Maltillisesti ja orjallisesti pidät vaan kalorit alle kulutuksen niin kyllä se paino alkaa pudota. Älä pudota kalorisaantia kuitenkaan liian alas, rupeaa ottamaan päähän ja säästöliekkikin voi estää laihtumista. Toi 1200kcal kalorisaanti olisi minulle aivan ehdottomasti liian vähän - nostaisin mieluummin aerobista kuin vetäisin noin alas.

Ellet ole salilla ennen käynyt, voi kehon koostumus vaihtua aika reilustikin vaikka paino pysyisi samana. Luottaisin enemmän peiliin ja valokuviin kuin vaakaan, jos on täydestä aloittelijasta kyse.

Mittanauhalla ne rasvaisimmat kohdat mittaat ja vaikka kerran kahdessa viikossa. Jos on lähtenyt senttikin pois ja paino pysynyt samana, niin tiedät että tämä toimii. Kun aloittaa säännöllisen liikunnan, niin kroppa kerää nestettä hiukan (kuuluu asiaan) lihakset alkaa kasvamaan, joten en luottaisi vaakaan ollenkaan vaan mittojen vertailuun. Sun terveys ja kunto paranee kohisten, vaikka vaaka näyttää samaa lukua. Itse asiassa vaaka voi näyttää samaa lukua pari kuukautta, jolloin kunto ja lihakset kehittyy huimasti ja täten lihas korvaa rasvan määrää kehossa. Riippuen yksilöstä,ruokavaliosta ja treeneistä, lihaskasvu hidastuu 2-6 kuukauden jälkeen ja sitten se vaaan lukemakin pitäisi lähteä hissukseen laskemaan eli lihaskasvu ei kerkeä korvata menetetyn rasvan massaa enää.

Mitat reiden paksuin kohta, lantio, vyötärö, rinnanympärys, olkavarsi ja kaula. Mittaa samaan aikaan päivästä kahden viikon välein.

Omat kokemukset: Pari vuotta totaalilepoa treeneistä loukkaantumisen takia ja paino nousi sinä aikana 10kg ->92,5kg. Aloitin sitten loppu talvesta ruokavalion orjallisen noudattamisen ja treenaamaan taas punteilla kovaa ja aeroobista 4h viikossa. Paino nousi tasaisesti 2000 kcal lukemalla 97.5kghen(kehotyypin mukaan söin paljon proteiinia 2h välein) ja paino on ollut tässä samassa luvussa melkein 4kk. Mitoissa huomaa sen, että rinnanympärys on kasvanut huomattavasti ja vyötäröltä karissut senttejä kivasti eli rasvanpoltto on onnistunut vaikka paino nousikin 5kg. Mitat,peili,housut,emäntä kertoo kiristymisestä ja lääkäri mulkaisi olkavartta ja kehui kovasta kunnosta.

Luota tekemiseen,älä turhaa stressaa ja jos haluat varmistusta tekemiseen ammattilaisilta niin etsit pätevän personal trainerin, jonka kanssa käytte kaiken läpi.

Heh. ENsinnäkään kolme viikkoa ei ole mitään. Toisekseen noi sun treenit ei ole mitään. 15km pyörällä on sama kun postilaatikolla kävisi,ei se oo treenaamiselle sukuakaan.
Salillakin varmaan lähinnä Vain haukotellaan. Asiat toimii, etenee ja edistyy kun kaikessa tekemisessä on munaa eikä mennikäistä. Ei tähän paljon muuta kykene sanomaan.

No mulla on ihan sama ongelma...oon käynyt salilla nyt 6kk/ 3-4 kertaa viikossa, mutta oon vaan lihonnut vaa'an mukaan...Syön suht samalla kaavalla kuin aloittaja ja herkut jättänyt yhteen karkkipäivään. Treenaan vielä suhteellisen kovaa ainakin mielestäni ja treenipainot on jo oikeesti ihan eri luokkaa kuin aloittaessani. En tiedä, onko nyt kyseessä se, että "aloittelijalla saattaa paino nousta" tms. ja kuinka normaalia on esim. 4 kilon painonnousu? Ja loppuuhan tämä pianonnousu oikeasti jossain vaiheessa? Kamalaa kun ei tiedä, onko paksuntuneet käsivarret ja reidet lihasta vai läskiä :D

Kamalaa kun ei tiedä, onko paksuntuneet käsivarret ja reidet lihasta vai läskiä :D

Jossei sairaalloisen lihava ole, niin kyllä sen tunnustelemallakin huomaa, ovatko käsivarret ja reidet edelleen sitä hyllyvää ihraa vai kiinteämpää tavaraa :rolleyes:

Hyviä vinkkejä olet saanut, mutta sen vielä sanoisin, että tuo 1200 kcal on kyllä aivan liian vähän sun kokoisellesi. Nosta kaloreita niin jaksat liikkuakin tehokkaasti ja treenata salilla kovaa. Muuten tuo ruokavalio vaikuttaa hyvältä. Liikuntapäivinä voisi olla hiilareitakin mukana, esim. palautusjuoman muodossa.

Syöt aivan liian vähän. Kokeileppa nostaa kalorit 1800-2000 tasolle. Pidä liikunnan määrä vakiona muutaman viikon ja seuraa tilannetta. Rasvakudos palaa kyllä korkeammilla kaloreilla ihan hyvin ja tällä tavoin pystyt jatkossa kiristämään diettiä, jos on tarvetta.

Hiilihydraatteja ei näy missään ja ketoosillakaan et tuskin ole. Kroppas on tukossa eikä tasan lähe alaspäin menemään. Pidäppä yksi tankkauspäivä ja syö ihan mitä vain hiilareita haluat runsaasti niin että tekee pahaa. Sitten takaisin dieetille ja lisäät ruokkikseen hiilaria noiden öljyjen tilalle (aamupalalle vaikka mysliä ja rahkaa) ja samoten iltapalalle. Kuitujakin kannattaa lisätä, en usko että kovin hyvin maha toimii yhdellä salaattiannoksella?

Jossei sairaalloisen lihava ole, niin kyllä sen tunnustelemallakin huomaa, ovatko käsivarret ja reidet edelleen sitä hyllyvää ihraa vai kiinteämpää tavaraa :rolleyes:

Niin, joskus saattaa jopa mullakin tuntua, että sitä lihasta on vähän tullut. En ole sairaalloisen lihava, mutta en laihakaan joten lihakset ei helposti näy (vielä :D). Pelkään kohta näyttäväni karskilta kuulantyöntäjänaiselta- Eli että on lihasta ja läskiä ja se näyttää sellaselta...no ei kovin naiselliselta :rolleyes:

Kiitos vastauksista! Tuota tankkauspäivää olen ajatellut itsekin, et kerran viikossa pitäisin sellaisen. Kyllä mun mielestä 15km pyörällä on aloittelijalle ihan hyvä!! Kulutan siinä n. 500kaloria ja salilla teen kyllä niin, et hiki lentää ja kulutan siellä sellainen 650kcal, eli en seiso pelkästään tumput suorana. Yritän siis tosissani, enkä himmaile ollenkaan!! Voisin yrittää nostaa kalorimäärää ja lisätä hieman hiilareita. Liikunnasta vielä, että pakkohan se on jostain aloittaa..en voi suoraan mennä tekemään 50km lenkkejä :)

Hiilihydraatteja ei näy missään ja ketoosillakaan et tuskin ole. Kroppas on tukossa eikä tasan lähe alaspäin menemään. Pidäppä yksi tankkauspäivä ja syö ihan mitä vain hiilareita haluat runsaasti niin että tekee pahaa. Sitten takaisin dieetille ja lisäät ruokkikseen hiilaria noiden öljyjen tilalle (aamupalalle vaikka mysliä ja rahkaa) ja samoten iltapalalle. Kuitujakin kannattaa lisätä, en usko että kovin hyvin maha toimii yhdellä salaattiannoksella?

Se kroppa ei tukkoon kolmessa viikossa mene vaikka olisi syömättä. Hyviä pointteja kuitenkin nuo hiilarit ja kuidut, niitä vaan lisää.

Varmasti mittanauhalla huomaat muutoksen paremmin. Alussa nesteitä kerääntyy kun aloittaa liikkumisen. Ja niitä voi tulla ihan helposti muutaman kilon edestä ja paino nousee vaikka rasva palaakin! Nosta silti kaloreita jonkun verran, koska tuollaisella 1200 kcal dieetillä pienempikin tyttönen hyytyy. Ja älä anna kropan tottua liian pieneen energiamäärään. Kulutat nykyisen painoisena melkoisesti jo kevyemmälläkin liikunnalla, joten anna vaan kropan käyttää energiaa välttämättömiin elintoimintoihin äläkä ala niistä tinkimään. Joku 1800 kcal niinkuin aiemminkin ehdotettiin vois olla varsin hyvä aloitukseen. Sitten kun alkaa kunto kohoamaan, pidät vaan kalorit samassa ja lisäät liikunnan määrää/intensiteettiä. Ja sittenkin sulla on vielä ässä hihassa eli voit tarpeen tullen vähentää vaikka pari sataa kaloria tuosta pois. :) Ei muuta ku tsemppiä ja pitkää pinnaa.

Kiitos vastauksista! Tuota tankkauspäivää olen ajatellut itsekin, et kerran viikossa pitäisin sellaisen. Kyllä mun mielestä 15km pyörällä on aloittelijalle ihan hyvä!! Kulutan siinä n. 500kaloria ja salilla teen kyllä niin, et hiki lentää ja kulutan siellä sellainen 650kcal, eli en seiso pelkästään tumput suorana. Yritän siis tosissani, enkä himmaile ollenkaan!! Voisin yrittää nostaa kalorimäärää ja lisätä hieman hiilareita. Liikunnasta vielä, että pakkohan se on jostain aloittaa..en voi suoraan mennä tekemään 50km lenkkejä :)

--SInä kulutat tuolla pyörälenkilläsi korkeintaan yhden kaurakeksin verran kaloreita noin suunilleen. Sillä ei ole tasan minkäänlaista harjoituksellista merkitystä.
Yhdellä tankkauspäivällä sinä nollaat kaikki viikon miinuskalorit. Kaloreita lisäämällä sinä taasen tulet lihomaan vain entisestään.. Ei tässä oo ku yks tie sunkaan kohdallas,mut se ei käy, ku se tietää hikoilua.
Tää on aina sama juttu. Mutku,mutku.:wall:

--SInä kulutat tuolla pyörälenkilläsi korkeintaan yhden kaurakeksin verran kaloreita noin suunilleen. Sillä ei ole tasan minkäänlaista harjoituksellista merkitystä.
Yhdellä tankkauspäivällä sinä nollaat kaikki viikon miinuskalorit. Kaloreita lisäämällä sinä taasen tulet lihomaan vain entisestään.. Ei tässä oo ku yks tie sunkaan kohdallas,mut se ei käy, ku se tietää hikoilua.
Tää on aina sama juttu. Mutku,mutku.:wall:

Eli mikä on sun neuvo??

Taitaa pure vikingillä olla vähän huono päivä :jahas:

Punnitse joka aamu itsesi vaa'alla jotta näet painon tarkalleen. Tuosta sun tarinasta ei käy mitenkään ilmi että miten olet todennut ettei mitään ole tapahtunut. Myös ruuat puntarin kautta vaikka hyvältä tuo ruokavalio näyttääkin. Ja juomat, mikäli on muuta kuin vettä. Sokerista kahvissa jne tulee äkkiä piilokaloreita.

Kyllä se paino sieltä alkaa alas tulemaan vaikka väkisin jos vain terve olet. Noi treenit on ihan hyviä aloittelijalle ja sama mitä muut sanoo niin todellisuudessa ruokavaliolla ja kaloreilla on vain merkitystä painon tiputtamisessa. Kukaan harrastelija ei pysty niin paljoa treenaamaan että se merkittävissä määrin polttaisi kaloreita.

Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä ettei missään tapauksessa mitään tankkauspäiviä vielä. Ainakin pari kuukautta selvillä miinuskaloreilla. Jonku lauantain kunniaksi voit joskus syödä hieman kaloripitoisemman "herkku" aterian muttei mitään koko päivän kestäviä syöminkejä.

e: tankkauspäiviä aletaan tarvitsemaan kun dietti on kestänyt pitkään ja ollaan jossain 10% rasvoissa että elimistö ihan tosissaan alkaa taistelemaaan rasvavarannoista ;)

Ainakin rasvansaanti on pielessä, aivan liian vähän...

Anteeksi nyt vaan, mutta ei se kroppa tukkoon mene ellet ole anorektisen laiha ja edelleen nälkäkidutusdieetillä.

Ihmisruumis ottaa sen energiansa mistä ikinä se sen saakaan; toisin sanoen rasva- ja lihaskudoksesta. Välipäiviä en missään nimessä kieltäisi, mutta niiden vaikutus on pääasiassa mentaalinen.

Sellainen näkökulma vielä tuohon kalorien hienoiseen lisäämiseen, että varmasti kestää pääkin paremmin jos ei ole liian "kitukuurilla", ETENKIN jos heti ei ala tapahtua. Etenkin alkutaipaleella on helppo heittää hanskat tiskiin ja luovuttaa kun tulosta ei tule ja silti pitää kärsiä. Mun mielestä vois olla helpompi nostaa joka päivälle vähän kaloreita, kuin pitää tankkauspäiviä. Niitä voi olla hankalampi hallita. Sitten kun homma alkaa toimia (mittanauhalla), niin sitten voi esim. joka toinen viikko pitää tankkaustakin.

Suositut

Back
Ylös Bottom